Krachttraining
Voor wielrenners is het toch van belang om juist veel herhalingen te doen. Bij 10 herhalingen met veel gewicht kweek je volgens mij alleen maar massa, wat je als duursporter niet wilt.
Ik legpress ook 2/3x per week. Beetje verschillende gewichten, maar ik druk 'makkelijk' 250kg weg.
Ik legpress ook 2/3x per week. Beetje verschillende gewichten, maar ik druk 'makkelijk' 250kg weg.
Anti-Spacers!
Volgens mij is het rijden van criteriums nog steeds een duurinspanning.
Verder wil ik benadrukken dat krachttraining geen effect heeft voor inspanning op langere termijn!
Het is en blijft voornamelijk gericht op wat kortere inspanningen, als demerages, sprinten, aanzetten na een bocht, korte (middellange) tijdrit.
Pure (maximale) kracht speelt in het wielrennen vrij wel geen rol, het gaat vooral om de coordinatie tussen verschillende motorische eenheden (spiergroepen) en de effecientie van verbranding.
Af en toe kan kracht een beperkende rol spelen, bijv. kort bergop en bij demerages.
Dus ook voor criteriums is mijn advies veel herhalingen 25+.
Verder wil ik benadrukken dat krachttraining geen effect heeft voor inspanning op langere termijn!
Het is en blijft voornamelijk gericht op wat kortere inspanningen, als demerages, sprinten, aanzetten na een bocht, korte (middellange) tijdrit.
Pure (maximale) kracht speelt in het wielrennen vrij wel geen rol, het gaat vooral om de coordinatie tussen verschillende motorische eenheden (spiergroepen) en de effecientie van verbranding.
Af en toe kan kracht een beperkende rol spelen, bijv. kort bergop en bij demerages.
Dus ook voor criteriums is mijn advies veel herhalingen 25+.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Dit is hier een interessante topic ! Ik lees hier van alles en soms ook wat tegenstellingen .
Voor de één is dit goed en voor de ander niet . Ik zelf ben ook lid van een sportschool en doe daar ook oefeningen voor al mijn spieren (als ik die dan al heb) .
Maar u kan mij daar alleen maar vinden als het buiten een paar dagen slecht weer is geweest voor te fietsen of dat ik in een relatieve rustperiode zit , en ik ben daar dan niet specifiek voor krachttraining maar om fysiek wat bezig te zijn .Want waar doe je de beste krachttraining voor te fietsen ? Juist op uw eigen fiets die je gewoon bent ! Bv constant op de 52x12 op een rustig tempo of als je aan het fietsen bent op bv 52x19 is een paar tanden bij schakelen dat je een brug op moet of tegen de wind in fietst of doe een trainingsrondje van 2.5u op één verzet bv 52x17 als je dan de wind langs achter hebt fiets je soepel rond en van zodra de wind wat tegen komt te zitten doe je automatisch wat aan kracht training en dit met de spieren die je nodig hebt om te fietsen ! Dit alles kan je natuurlijk ook nabootsen op de spinningles , maar hier zit je wel niet op je juiste fietspositie en dit kan dan wel gevaarlijker zijn om kwetsuren op te lopen . Een goed alternatief is natuurlijk met je eigen fiets op de rollen maar dit was ik persoonlijk rap moe (ik fiets het liefst buiten !) en als het dan toch binnen moet wegens het weer ga ik spinnen in groep , maar hier ben ik wel voorzichtig om geen kwetsuren op te lopen .
Voor de één is dit goed en voor de ander niet . Ik zelf ben ook lid van een sportschool en doe daar ook oefeningen voor al mijn spieren (als ik die dan al heb) .
Maar u kan mij daar alleen maar vinden als het buiten een paar dagen slecht weer is geweest voor te fietsen of dat ik in een relatieve rustperiode zit , en ik ben daar dan niet specifiek voor krachttraining maar om fysiek wat bezig te zijn .Want waar doe je de beste krachttraining voor te fietsen ? Juist op uw eigen fiets die je gewoon bent ! Bv constant op de 52x12 op een rustig tempo of als je aan het fietsen bent op bv 52x19 is een paar tanden bij schakelen dat je een brug op moet of tegen de wind in fietst of doe een trainingsrondje van 2.5u op één verzet bv 52x17 als je dan de wind langs achter hebt fiets je soepel rond en van zodra de wind wat tegen komt te zitten doe je automatisch wat aan kracht training en dit met de spieren die je nodig hebt om te fietsen ! Dit alles kan je natuurlijk ook nabootsen op de spinningles , maar hier zit je wel niet op je juiste fietspositie en dit kan dan wel gevaarlijker zijn om kwetsuren op te lopen . Een goed alternatief is natuurlijk met je eigen fiets op de rollen maar dit was ik persoonlijk rap moe (ik fiets het liefst buiten !) en als het dan toch binnen moet wegens het weer ga ik spinnen in groep , maar hier ben ik wel voorzichtig om geen kwetsuren op te lopen .
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
[quote="coulthard"]Volgens mij is het rijden van criteriums nog steeds een duurinspanning.
Verder wil ik benadrukken dat krachttraining geen effect heeft voor inspanning op langere termijn!
Het is en blijft voornamelijk gericht op wat kortere inspanningen, als demerages, sprinten, aanzetten na een bocht, korte (middellange) tijdrit.
Pure (maximale) kracht speelt in het wielrennen vrij wel geen rol, het gaat vooral om de coordinatie tussen verschillende motorische eenheden (spiergroepen) en de effecientie van verbranding.
Af en toe kan kracht een beperkende rol spelen, bijv. kort bergop en bij demerages.
Dus ook voor criteriums is mijn advies veel herhalingen 25+.
[/quote]
Ik denk dat het toch wel heel nuttig is om kracht(uithouding) te trainen.
Als je een bepaalde snelheid wil aanhouden kun je dit in feite op twee manieren bereiken: ofwel op souplesse (kleine versnelling) ofwel op kracht (grote versnelling).
Als je op een kleine versnelling rijdt, gebruik je niet zoveel kracht maar je benut vooral je cardio-vasculair systeem om je snelheid te ontwikkelen. Dus hoe sneller je gaat rijden, hoe hoger je hartslag totdat je uiteindelijk tegen je maximum zit. Op deze manier van rijden is je hart uiteindelijk de beperkende factor van je prestatie.
Als je op een grote versnelling rijdt, gebruik je vooral je beenspierkracht om je snelheid te behouden. Je hartslag zal niet zo snel oplopen wanneer je op een grote versnelling rijdt. Nadeel is wel dat je beenspieren heel zwaar belast worden. Dus de beperkende factor is hier eerder de vermoeidheid van je beenspieren.
Daarom denk ik dat je je beste rendement haalt wanneer je kracht en je hart-longfunctie kunt combineren. Dus dienen ook beide systemen voldoende aan bod te komen in een evenwichtige training.
Verder wil ik benadrukken dat krachttraining geen effect heeft voor inspanning op langere termijn!
Het is en blijft voornamelijk gericht op wat kortere inspanningen, als demerages, sprinten, aanzetten na een bocht, korte (middellange) tijdrit.
Pure (maximale) kracht speelt in het wielrennen vrij wel geen rol, het gaat vooral om de coordinatie tussen verschillende motorische eenheden (spiergroepen) en de effecientie van verbranding.
Af en toe kan kracht een beperkende rol spelen, bijv. kort bergop en bij demerages.
Dus ook voor criteriums is mijn advies veel herhalingen 25+.
[/quote]
Ik denk dat het toch wel heel nuttig is om kracht(uithouding) te trainen.
Als je een bepaalde snelheid wil aanhouden kun je dit in feite op twee manieren bereiken: ofwel op souplesse (kleine versnelling) ofwel op kracht (grote versnelling).
Als je op een kleine versnelling rijdt, gebruik je niet zoveel kracht maar je benut vooral je cardio-vasculair systeem om je snelheid te ontwikkelen. Dus hoe sneller je gaat rijden, hoe hoger je hartslag totdat je uiteindelijk tegen je maximum zit. Op deze manier van rijden is je hart uiteindelijk de beperkende factor van je prestatie.
Als je op een grote versnelling rijdt, gebruik je vooral je beenspierkracht om je snelheid te behouden. Je hartslag zal niet zo snel oplopen wanneer je op een grote versnelling rijdt. Nadeel is wel dat je beenspieren heel zwaar belast worden. Dus de beperkende factor is hier eerder de vermoeidheid van je beenspieren.
Daarom denk ik dat je je beste rendement haalt wanneer je kracht en je hart-longfunctie kunt combineren. Dus dienen ook beide systemen voldoende aan bod te komen in een evenwichtige training.
@ Dwangarbeider:
Daar ben ik het mee eens.
Toch wil ik benadrukken dat het hart niet alleen de beperkende factor speelt, maar ook vooral de efficientie van de spieren qua energieverbruik. Uit onderzoeken is gebleken dat het rijden op hoge trapfrequentie resulteert in het meer nuttig omgaan van je spieren met de beschikbare brandstof.
Bovendien is de trapbeweging bij hoge trapfrequentie veel "ronder", daardoor gebruik je meer motorische eenheden en efficienter dan bij een lage trapfrequentie.
@ lucnoa
Op een groot verzet gaan rijden zonder daarbij de intensiteit te verhogen is geen krachttraining. Dat is een mythe waar veel wielrenners nog steeds in geloven. Want een spier wordt pas echt geprikkeld als het goed belast wordt. Omdat je op de fiets een samenspel hebt tussen meerdere spieren (motorische eenheden), zal je dus flink gas moeten geven wil je al die spieren prikkelen. Tuurlijk train je de spier ook op lage intensiteit, maar krachttraining kan je het niet noemen. Je moet toch wel enigzins merkbare verzuring hebben.
In een sportschool daarintegen train je spieren, of groepen, afzonderlijk. en zonder daarbij cardio te hoeven doen. Dat is een belangrijk verschil. Want zo kan je dus je spieren trainen, of onderhouden, zonder echt moe te worden. In theorie dus ideaal om de winter door te komen. Je hoeft geen intensieve trainingen te doen, en kan daarmee een optimale basisconditie (aeroob vermogen) kweken, zonder spierkracht te verliezen.
Daar ben ik het mee eens.
Toch wil ik benadrukken dat het hart niet alleen de beperkende factor speelt, maar ook vooral de efficientie van de spieren qua energieverbruik. Uit onderzoeken is gebleken dat het rijden op hoge trapfrequentie resulteert in het meer nuttig omgaan van je spieren met de beschikbare brandstof.
Bovendien is de trapbeweging bij hoge trapfrequentie veel "ronder", daardoor gebruik je meer motorische eenheden en efficienter dan bij een lage trapfrequentie.
@ lucnoa
Op een groot verzet gaan rijden zonder daarbij de intensiteit te verhogen is geen krachttraining. Dat is een mythe waar veel wielrenners nog steeds in geloven. Want een spier wordt pas echt geprikkeld als het goed belast wordt. Omdat je op de fiets een samenspel hebt tussen meerdere spieren (motorische eenheden), zal je dus flink gas moeten geven wil je al die spieren prikkelen. Tuurlijk train je de spier ook op lage intensiteit, maar krachttraining kan je het niet noemen. Je moet toch wel enigzins merkbare verzuring hebben.
In een sportschool daarintegen train je spieren, of groepen, afzonderlijk. en zonder daarbij cardio te hoeven doen. Dat is een belangrijk verschil. Want zo kan je dus je spieren trainen, of onderhouden, zonder echt moe te worden. In theorie dus ideaal om de winter door te komen. Je hoeft geen intensieve trainingen te doen, en kan daarmee een optimale basisconditie (aeroob vermogen) kweken, zonder spierkracht te verliezen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Maar wat moet je nu doen?
Ik weeg 65 kg. Stel je voor dat ik ga legpressen met bijvoorbeeld 70 kg (lichaamsgewicht) en doe, weet ik het 1000x. Om maar iets geks te noemen. Wat kun je dan het beste doen? 5x200 of 1x1000 of eerst 100, dan 200, 300 enzovoort?
Of moet ik ook varieren met gewichten?
Zou je ook krachttraining op hartslag kunnen doen?
Ik weeg 65 kg. Stel je voor dat ik ga legpressen met bijvoorbeeld 70 kg (lichaamsgewicht) en doe, weet ik het 1000x. Om maar iets geks te noemen. Wat kun je dan het beste doen? 5x200 of 1x1000 of eerst 100, dan 200, 300 enzovoort?
Of moet ik ook varieren met gewichten?
Zou je ook krachttraining op hartslag kunnen doen?
fietsen, da\'s mijn verzetje!
[quote="Pierre92"]Maar wat moet je nu doen?
Ik weeg 65 kg. Stel je voor dat ik ga legpressen met bijvoorbeeld 70 kg (lichaamsgewicht) en doe, weet ik het 1000x. Om maar iets geks te noemen. Wat kun je dan het beste doen? 5x200 of 1x1000 of eerst 100, dan 200, 300 enzovoort?
Of moet ik ook varieren met gewichten?
Zou je ook krachttraining op hartslag kunnen doen?[/quote]
Uw simulatie is inderdaad te gek om op die basis te beantwoorden.
Maar iets reeëler:
Laat ons stellen dat met je gewicht van 65 kg , 70 kg je maximaal mogelijk te tillen gewicht is.
Dan zou je bvb
3 sessies van 10 maal 70 kg kunnen doen ( kracht)
of 10 sessies van 20 met 60 kg ( weerstand)
of 10 sessies van 50 met 40 kg ( uithouding)
Dit is maar benaderend en kan aangepast worden naar ieders mogelijkheden of wensen natuurlijk.
Ik weeg 65 kg. Stel je voor dat ik ga legpressen met bijvoorbeeld 70 kg (lichaamsgewicht) en doe, weet ik het 1000x. Om maar iets geks te noemen. Wat kun je dan het beste doen? 5x200 of 1x1000 of eerst 100, dan 200, 300 enzovoort?
Of moet ik ook varieren met gewichten?
Zou je ook krachttraining op hartslag kunnen doen?[/quote]
Uw simulatie is inderdaad te gek om op die basis te beantwoorden.
Maar iets reeëler:
Laat ons stellen dat met je gewicht van 65 kg , 70 kg je maximaal mogelijk te tillen gewicht is.
Dan zou je bvb
3 sessies van 10 maal 70 kg kunnen doen ( kracht)
of 10 sessies van 20 met 60 kg ( weerstand)
of 10 sessies van 50 met 40 kg ( uithouding)
Dit is maar benaderend en kan aangepast worden naar ieders mogelijkheden of wensen natuurlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 27 sep 2007 21:57
In de laatste uitgaven van fiets staat een heel stuk over krachttraining voor wielrenners. Volgende maand volgen er schema's met oefeningen. Uit onderzoek blijkt dat krachttraining zeker nuttig kan zijn. Opvallend vond ik dat weinig herhalingen het meest effect hebben (3 tot 10 herhalingen).
Ik kan mijn squatmachine en gewichten dus weer gaan gebruiken;-) Sinds ik 3 jaar geleden met fietsen begonnen ben heb ik deze niet meer gebruikt.
Ik kan mijn squatmachine en gewichten dus weer gaan gebruiken;-) Sinds ik 3 jaar geleden met fietsen begonnen ben heb ik deze niet meer gebruikt.