Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRM/Powertap of nieuwe onderdelen?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 26 nov 2006 17:19

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 November 2006

Nee dat kan niet. Precies 200 watt trappen kan al niet, daar zou je al van moeten maken tussen de 190 en 210 als het gewoon recht door gaat. Maar bijv na een bocht waar je je benen stil moest houden trap je eventje veel meer vermogen om weer op snelheid te komen. Een ander probleem in de openlucht is de wind, die helaas totaal niet constant is.


Gewoon testen in een piste, en de omgekeerde redenering toepassen: telkens exact 40km/u rijden (constanter te houden dan wattage, zeker op piste) en kijken met welke opstelling (houding, fiets, etc.) je welk vermogen moest duwen om die 40km/u te halen.
 
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 November 2006

Ik zal zo wel even mijn bankrekening nummer posten, de grootste 10 gevers krijgen een eervolle vermelding in dit topic .


Gevers is wel een leuke suggestie hier!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 nov 2006 17:24

Maar op de Piste heb je een ideale situatie als in een windtunnel dat de wind alleen van voren komt en zo eenvoudig is het op de weg nu eenmaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 nov 2006 17:47

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 November 2006
Maar op de Piste heb je een ideale situatie als in een windtunnel dat de wind alleen van voren komt en zo eenvoudig is het op de weg nu eenmaal niet.


In een windtunnel kan je een wiel ook schuin houden zodat je weet hoe t zich met zijwind gedraagt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 nov 2006 17:56

ja dat weet ik, maar op de piste gaat dat dus zo lastig bedoelde ik ermee te zeggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 nov 2006 00:09

Goed nieuws gekregen: binnenkort zal ik kunnen beschikken over zowel SRM (heb ik nu al), Polar PowerOutput, PowerTap als Ergomo. Allemaal testen die dingen dus!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2006 01:08

Is die Ergomo voor vierkante as? Dat zou echt super zijn, want dan kan je alles op 1 fiets monteren, beter vergelijken dan dat kan je niet. Als je er weer 1 kwijt moet stel ik me beschikbaar als volgend testpersoon.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 29 nov 2006 06:42

En ik ook... Zeker de Ergomo is erg interessant met meting via trapas. Kun je evengoed een ander wiel steken...
@ Casran: op welke termijn kun je test fietsen? Ben benieuwd naar de verschillende ervaringen!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 nov 2006 09:15

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 November 2006

Is die Ergomo voor vierkante as? Dat zou echt super zijn, want dan kan je alles op 1 fiets monteren, beter vergelijken dan dat kan je niet. Als je er weer 1 kwijt moet stel ik me beschikbaar als volgend testpersoon.


SRM heb ik al; de PowerTap zal ook van mij zijn. Polar PowerOutput is wellicht in bruikleen. En Ergomo krijg ik gesponsord, en zal ik wellicht met vierkante as vragen ja!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1238
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 nov 2006 16:12

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 25 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 24 November 2006

Wat ben je met zo'n SRM-meter eigenlijk ?  Ruwweg gezegd kan je er alleen het wattage dat je opwekt nauwkeurig mee opmeten.  Het is wel leuk om dit te weten, je kan zo de progressie in je trainingen mooi volgen.  Deze info kost je wel een half fortuin, terwijl je gevoelsmatig ook wel zal merken of je trainingstoestand verbetert.
Gericht en effïciënt trainen kun je ook met alleen een hartslagmeter.  Daarom hoef je nog niet exact het wattage dat je voortbrengt te kennen.  Het is niet meer dan duur speelgoed.  je zal er niet harder door gaan fietsen en daar is het hem toch uiteindelijk om te doen.



Pfff... het plat-relativeer-argument, waarmee je uiteindelijk ook kan zeggen dat een Polar hartslagmeter van 100 euro te duur is ("je kan immers zelf toch aanvoelen wanneer je dieper gaat"). En als je door gerichter en wetenschappelijker trainen niet beter gaat fietsen (ook al is dat niet zo eenvoudig meetbaar), door wat dan wel?
Zorg er eerst voor dat je 'r iets van af weet en kom dan de waarde van dit voor u grotendeels onbekend toestel (neem maar vermogensmeters in het algemeen) beoordelen.


Ik lees hier net de trainingsbijlage bij de nieuwe Fiets.  In het artikel "je wattage liegt nooit" staat onder meer :"je zult je misschien afvragen waarom je het vermogen niet als vervanging kunt gebruiken voor de hartfrequentie.  Waarom moet je bij 150 slagen/min fietsen en kan dat niet gewoon bij 200 watt ?  Om dat beter te begrijpen, kun je het beste naar fig1 kijken..................dat is het nadeel van vermogen: het varieert sterk.............de hartfrequentie is veel stabieler..............Daarom gebruik je de hartfrequentie om de intensiteit te sturen, het vermogen om de training te evalueren". 
Je kan dus je trainingen perfect uitvoeren met alleen een hartslagmeter.  De vermogensmeter dient alleen maar om te bepalen hoeveel watt je op die trainingen wegtrapt. En dat was nu net wat ik in mijn eerste post wilde duidelijk maken.
Er staat overigens wel dat je in bergop- situaties het vermogen wel beter constant kan houden en dus wel geschikt is als maatstaf voor de intensiteit.  In deze contreien zul je daar echter niet zoveel aan hebben.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 nov 2006 17:04

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 30 November 2006

Ik lees hier net de trainingsbijlage bij de nieuwe Fiets.  In het artikel "je wattage liegt nooit" staat onder meer :"je zult je misschien afvragen waarom je het vermogen niet als vervanging kunt gebruiken voor de hartfrequentie.  Waarom moet je bij 150 slagen/min fietsen en kan dat niet gewoon bij 200 watt ?  Om dat beter te begrijpen, kun je het beste naar fig1 kijken..................dat is het nadeel van vermogen: het varieert sterk.............de hartfrequentie is veel stabieler..............Daarom gebruik je de hartfrequentie om de intensiteit te sturen, het vermogen om de training te evalueren". 
Je kan dus je trainingen perfect uitvoeren met alleen een hartslagmeter.  De vermogensmeter dient alleen maar om te bepalen hoeveel watt je op die trainingen wegtrapt. En dat was nu net wat ik in mijn eerste post wilde duidelijk maken.
Er staat overigens wel dat je in bergop- situaties het vermogen wel beter constant kan houden en dus wel geschikt is als maatstaf voor de intensiteit.  In deze contreien zul je daar echter niet zoveel aan hebben.


Lol... en wie is de auteur van dat stukje literatuur?
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 30 nov 2006 17:07

Is het niet eerder omgekeerd ?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 nov 2006 17:23

Quoten: Origineel geplaatst door JeHe op 30 November 2006

Is het niet eerder omgekeerd ?


Uiteraard, een renner die gestresseerd is of op hoogte gaat trainen, zal plots andere hartslagwaardes vertonen, maar zijn extensieve duurzone zal nog steeds tussen dezelfde wattages liggen. Bij klimmen zijn hartslagzones ongeveer 5 bpm hoger; wattagezones gelijk. Wtf hartslag stabieler dan vermogen?
En dat er pipo's, zelfs "grote trainers", rondlopen die de basics van vermogensmeting nog niet vatten (gewoon omdat ze jààren aan een stuk zich enkel op hartslaggegevens konden focussen) is niet nieuw voor mij.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie