trek madone 5.2 of scott cr pro
ja heel mooi . dat is ook de reden van mijn twijfel tussen deze 2 fietsen
een fiets is natuurlijk een stuk emotie maar deze moet technisch ook in orde zijn voor het doel waarvoor deze gebruikt wordt (lange toertochten waarbij regelmatig geklommen en gedaald wordt)
om die reden neig ik er naar de scott cr 1 de voorkeur te geven
echter op mijn vragen waarmee ik begon heb ik nog niet veel antwoorden gekregen
een fiets is natuurlijk een stuk emotie maar deze moet technisch ook in orde zijn voor het doel waarvoor deze gebruikt wordt (lange toertochten waarbij regelmatig geklommen en gedaald wordt)
om die reden neig ik er naar de scott cr 1 de voorkeur te geven
echter op mijn vragen waarmee ik begon heb ik nog niet veel antwoorden gekregen
Kan over Scott niet oordelen en heb alleen maar ervaring met een Madone 5.9SL uit 2004 en een Madone 5.9SSL uit 2006. Bracket stijfheid valt op papier tegen maar heb daar nooit wat van gemerkt. Die is overigens wel beter van de 2008 modellen.
Vooral bij lange tochten speelt comfort een grote rol en kan niet anders zeggen dan dat dat bij de Trek dik in orde is. Dat is ook de reden waarom prof renners vaak toch de voorkeur geven aan niet een knalstijf frame, maar vaak zijn ze natuurlijk beperkt in hun keuze.
Zou mooi zijn als er iemand is die ervaring heeft met de de Scott en de Madone 5.2 uit 2008. Gezien de reacties van Sharkman denk ik niet dat hij de 2008 modellen van Trek echt kent.
Verder blijft het allemaal natuurlijk een subjectief verhaal. Getallen vertellen ook maar een gedeelte van de "waarheid". Vaak is de F1 auto met de hoogste top snelheid niet de winnaar van de race
Denk dat je met beide fietsen niet echt fout zit. Je kan tegen over elk positief/negatief verhaal van het ene merk eentje van het andere merk zetten. Je zal alleen nog weinig ervaringen met de Madone 2008 modellen vinden.
Vooral bij lange tochten speelt comfort een grote rol en kan niet anders zeggen dan dat dat bij de Trek dik in orde is. Dat is ook de reden waarom prof renners vaak toch de voorkeur geven aan niet een knalstijf frame, maar vaak zijn ze natuurlijk beperkt in hun keuze.
Zou mooi zijn als er iemand is die ervaring heeft met de de Scott en de Madone 5.2 uit 2008. Gezien de reacties van Sharkman denk ik niet dat hij de 2008 modellen van Trek echt kent.
Verder blijft het allemaal natuurlijk een subjectief verhaal. Getallen vertellen ook maar een gedeelte van de "waarheid". Vaak is de F1 auto met de hoogste top snelheid niet de winnaar van de race
Denk dat je met beide fietsen niet echt fout zit. Je kan tegen over elk positief/negatief verhaal van het ene merk eentje van het andere merk zetten. Je zal alleen nog weinig ervaringen met de Madone 2008 modellen vinden.
Dat is waar, over de Madone 5.2 pro zal niemand veel kunnen vertellen, zelfs de madone die ze in Fiets getest hebben was geen 5.2 pro, maar een 5.2 performance fit.
@ Hans in welke 5.2 heb jij interesse ? Ik denk in de pro versie als je vergelijkt met een cr1, de perfomance fit heeft een balhoofdbuis dat 30mm langer voor een meer comfortabele zit.
@ Hans in welke 5.2 heb jij interesse ? Ik denk in de pro versie als je vergelijkt met een cr1, de perfomance fit heeft een balhoofdbuis dat 30mm langer voor een meer comfortabele zit.
Sharkman schreef:Opmerkingen waren gericht op de versie van 2007 maar heel veel wijzigd er niet.
De Madone 2008 is een volledig nieuwe fiets... voor alle duidelijkheid dit is een Madone 5.2 pro 2008.
[img=http://users.telenet.be/ventiens2/Filip/52pro.jpg]
Cr1 heeft meer een tour geomertie (stuurt meer als een italiaans frame) een Addict heeft een 1 cm kortere balhoofdbuis en is meer op race georiënteerd. Overigens is 3 cm op een balhoofdbuis heel erg veel en zou ik eerst een proefritje maken om te kijken of de stijfheid hier niet onder te lijden heeft.
Sharkman schreef:Overigens is 3 cm op een balhoofdbuis heel erg veel en zou ik eerst een proefritje maken om te kijken of de stijfheid hier niet onder te lijden heeft.
Inderdaad bij de 5.2 Perfomance fit is de BB-stijfheid aan de lage kant 40Nm/°(cfr. Fiets 08/07).
Torsie- en vorkstijfheid blijken in orde. Volgens hun zijn het vooral die waarden die er het meest toe doen als het gaat om strak en zeker rijden.
Persoonlijk denk ik niet dat er problemen zullen zijn, uit ervaring (5.2 aero en 5.2sl) kan ik zeggen dat trek steeds uitgebalanceerde fietsen maakt, zonder op papier de lichtste en/of de stijfste te zijn.
Dat een testritje soms meer kan zeggen dan 1000 cijfertjes, is zeker waar, maar is dat altijd mogelijk?
Personlijk heb ik meer interesse in de pro versie en ik denk dat hier de BB-stijfheid iets hoger zal zijn.
Hans
Ik informeerde bij mijn FM, een 5.2 pro in maat 60 kunnen ze maar in Januari leveren. Mijn vriend kocht een 5.2 pro in maat 56 of 54 (ben z'n maat nu vergeten) hij krijgt hem in oktober.
Mijn vriend was ook eerst van plan om een 5.2 perfomance fit te kopen, die geeft mijn Fm wel op voorraad, maar bleek dat hij er toch veel te recht op zat. De pro versie is wel enkel in dubbel verkrijgbaar.
Ik informeerde bij mijn FM, een 5.2 pro in maat 60 kunnen ze maar in Januari leveren. Mijn vriend kocht een 5.2 pro in maat 56 of 54 (ben z'n maat nu vergeten) hij krijgt hem in oktober.
Mijn vriend was ook eerst van plan om een 5.2 perfomance fit te kopen, die geeft mijn Fm wel op voorraad, maar bleek dat hij er toch veel te recht op zat. De pro versie is wel enkel in dubbel verkrijgbaar.