Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

beginnersvork

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 28 okt 2006 19:15

Quote: Origineel geplaatst door bluebird1 op 28 Oktober 2006
Helaas is die 318 alleen voor schijfremmen. Wel goede sites waar je mee komt, scherpe prijzen zijn het zeker!Is zo'n Tora eigenlijk beter dan de MX comp? Eigenlijk wil ik een vork die zowel voor schijf als V-brakes geschikt is. Zit namelijk ook stiekem te loeren naar mountainbikes van Bianchi, momenteel staat er een leuke fully op marktplaats, met schijven... weinig info verder, maar het lijkt me deze:http://www.bikeonline24.de/Bianchi-Moun ... tmlngeveer zelfde niveau fiets als m'n huidige terrago (=Deore) maar dan een fully en (ik blijf natuurlijk bianchi-fan) veel en veel fraaier. Die SIX die daarop zit, dat is zeker ook niet veel soeps ofwel?

Ai, even niet opgelet dat hij alleen geschikt is voor schijfrem. Niveau van de Tora ligt iets hoger tov van de MX comp, maar prijstechnisch is er ook een verschil.
MX comp staat goed aangeschreven en div forumleden zijn erg tevreden over deze vork.
Ben zelf niet zo'n fully fan maar schaf je zo'n apparaat aan dan zal je voor iets fatsoenlijks toch naar een hogere prijsklasse moeten gaan.
Over de SIX durf ik niets te zeggen, ken de vork niet.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 06 nov 2006 21:18

Mijn keuze zou de nieuwe Skareb Comp zijn, dit soort lichte vorken heb ik liever nieuw.
Ik heb zelf de Skareb Comp in m'n Cube zitten, ben er tevreden over.
Verschil tussen de Elite en de Comp.
De Elite heeft een holle kroon de Comp een massieve, dus zal de Elite iets lichter zijn.
Soms wil het dempingssysteem anders zijn maar dan moet je de exacte specs opvragen bij degene die hem aanbied.
Je hebt n.l. TPC met lock out of FDD maar Manitou duwt verschillende dempers in de vorken, zit geen echte logica in zeker als het OEM vorken zijn.

skik
Forum-lid

skik 07 nov 2006 16:47

Ik lockout is soweiso wel zijn geld waard. Die vooral zijn waarde bewijst bergop en op het vlakke. Dus ik zou die 3 tientjes er niet voor laten liggen.

psychic_me
Forum-lid

psychic_me 09 nov 2006 12:37

Heb een beetje rond gekeken naar een nieuwe voorvork en kwam deze tegen:
* manitou Black Super RTWD voor 149euro
* marzocchi Dirt Jumper III voor 139euro
Kan iemand mij advies geven over de beste keus??? Of zijn er andere aanbevelingen voor een budget tot 150euro
Alvast bedankt!!!

mcf1
Forum-lid

mcf1 09 nov 2006 21:32

die black is alleen voor schijfremmen en die andere was nix geloof ik...

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 12 nov 2006 17:38

Dat ga je zeker merken, een wereld van verschil.
Het veergedrag van een topvork als de Skareb Elite is veel beter als van een instapvork als de Suntour.
Je nieuwe vork heeft echt demping ipv alleen maar vering.
Wat de veerweg betreft zou ik me niet al teveel zorgen maken, denk dat het wel moet lukken.
Je kan het controleren door de afstand te meten tussen het hart van de as tot aan onderkant vorkconus bij beide vorken.
Als je de Elite goed afstelt heb je echter al een doorzakking van 18/24 mm, dus dan is je veerweg nog effectief ongeveer 80 mm.
Echt anders wordt het wanneer je een vork plaatst met een veerweg van 130 mm.

Plaats reactie