vervoer carbon fiets
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een crank is niet gemaakt om zijwaartse klappen op te vangen. Alle kracht die jij zet tijdens het fietsen is in een hele andere richting. Een crank zal er echt niet in 1 keer kapot van gaan, maar het zou me helemaal niet verbazen als het leven van de crank er behoorlijk door verkort wordt. Ook belast je je frame er nog behoorlijk door zoals Scepticus al aanhaalden. Ik zou het risico niet nemen als, zeker niet aangezien er betere oplossing zijn.
Mag je eigenlijk met een fietsen drager maar 80 rijden, net als bij een aanhang wagen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Ik klem m'n 6:13 naar volle tevredenheid met de carbon zadelpen (Use) aan een Spindler vast. Al zo'n 9000 km mee gereden zonder problemen. Maar ik ben wel bang geworden door de steenslagopmerking van Sharkman. Wat is de aeroshield voor een pyama?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Master B op 12 Januari 2007
Mag je eigenlijk met een fietsen drager maar 80 rijden, net als bij een aanhang wagen?
Nee je mag gewoon 120 rijden. De auto reageert nog netzo als zonder fietsen erop, iets wat niet te zeggen valt bij een aanhanger of caravan.
Mag je eigenlijk met een fietsen drager maar 80 rijden, net als bij een aanhang wagen?
Nee je mag gewoon 120 rijden. De auto reageert nog netzo als zonder fietsen erop, iets wat niet te zeggen valt bij een aanhanger of caravan.
Hoi,
Ik vervoer mijn Coppi K14 al vanaf 1996 op een Twinny Load met crankbevestiging en heb nog nooit problemen gehad. Niet met de crank, het bracketlager of het frame.
De fiets moet in al die jaren toch wel zo'n 20.000 km
achterop gestaan hebben bij mijn tochten door Europa.
Het klapperen van het stuur kun je voorkomen door het voorwiel met een extra bandje vast te zetten op het steun frame voor de 2e fiets.
Vanaf maart bezit ik een Pinarello Paris Carbon met Campa Record en die gaat ook zo achterop, no problem!
Bij lange ritten gaat er een slot op de Twinny Load en wordt de fiets ook extra beveiligd met een kabel slot.
Ik hoef dat gedoe met frameklemmingen en losse lapjes etc. weer niet.
Je maakt mij niet wijs dat een frame waar professioneel Roubaix en Vlaanderen mee gereden wordt niet met een cranck houder vastgezet kan worden.
Trouwens, Thule USA (http://www.thuleracks.com/thule/product ... =8&sku=916)
voert een systeem waarbij de fiets via de banden vastgezet wordt. In Europa wordt dit systeem niet gevoerd, kent iemand dit principe en de ervaringen ermee?
Jan
Ik vervoer mijn Coppi K14 al vanaf 1996 op een Twinny Load met crankbevestiging en heb nog nooit problemen gehad. Niet met de crank, het bracketlager of het frame.
De fiets moet in al die jaren toch wel zo'n 20.000 km
achterop gestaan hebben bij mijn tochten door Europa.
Het klapperen van het stuur kun je voorkomen door het voorwiel met een extra bandje vast te zetten op het steun frame voor de 2e fiets.
Vanaf maart bezit ik een Pinarello Paris Carbon met Campa Record en die gaat ook zo achterop, no problem!
Bij lange ritten gaat er een slot op de Twinny Load en wordt de fiets ook extra beveiligd met een kabel slot.
Ik hoef dat gedoe met frameklemmingen en losse lapjes etc. weer niet.
Je maakt mij niet wijs dat een frame waar professioneel Roubaix en Vlaanderen mee gereden wordt niet met een cranck houder vastgezet kan worden.
Trouwens, Thule USA (http://www.thuleracks.com/thule/product ... =8&sku=916)
voert een systeem waarbij de fiets via de banden vastgezet wordt. In Europa wordt dit systeem niet gevoerd, kent iemand dit principe en de ervaringen ermee?
Jan
-
- Forum-lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07
Quoten: Origineel geplaatst door damocles op 11 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Balen_bc op 11 Januari 2007
Mag een ridley Damocles vervoert worden op een fietsendrager ?
Een Damocles is heel gevoelig voor tegenwind. Het kan spontaan in stukken waaien!
Een montagesysteem dat de cranks vastzet is redelijk veilig. Iets anders zou ik niet overwegen.
ik had zo mijn twijfels over dat in stukken waaien van een ridley damocles ik heb er zelf 1 aangeschaft. en hij moet redelijk veel op de fietsendrager voor als ik een wedstrijd ga rijde die niet in de buurt is. daarom had ik een e-mailtje gestuurd naar ridley zelf om te vragen hoe dat nu juist zat. dit kreeg ik als antwoord:
In principe zou een dragerzo moeten gemaakt zijn dat de kracht over het volledige frame gelijk is en dus niet kan beschadigen. Als u dus over een degelijke drager beschikt zou uw frame daarvan geen last mogen ondervinden.(dit witl dus niet zeggen dat hij zomaar in stukken vliegt!!)
Quoten: Origineel geplaatst door Balen_bc op 11 Januari 2007
Mag een ridley Damocles vervoert worden op een fietsendrager ?
Een Damocles is heel gevoelig voor tegenwind. Het kan spontaan in stukken waaien!
Een montagesysteem dat de cranks vastzet is redelijk veilig. Iets anders zou ik niet overwegen.
ik had zo mijn twijfels over dat in stukken waaien van een ridley damocles ik heb er zelf 1 aangeschaft. en hij moet redelijk veel op de fietsendrager voor als ik een wedstrijd ga rijde die niet in de buurt is. daarom had ik een e-mailtje gestuurd naar ridley zelf om te vragen hoe dat nu juist zat. dit kreeg ik als antwoord:
In principe zou een dragerzo moeten gemaakt zijn dat de kracht over het volledige frame gelijk is en dus niet kan beschadigen. Als u dus over een degelijke drager beschikt zou uw frame daarvan geen last mogen ondervinden.(dit witl dus niet zeggen dat hij zomaar in stukken vliegt!!)
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Januari 2007
Ik pak mijn CR1 altijd in Schuimrubber isolatiebuizen. 2 minuten werk en alles is beschermd.
Ben toch wel benieuwd n.a.v. deze opmerking daar ik binnenkort ook een CR1 wil aanschaffen. Betekent dit dat je met schuimrubber isolatiebuizen de fiets wel kunt inklemmen op een fietsendrager ?
Die schuimrubber isolatiebuizen , zijn die te krijgen in de fietshandel of moet je daarvoor naar de Bouwmarkt ?
Ik pak mijn CR1 altijd in Schuimrubber isolatiebuizen. 2 minuten werk en alles is beschermd.
Ben toch wel benieuwd n.a.v. deze opmerking daar ik binnenkort ook een CR1 wil aanschaffen. Betekent dit dat je met schuimrubber isolatiebuizen de fiets wel kunt inklemmen op een fietsendrager ?
Die schuimrubber isolatiebuizen , zijn die te krijgen in de fietshandel of moet je daarvoor naar de Bouwmarkt ?
Quoten: Origineel geplaatst door CimeCaron op 16 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Januari 2007
Ik pak mijn CR1 altijd in Schuimrubber isolatiebuizen. 2 minuten werk en alles is beschermd.
Die schuimrubber isolatiebuizen , zijn die te krijgen in de fietshandel of moet je daarvoor naar de Bouwmarkt ?
wat heeft een shuimrubber isolatiebuis met een fietshandel te maken, lijkt me duidelijk een kwestie van bouwmarkt ed.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Januari 2007
Ik pak mijn CR1 altijd in Schuimrubber isolatiebuizen. 2 minuten werk en alles is beschermd.
Die schuimrubber isolatiebuizen , zijn die te krijgen in de fietshandel of moet je daarvoor naar de Bouwmarkt ?
wat heeft een shuimrubber isolatiebuis met een fietshandel te maken, lijkt me duidelijk een kwestie van bouwmarkt ed.
Als ik al die dure fietsen tijdens de Tour de France op de daken van de volgauto's zie staan waarmee ze met volle vaart door de bochten scheuren denk ik dat het met de kwetsbaarheid van die fietsen wel meevalt.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik heb een Ridley excalibur (full carbon frame) en ik heb hem vorig seizoen wekelijks op een tackx fietsendrager met klemming op de zitbuis gezet. Geen enkel probleem mee gehad tot dusver.
Je moet de klem natuurlijk niet met alle kracht vastschroeven, vast is vast en dan kan het geen kwaad (hoop ik).
Je moet de klem natuurlijk niet met alle kracht vastschroeven, vast is vast en dan kan het geen kwaad (hoop ik).
Ik heb vorig jaar tijdens de vakantie mijn stevens aspin op het dak gehad met de voorvork ingeklemd en de achterband vast in een gootje. Ik vond dit een top systeem, snelle montage en verder weinig gedoe met klemmen en van het een of ander. Je moet alleen wel je voorband nog ergens in de auto kwijt. (En ik moet zeggen dat de toename in het verbruik wel enigszins mee viel )
Echter dit jaar het ik een CR1, op het dak is dus echt geen optie meer begrijp ik????? Trekhaak gaat ook niet lukken namelijk en in de auto in de vakantie is ook niet te doen dus dat word lastig..
Echter dit jaar het ik een CR1, op het dak is dus echt geen optie meer begrijp ik????? Trekhaak gaat ook niet lukken namelijk en in de auto in de vakantie is ook niet te doen dus dat word lastig..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 16 Januari 2007
Als ik al die dure fietsen tijdens de Tour de France op de daken van de volgauto's zie staan waarmee ze met volle vaart door de bochten scheuren denk ik dat het met de kwetsbaarheid van die fietsen wel meevalt.
De meeste mensen hier willen hun frame niet weg gooien aan het eind van het seizoen. En zo hard gaat het gemiddeld niet tijdens de tour de france, een ploegleider hoeft maar zo nu en dan gas te geven om snel naar voren te komen. Een fiets op het dak zonder voorwiel staat trouwens erg stevig, het enige risico is steenslag zoals Sharkman al heeft aangegeven.
Als ik al die dure fietsen tijdens de Tour de France op de daken van de volgauto's zie staan waarmee ze met volle vaart door de bochten scheuren denk ik dat het met de kwetsbaarheid van die fietsen wel meevalt.
De meeste mensen hier willen hun frame niet weg gooien aan het eind van het seizoen. En zo hard gaat het gemiddeld niet tijdens de tour de france, een ploegleider hoeft maar zo nu en dan gas te geven om snel naar voren te komen. Een fiets op het dak zonder voorwiel staat trouwens erg stevig, het enige risico is steenslag zoals Sharkman al heeft aangegeven.