Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 02 Februari 2007
Ik weet niet of die octalink 9speed bladen heeft, maar maakt dat anders veel uit? Het is wel een 10 speed groep.
eerlijk gezegd weet ik het niet. wat ik wel weet is dat bv TA en BBB kettingbladen aanbieden die zowel 9s als 10s compatibel zijn. of dit ook geldt voor de originele shimano's durf ik dus te betwijfelen. mss maakt het op de crank idd niet zoveel uit. hoop dat havana of sharkman of zo in de buurt is om ons te helpen...
Centaur, of toch ultegra?
haha ik word in één adem genoemd met sharkman.
Nou dat is echt (veel) teveel eer hoor
Anyway: 9-speed trapstellen werken over het algemeen prima op 10-speed spullen. Officieel "kan" het natuurlijk niet volgens Shimano, maar in de praktijk werkt 't prima. Bij dit soort dingen blijft het altijd een kwestie van uitproberen.
Nou dat is echt (veel) teveel eer hoor
Anyway: 9-speed trapstellen werken over het algemeen prima op 10-speed spullen. Officieel "kan" het natuurlijk niet volgens Shimano, maar in de praktijk werkt 't prima. Bij dit soort dingen blijft het altijd een kwestie van uitproberen.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 02 Februari 2007
Misschien niet goed je frame gevlakt en vergeten om bij montage even wat extra vet tussen de cups en de lagers te doen?. Wat bedoel je met kapot? Als er één van de drie lagers is gaan roesten en je gooit je as weg ben je eerder zelf schuld, je had ook een nieuw lagertje kunnen (laten) monteren.
Ok dat is goed voor in de toekomst als t zich nog voordoet. Zo een tip verwacht je dan ook van je FM maar dat gebeurde dus niet.
@metalfan: met een beetje onderzoek vooraf is dat geen probleem he.
Misschien niet goed je frame gevlakt en vergeten om bij montage even wat extra vet tussen de cups en de lagers te doen?. Wat bedoel je met kapot? Als er één van de drie lagers is gaan roesten en je gooit je as weg ben je eerder zelf schuld, je had ook een nieuw lagertje kunnen (laten) monteren.
Ok dat is goed voor in de toekomst als t zich nog voordoet. Zo een tip verwacht je dan ook van je FM maar dat gebeurde dus niet.
@metalfan: met een beetje onderzoek vooraf is dat geen probleem he.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 02 Februari 2007
Vierkant assen hebben in het algemeen maar één probleem en dat is dat ze veel te lang meegaan. Ik heb Campa record/chorus assen in onderhoud die het al 80.000 km uithouden en dat zonder lagerrevisie (en die is echt mogelijk)
ISIS assen zijn op zich (op één uitzondering na) bagger.
Octalink is op de Ultegra 2v na gewoon rommel (en de dura is te lastig te monteren en soms na 500 km al schroot).
De externe lagers zijn welliswaar stijver (ik ben nog niemand tegengekomen die hier ook maar iets van merkt) maar de externe lagers zijn superkwetsbaar en wat ik tot op heden van Shimano en FSA heb gezien is dat lagers die regelmatig nat worden gereden het regelmatig al na een half jaar opgeven.
na al dit te lezen vraag ik mij af hoeveel km je dan schat dat je zou kunnen doen met de chorus 2007 en de ultegra 2007
grtz
Vierkant assen hebben in het algemeen maar één probleem en dat is dat ze veel te lang meegaan. Ik heb Campa record/chorus assen in onderhoud die het al 80.000 km uithouden en dat zonder lagerrevisie (en die is echt mogelijk)
ISIS assen zijn op zich (op één uitzondering na) bagger.
Octalink is op de Ultegra 2v na gewoon rommel (en de dura is te lastig te monteren en soms na 500 km al schroot).
De externe lagers zijn welliswaar stijver (ik ben nog niemand tegengekomen die hier ook maar iets van merkt) maar de externe lagers zijn superkwetsbaar en wat ik tot op heden van Shimano en FSA heb gezien is dat lagers die regelmatig nat worden gereden het regelmatig al na een half jaar opgeven.
na al dit te lezen vraag ik mij af hoeveel km je dan schat dat je zou kunnen doen met de chorus 2007 en de ultegra 2007
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ach, er wordt zoveel gezegd en geschreven. Persoonlijke voorkeur voor dit of dat merk zal er ook wel iets mee te maken hebben.
Vorig seizoen heb ik probleemloos 20.000 km getraind en gekoerst met de externe lagers van ultegra (heet dit nu hollowtech ?).
Het jaar ervoor had ik chorus onderdelen, ook niet de minste problemen mee gehad.
Het hangt ook soms af van kleine dingen, zo spoot een kennis van mij overvloedig ontvetter op zijn voorbladen om ze schoon te maken, gevolg was dat zijn trapaslager ook ontvet werd en na geen tijd kapot was.
Vorig seizoen heb ik probleemloos 20.000 km getraind en gekoerst met de externe lagers van ultegra (heet dit nu hollowtech ?).
Het jaar ervoor had ik chorus onderdelen, ook niet de minste problemen mee gehad.
Het hangt ook soms af van kleine dingen, zo spoot een kennis van mij overvloedig ontvetter op zijn voorbladen om ze schoon te maken, gevolg was dat zijn trapaslager ook ontvet werd en na geen tijd kapot was.