Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 03 Mei 2007
Hoeveel dubbelrijders heb jij dan al ingehaald op de keutenberg?
Het is nou niet dat ik ze heb zitten tellen!Je kunt ook vragen door hoeveel ik ben ingehaald: 0 ( geen dubbels, geen compacts / geen tripples ).
Maak gewoon een keuze op basis van wat je lekker vind. Ik weet zeker dat ik hem met een dubbel ook op kom, maar de wetenschap dat je reserve hebt, is voor mij de reden om een triple te nemen.
Ik weet ook nog niet of ik het kleine blad in de zomer nodig zal hebben tijdens de beklimming van de Mont Ventoux, maar als ik hem nodig heb, dan KAN ik wel nog terugschakelen!
En Robert2, als jij tevreden bent, dan is het toch prima. Ik ben het in ieder geval ook!
Double of Tripple
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 04 Mei 2007
Hoi havana, wat is de q-factor eigenlijk. Ik lees er wel meer over maar wat is het?
De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van je beide crankarmen. Bij een Campa dubbel is dit 143,5 mm, bij Shimano 145 en bij een triple al snel 159 mm (als 't niet nog meer is). Hoe groter de afstand hoe verder je voeten uit elkaar komen te staan. Sommige willen het zo smal mogelijk hebben (zoals mij), voor andere maakt een paar mm meer niet uit.
Hoi havana, wat is de q-factor eigenlijk. Ik lees er wel meer over maar wat is het?
De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van je beide crankarmen. Bij een Campa dubbel is dit 143,5 mm, bij Shimano 145 en bij een triple al snel 159 mm (als 't niet nog meer is). Hoe groter de afstand hoe verder je voeten uit elkaar komen te staan. Sommige willen het zo smal mogelijk hebben (zoals mij), voor andere maakt een paar mm meer niet uit.
Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 03 Mei 2007
Wel grappig trouwens, we hebben hetzelfde gewicht, ik ben alleen 2 cm langer.
Als we ook nog hetzelfde vermogen hebben, dan komt het aan op het gewicht van de fiets!
(en hoeveel zooi je hebt meegenomen )
Over de cassette: hoe weet je dan wanneer deze "op" is? Schakelprestaties? Is het dan niet te laat?
Oftewel: slijt je ketting ook niet sneller bij een oudere cassette?
En andersom: ik zet mijn 12-27 erop ipv 11-23, en de ketting is al op 3500km (maar nog niet af vgls Parktools inc.) Slecht voor die nwe 12-27?
Wel grappig trouwens, we hebben hetzelfde gewicht, ik ben alleen 2 cm langer.
Als we ook nog hetzelfde vermogen hebben, dan komt het aan op het gewicht van de fiets!
(en hoeveel zooi je hebt meegenomen )
Over de cassette: hoe weet je dan wanneer deze "op" is? Schakelprestaties? Is het dan niet te laat?
Oftewel: slijt je ketting ook niet sneller bij een oudere cassette?
En andersom: ik zet mijn 12-27 erop ipv 11-23, en de ketting is al op 3500km (maar nog niet af vgls Parktools inc.) Slecht voor die nwe 12-27?
iets OFFTOPIC 1: Bij een nieuwe cassette zou ik altijd een nieuwe ketting monteren, andersom niet (een cassette gaat juist langer mee als je de ketting eerder vervangt; na 3000 km bijv.)
Ik gebruik tegenwoordig 2 wielsets regelmatig en heb echt geen zin om steeds van ketting te verwisselen. Wel zorg ik ervoor dat ik beide wielen (dus beide cassettes) regelmatig omwissel zodat de ketting op beide cassettes gelijkmatig "inslijt". (en na 3000 km gaat er een nieuwe om)
iets OFFTOPIC 2: Q-factor, komt dat nou echt van Quack (like a duck); als in: met een hoge Q-factor zit je als een eend op de fiets?
N TOPIC (en volledig on-constructief): Een triple blijft gewoon een lelijk ding!
Ik gebruik tegenwoordig 2 wielsets regelmatig en heb echt geen zin om steeds van ketting te verwisselen. Wel zorg ik ervoor dat ik beide wielen (dus beide cassettes) regelmatig omwissel zodat de ketting op beide cassettes gelijkmatig "inslijt". (en na 3000 km gaat er een nieuwe om)
iets OFFTOPIC 2: Q-factor, komt dat nou echt van Quack (like a duck); als in: met een hoge Q-factor zit je als een eend op de fiets?
N TOPIC (en volledig on-constructief): Een triple blijft gewoon een lelijk ding!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Quote: Origineel geplaatst door bluebird1 op 03 Mei 2007
Snap je punt wel, Buzz... maar laat de profs er a.u.b. buiten, dat geeft voor ons helemaal geen realistisch beeld.
Zelf zie ik juist niet dat de 53 op het vlakke overkill is. Ik ben eigenlijk een klimgeit (1.75 m bij 62 kg) maar rij op het vlakke 99 van de tijd op het grote blad. Achter dan 17, 18 of 19 bij 80-90 tpm, zit een 13-26 cassette op. Zelf rijd ik nog geen 2 jaar serieus maar kwam ik eigenlijk alleen op de Ventoux tekort met 39-26. Dat was in m'n eerste jaar toen ik net 3000 km gereden had. Scheelt natuurlijk enorm als je een klimmersbouw hebt, maar ik waai er in de polder weer eerder af....
Anyway, mijn methode is gewoon om harder te trainen zodat ik het wel met een dubbel red, maar ja, dat is natuurlijk makkelijk praten als je nog maar kort bezig bent, hard kunt trainen en bovendien een berggeit....
EDIT: Buzz, schitterend topic van je over je reistips! Hulde!
Je hebt gelijk, Bluebird1: Michael Boogerd hoort hier niet thuis. Hij moet nog even 'n paar maanden flink presteren tussen de grote jongens. Maar reken maar dat ie volgend jaar als ex-prof en als wielerliefhebber (!) dolgraag met 'n lichter verzet rond wil peddelen. Zal wel 'n compactje worden, vermoed ik.
EDIT: thx.
Snap je punt wel, Buzz... maar laat de profs er a.u.b. buiten, dat geeft voor ons helemaal geen realistisch beeld.
Zelf zie ik juist niet dat de 53 op het vlakke overkill is. Ik ben eigenlijk een klimgeit (1.75 m bij 62 kg) maar rij op het vlakke 99 van de tijd op het grote blad. Achter dan 17, 18 of 19 bij 80-90 tpm, zit een 13-26 cassette op. Zelf rijd ik nog geen 2 jaar serieus maar kwam ik eigenlijk alleen op de Ventoux tekort met 39-26. Dat was in m'n eerste jaar toen ik net 3000 km gereden had. Scheelt natuurlijk enorm als je een klimmersbouw hebt, maar ik waai er in de polder weer eerder af....
Anyway, mijn methode is gewoon om harder te trainen zodat ik het wel met een dubbel red, maar ja, dat is natuurlijk makkelijk praten als je nog maar kort bezig bent, hard kunt trainen en bovendien een berggeit....
EDIT: Buzz, schitterend topic van je over je reistips! Hulde!
Je hebt gelijk, Bluebird1: Michael Boogerd hoort hier niet thuis. Hij moet nog even 'n paar maanden flink presteren tussen de grote jongens. Maar reken maar dat ie volgend jaar als ex-prof en als wielerliefhebber (!) dolgraag met 'n lichter verzet rond wil peddelen. Zal wel 'n compactje worden, vermoed ik.
EDIT: thx.
Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 04 Mei 2007
En Robert2, als jij tevreden bent, dan is het toch prima. Ik ben het in ieder geval ook!
Klopt is prima, misschien komt het ook door de fiets dat we allebei tevreden zijn, ik heb er ook zo een.
En Robert2, als jij tevreden bent, dan is het toch prima. Ik ben het in ieder geval ook!
Klopt is prima, misschien komt het ook door de fiets dat we allebei tevreden zijn, ik heb er ook zo een.
Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 04 Mei 2007
Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 04 Mei 2007
Klopt is prima, misschien komt het ook door de fiets dat we allebei tevreden zijn, ik heb er ook zo een.
Ja de fiets is echt super lekker!
Je hebt toevallig niet gisteren in groepsverband in best gereden, toch?
Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 04 Mei 2007
Klopt is prima, misschien komt het ook door de fiets dat we allebei tevreden zijn, ik heb er ook zo een.
Ja de fiets is echt super lekker!
Je hebt toevallig niet gisteren in groepsverband in best gereden, toch?
vinny schreef:Als het voor de koers is zou ik zkr een dubbel pakken niet alleen opdat de tripel dan overbodig is maar bij ons word geregeld geroepen tegen renners met een tripel: "janet"
Is het niet des te erger als je dan van een "Janet" verliest. :rolleye:
Dat een wedstrijdrijder niet met een triple rijdt kan ik begrijpen , voor een wielertoerist kan een triple handig zijn , het biedt hem dan iets meer mogelijkheden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.