Lichter dan 34/27 met compact
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
volgens mij is de goedkoopste oplossing hier om achteruit de berg op te fietsen...daarmee creëer je het wel bijna ideale 27/34 verzet...
Voor mijn gevoel fietste ik altijd al achteruit als het steil berop ging. Dus daar verandert dus niet zoveel aan. Maar misschien is het inderdaad wel handig om mijn fiets voortaan dan eerst om te draaien zodat ik misschien wel het gevoel krijg vooruit te gaan. Ik ga het proberen!
Passen die Miche en Marchisio kransjes ook op een
shimano 10-speed naaf? Deze heeft hogere ribbels
dan de 8/9/10 speed naaf en van shimano past hier enkel
een 10 speed cassette op.
Is hier bij Miche en/of Marchisio ook rekening mee gehouden?
shimano 10-speed naaf? Deze heeft hogere ribbels
dan de 8/9/10 speed naaf en van shimano past hier enkel
een 10 speed cassette op.
Is hier bij Miche en/of Marchisio ook rekening mee gehouden?
diessens fietserke
Indien je speciale 10-speed kransjes koopt ja. Je hebt 9 en 10-speed kransjes van die merken.
Six13, wat is het geworden? Is dat nu gelukt met de dura ace compact en die 30 achterop met de standaard dura ace kooi? Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen sram compact of een dura ace triplet. Ik woon tussen "de reuzen" en heb ook graag voor de noodgevallen het 30*27 equivalent.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Voor jou is een triple veel geschikter denk ik (en nu val ik echt niet van m'n geloof, want HenkV woont in Frankrijk).
Als ik in Frankrijk zou wonen zou ik dus een triple nemen: de 53 voor de snelle stukken en afdalingen, de 42 (of 39) voor duurtrainingen op 't vlakke en niet al te stijle beklimmingen en het 30 blad voor stijle klims.
Een compact zou ook kunnen maar waarop werk ik dan mijn duurtraining af ? Bovendien kun je met een triple een wat mooier lopende cassette monteren. Een 12-23 of een 12-25 zou genoeg moeten zijn voor iedereen die getraind is.
Het enige waar ik heel lang over na zou moeten denken is welke triple ik zou nemen. Die van Shimano zijn niet zo mooi maar wel heel degelijk. Carbon triples zijn er wel maar zijn die hufterproof? Spullen van FSA zou ik sowieso niet op m'n fiets willen hebben (en zeker geen trapstel). Een oude alu Campa Record triple kan ook heel fraai zijn.
Als ik in Frankrijk zou wonen zou ik dus een triple nemen: de 53 voor de snelle stukken en afdalingen, de 42 (of 39) voor duurtrainingen op 't vlakke en niet al te stijle beklimmingen en het 30 blad voor stijle klims.
Een compact zou ook kunnen maar waarop werk ik dan mijn duurtraining af ? Bovendien kun je met een triple een wat mooier lopende cassette monteren. Een 12-23 of een 12-25 zou genoeg moeten zijn voor iedereen die getraind is.
Het enige waar ik heel lang over na zou moeten denken is welke triple ik zou nemen. Die van Shimano zijn niet zo mooi maar wel heel degelijk. Carbon triples zijn er wel maar zijn die hufterproof? Spullen van FSA zou ik sowieso niet op m'n fiets willen hebben (en zeker geen trapstel). Een oude alu Campa Record triple kan ook heel fraai zijn.
Moeilijk moeilijk moeilijk, probleem is nooit zozeer de 1é col van de dag maar wel de 3é. Stijl is ook nog wel te doen maar het licht eraan hoe lang. Op lange cols kun je aardig "langzaam leeg lopen" als je net te weinig toeren maakt. Ik wilde graag naar sram maar die hebben geen triplet. Tja, ik ben het wel met je eens havana wellicht dan toch maar een shimano triplet. Ik haat die gaten in de cassette als ik op het vlakke rijdt, daarom heb ik voor m'n triplet met 12-27 ook 'n 12-21 pionnetje. Maar compact is toch weer een stuk lichter en met 2 cassettes waarvan 1 'n 30 achterop zou hebben zou het leven ook mooi kunnen zijn want ik neem echt niet iedere dag >= 3 cols ... en het loopje is weer rond... g.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Maar jij doet toch allemaal monstertochten van 500 km enzo? Kan me niet voorstellen dat je dan bijv. de Marmotte niet met 34x27 moet kunnen uitrijden en dan nog redelijk toeren kunt draaien op de laatste klim (maar ik kan het mis hebben).
Als je een compact neemt, op welk verzet ga je dan trainen op 't vlakke? Zelf steek ik om die reden een groter binnenblad (40) op mijn compact. Nu is dat verwisselen niet zo'n probleem, maar als het elke week zou moeten gebeuren zou ik het wel weten en gewoon een triple nemen....
Als je een compact neemt, op welk verzet ga je dan trainen op 't vlakke? Zelf steek ik om die reden een groter binnenblad (40) op mijn compact. Nu is dat verwisselen niet zo'n probleem, maar als het elke week zou moeten gebeuren zou ik het wel weten en gewoon een triple nemen....
Nou, ik ben geen stoemper hoor. Ik rijd altijd lichter dan wie dan ook om me heen. Probeer momenteel 100 toeren als bovengrens te houden omdat hoger volgens sommigen hier op het forum inefficient zou zijn, maar weet dat 110-115 geen enkel probleem was (vlak). Ook bergop draai ik liever 80 dan 65 toeren. Ik gebruik die 27 ook niet bij elke klim maar in 'n klim van 6 km die meestal 12% is maar nergens onder de 8% komt en stukken van 16% heeft dan heb ik echt helemaal niets tegen een 30x27! (voorbeeld: Col de plein Bois bij Thones) En ja hoor dat lukt me echt ook met 30x25 maar 27 is wat er nu op ligt en dat is lekkerder! Als ik ze dan om me heen de fiets bijna zie dubbelvouwen met 40 toeren en daarna zijn ze afgemeld....
Die afstanden zijn in het kader van Parijs Brest Parijs en dat is eenmalig dit jaar. Daarna wordt het weer gewoon 0-200km. Daar ga ik me dus niet blind op staren.
Voor het vlakke? Ik heb daar dus geen ervaring mee met een compact. Is dat echt een issue? Niet dat er hier zoveel vlak is )
Maar ja, eigenlijk weet ik ook wel dat een triple het meest geschikt is. Maar met die optie hierboven kreeg ik weer wat meer vertrouwen in een compact....
Wordt tijd voor een brainwash, ik word teveel beinvloed via dit forum )!
Die afstanden zijn in het kader van Parijs Brest Parijs en dat is eenmalig dit jaar. Daarna wordt het weer gewoon 0-200km. Daar ga ik me dus niet blind op staren.
Voor het vlakke? Ik heb daar dus geen ervaring mee met een compact. Is dat echt een issue? Niet dat er hier zoveel vlak is )
Maar ja, eigenlijk weet ik ook wel dat een triple het meest geschikt is. Maar met die optie hierboven kreeg ik weer wat meer vertrouwen in een compact....
Wordt tijd voor een brainwash, ik word teveel beinvloed via dit forum )!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Niks beïnvloeding, gewoon een wel overwogen keuze Met 34x27 hoef je echt niet te stoempen hoor. Tijdens de Dolomieten Marathon kwam ik niet onder de 65 toeren, de meeste stukken gingen met 80 - 85 toeren.
Kijk als je nooit op 't vlakke rijdt dan is een compact weer heel geschikt. Gaat 't omhoog, rijd je op 34 en rij je omlaag rij je op de 50.
Op 't vlakke met een 50 kan overigens ook wel, kijk maar eens naar de onderstaande tabel, die ik met deze site heb gemaakt. De tabel is gemaakt op basis van 100 rpm. Voor de volledigheid staat ook een 40T blad erbij.
Kijk als je nooit op 't vlakke rijdt dan is een compact weer heel geschikt. Gaat 't omhoog, rijd je op 34 en rij je omlaag rij je op de 50.
Op 't vlakke met een 50 kan overigens ook wel, kijk maar eens naar de onderstaande tabel, die ik met deze site heb gemaakt. De tabel is gemaakt op basis van 100 rpm. Voor de volledigheid staat ook een 40T blad erbij.
Als 53x13 groot genoeg voor je is tijdens de bijtrap-afdalingen, en 30x26 licht genoeg om ook de steilste cols stijlvol op te rijden, zou ik gewoon voor 'n triple gaan: 53-42-30, met 'n 13-26 cassette: 13-14-15-16-17-18-19-21-23-26.
Ben ondertussen wel benieuwd naar de stijgingspercentages van je favoriete Col de Plan-Bois! De grafiek is vooralsnog niet te vinden op de Salite-site, maar op de Michelin-site zie ik het zware broertje van de vederlichte Col du Marais wel liggen...
Ben ondertussen wel benieuwd naar de stijgingspercentages van je favoriete Col de Plan-Bois! De grafiek is vooralsnog niet te vinden op de Salite-site, maar op de Michelin-site zie ik het zware broertje van de vederlichte Col du Marais wel liggen...
Ben het met Buzz eens, het is toch het allerfijnst om het hele jaar door met één setup te rijden.
Laat je overigens niks vertellen over Campa/Shimano mix; wat mij betreft kan dit een hele fraaie combinatie zijn (bijv. de Shimano shifters met het crankstel dat ik eerder postte).
Laat je overigens niks vertellen over Campa/Shimano mix; wat mij betreft kan dit een hele fraaie combinatie zijn (bijv. de Shimano shifters met het crankstel dat ik eerder postte).