Geplaatst: 20 sep 2007 08:16
L.S.
Ik heb het laatste nummer van fiets gekocht, maar was erg teleurgesteld over het artikel over verlichting. Ik wil in een artikel het volgende zien:
- Hoeveel weegt het
- Hoeveel licht geeft het (voorlicht) en een voorbeeldplaatje om dat licht en de spreiding te zien.
- Worden tegenliggers verblind of niet? (hangt natuurlijk grotendeels van de stand af, maar ook de spreiding).
- Is het geschikt om snel mee te fietsen op matig verlichte paden (en bedoel ik 30 a 45 km/h), dus een impressie van testrijders, b.v. de licht kleur, spreiding zijn daarvoor van belang. Als je 20 km/h rijdt maakt dat op een geasfalteerde weg niets uit, maar bij 30 en meer heb je ook op asfalt flink wat goed licht nodig (denk ook aan afgebroken takken, vooral dit jaar was het bar).
- Kleur: Irritant blauw, geel, of meer richting natuur-wit?
- Wat zie je van dat licht met een nachtbril? (zie ook verderop voor de nachtbril)
Wat breft Sharkman's stelling:
> klopt maar als de douane lastig wil zijn nemen ze het gewoon in beslag.
Daar geloof ik geen bal van. Die verlichting is ook bedoeld voor helm montage, en die kun je overal (ik bedoel dus alles behalve de openbare weg) gebruiken. Dus op welke gronden kan het in beslag genomen worden?
> Reden waarom ik het niet promoot is dat dit spul zwaar illegaal is en je gewoon een boete riskeerd.
Die lampen zijn niet illegaal. Het gebruik ervan op de openbare weg is illegaal. Dit doet me herinneren aan een etalage van een electronica zaak lang geleden (eind jaren 70), mijn vader liet me wat zien en zei: 'Kijk eens die mag je wel verkopen, maar niet gebruiken, vreemd he?' (dat waren waarschijnlijk politiescanners oid). Dat is me altijd bijgebleven, en recentere voorbeelden zijn modems die niet goedgekeurd voor gebruik in NL, wel in NL aan eindgebruikers verkocht mochten worden... Tenzij de wetgeving is veranderd, kun je die lampen dus gewoon legaal kopen/verkopen. Zelfs als wetgeving veranderd zou zijn en het nu illegaal zou zijn ze als fietsverlichting te verkopen, is het door de helm montage die meestal wordt meegeleverd niet illegaal om ze te verkopen (gewoon vermelden dat je ze niet op de openbare weg mag gebruiken, dat zie je in Duitsland veel gebeuren)...
Ik heb jaren met een 2.4 W halogeen voorlamp gereden die een nauwe bundel gaf (ik meen een IKU, heb de lamp niet bij de hand) waardoor dat net nog te doen was bij 30 km/h op slecht verlicht asfalt. Later deed ik daar een 4.8V halogeen lamp in en die deed het ook prima met een smak meer licht, ca. 4 Watt met een gewone dynamo). Ik heb er zelfs tot ca. 45 km/h 's nachts (wind mee en ook achter brommers) gereden maar dat was eigenlijk levensgevaarlijk en doe ik niet meer. Grappig voorval overigens bij die wind-mee rit: Na een heel stuk zo rond de 40-45 te hebben gereden, kwam ik een dorpje in waar ik een beetje inhield tot 35 of zo. Er kwam een auto langs me rijden die vanaf een zijweg achter me kwam rijden en me dus een tijd zag rijden. De bestuurder deed zijn raampje naar beneden, en zei: 'Pas op hoor, verderop wordt er geflitst'![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Maar goed, wat betreft dat illegaal zijn, dat interesseert me niets. 2.4W halogeen is in ieder geval veel te weinig. Nieuwe LED verlichting heb ik nog niet geprobeerd maar zal op 2.4W ook nauwelijks genoeg zijn om op 30+ alles goed te kunnen zien denk ik, of heb ik het daar mis? Zo'n Lupine Betty of Wilma lijkt me wel wat. Maar hoe zit het met tegenliggers? Nog wat anders: Op een weg naast een autoweg waar ik vaak rijd, werd ik 's avonds altijd verblind. Dit is een stuk minder sinds ik een nachtbril gebruik (gele glazen), waarmee meteen de meest irritante autolampen (die blauwige), het minst irritant zijn... Als je zo'n nachtbril gebruikt, wat is dan de waarde van de verlichting?
Nog wat verwijzingen met tests (van wat oudere lampen) die een stuk beter zijn dan het Fiets-artikel:
http://www.gearreview.com/2007_led_lights.php
http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/
Lupine heeft perfecte voorbeeldplaatjes van wat hun lampen kunnen:
http://www.lupine.de/
Tenslotte een afdeling van mtbr.com met discussies:
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=124
Wouter
Ik heb het laatste nummer van fiets gekocht, maar was erg teleurgesteld over het artikel over verlichting. Ik wil in een artikel het volgende zien:
- Hoeveel weegt het
- Hoeveel licht geeft het (voorlicht) en een voorbeeldplaatje om dat licht en de spreiding te zien.
- Worden tegenliggers verblind of niet? (hangt natuurlijk grotendeels van de stand af, maar ook de spreiding).
- Is het geschikt om snel mee te fietsen op matig verlichte paden (en bedoel ik 30 a 45 km/h), dus een impressie van testrijders, b.v. de licht kleur, spreiding zijn daarvoor van belang. Als je 20 km/h rijdt maakt dat op een geasfalteerde weg niets uit, maar bij 30 en meer heb je ook op asfalt flink wat goed licht nodig (denk ook aan afgebroken takken, vooral dit jaar was het bar).
- Kleur: Irritant blauw, geel, of meer richting natuur-wit?
- Wat zie je van dat licht met een nachtbril? (zie ook verderop voor de nachtbril)
Wat breft Sharkman's stelling:
> klopt maar als de douane lastig wil zijn nemen ze het gewoon in beslag.
Daar geloof ik geen bal van. Die verlichting is ook bedoeld voor helm montage, en die kun je overal (ik bedoel dus alles behalve de openbare weg) gebruiken. Dus op welke gronden kan het in beslag genomen worden?
> Reden waarom ik het niet promoot is dat dit spul zwaar illegaal is en je gewoon een boete riskeerd.
Die lampen zijn niet illegaal. Het gebruik ervan op de openbare weg is illegaal. Dit doet me herinneren aan een etalage van een electronica zaak lang geleden (eind jaren 70), mijn vader liet me wat zien en zei: 'Kijk eens die mag je wel verkopen, maar niet gebruiken, vreemd he?' (dat waren waarschijnlijk politiescanners oid). Dat is me altijd bijgebleven, en recentere voorbeelden zijn modems die niet goedgekeurd voor gebruik in NL, wel in NL aan eindgebruikers verkocht mochten worden... Tenzij de wetgeving is veranderd, kun je die lampen dus gewoon legaal kopen/verkopen. Zelfs als wetgeving veranderd zou zijn en het nu illegaal zou zijn ze als fietsverlichting te verkopen, is het door de helm montage die meestal wordt meegeleverd niet illegaal om ze te verkopen (gewoon vermelden dat je ze niet op de openbare weg mag gebruiken, dat zie je in Duitsland veel gebeuren)...
Ik heb jaren met een 2.4 W halogeen voorlamp gereden die een nauwe bundel gaf (ik meen een IKU, heb de lamp niet bij de hand) waardoor dat net nog te doen was bij 30 km/h op slecht verlicht asfalt. Later deed ik daar een 4.8V halogeen lamp in en die deed het ook prima met een smak meer licht, ca. 4 Watt met een gewone dynamo). Ik heb er zelfs tot ca. 45 km/h 's nachts (wind mee en ook achter brommers) gereden maar dat was eigenlijk levensgevaarlijk en doe ik niet meer. Grappig voorval overigens bij die wind-mee rit: Na een heel stuk zo rond de 40-45 te hebben gereden, kwam ik een dorpje in waar ik een beetje inhield tot 35 of zo. Er kwam een auto langs me rijden die vanaf een zijweg achter me kwam rijden en me dus een tijd zag rijden. De bestuurder deed zijn raampje naar beneden, en zei: 'Pas op hoor, verderop wordt er geflitst'
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Maar goed, wat betreft dat illegaal zijn, dat interesseert me niets. 2.4W halogeen is in ieder geval veel te weinig. Nieuwe LED verlichting heb ik nog niet geprobeerd maar zal op 2.4W ook nauwelijks genoeg zijn om op 30+ alles goed te kunnen zien denk ik, of heb ik het daar mis? Zo'n Lupine Betty of Wilma lijkt me wel wat. Maar hoe zit het met tegenliggers? Nog wat anders: Op een weg naast een autoweg waar ik vaak rijd, werd ik 's avonds altijd verblind. Dit is een stuk minder sinds ik een nachtbril gebruik (gele glazen), waarmee meteen de meest irritante autolampen (die blauwige), het minst irritant zijn... Als je zo'n nachtbril gebruikt, wat is dan de waarde van de verlichting?
Nog wat verwijzingen met tests (van wat oudere lampen) die een stuk beter zijn dan het Fiets-artikel:
http://www.gearreview.com/2007_led_lights.php
http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/
Lupine heeft perfecte voorbeeldplaatjes van wat hun lampen kunnen:
http://www.lupine.de/
Tenslotte een afdeling van mtbr.com met discussies:
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=124
Wouter