Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek Madone : garantie of niet?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2007 01:11

Volgens mij zit die website er echt heel behoorlijk naast of de wetten moeten elkaar tegenspreken.

Lees het volgende van Kassa er maar bijv op na: Kassa. Je sluit namelijk een koopcontract af met de leverancier en daar zitten de wettelijke garantie bepalingen aan vast die in de hele EU gelden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jweeda
Forum-lid

jweeda 12 jun 2007 01:26

Hoi zit er echt niet naast hoor.

Is off-topic, maar het gaat om het voorbeeld.

Als "leverancier" van de MediaMarkt(via vorige werkgever) op harde wijze kennis gemaakt met deze wet. Een wet gaat altijd boven alle garantiebepalingen EU of niet, daar is het wet voor.
De mediaMarkt heeft (na uitgebreid juridische onderzoek) drie jaar terug al haar leveranciers, ook de grote jongens zoals Sony Philips, etc, vanuit het niets een rekening gestuurd met "behandelkosten" voor uitgevoegde garantie-afwikkelingen.

Deze rekening was voor ons (als kleine leverancier) al vele duizenden euro's , en voor de grote leveranciers vele tonnen!!

Uiteraard op alle mogelijke juridische manieren geprobeerd eronderuit te komen, maar wet is wet!! En we konden gewoon betalen.

Ga maar google'n op: voorschakel, garantie verkoper volop info beschikbaar.

Maar heel veel kleinere ondernemers slapen nog en "slikken" deze kosten zelf.
De achterliggende gedachte is dat uiteindelijk de kosten die voortvloeien uit een "ondeugdelijk" produkt daar terecht komen waar ze horen: bij de producent(fabriek).
En niet bij de detaillist die er niets aan kan doen, dat de fabrikant een ondeugdelijk produkt levert.

TREK NL zal deze kosten dus ook weer moeten verhalen op zijn voorschakel en dat is TREK USA, en daar horen ze ook.

In de praktijk koopt een importeur/distributeur vaak dit soort "verhaalkosten" af door een overshoot geleverd te krijgen. Voorbeeld: je betaalt er 100 en je krijgt er 105 (+5%) waarbij de 5% bedoelt is als afkoop voor garantieverhaal. Helaas ook praktijk is dat die importeur/distributeur er dan alles aan zal doen om die 5% in 'eigen huis" te houden en zo extra marge te maken.
There\'s more to the picture then meets the eye.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2007 01:32

Wat Sharkman en o.a. ik hierboven stellen is gewoon wettelijk in de volledige EU. Waarom denk je dat bijv op Ebay Duitsland iedereen een regeltje toevoegd dat er geen spraken is van garantie omdat het een particuliere verkoop is? Het is trouwens niet alleen EU wetgeving (die hier gewoon geldig is), maar ook Nederlandse wetgeving.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jweeda
Forum-lid

jweeda 12 jun 2007 01:36

Ja, ik verzin het zelf ook niet, maar had er wel mee te maken!

Nogmaals, als we eronderuit hadden gekund op enige manier, dan hadden we dat gedaan.
De NL wet is echt de wet, en het staat er letterlijk in. Vraag maar na bij jurist .

Zie ook de volgende Postbus51 link:

http://bestel.postbus51.nl/content/pdf/ ... 105850.pdf

Zie pagina4.

Gr

Johan

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 jun 2007 03:26

Inderdaad, jweeda heeft gelijk als hij zegt dat de dealer ook weer verhaal kan halen bij de importeur, en die weer bij de fabrikant (en die weer bij toeleveranciers), maar de consument doet zaken met de dealer en heeft er dus niks mee te maken hoe de dealer eea weer afwikkelt met Trek.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jweeda
Forum-lid

jweeda 12 jun 2007 11:20

@ Scepticus.

Inderdaad ,maar als de FM hier gewoon naar handelt, kan hij de topic-starter gewoon een vervangende fiets meegeven , zolang de afhandeling vanuit TREK naar de FM niet geregeld is.

En dan is de topic-starter ook blij toch? En daar gaat het om.

De topic-starter is nu de dupe

Dus stap1
De FM zorgt er gewoon voor dat zijn klant tevreden is. (bv leenfiets)

stap2
De FM calculeert zijn onkosten ivm de afhandeling van dit verhaal en legt de rekening bij TREK.

stap3
TREK zorgt voor juiste garantie-afwikkeling en betaalt de extra kosten die de FM heeft moeten maken.

ZO moet het en niet anders (volgens de wet)

Iedereen blij, en de kosten waar ze horen: bij TREK (en niet bij topic-starter en/of FM)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 jun 2007 15:26

Dit gaat goed zolang Trek ook meewerkt (en in het algemeen doet Trek dat wel geloof ik). Probleem wordt het pas als de importeur niet meewerkt. Sommige LBS'en willen dan nog wel eens zeggen: 'sorry, de importeur zegt 'dat het geen garantie is', jammer voor je'
En dat is niet correct natuurlijk.

In zo'n geval moet de dealer het nog steeds oplossen, en als de importeur dat soort geintjes te vaak flikt stopt een verstandige dealer gewoon met dat merk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

h.commore
Forum-lid

h.commore 13 jun 2007 17:18

Ik ben er van overtuigd dat Trek en de fm dit goed oplossen. misschien wil de man wel te veel. Mijn frames zijn zoals gezegd altijd goed vervangen. Mag je verlangen van een fabrikant om een frame uit 2006 te vervangen voor een 2008 model dat nog eens op de markt is. CHRIS GET REAL. Gaat eens treug naar af en begin een s met gezond verstand op nul. Dat zou een politie man ook doen.
Madone riderclub

chrisgr
Forum-lid

chrisgr 13 jun 2007 22:17

Dit was dus een reactie van iemand van Trek zelf, met spijtig genoeg een slag onder de gordel.
Het probleem is opgelost in die zin dat er blijkbaar enkele misverstanden geweest zijn. Een nieuw frame is onderweg, en er is jammer genoeg wel een lange levertijd, maar een inruil met opleg voor een model 2008 was absoluut niet mogelijk, en dat vind ik aan de ene kant wel begrijpelijk, aan de andere kant toch enigszins spijtig, vanuit mijn oogpunt dan.
En ook spijtig dat fabrikanten van een merk op het forum komen onder het mom van klanten want dit druist in tegen de neutraliteit.
geen signatuur

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 13 jun 2007 23:46

Ik ben iig geen medewerker van Trek maar dacht hetzelfde.
Geef mensen de tijd en kans om het fatsoenlijk op te lossen.
"Wie het onderste uit de kan wil krijgt vaak de deksel op z'n neus"".

chrisgr
Forum-lid

chrisgr 15 jun 2007 00:11

Topic mag afgesloten worden. Alles is onderling geregeld met Trek. Met excuses erbij : een werknemer van Trek doet zich op het forum voor als een tevreden klant... Soit, ik krijg binnenkort een nieuw frame en er zijn blijkbaar een aantal misverstanden geweest. Dank aan al de mensen hier die mij gesteund hebben en aan wie ik veel goede raad te danken heb.
geen signatuur

Plaats reactie