Wat is jullie gem. cadance?
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 28 Februari 2007
Nuttige info van jou Joris. Maar ivm met bovenstaande tekst is dit niet eerder weerstandstraining ipv krachttraining?
Ik dacht dat voor krachttraining vooral een beperkt ( explosief) aantal bewegingen onder zware belasting zonder te veel herhalingen aangewezen zijn.
Tja - nu moet ik dan toch met de billen bloot.
* Weerstandstraining = Anaeroob trainen (hoge hartslag / sterke verzuring), en dat doe ik niet.
* Explosieve krachttraining (typisch fitness - verhogen v maximaalkracht). Dat doe ik ook niet.
* Duurkrachttraining (hellingen oprijden op grote versnelling bij lage cadans - trainen om een bepaalde kracht langer vol te houden) - dat bedoel jij allicht - maar dat doe ik ook (nog) niet.
* Wat ik dan wel doe (op de grote molen blijven) is er op gericht om uiteindelijk zeer lang een zwaardere versnelling aan te kunnen (ik heb ambities in het echt lange werk, genre 24-uursracen). Maar ik kan er geen wetenschappelijk correcte naam op plakken, waarmee je verwarring met de termen duur- en explosieve krachttraining vermijdt. Iemand die me uit de nood kan helpen?
Het is wel zo dat ik op hellingen ondertussen zonder probleem op de grote plateau kan schakelen en mijn kadans kan aanhouden, zelfs versnellen. Is wat ik gedaan heb een opstap naar duurkrachttraining? Ik vraag het bij gelegenheid aan mijn begeleider.
Nuttige info van jou Joris. Maar ivm met bovenstaande tekst is dit niet eerder weerstandstraining ipv krachttraining?
Ik dacht dat voor krachttraining vooral een beperkt ( explosief) aantal bewegingen onder zware belasting zonder te veel herhalingen aangewezen zijn.
Tja - nu moet ik dan toch met de billen bloot.
* Weerstandstraining = Anaeroob trainen (hoge hartslag / sterke verzuring), en dat doe ik niet.
* Explosieve krachttraining (typisch fitness - verhogen v maximaalkracht). Dat doe ik ook niet.
* Duurkrachttraining (hellingen oprijden op grote versnelling bij lage cadans - trainen om een bepaalde kracht langer vol te houden) - dat bedoel jij allicht - maar dat doe ik ook (nog) niet.
* Wat ik dan wel doe (op de grote molen blijven) is er op gericht om uiteindelijk zeer lang een zwaardere versnelling aan te kunnen (ik heb ambities in het echt lange werk, genre 24-uursracen). Maar ik kan er geen wetenschappelijk correcte naam op plakken, waarmee je verwarring met de termen duur- en explosieve krachttraining vermijdt. Iemand die me uit de nood kan helpen?
Het is wel zo dat ik op hellingen ondertussen zonder probleem op de grote plateau kan schakelen en mijn kadans kan aanhouden, zelfs versnellen. Is wat ik gedaan heb een opstap naar duurkrachttraining? Ik vraag het bij gelegenheid aan mijn begeleider.
Flandrien zonder aanleg
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
@ JorisVE: Nog even een vraagje... Ik weet niet of jij hier ook altijd last van hebt of hebt gehad, maar als het maar enigszins waait, lukt het me met de beste wil van de wereld niet om mijn hartslag onder de 175 (midden D2) te houden. Vandaag bijv. had ik de hele heenweg wind tegen en ik heb letterlijk alles wat ik kon verzinnen geprobeerd: puur op souplesse fietsen of puur op kracht en alles er tussenin. Alle verzetten tussen 39/13 en 39/18 en uiteraard zo langzaam mogelijk fietsen, maar zelfs bij een snelheid van 22 km/u bleef de hartslag rond de 175 hangen. Uiteindelijk was ik het meer dan zat en ben ik gas gaan geven op 39/13. Ik reed mee 8 km/u harder en mijn hartslag ging maar 6 slagen omhoog. En zo gaat het dus altijd. Wind mee heb ik geen probleem, maar zodra er maar een zuchtje wind staat (laat staan zoals vandaag windkracht 4) dan kan ik de hartslag met geen mogelijkheid laag houden.Het tegenovergestelde doet zich voor op de hometrainer. Ik moet echt flink doortrappen om aan een hartslag van 120 te fietsen (nee, dit is geen typfout) wat voor mij nog geeneens een hersteltraining is. Die begint pas bij een hartslag van 137. En dit frustreert me ontzettend, want alleen als het nagenoeg niet waait kan ik duur 1 trainingen doen, terwijl ik (heb ik gemerkt) juist door deze duur 1 trainingen progressie kan boeken.Had jij hetzelfde probleem? En zoja, hoe heb je dit opgelost, of weet je (of iemand anders natuurlijk) toevallig hoe ik dit aan zou kunnen pakken?
Alvast bedankt!GroetjesDiana
Alvast bedankt!GroetjesDiana
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De 19, 21 en 23 zitten niets voor niets op je fiets, die kan je ook gewoon gebruiken. Ik fiets ook wel eens tijdens duurtraining een uur lang tegen de wind in op de 19 of zelfs de 21, gaat dan ook met veel minder dan 25 km/h. Na een uurtje wil ik dan meestal wel weer even wat harder door kunnen rijden dus zorg ik dat ik zijwind krijg of stukje beetje met de wind mee.
5 uur tegen de wind in rijden vind ik wat te veel worden. (Daarom ben ik vandaag met de trein gegaan, ik had toch al behoorlijk getraind).
Als je het traptempo laat zakken dan zal je snelheid stijgen bij een zelfde hartslag, dit komt omdat je rendement dan gewoon hoger is. Maar je frequentie laten zakken is slecht voor je trainingsrendement.
5 uur tegen de wind in rijden vind ik wat te veel worden. (Daarom ben ik vandaag met de trein gegaan, ik had toch al behoorlijk getraind).
Als je het traptempo laat zakken dan zal je snelheid stijgen bij een zelfde hartslag, dit komt omdat je rendement dan gewoon hoger is. Maar je frequentie laten zakken is slecht voor je trainingsrendement.
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Maart 2007
De 19, 21 en 23 zitten niets voor niets op je fiets, die kan je ook gewoon gebruiken. Ik fiets ook wel eens tijdens duurtraining een uur lang tegen de wind in op de 19 of zelfs de 21, gaat dan ook met veel minder dan 25 km/h. Na een uurtje wil ik dan meestal wel weer even wat harder door kunnen rijden dus zorg ik dat ik zijwind krijg of stukje beetje met de wind mee.
5 uur tegen de wind in rijden vind ik wat te veel worden. (Daarom ben ik vandaag met de trein gegaan, ik had toch al behoorlijk getraind).
Als je het traptempo laat zakken dan zal je snelheid stijgen bij een zelfde hartslag, dit komt omdat je rendement dan gewoon hoger is. Maar je frequentie laten zakken is slecht voor je trainingsrendement.
Bedankt voor je reactie, maar dit is het punt nu juist. Het maakt niet uit hoe klein ik draai, de hartslag blijft even hoog. Gisteren was met nóg een kleiner verzet fietsen geen optie, omdat ik bij 39/18 begon te stuiteren, omdat er geen weerstand meer was.
De 19, 21 en 23 zitten niets voor niets op je fiets, die kan je ook gewoon gebruiken. Ik fiets ook wel eens tijdens duurtraining een uur lang tegen de wind in op de 19 of zelfs de 21, gaat dan ook met veel minder dan 25 km/h. Na een uurtje wil ik dan meestal wel weer even wat harder door kunnen rijden dus zorg ik dat ik zijwind krijg of stukje beetje met de wind mee.
5 uur tegen de wind in rijden vind ik wat te veel worden. (Daarom ben ik vandaag met de trein gegaan, ik had toch al behoorlijk getraind).
Als je het traptempo laat zakken dan zal je snelheid stijgen bij een zelfde hartslag, dit komt omdat je rendement dan gewoon hoger is. Maar je frequentie laten zakken is slecht voor je trainingsrendement.
Bedankt voor je reactie, maar dit is het punt nu juist. Het maakt niet uit hoe klein ik draai, de hartslag blijft even hoog. Gisteren was met nóg een kleiner verzet fietsen geen optie, omdat ik bij 39/18 begon te stuiteren, omdat er geen weerstand meer was.
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
@ Diana
Waarom trek je conclusies op basis van extreme omstandigheden? Ook ik heb afgelopen donderdag gefietst, en ik reed nog trager als jij. (Dan ben je dus wel beter als ik, hè ). Het grote verschil tussen jou en mij is allicht dat ik wel aanvaard dat het dan (heel) traag gaat. Ipv te versnellen had je net moeten vertragen, en da’s een discipline die je jezelf echt moet opleggen. Eén advies dus : negeer die snelheidsmeter! (Zie eerder : ik heb echt moeten leren anders te rijden. Geniet vd omgeving (nu ja – bij dergelijk weer …) ipv met je tellertje bezig te zijn.)
Omtrent het stuiteren : 22 km/h bij 39/18 is zo’n 80 rpm. Da’s zeker geen te hoge trapfrequentie. Allicht kan jij winst maken in souplesse?
Mag ik suggereren dit boek eens te lenen in de bibliotheek? color=#800080http://www.wielerlinks.nl/49.1065.0.0.1.0.phtml Jij bent immers heel bewust met je sport bezig – dit is zo’n boek waar je dan jouw antwoorden in vindt.
Aha, de hometrainer : ’t zal je niet verbazen dat ik net dezelfde ervaring heb. Nu ja, ik fiets liever buiten in lichte regen dan dat absolute onding van een Tacx te gebruiken. Enkel als het meerdere dagen na mekaar te slecht is om buiten te gaan, rij ik een uurtje op de Tacx voor TV. En net als bij jou is het dan ‘pompen’ om boven 120 te blijven, maar op de Tacx kijk ik niet naar mijn hartslag : ik probeer een tempo te kiezen waarbij ik vergeet dat ik aan het fietsen ben. Mijn ervaring is dat ik zo geen conditie inlever als het te slecht weer is, en da’s voor mij voldoende. Ik ga echt geen uren op dat ding doorbrengen om conditie op te bouwen… Maar da’s mijn benadering – en geen antwoord op je vraag natuurlijk.
Waarom trek je conclusies op basis van extreme omstandigheden? Ook ik heb afgelopen donderdag gefietst, en ik reed nog trager als jij. (Dan ben je dus wel beter als ik, hè ). Het grote verschil tussen jou en mij is allicht dat ik wel aanvaard dat het dan (heel) traag gaat. Ipv te versnellen had je net moeten vertragen, en da’s een discipline die je jezelf echt moet opleggen. Eén advies dus : negeer die snelheidsmeter! (Zie eerder : ik heb echt moeten leren anders te rijden. Geniet vd omgeving (nu ja – bij dergelijk weer …) ipv met je tellertje bezig te zijn.)
Omtrent het stuiteren : 22 km/h bij 39/18 is zo’n 80 rpm. Da’s zeker geen te hoge trapfrequentie. Allicht kan jij winst maken in souplesse?
Mag ik suggereren dit boek eens te lenen in de bibliotheek? color=#800080http://www.wielerlinks.nl/49.1065.0.0.1.0.phtml Jij bent immers heel bewust met je sport bezig – dit is zo’n boek waar je dan jouw antwoorden in vindt.
Aha, de hometrainer : ’t zal je niet verbazen dat ik net dezelfde ervaring heb. Nu ja, ik fiets liever buiten in lichte regen dan dat absolute onding van een Tacx te gebruiken. Enkel als het meerdere dagen na mekaar te slecht is om buiten te gaan, rij ik een uurtje op de Tacx voor TV. En net als bij jou is het dan ‘pompen’ om boven 120 te blijven, maar op de Tacx kijk ik niet naar mijn hartslag : ik probeer een tempo te kiezen waarbij ik vergeet dat ik aan het fietsen ben. Mijn ervaring is dat ik zo geen conditie inlever als het te slecht weer is, en da’s voor mij voldoende. Ik ga echt geen uren op dat ding doorbrengen om conditie op te bouwen… Maar da’s mijn benadering – en geen antwoord op je vraag natuurlijk.
Flandrien zonder aanleg
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Quoten: Origineel geplaatst door JorisVE op 05 Maart 2007
@ Diana
Waarom trek je conclusies op basis van extreme omstandigheden? Ook ik heb afgelopen donderdag gefietst, en ik reed nog trager als jij. (Dan ben je dus wel beter als ik, hè ). Het grote verschil tussen jou en mij is allicht dat ik wel aanvaard dat het dan (heel) traag gaat. Ipv te versnellen had je net moeten vertragen, en da’s een discipline die je jezelf echt moet opleggen. Eén advies dus : negeer die snelheidsmeter! (Zie eerder : ik heb echt moeten leren anders te rijden. Geniet vd omgeving (nu ja – bij dergelijk weer …) ipv met je tellertje bezig te zijn.)
Omtrent het stuiteren : 22 km/h bij 39/18 is zo’n 80 rpm. Da’s zeker geen te hoge trapfrequentie. Allicht kan jij winst maken in souplesse?
Mag ik suggereren dit boek eens te lenen in de bibliotheek? color=#800080http://www.wielerlinks.nl/49.1065.0.0.1.0.phtml Jij bent immers heel bewust met je sport bezig – dit is zo’n boek waar je dan jouw antwoorden in vindt.
Aha, de hometrainer : ’t zal je niet verbazen dat ik net dezelfde ervaring heb. Nu ja, ik fiets liever buiten in lichte regen dan dat absolute onding van een Tacx te gebruiken. Enkel als het meerdere dagen na mekaar te slecht is om buiten te gaan, rij ik een uurtje op de Tacx voor TV. En net als bij jou is het dan ‘pompen’ om boven 120 te blijven, maar op de Tacx kijk ik niet naar mijn hartslag : ik probeer een tempo te kiezen waarbij ik vergeet dat ik aan het fietsen ben. Mijn ervaring is dat ik zo geen conditie inlever als het te slecht weer is, en da’s voor mij voldoende. Ik ga echt geen uren op dat ding doorbrengen om conditie op te bouwen… Maar da’s mijn benadering – en geen antwoord op je vraag natuurlijk.
Hi JorisVE,
Wederom bedankt voor je reactie!Vwb het snelheidsmetertje... normaliter heb ik hem uit staan. Althans, mijn Polar laat alleen de hartslag, stopwatch en afstand zien, omdat ik hem zo heb ingesteld. Pas na het downloaden weet ik dus hoe hard/langzaam ik gefietst heb. Afgelopen donderdag wilde ik eens kijken hoe langzaam ik zou moeten rijden om aan een hartslag van rond en om de 155 te komen (voor mij midden duur 1), maar bij de 39/18 was er totaal geen weerstand meer en begon ik te stuiteren. Ik trap normaal tussen de 96 en 100 omwentelingen en tot 108 kan ik in het zadel blijven zonder te stuiteren, dus ik zal aan 110 omwentelingen ofzo gezeten hebben en 20 km/u haalde ik toen beslist niet meer (ik had de snelheidsmeter na een paar minuten alweer uitgezet om de door jouw genoemde reden )
Maargoed, als het jou lukt om een duur 1 te fietsen als het niet windstil is, dan moet het mij óók lukken, dus ik ga het binnenkort (als mijn schakelmechanisme weer gemaakt is) nog eens proberen!
Vwb de hometrainer... ik fiets ook liever buiten in de regen dan dat ik op dat onding ga zitten, maar zoals jij ook al schrijft wil ik mijn conditie een beetje bijhouden als het buiten (qua aantal dagen) langdurig regent.
Ik moet vanmiddag even in de stad zijn, dus ik zal eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. Hartelijk bedankt voor de tip!!!
GroetjesDiana
@ Diana
Waarom trek je conclusies op basis van extreme omstandigheden? Ook ik heb afgelopen donderdag gefietst, en ik reed nog trager als jij. (Dan ben je dus wel beter als ik, hè ). Het grote verschil tussen jou en mij is allicht dat ik wel aanvaard dat het dan (heel) traag gaat. Ipv te versnellen had je net moeten vertragen, en da’s een discipline die je jezelf echt moet opleggen. Eén advies dus : negeer die snelheidsmeter! (Zie eerder : ik heb echt moeten leren anders te rijden. Geniet vd omgeving (nu ja – bij dergelijk weer …) ipv met je tellertje bezig te zijn.)
Omtrent het stuiteren : 22 km/h bij 39/18 is zo’n 80 rpm. Da’s zeker geen te hoge trapfrequentie. Allicht kan jij winst maken in souplesse?
Mag ik suggereren dit boek eens te lenen in de bibliotheek? color=#800080http://www.wielerlinks.nl/49.1065.0.0.1.0.phtml Jij bent immers heel bewust met je sport bezig – dit is zo’n boek waar je dan jouw antwoorden in vindt.
Aha, de hometrainer : ’t zal je niet verbazen dat ik net dezelfde ervaring heb. Nu ja, ik fiets liever buiten in lichte regen dan dat absolute onding van een Tacx te gebruiken. Enkel als het meerdere dagen na mekaar te slecht is om buiten te gaan, rij ik een uurtje op de Tacx voor TV. En net als bij jou is het dan ‘pompen’ om boven 120 te blijven, maar op de Tacx kijk ik niet naar mijn hartslag : ik probeer een tempo te kiezen waarbij ik vergeet dat ik aan het fietsen ben. Mijn ervaring is dat ik zo geen conditie inlever als het te slecht weer is, en da’s voor mij voldoende. Ik ga echt geen uren op dat ding doorbrengen om conditie op te bouwen… Maar da’s mijn benadering – en geen antwoord op je vraag natuurlijk.
Hi JorisVE,
Wederom bedankt voor je reactie!Vwb het snelheidsmetertje... normaliter heb ik hem uit staan. Althans, mijn Polar laat alleen de hartslag, stopwatch en afstand zien, omdat ik hem zo heb ingesteld. Pas na het downloaden weet ik dus hoe hard/langzaam ik gefietst heb. Afgelopen donderdag wilde ik eens kijken hoe langzaam ik zou moeten rijden om aan een hartslag van rond en om de 155 te komen (voor mij midden duur 1), maar bij de 39/18 was er totaal geen weerstand meer en begon ik te stuiteren. Ik trap normaal tussen de 96 en 100 omwentelingen en tot 108 kan ik in het zadel blijven zonder te stuiteren, dus ik zal aan 110 omwentelingen ofzo gezeten hebben en 20 km/u haalde ik toen beslist niet meer (ik had de snelheidsmeter na een paar minuten alweer uitgezet om de door jouw genoemde reden )
Maargoed, als het jou lukt om een duur 1 te fietsen als het niet windstil is, dan moet het mij óók lukken, dus ik ga het binnenkort (als mijn schakelmechanisme weer gemaakt is) nog eens proberen!
Vwb de hometrainer... ik fiets ook liever buiten in de regen dan dat ik op dat onding ga zitten, maar zoals jij ook al schrijft wil ik mijn conditie een beetje bijhouden als het buiten (qua aantal dagen) langdurig regent.
Ik moet vanmiddag even in de stad zijn, dus ik zal eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. Hartelijk bedankt voor de tip!!!
GroetjesDiana
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 05 Maart 2007
Maar goed, als het jou lukt om een duur 1 te fietsen als het niet windstil is, dan moet het mij óók lukken, dus ik ga het binnenkort (als mijn schakelmechanisme weer gemaakt is) nog eens proberen!
Ik moet vanmiddag even in de stad zijn, dus ik zal eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. Hartelijk bedankt voor de tip!!!
Mocht je 't boek niet vinden : ik had het ontleend; en na enkele minuten heb ik beslist het gelijk te gaan kopen. 't is zo'n boek dat je leest, weglegt, laat bezinken, je licht laat opgaan, je hele stukken doet herlezen omdat je dan pas een aantal dingen beter begrijpt. En dat lukt gewoon niet bij één lezing. Ik bedoel maar dat als je 't niet in de bib vindt, je me blindelings mag vertrouwen : kopen dat ding! (Laat dit jouw vriend inspireren tot een laat valentijnscadeau. Ik kocht het trouwens aan ± 15 €.)
En "Dan moet het mij ook lukken". that's the spirit
PS : fiets jij met een MTB? anders begrijp ik de verhouding kadans/snelheid niet.
Maar goed, als het jou lukt om een duur 1 te fietsen als het niet windstil is, dan moet het mij óók lukken, dus ik ga het binnenkort (als mijn schakelmechanisme weer gemaakt is) nog eens proberen!
Ik moet vanmiddag even in de stad zijn, dus ik zal eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. Hartelijk bedankt voor de tip!!!
Mocht je 't boek niet vinden : ik had het ontleend; en na enkele minuten heb ik beslist het gelijk te gaan kopen. 't is zo'n boek dat je leest, weglegt, laat bezinken, je licht laat opgaan, je hele stukken doet herlezen omdat je dan pas een aantal dingen beter begrijpt. En dat lukt gewoon niet bij één lezing. Ik bedoel maar dat als je 't niet in de bib vindt, je me blindelings mag vertrouwen : kopen dat ding! (Laat dit jouw vriend inspireren tot een laat valentijnscadeau. Ik kocht het trouwens aan ± 15 €.)
En "Dan moet het mij ook lukken". that's the spirit
PS : fiets jij met een MTB? anders begrijp ik de verhouding kadans/snelheid niet.
Flandrien zonder aanleg
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Quoten: Origineel geplaatst door JorisVE op 05 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 05 Maart 2007
Maar goed, als het jou lukt om een duur 1 te fietsen als het niet windstil is, dan moet het mij óók lukken, dus ik ga het binnenkort (als mijn schakelmechanisme weer gemaakt is) nog eens proberen!
Ik moet vanmiddag even in de stad zijn, dus ik zal eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. Hartelijk bedankt voor de tip!!!
Mocht je 't boek niet vinden : ik had het ontleend; en na enkele minuten heb ik beslist het gelijk te gaan kopen. 't is zo'n boek dat je leest, weglegt, laat bezinken, je licht laat opgaan, je hele stukken doet herlezen omdat je dan pas een aantal dingen beter begrijpt. En dat lukt gewoon niet bij één lezing. Ik bedoel maar dat als je 't niet in de bib vindt, je me blindelings mag vertrouwen : kopen dat ding! (Laat dit jouw vriend inspireren tot een laat valentijnscadeau. ik kocht het trouwens aan ± 15 €.)
En "Dan moet het mij ook lukken". that's the spirit
PS : fiets jij met een MTB? anders begrijp ik de verhouding kadans/snelheid niet.
Ik geloof je op je woord en het woordje "bieb" op mijn boodschappenlijstje is nu veranderd in "boekhandel"
Vwb je vraag... ik heb ook een mountainbike, maar daar fiets ik niet zo vaak op. Maar wat begrijp je niet mbt kadans/snelheid?
GroetjesDiana
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 05 Maart 2007
Maar goed, als het jou lukt om een duur 1 te fietsen als het niet windstil is, dan moet het mij óók lukken, dus ik ga het binnenkort (als mijn schakelmechanisme weer gemaakt is) nog eens proberen!
Ik moet vanmiddag even in de stad zijn, dus ik zal eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. Hartelijk bedankt voor de tip!!!
Mocht je 't boek niet vinden : ik had het ontleend; en na enkele minuten heb ik beslist het gelijk te gaan kopen. 't is zo'n boek dat je leest, weglegt, laat bezinken, je licht laat opgaan, je hele stukken doet herlezen omdat je dan pas een aantal dingen beter begrijpt. En dat lukt gewoon niet bij één lezing. Ik bedoel maar dat als je 't niet in de bib vindt, je me blindelings mag vertrouwen : kopen dat ding! (Laat dit jouw vriend inspireren tot een laat valentijnscadeau. ik kocht het trouwens aan ± 15 €.)
En "Dan moet het mij ook lukken". that's the spirit
PS : fiets jij met een MTB? anders begrijp ik de verhouding kadans/snelheid niet.
Ik geloof je op je woord en het woordje "bieb" op mijn boodschappenlijstje is nu veranderd in "boekhandel"
Vwb je vraag... ik heb ook een mountainbike, maar daar fiets ik niet zo vaak op. Maar wat begrijp je niet mbt kadans/snelheid?
GroetjesDiana
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
@ diana
Deze topic is ondertussen een onderonsje geworden. Als mijn vriendin straks protesteert, mag jij 't komen uitleggen .
Wat ik niet begrijp : als je stuitert (110 RPM) bij een versnelling 39/18, dan rij je 30 km/h (indien wielen ve racefiets). Terwijl ik begreep dat je 22 km/h reed.
Deze topic is ondertussen een onderonsje geworden. Als mijn vriendin straks protesteert, mag jij 't komen uitleggen .
Wat ik niet begrijp : als je stuitert (110 RPM) bij een versnelling 39/18, dan rij je 30 km/h (indien wielen ve racefiets). Terwijl ik begreep dat je 22 km/h reed.
Flandrien zonder aanleg
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik denk dat het 1e waar je (Diane) op moet letten is dat je rond trapt, dus als je voet beneden is die door trekken naar achteren (voeten vegen) en bovenaan juist naar voren duwen. In deze stukken zet je nauwlijks kracht op de pedalen, maar je zorgt wel dat je mooi rond trapt waardoor je na wat oefening veel langer stil kan blijven zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Quoten: Origineel geplaatst door JorisVE op 05 Maart 2007
@ diana
Deze topic is ondertussen een onderonsje geworden. Als mijn vriendin straks protesteert, mag jij 't komen uitleggen .
Wat ik niet begrijp : als je stuitert (110 RPM) bij een versnelling 39/18, dan rij je 30 km/h (met wielen ve racefiets).
Hahaha... ik beloof je dat ik dan mijn best voor je zal doen
Vwb verzet/snelheid... mijn eigen post nog eens nalezend moet ik inderdaad zeggen dat ik het nogal krom heb uitgelegd, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat ik donderdag van alles geprobeerd heb om aan een hartslag van rond en om de 155 te komen: klein/groot verzet. Veel omwentelingen/weinig omwentelingen. Kracht/souplesse, etc. Ik heb slechts kort gekeken naar de snelheid. Die was toen vrij constant 22 km/u aan een hartslag van 175. Op welk verzet en met hoeveel omwentelingen weet ik niet. Vervolgens heb ik de snelheid er weer vanaf gegooid en ben ik verder gaan proberen aan een hartslag van 155 te geraken. Uiteindelijk zat ik op 39/18 en omdat ik begon te stuiteren heb ik niet meer kleiner geschakeld. De snelheid op dat moment weet ik dus niet en het aantal omwentelingen evenmin. Maar omdat ik normaal rond de 108 kan trappen zonder te stuiteren ga ik er (misschien ten onrechte) vanuit dat ik rond de 110 gedraait moet hebben. Kortom: het is dus niet zo dat ik minder dan 20 km/u reed op een verzet 39/18 met 110 omwentelingen. Mijn fout, sorry!
GroetjesDiana
Edit: @ Amclassic fan: dit is inderdaad iets waar ik aan moet werken. Ik merk soms, vooral bij een hoog aantal omwentelingen, dat ik niet lekker soepel draai. Het gaat al veel beter dan eerst, maar zoals gezegd, het is inderdaad iets wat nog (veel) aandacht verdiend! Bedankt
@ diana
Deze topic is ondertussen een onderonsje geworden. Als mijn vriendin straks protesteert, mag jij 't komen uitleggen .
Wat ik niet begrijp : als je stuitert (110 RPM) bij een versnelling 39/18, dan rij je 30 km/h (met wielen ve racefiets).
Hahaha... ik beloof je dat ik dan mijn best voor je zal doen
Vwb verzet/snelheid... mijn eigen post nog eens nalezend moet ik inderdaad zeggen dat ik het nogal krom heb uitgelegd, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat ik donderdag van alles geprobeerd heb om aan een hartslag van rond en om de 155 te komen: klein/groot verzet. Veel omwentelingen/weinig omwentelingen. Kracht/souplesse, etc. Ik heb slechts kort gekeken naar de snelheid. Die was toen vrij constant 22 km/u aan een hartslag van 175. Op welk verzet en met hoeveel omwentelingen weet ik niet. Vervolgens heb ik de snelheid er weer vanaf gegooid en ben ik verder gaan proberen aan een hartslag van 155 te geraken. Uiteindelijk zat ik op 39/18 en omdat ik begon te stuiteren heb ik niet meer kleiner geschakeld. De snelheid op dat moment weet ik dus niet en het aantal omwentelingen evenmin. Maar omdat ik normaal rond de 108 kan trappen zonder te stuiteren ga ik er (misschien ten onrechte) vanuit dat ik rond de 110 gedraait moet hebben. Kortom: het is dus niet zo dat ik minder dan 20 km/u reed op een verzet 39/18 met 110 omwentelingen. Mijn fout, sorry!
GroetjesDiana
Edit: @ Amclassic fan: dit is inderdaad iets waar ik aan moet werken. Ik merk soms, vooral bij een hoog aantal omwentelingen, dat ik niet lekker soepel draai. Het gaat al veel beter dan eerst, maar zoals gezegd, het is inderdaad iets wat nog (veel) aandacht verdiend! Bedankt
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende