Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw Cannondale Supersix

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2011 17:03

Verwacht geen kind, vrouw is arts dus dat soort meuk ligt hier vaker :)

Anyway, ben vanochtend begonnen de Bianchi onder handen te nemen. SPD-SL pedalen zijn verhuisd naar mijn spinner, de Time RXS pedalen van Eruumpol zijn gemonteerd. Ook heb ik het Ritchey stuur eraf gehaald en vervangen door het Cannondale stuur dat bij de Six kwam. Verder nog nieuwe remblokjes voor en een Tacx Tao vervangen die kapot was. Plus nog een nieuw stuurlintje. De Bianchi is dus weer klaar voor gebruik.

Work in progress

Afbeelding

Vervolgens ben ik verder gegaan met de Cannondale. Eerst de bidonhouders gemonteerd. Ik gebruik loctite voor de schroefjes.

Afbeelding

Laatste stukje met de momentsleutel (2 Nm)

Afbeelding

Vervolgens wilde ik de zadelpen / zadel combinatie gaan monteren...

Afbeelding

De onderkant smeer ik in met speciale montagevet voor carbon van Finish Line

Afbeelding

En toen kwam ik erachter dat de Toupé stuk was! Dit is al mijn 3e Toupé. Ongelofelijk.

Afbeelding

Zat weinig anders op dan een nieuwe te scoren bij de LBS. Heb nu wel de "goedkope" versie genomen en niet de team. Die is dan wel fors zwaarder (157 gr versus 242 gr ) maar voelt ook een stuk steviger aan. De kapotte Toupé ga ik opsturen naar Specialized. Ben benieuwd wat ze ervan denken. Heb natuurlijk geen garantie meer, maar goed.

Afbeelding

Toen ik thuiskwam van de LBS lag er ook nog een ander pakje op me te wachten...

Afbeelding

Gewogen op 1550 gram excl. snelspanners en velglint / veloplugs.

Wordt vervolgd !

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 27 mei 2011 17:56

Nou dat gaat toch opschieten zo. Als je zo doorgaat is ie morgen klaar voor gebruik!
Leuk om te volgen.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2011 18:02

@havana: die Reynolds zijn clinchers (gezien de veloplugs?). Full carbon? Mooie wielen, lelijke decals. Kunnen die er makkelijk af?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2011 18:20

Zijn idd clinchers. De stickers kunnen eraf, ga ik misschien zo al even doen. De bandjes gingen trouwens redelijk makkelijk om de wielen. Ik heb overigens toch het velglint geïnstalleerd, want de gele veloplugs passen niet... De cassette is een 12-27 (105 serie) en dat heeft er te maken dat ik zondag naar de Eiffel ga.

Het stuur komt van de Bianchi en heb ik proper gemaakt met HG stickerverwijderaar (foto is voor het kuisen).

Afbeelding

Het stuur en de boutjes van de stuurpen smeer ik in met witte Shimano montagepasta. Je hoeft hier geen speciale carbonpasta te gebruiken aangezien het een alu op alu verbinding is. Het overtollige vet veeg je weg met een doek.

Afbeelding

De plug en topcap vormen een interessante constructie, ze zitten namelijk aan elkaar met een schroefdraad. De bedoeling is dat de plug ter hoogte van het het onderste boutje van de stuurpen komt. Eerst draai je de plug aan (6 Nm) en vervolgens de topcap. Hiervoor steek je een inbus DOOR de topcap in de plug en vervolgens draai je de topcap op spanning met een inbus die één maat groter is. Slimme constructie wel. Overigens is de NL vertaling in de owner manual een giller (bijna nog erger dan de PADI manual...)

Afbeelding

Het afstellen van het zadel doe ik met een waterpas en uiteraard NIET op de montagestandaard. Datzelfde geldt voor de hoek van het stuur.

Zadelhoogte meet ik na langs de zitbuis tot de hart van de trapas

Afbeelding

Voorlopig resultaat

Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2011 18:26

mmm, zo in je fiets zijn die decals ineens een stuk minder lelijk. Ik zou het ff niet weten of ik ze eraf zou halen...
Veloplugs zijn er volgens mij in 2 maten (afhankelijk van de diameter van de spaakgaten)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2011 18:28

Klopt, en de medewerker van Reynolds heeft mij verkeerd voorgelicht.....

Ik wil trouwens dat lelijke plaatje nog van de liggende achtervork afhalen maar ik weet niet hoe?

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 27 mei 2011 18:40

Die zit er niet voor niks...
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 27 mei 2011 18:58

lekker laten zitten die "lelijke" stickers, staat mooi in die Supersix! Dat gaat een mooie bolide worden zo, leuk om te volgen!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2011 19:26

Postbode aan de deur.

Vermoeden bevestigd, crankstel zit er niet bij :(

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 mei 2011 19:48

havana schreef: Ik wil trouwens dat lelijke plaatje nog van de liggende achtervork afhalen


Met je cranks gemonteerd zie er er bijna niks van.

(hij zit er om je frame te beschermen bij tsjeensuk)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 27 mei 2011 20:03

havana schreef:Ik wil trouwens dat lelijke plaatje nog van de liggende achtervork afhalen maar ik weet niet hoe?

Lekker laten zitten. Dat pompje zou mij meer irriteren.

Balen van dat zadel. Ik vind het een erg mooie frameset. Als Cannondale nu eens kiest voor subtielere naamsvermeldingen dan is het echt een plaatje.

Ben benieuwd hoe je het stuur zal bevallen in combinatie met de SRAM-shifters. Die aansluiting is naar mijn mening slecht namelijk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13551
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mei 2011 20:16

Wel lelijke plaatje bedoel je het chainsuck plaatje?? die zou ik laten zitten als je ketting eraf loopt scheelt dat veel schade.

Wat is de reden dat je veloplugs gebruikt het ziet er wel handig uit.

Mooie bike, ik zou ff met de decals op de wielen gaan rijden eraf kan altijd nog. Misschien een fotoshop voor het effect eerst?

Heb het zelf ook gedaan bij mijn alleen, echter waren dat cube kermis stickers op de citec 3000 wielen. Jouw decal hadden iets ingetogerner gemogen oke, maarja das smaak.

Plaats reactie