Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Double of Tripple

mgeelen
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2006 13:04

mgeelen 04 mei 2007 11:32

Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 03 Mei 2007


Hoeveel dubbelrijders heb jij dan al ingehaald op de keutenberg?
Het is nou niet dat ik ze heb zitten tellen!Je kunt ook vragen door hoeveel ik ben ingehaald: 0 ( geen dubbels, geen compacts / geen tripples ).
Maak gewoon een keuze op basis van wat je lekker vind. Ik weet zeker dat ik hem met een dubbel ook op kom, maar de wetenschap dat je reserve hebt, is voor mij de reden om een triple te nemen.
Ik weet ook nog niet of ik het kleine blad in de zomer nodig zal hebben tijdens de beklimming van de Mont Ventoux, maar als ik hem nodig heb, dan KAN ik wel nog terugschakelen!
En Robert2, als jij tevreden bent, dan is het toch prima. Ik ben het in ieder geval ook!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mei 2007 12:02

Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 04 Mei 2007


Hoi havana, wat is de q-factor eigenlijk. Ik lees er wel meer over maar wat is het?

De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van je beide crankarmen. Bij een Campa dubbel is dit 143,5 mm, bij Shimano 145 en bij een triple al snel 159 mm (als 't niet nog meer is). Hoe groter de afstand hoe verder je voeten uit elkaar komen te staan. Sommige willen het zo smal mogelijk hebben (zoals mij), voor andere maakt een paar mm meer niet uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 04 mei 2007 12:11

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 03 Mei 2007
Wel grappig trouwens, we hebben hetzelfde gewicht, ik ben alleen 2 cm langer.


Als we ook nog hetzelfde vermogen hebben, dan komt het aan op het gewicht van de fiets!
 (en hoeveel zooi je hebt meegenomen  )
Over de cassette: hoe weet je dan wanneer deze "op" is? Schakelprestaties? Is het dan niet te laat?
Oftewel: slijt je ketting ook niet sneller bij een oudere cassette?
En andersom: ik zet mijn 12-27 erop ipv 11-23, en de ketting is al op 3500km (maar nog niet af vgls Parktools inc.) Slecht voor die nwe 12-27?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9214
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mei 2007 13:05

iets OFFTOPIC 1: Bij een nieuwe cassette zou ik altijd een nieuwe ketting monteren, andersom niet (een cassette gaat juist langer mee als je de ketting eerder vervangt; na 3000 km bijv.)
Ik gebruik tegenwoordig 2 wielsets regelmatig en heb echt geen zin om steeds van ketting te verwisselen. Wel zorg ik ervoor dat ik beide wielen (dus beide cassettes) regelmatig omwissel zodat de ketting op beide cassettes gelijkmatig "inslijt". (en na 3000 km gaat er een nieuwe om)
iets OFFTOPIC 2: Q-factor, komt dat nou echt van Quack (like a duck); als in: met een hoge Q-factor zit je als een eend op de fiets?
N TOPIC (en volledig on-constructief): Een triple blijft gewoon een lelijk ding!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2382
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 mei 2007 14:23

Quote: Origineel geplaatst door bluebird1 op 03 Mei 2007
Snap je punt wel, Buzz... maar laat de profs er a.u.b. buiten, dat geeft voor ons helemaal geen realistisch beeld.

Zelf zie ik juist niet dat de 53 op het vlakke overkill is. Ik ben eigenlijk een klimgeit (1.75 m bij 62 kg) maar rij op het vlakke 99 van de tijd op het grote blad. Achter dan 17, 18 of 19 bij 80-90 tpm, zit een 13-26 cassette op. Zelf rijd ik nog geen 2 jaar serieus maar kwam ik eigenlijk alleen op de Ventoux tekort met 39-26. Dat was in m'n eerste jaar toen ik net 3000 km gereden had. Scheelt natuurlijk enorm als je een klimmersbouw hebt, maar ik waai er in de polder weer eerder af....
Anyway, mijn methode is gewoon om harder te trainen zodat ik het wel met een dubbel red, maar ja, dat is natuurlijk makkelijk praten als je nog maar kort bezig bent, hard kunt trainen en bovendien een berggeit....

EDIT: Buzz, schitterend topic van je over je reistips! Hulde!
Je hebt gelijk, Bluebird1: Michael Boogerd hoort hier niet thuis. Hij moet nog even 'n paar maanden flink presteren tussen de grote jongens. Maar reken maar dat ie volgend jaar als ex-prof en als wielerliefhebber (!) dolgraag met 'n lichter verzet rond wil peddelen. Zal wel 'n compactje worden, vermoed ik.

EDIT: thx.

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 04 mei 2007 14:44

Oke zoiets vermoede ik al dat de q factor was. Maar dan ligt het ook aan het merk schoenen dat je hebt, met mijn vorige schoenen zat ik altijd net met mijn enkels tegen de kranken en met mijn huidige schoenen, shimano, niet.

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 04 mei 2007 14:51

Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 04 Mei 2007


En Robert2, als jij tevreden bent, dan is het toch prima. Ik ben het in ieder geval ook!

Klopt is prima, misschien komt het ook door de fiets dat we allebei tevreden zijn, ik heb er ook zo een.

mgeelen
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2006 13:04

mgeelen 04 mei 2007 15:49

Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 04 Mei 2007


Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 04 Mei 2007

Klopt is prima, misschien komt het ook door de fiets dat we allebei tevreden zijn, ik heb er ook zo een.


Ja de fiets is echt super lekker!
Je hebt toevallig niet gisteren in groepsverband in best gereden, toch?

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 04 mei 2007 18:21

Nee, niet in best, meer naar het zuiden reusel-veldhoven zo'n beetje. Met het snelle wiel.

vinny
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 dec 2006 22:02

vinny 10 jun 2007 00:43

Als het voor de koers is zou ik zkr een dubbel pakken niet alleen opdat de tripel dan overbodig is maar bij ons word geregeld geroepen tegen renners met een tripel: "janet"

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jun 2007 08:52

vinny schreef:Als het voor de koers is zou ik zkr een dubbel pakken niet alleen opdat de tripel dan overbodig is maar bij ons word geregeld geroepen tegen renners met een tripel: "janet"


Is het niet des te erger als je dan van een "Janet" verliest. :rolleye:

Dat een wedstrijdrijder niet met een triple rijdt kan ik begrijpen , voor een wielertoerist kan een triple handig zijn , het biedt hem dan iets meer mogelijkheden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie