Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

vervoer carbon fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jan 2007 16:22

Een crank is niet gemaakt om zijwaartse klappen op te vangen. Alle kracht die jij zet tijdens het fietsen is in een hele andere richting. Een crank zal er echt niet in 1 keer kapot van gaan,  maar het zou me helemaal niet verbazen als het leven van de crank er behoorlijk door verkort wordt. Ook belast je je frame er nog behoorlijk door zoals Scepticus al aanhaalden. Ik zou het risico niet nemen als, zeker niet aangezien er betere oplossing zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 12 jan 2007 16:24

Mag je eigenlijk met een fietsen drager maar 80 rijden, net als bij een aanhang wagen?

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 12 jan 2007 16:30

Ik klem m'n 6:13 naar volle tevredenheid met de carbon zadelpen (Use) aan een Spindler vast. Al zo'n 9000 km mee gereden zonder problemen.  Maar ik ben wel bang geworden door de steenslagopmerking van Sharkman. Wat is de aeroshield voor een pyama?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jan 2007 17:02

Quoten: Origineel geplaatst door Master B op 12 Januari 2007

Mag je eigenlijk met een fietsen drager maar 80 rijden, net als bij een aanhang wagen?

Nee je mag gewoon 120 rijden. De auto reageert nog netzo als zonder fietsen erop, iets wat niet te zeggen valt bij een aanhanger of caravan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jan_k14
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2006 19:46

jan_k14 13 jan 2007 18:35

Hoi,

Ik vervoer mijn Coppi K14 al vanaf 1996 op een Twinny Load met crankbevestiging en heb nog nooit problemen gehad. Niet met de crank, het bracketlager of het frame.
De fiets moet in al die jaren toch wel zo'n 20.000 km
achterop gestaan hebben bij mijn tochten door Europa.

Het klapperen van het stuur kun je voorkomen door het voorwiel met een extra bandje vast te zetten op het steun frame voor de 2e fiets.

Vanaf maart bezit ik een Pinarello Paris Carbon met Campa Record en die gaat ook zo achterop, no problem!
Bij lange ritten gaat er een slot op de Twinny Load en wordt de fiets ook extra beveiligd met een kabel slot.
Ik hoef dat gedoe met frameklemmingen en losse lapjes etc. weer niet.

Je maakt mij niet wijs dat een frame waar professioneel Roubaix en Vlaanderen mee gereden wordt niet met een cranck houder vastgezet kan worden.

Trouwens, Thule USA (http://www.thuleracks.com/thule/product ... =8&sku=916)
voert een systeem waarbij de fiets via de banden vastgezet wordt. In Europa wordt dit systeem niet gevoerd, kent iemand dit principe en de ervaringen ermee?

Jan

_balenbc2_
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07

_balenbc2_ 15 jan 2007 21:05

Quoten: Origineel geplaatst door damocles op 11 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Balen_bc op 11 Januari 2007

Mag een ridley Damocles vervoert worden op een fietsendrager ?


Een Damocles is heel gevoelig voor tegenwind. Het kan spontaan in stukken waaien!
Een montagesysteem dat de cranks vastzet is redelijk veilig. Iets anders zou ik niet overwegen.
 
 
 


ik had zo mijn twijfels over dat in stukken waaien van een ridley damocles ik heb er zelf 1 aangeschaft. en hij moet redelijk veel op de fietsendrager voor als ik een wedstrijd ga rijde die niet in de buurt is. daarom had ik een e-mailtje gestuurd naar ridley zelf om te vragen hoe dat nu juist zat. dit kreeg ik als antwoord:
In principe zou een dragerzo moeten gemaakt zijn dat de kracht over het volledige frame gelijk is en dus niet kan beschadigen. Als u dus over een degelijke drager beschikt zou uw frame daarvan geen last mogen ondervinden.(dit witl dus niet zeggen dat hij zomaar in stukken vliegt!!)
 

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 16 jan 2007 22:05

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Januari 2007

Ik pak mijn CR1 altijd in Schuimrubber isolatiebuizen. 2 minuten werk en alles is beschermd.


Ben toch wel benieuwd n.a.v. deze opmerking daar ik binnenkort ook een CR1 wil aanschaffen.  Betekent dit dat je met schuimrubber isolatiebuizen de fiets wel kunt inklemmen op een fietsendrager ?
Die schuimrubber isolatiebuizen , zijn die te krijgen in de fietshandel of moet je daarvoor naar de Bouwmarkt ?
 
 

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 16 jan 2007 22:33

Quoten: Origineel geplaatst door CimeCaron op 16 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Januari 2007

Ik pak mijn CR1 altijd in Schuimrubber isolatiebuizen. 2 minuten werk en alles is beschermd.


Die schuimrubber isolatiebuizen , zijn die te krijgen in de fietshandel of moet je daarvoor naar de Bouwmarkt ? 

wat heeft een shuimrubber isolatiebuis met een fietshandel te maken, lijkt me duidelijk een kwestie van bouwmarkt ed.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 16 jan 2007 22:52

Als ik al die dure fietsen tijdens de Tour de France op de daken van de volgauto's zie staan waarmee ze met volle vaart door de bochten scheuren denk ik dat het met de kwetsbaarheid van die fietsen wel meevalt.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 jan 2007 12:25

Ik heb een Ridley excalibur (full carbon frame) en ik heb hem vorig seizoen wekelijks op een tackx fietsendrager met klemming op de zitbuis gezet.  Geen enkel probleem mee gehad tot dusver.
Je moet de klem natuurlijk niet met alle kracht vastschroeven, vast is vast en dan kan het geen kwaad (hoop ik).

hergen
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2006 17:22

hergen 17 jan 2007 13:33

Ik heb vorig jaar tijdens de vakantie mijn stevens aspin op het dak gehad met de voorvork ingeklemd en de achterband vast in een gootje. Ik vond dit een top systeem, snelle montage en verder weinig gedoe met klemmen en van het een of ander. Je moet alleen wel je voorband nog ergens in de auto kwijt. (En ik moet zeggen dat de toename in het  verbruik wel enigszins mee viel ) 
Echter dit jaar het ik een CR1, op het dak is dus echt geen optie meer begrijp ik?????  Trekhaak gaat ook niet lukken namelijk en in de auto in de vakantie is ook niet te doen dus dat word lastig..
🚴

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2007 13:36

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 16 Januari 2007

Als ik al die dure fietsen tijdens de Tour de France op de daken van de volgauto's zie staan waarmee ze met volle vaart door de bochten scheuren denk ik dat het met de kwetsbaarheid van die fietsen wel meevalt.

De meeste mensen hier willen hun frame niet weg gooien aan het eind van het seizoen. En zo hard gaat het gemiddeld niet tijdens de tour de france, een ploegleider hoeft maar zo nu en dan gas te geven om snel naar voren te komen. Een fiets op het dak zonder voorwiel staat trouwens erg stevig, het enige risico is steenslag zoals Sharkman al heeft aangegeven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie