Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
28 mar 2011 15:31
lucvanes schreef:Een simpel oefeningetje om je te laten voelen dat de compressiekous werkt:
Doe 1 compressiekous aan je voet/onderbeen, de andere voet/onderbeen laat je vrij.
Ga nu met je tenen op de trap staan. Maak vanuit diepe dorsaalstand (hakken zo ver mogelijk naar beneden) plantairflexie (omhoog strekken). Herhaal deze actie zo lang mogelijk. De actie omhoog (strekbeweging) voer je relatief snel uit, en het terugzakken naar de beginstand (dorsaalstand) relatief langzaam.
Ah eindelijk HET bewijs dat compressie kousen werken. Amai zeg, hoe komt gij bij deze onzin? Ik weet niet hoe jij fietst, maar fietsen doe je met je bovenbenen en niet met je kuiten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
lucvanes
- Forum-lid
lucvanes
28 mar 2011 16:08
@Amclassis-fan
Bij wielrennen worden niet alleen je bovenbenen gebruikt. Vooral bij het staan op de trappers gebruik je je kuitspieren. Wielrenners hebben niet voor niets behoorlijk getekende kuitspieren (als ze hun kuitspieren niet zouden gebruiken zou je ze ook niet aan zien spannen tijdens het fietsen). Je kuitspieren zitten bovendien vast aan je bovenbeen.
Zo gebruikt een wielrenner ook zijn rug en buikspieren. Niet voor niets doen de profs bij oa Rabobank tegenwoordig rompstabiliteitsoefeningen.
-
Mr_T
- Forum-lid
Mr_T
28 mar 2011 16:26
Het werkt wel degelijk.
Het ziet er dermate lelijk uit, dat je wel snel móet fietsen.
Anders ben je helemaal de sukkel van het peleton.
-
lucvanes
- Forum-lid
lucvanes
28 mar 2011 16:34
@MrT
Haha...gewoon demarreren vanaf de start.
Ja misschien lijkt het een beetje op het hele gedoe rondom de pakken in het zwemmen. Bij zwemmen denk je aan mannen in speedo´s en vrouwen in badpakken, door die snelle pakken was die gedachte ineens weg. Nu zijn ze weer meer terug bij de basis.
Het was natuurlijk wel zo dat iedereen ze droeg, ongeacht hoe het uitzag. Hoe sneller hoe beter, geldt voor een topsporter.
Train smarter, get stronger, finish faster, recover quicker.
-
dummy
- Forum-lid
dummy
28 mar 2011 16:47
Maar als die compressiekousen werkelijk zo goed werken, waarom zijn er dan geen compressie-beenstukken en/of -tights op de markt?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
28 mar 2011 17:18
Er is wel wat spul verkrijgbaar, tegen schrikbarende prijzen. Met compressiekousen mag je niet koersen, want die dingen zijn voor gebruik in de koers verboden door de UCI. Prima beslissing om mensen tegen zich zelf te beschermen, je rijdt zo voor lul met die dingen, je lijkt net een triathleet.
@lucvanes, ja je gebruikt je kuitspieren wel, maar de enige functie die ze hebben is om de kracht die door de de spieren in de bovenbenen gegenereerd wordt over te brengen naar de voeten. Je zet geen extra kracht met je kuiten. Op 't moment dat het pedaal in de opgaande fase is, is bij iedere wielrenner de voet meer in plantairflexie dan wanneer het pedaal weer neerwaats gaat. Gezien jouw theorie had dat precies andersom moeten zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
ever
- Forum-lid
ever
28 mar 2011 17:28
Vorig jaar zomer heeft er een artikel over compressiekousen in de Cyclosprint gestaan. PDF via deze link:
http://www.hantieltjes.nl/mediapool/70/ ... erstel.PDF
Conclusie: voor het herstel kan het werken, maar de maatvoering luistert erg nauw voor de juiste werking.
-
d.s.
- Forum-lid
d.s.
09 apr 2011 08:50
Moeten de kousen echt spannen rond de kuit ?
Met spannen bedoel ik dan ook zo strak dat je bijna de kousen niet kunt aantrekken.
Of moeten ze zitten zoals bv een voetbalkous ?
-
bleek
- Forum-lid
bleek
09 apr 2011 10:37
D.S. schreef:Moeten de kousen echt spannen rond de kuit ?
Met spannen bedoel ik dan ook zo strak dat je bijna de kousen niet kunt aantrekken.
Of moeten ze zitten zoals bv een voetbalkous ?
Nou heb ik nog nooit een voetbalsok aangehad, maar mijn herzog tubes zitten behoorlijk strak. Je voelt dat je kuit bij elkaar geduwd wordt, maar het is ook niet weer zo erg dat het niet went, na een tijdje voel ik de tubes niet meer zitten.
-
superrose
- Forum-lid
-
Contact
superrose
09 apr 2011 11:18
Amclassic-fan schreef:Er is wel wat spul verkrijgbaar, tegen schrikbarende prijzen. Met compressiekousen mag je niet koersen, want die dingen zijn voor gebruik in de koers verboden door de UCI. Prima beslissing om mensen tegen zich zelf te beschermen, je rijdt zo voor lul met die dingen, je lijkt net een triathleet.
@lucvanes, ja je gebruikt je kuitspieren wel, maar de enige functie die ze hebben is om de kracht die door de de spieren in de bovenbenen gegenereerd wordt over te brengen naar de voeten. Je zet geen extra kracht met je kuiten. Op 't moment dat het pedaal in de opgaande fase is, is bij iedere wielrenner de voet meer in plantairflexie dan wanneer het pedaal weer neerwaats gaat. Gezien jouw theorie had dat precies andersom moeten zijn.
zeg dat eens in jip en janneke taal? Ik wil het ook snappen

-
rico8
- Forum-lid
rico8
25 mei 2011 18:53
Na lange/zware training heerlijk om m'n skins aan te hebben... de volgende ochtend geen stroeve kuiten.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
-
brekson
- Forum-lid
brekson
01 jun 2011 03:39
Welk produkt van skins draag je dan ?
Sworks Venge