DT wielen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quoten: Origineel geplaatst door confused op 26 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's.
Dank u, dat zie ik als een compliment.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
Wel een beetje kort door de bocht dit, helemaal gezien dat de treksterkte van de revo's hoger is dan die van de comp.
Conclusie??
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's.
Dank u, dat zie ik als een compliment.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
Wel een beetje kort door de bocht dit, helemaal gezien dat de treksterkte van de revo's hoger is dan die van de comp.
Conclusie??
Less is bore
Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .
Laser 1500N/mm²
Race 1350N/mm²
Waarden:Strenght on the middle section.
Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Laser 1500N/mm²
Race 1350N/mm²
Waarden:Strenght on the middle section.
Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 27 November 2006
Conclusie??
Heb ik niet, omdat ik de getalletjes niet weet. Om gewoon te stellen dat dunner slapper is, gaat me wel te ver. Spietpiet heeft het voor sapim even voorgerekend, mocht het verschil in treksterkte bij DT nog iets groter zijn, zou het zo andersom kunnen wezen.
Conclusie??
Heb ik niet, omdat ik de getalletjes niet weet. Om gewoon te stellen dat dunner slapper is, gaat me wel te ver. Spietpiet heeft het voor sapim even voorgerekend, mocht het verschil in treksterkte bij DT nog iets groter zijn, zou het zo andersom kunnen wezen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 27 November 2006
Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .Laser 1500N/mm²Race 1350N/mm²Waarden:Strenght on the middle section.Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Kun je die toelichten? Je schrijft iets wat voor mij heel tegenstrijdig is: Laser 10 minder sterk, maar wel een 25 hogere levensduur.
Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .Laser 1500N/mm²Race 1350N/mm²Waarden:Strenght on the middle section.Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Kun je die toelichten? Je schrijft iets wat voor mij heel tegenstrijdig is: Laser 10 minder sterk, maar wel een 25 hogere levensduur.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 27 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 27 November 2006Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .
Laser 1500N/mm²
Race 1350N/mm²
Waarden:Strenght on the middle section.
Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Kun je die toelichten? Je schrijft iets wat voor mij heel tegenstrijdig is: Laser 10 minder sterk, maar wel een 25 hogere levensduur.
Is hun eigen opgave uit zo'n mooie folder op de Bike Motion.
Fatigue test wheel revolution :
Laser 1.250.000
Race 980.000
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 27 November 2006Bij Sapim heb ik het nagerekend, dan blijkt de Laser 2.0-1.5-2.0 toch ca 10 minder sterk te zijn dan de Race 2.0-1.8-2.0, ondanks dat de treksterkte van de Laser hoger is tov de Race .
Laser 1500N/mm²
Race 1350N/mm²
Waarden:Strenght on the middle section.
Verwachte levensduur van de Laser ca 25 hoger tov de Race.
Kun je die toelichten? Je schrijft iets wat voor mij heel tegenstrijdig is: Laser 10 minder sterk, maar wel een 25 hogere levensduur.
Is hun eigen opgave uit zo'n mooie folder op de Bike Motion.
Fatigue test wheel revolution :
Laser 1.250.000
Race 980.000
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 November 2006
Treksterkte geeft sapim per vierkante mm en dus niet voor de hele spaak. Als een spaak dus een iets minder hoge treksterkte per mm2 heeft dan kan deze best een hogere treksterkte hebben als de spaak een stukje dikker is (=meer mm2).
Ik hoop dat je dit zelf nog begrijpt, dit gaat mijn pet te boven.
Sapim geeft "strenght on the middle section" op, dat is dus het dunste gedeelte van de spaak wat in principe dus het minst sterke gedeelte is.
@ daniel
Sapim maakt voor toepassing met disc brake speciale spaken
Enduro 2.2-1.82.2.2 weegt 370 gr (64×260m) Disc Brake, heavy duty.
Strong 2.3-2.0-2.0 maar ben bang dat je die iets te zwaar vindt 430 gr (64×260mm)Downhill,Trekking,City, MTB en Tandem
Voordeel van deze spaken is meer materiaal in de bocht en past daardoor strakker in de naaf.
Treksterkte geeft sapim per vierkante mm en dus niet voor de hele spaak. Als een spaak dus een iets minder hoge treksterkte per mm2 heeft dan kan deze best een hogere treksterkte hebben als de spaak een stukje dikker is (=meer mm2).
Ik hoop dat je dit zelf nog begrijpt, dit gaat mijn pet te boven.
Sapim geeft "strenght on the middle section" op, dat is dus het dunste gedeelte van de spaak wat in principe dus het minst sterke gedeelte is.
@ daniel
Sapim maakt voor toepassing met disc brake speciale spaken
Enduro 2.2-1.82.2.2 weegt 370 gr (64×260m) Disc Brake, heavy duty.
Strong 2.3-2.0-2.0 maar ben bang dat je die iets te zwaar vindt 430 gr (64×260mm)Downhill,Trekking,City, MTB en Tandem
Voordeel van deze spaken is meer materiaal in de bocht en past daardoor strakker in de naaf.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De wielennoodzaak is helaas na vandaag ineens extra groot geworden.
Ik zette in een snel genomen vrijwel haakse bocht eens goed hard aan bij het uitacceleren en PANG_PANG daar braken twee spaken. Althans, dat dacht ik!!! Wat schetste mijn verbazing: de spaken waren uit de naaf gesprongen!!!
Zie onderstaande foto (die niet superduidelijk is). De kop van de spaak is onbeschadigd. Zit wel een valse slag in mijn velg nu
Ik zette in een snel genomen vrijwel haakse bocht eens goed hard aan bij het uitacceleren en PANG_PANG daar braken twee spaken. Althans, dat dacht ik!!! Wat schetste mijn verbazing: de spaken waren uit de naaf gesprongen!!!
Zie onderstaande foto (die niet superduidelijk is). De kop van de spaak is onbeschadigd. Zit wel een valse slag in mijn velg nu
Less is bore
Uit de naaf springen van de spaken zal bij een traditioneel gespaakt setje niet mogelijk zijn, duidelijk een voordeel tov een systeemwiel.
Zag bij bike-components dat je bij de nieuwe wielensets van Mavic een driejarige extra verzekering kan afsluiten voor 70 euro, heb je ook geen discussie meer over wel of geen garantie.
@ Daniel.
Ben je er al uit met je keuze van je nieuwe wielset ?
Zag bij bike-components dat je bij de nieuwe wielensets van Mavic een driejarige extra verzekering kan afsluiten voor 70 euro, heb je ook geen discussie meer over wel of geen garantie.
@ Daniel.
Ben je er al uit met je keuze van je nieuwe wielset ?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door Skik op 02 December 2006
Ik zag op mountainbike iemand met hetzelfde probleem. Schijnt een kwaaltje van mavic te zijn. De enige optie is tijdig laten naspannen denkt men.
Zou best ook van mij geweest kunnen zijn
Naspannen had niet geholpen. Nippels draaiden zeker niet makkelijk los, spaken zaten vast.
Ik zag op mountainbike iemand met hetzelfde probleem. Schijnt een kwaaltje van mavic te zijn. De enige optie is tijdig laten naspannen denkt men.
Zou best ook van mij geweest kunnen zijn
Naspannen had niet geholpen. Nippels draaiden zeker niet makkelijk los, spaken zaten vast.
Less is bore