Latex binnenbanden
Heb net 2 paar Vredestein latexen binnengekregen, maar zag iets vreemds toen ik ze zomaar even oppompte:Zoals je ziet vormt zich op één plaats een soort "ballon" .Ik vroeg me af of dit zo hoort?Klopt het dat dit niet gebeurd wanneer hij tegendruk van de buitenband krijgt? Heb namelijk geen zin in een klapband tijdens het oppompen, daar zijn ze me iets te duur voor bvd,
David Ps: moet je ze nu wel of niet met talkpoeder behandelen voor t monteren, of juist niet (heb beide gehoord)
David Ps: moet je ze nu wel of niet met talkpoeder behandelen voor t monteren, of juist niet (heb beide gehoord)
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
david, ik durf niet te zeggen of dat zo hoort, ik heb het nooit gezien, maar ik kan me ook voorstellen dat het dmv tegendruk normaal niet zo is.
even een andere vraag, waar heb je de vredestein gehaald, ik gebruikte voorheen de vittoria latexbandjes omdat ik de vredestein kon bemachting, ik zou graag de vredestein gaan gebruiken.
ik gebruikte overigens altijd wel talkpoeder maar niet meer dan gewoon standaard op de bandjes zit. extra talk lijkt me zeker bij de eerste montage niet nodig.
alvast bedankt
even een andere vraag, waar heb je de vredestein gehaald, ik gebruikte voorheen de vittoria latexbandjes omdat ik de vredestein kon bemachting, ik zou graag de vredestein gaan gebruiken.
ik gebruikte overigens altijd wel talkpoeder maar niet meer dan gewoon standaard op de bandjes zit. extra talk lijkt me zeker bij de eerste montage niet nodig.
alvast bedankt
Hoi Jip,
Ik heb ze van www.bikestuff.nlMaar mss moet je ze eerst ff mailen, want ze vertelde me iets over dat de latex banden bij Vredestein op t moment uitverkocht zijn (of alleen in bep ventiel lengtes, weet het niet precies meer)
Ik heb ze van www.bikestuff.nlMaar mss moet je ze eerst ff mailen, want ze vertelde me iets over dat de latex banden bij Vredestein op t moment uitverkocht zijn (of alleen in bep ventiel lengtes, weet het niet precies meer)
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Hoi,
@Daftreks:
Je wordt niet verondersteld om latex binnenbanden op te pompen zonder dat er enige vorm van tegendruk is. Wat je ziet is gewoon de zwakste plek van je bandje dat uitgerokken wordt. Latex binnenbanden kunnen niet zo homogeen worden vervaardigd als b.v. butyl vandaar die dikke bobbel.
Nu, geen zorg, er is dus niks mis mee maar je mag het niet te vaak herhalen want als je te ver uitrekt kan het wel eens gebeuren dat je ballonetje ontploft of dat je de latex zover rekt dat ie niet meer zijn oorspronkelijke natuurlijke rustpositie zal aannemen en dan is ie lokaal zwak geworden.
Ciao,
@Daftreks:
Je wordt niet verondersteld om latex binnenbanden op te pompen zonder dat er enige vorm van tegendruk is. Wat je ziet is gewoon de zwakste plek van je bandje dat uitgerokken wordt. Latex binnenbanden kunnen niet zo homogeen worden vervaardigd als b.v. butyl vandaar die dikke bobbel.
Nu, geen zorg, er is dus niks mis mee maar je mag het niet te vaak herhalen want als je te ver uitrekt kan het wel eens gebeuren dat je ballonetje ontploft of dat je de latex zover rekt dat ie niet meer zijn oorspronkelijke natuurlijke rustpositie zal aannemen en dan is ie lokaal zwak geworden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Even een vraagje waar zo 1,2,3 geen antwoord op kan vinden, en om er nou een nieuw topic voor aan te maken.
Ik rij met Campagnolo Eurus en Neutron Ultra, beiden hebben geen velglint (nodig).
Levert dit problemen op met latex biba's?
Ik rij met Campagnolo Eurus en Neutron Ultra, beiden hebben geen velglint (nodig).
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector
Jan Janssen Vector
Antoni schreef:Even een vraagje waar zo 1,2,3 geen antwoord op kan vinden, en om er nou een nieuw topic voor aan te maken.
volgens mij wordt een velglint wel degelijk voorgeschreven bij de Neutrons (ondanks de dubbele velgwand) en meegeleverd. waarom denk je dat ze geen velglint nodig hebben?
t.a.f.k.a.e.h.
Je hebt gelijk, op de Neutron's zit inderdaad velgband (ik heb zojuist even gekeken). Ik dacht dat het er niet op zat.
Maar bij m'n Eurussen hoeft het standdard niet, bij latex dan ook niet?
Maar bij m'n Eurussen hoeft het standdard niet, bij latex dan ook niet?
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector
Jan Janssen Vector
-
- Forum-lid
Ik denk dat het juist een voordeel is bij Shamal,Eurus,Zonda en Fulcrum 1 en 3 dat ze GEEN velglint nodig hebben.Juist bij Latex bandjes is dit een voordeel .Butyl bandjes zullen niet zo rap door een miniskuul spleetje kruipen als het velglint wat verschoven zit boven de spaakgaten,maar een latex doet dat wel en explodeert dan.
cioccpryde schreef:Ik denk dat het juist een voordeel is bij Shamal,Eurus,Zonda en Fulcrum 1 en 3 dat ze GEEN velglint nodig hebben.Juist bij Latex bandjes is dit een voordeel .Butyl bandjes zullen niet zo rap door een miniskuul spleetje kruipen als het velglint wat verschoven zit boven de spaakgaten,maar een latex doet dat wel en explodeert dan.
Hoi,
Ja, maar.....
Hou er dan ook rekening mee dat je er toch moet op letten dat er nergens een braampje is en dit zeker rondom het ventielgat.
Je kan wellicht dit best met een stukje tape overkleven en doorprikken zodat het ventiel er doorheen kan.
Verder is er ook weer dat tikje minder isolatie waardoor de druk in de binnenband bij een heet aanlopende remrand wel eens sneller teveel kan worden voor de latex biba....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...