Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 12 okt 2006 03:54

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 11 Oktober 2006





Waar dient de spaakspanning dan precies voor. Geen directe relatie met de stijfheid ? Geen direct relatie met de sterkte?
Die spanning moet ergens voor zijn? De balans in het wiel ?


tja om te zorgen dat alle vezels de kracht op kunnen nemen
neem bijv het solderen van  spaakkruis punten maakt het wiel geen Newton  stijfer maar zorg er wel voor de de spanning door meedere delen gedragen worden
 


Hoi,
Als ze inderdaad worden gesoldeerd, een riskante bezigheid met staal*, dan wordt de effectieve spaaklengte korter tot het soldeerpunt en dan gesplitst over het korte deel van de kruising.
Het lijkt zodoende alsof de naafflans wordt verhoogd waardoor een betere aandrijvingsoverdracht tot stand komt. Dit geeft vaak de subjectieve indruk dat het wiel stijver is geworden. In werkelijkheid is de respons van het wiel beter, nerveuzer, zeg maar. De krachtoverdracht is immers directer geworden. Het zou me tevens ook niet verbazen mocht ook de laterale stijfheid een stuk beter geworden is door het binden van de spaken.
Daarnaast is, zoals Cees al aanhaalde, ook de verdeling van de locale last beter verspreid wat latijd welkom is. 
Historisch gezien werd het binden van de spaken om veiligheidsredenen bedacht en wel om te vermijden dat een losse spaak onheil zou aanrichten. 
Betreffende de vraag wat het wiel nu stijver maakt, lateraal dan, daar spelen een aantal factoren samen. De spaakspanning is daar maar een kleine factor in, belangrijker zijn de flanshoogte en -breedte, de manier van bespaken en uiteraard het aantal spaken zelf.
Een achterwiel is nog eens extra lastig omdat we hier moeten rekening houden met de asymetrie van de aandrijving, enz.
Jammer genoeg heb ik geen concrete meetgegevens maar er komt wel heel wat goniometrie bij kijken zoals Cees wellicht zal kunnen beamen.
* Met moderne adhesieven moet het perfect haalbaar zijn om het solderen te vervangen door een lijmsoort a la Loctite. Let wel, breekt 1 spaak dan heb je wel de hele kruising te vevangen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 12 okt 2006 06:05

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 12 Oktober 2006
Als ze inderdaad worden gesoldeerd, een riskante bezigheid met staal*,
 
 
hoezo?
soldeer mijn hardmetalen beitels altijd?
en  met spaken is alleen zeer lage temp soldeer nodig zoals vroeger en nogsteeds gedaan word met zilverdraad ,nog nimmer een probleem gehad dus zie het riskante hiervan totaal niet

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2006 11:05

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 11 Oktober 2006





Waar dient de spaakspanning dan precies voor. Geen directe relatie met de stijfheid ? Geen direct relatie met de sterkte?
Die spanning moet ergens voor zijn? De balans in het wiel ?


tja om te zorgen dat alle vezels de kracht op kunnen nemen
neem bijv het solderen van  spaakkruis punten maakt het wiel geen Newton  stijfer maar zorg er wel voor de de spanning door meedere delen gedragen worden
 


Het lijkt me gevoelsmatig dan, dat er iets met die spanning moet of kan.Iets verandert er lijkt me naar mate spanning toeneemt. Of, zoals uit het verhaaal opmaak, is er een ideale spanning voor het wiel, dat ligt natuurlijk tussen geen en te hoog.Ik heb zelf zo'n idee dat de spanning eerder te hoog staat, dan te laag, of heb ik dan mis ?
 

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 12 okt 2006 14:41

 
Het lijkt me gevoelsmatig dan, dat er iets met die spanning moet of kan.Iets verandert er lijkt me naar mate spanning toeneemt. Of, zoals uit het verhaaal opmaak, is er een ideale spanning voor het wiel, dat ligt natuurlijk tussen geen en te hoog.Ik heb zelf zo'n idee dat de spanning eerder te hoog staat, dan te laag, of heb ik dan mis ?
 
nou over de juiste spanning die kun  je uit rekkenen  daar zijn formules voor .
maar die is van vele factoren afhankelijk  en gaat te ver zo een grote formule hier te plaatsen.
het beste is de formule van een snaar op spanning te nemen en zijn freqeuntie te nemen ,dit is het meest nauwkeurige (voor metalen) 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2006 14:56

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 12 Oktober 2006



 
Het lijkt me gevoelsmatig dan, dat er iets met die spanning moet of kan.Iets verandert er lijkt me naar mate spanning toeneemt. Of, zoals uit het verhaaal opmaak, is er een ideale spanning voor het wiel, dat ligt natuurlijk tussen geen en te hoog.Ik heb zelf zo'n idee dat de spanning eerder te hoog staat, dan te laag, of heb ik dan mis ?
 
nou over de juiste spanning die kun  je uit rekkenen  daar zijn formules voor .
maar die is van vele factoren afhankelijk  en gaat te ver zo een grote formule hier te plaatsen.
het beste is de formule van een snaar op spanning te nemen en zijn freqeuntie te nemen ,dit is het meest nauwkeurige (voor metalen) 



Ja, maar dan zal je toch een spanning moeten bepalen vooraf.  En daar de rest naar stemmen..

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 12 okt 2006 16:30

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 12 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 12 Oktober 2006
Als ze inderdaad worden gesoldeerd, een riskante bezigheid met staal*,
 
 
hoezo?
soldeer mijn hardmetalen beitels altijd?
en  met spaken is alleen zeer lage temp soldeer nodig zoals vroeger en nogsteeds gedaan word met zilverdraad ,nog nimmer een probleem gehad dus zie het riskante hiervan totaal niet


Hoi,
Zilverdraad lijkt me zelfs een overbodige luxe maar de sleutel ligt inderdaad bij het aanhouden van de juiste temperatuur i.p.v. de hele zooi te gaan oververhitten waardoor het soldeer en spaak broos worden, eventuele Pro-Lock, Loctite of wat dan ook naar de verdoemenis wordt geholpen enz. en zo verder.
Daarnaast is het ook zo dat goed solderen heel wat oefening vergt en niet iets is wat zomaar de eerste de beste amateur met een soldeerboutje zal lukken. Zelfs nog niet eens op een dom printplaatje laat staan een stel spaken.
Maar goed, daarvoor zijn er dus professionelen. Ik vermoed dan ook dat u lage temperatuur, zilverhoudend (3 of hoger) soldeer gebruikt.
Wat waaschijnlijk interessanter is, is het bespreken van de invloed van wieldish, spaakpatronen en de invloed hiervan op de laterale stijfheid van het wiel. Vooral dan interessant voor wat het achterwiel betreft.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2006 16:41

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 12 Oktober 2006


 
Wat waaschijnlijk interessanter is, is het bespreken van de invloed van wieldish, spaakpatronen en de invloed hiervan op de laterale stijfheid van het wiel. Vooral dan interessant voor wat het achterwiel betreft.
Ciao,
 

Kijk !! , wie begint ? Of komen we uiteindelijk uit op het feit dat 36 sp. 3x3 het beste is ?

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 12 okt 2006 16:50

Ja, maar dan zal je toch een spanning moeten bepalen vooraf.  En daar de rest naar stemmen..


dit ben ik niet met je eens  ,er is een max frequentie dus een optimale en de spanning bepalen van een snaar is een berekening
(maar ik kan het mis hebben)

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 12 okt 2006 16:54

Kijk !! , wie begint ? Of komen we uiteindelijk uit op het feit dat 36 sp. 3x3 het beste is ?


wat het leven maar zo simpel ,helaas spelen vele factoren een rol ,
 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2006 17:02

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 12 Oktober 2006






Ja, maar dan zal je toch een spanning moeten bepalen vooraf.  En daar de rest naar stemmen..


dit ben ik niet met je eens  ,er is een max frequentie dus een optimale en de spanning bepalen van een snaar is een berekening
(maar ik kan het mis hebben)


Ik dacht dat een velg mede de spaakspanning ( max en ideaal) bepaald ?of heeft elke spaak een optimale spanning en moet je die proberen te benaderen ?
Vooropgesteld : Ik heb er geen verstand van.  Ik heb het e.a. gelezen. Wat wielen gespaakt en vind dit leuk, maar ik wil het begrijpen.Nu spaak ik het wiel op gevoel, qua spanning e.d. en nog steeds blijven die wielen na heel veel km's en bij verschillende gewichten berijders heel en recht. Dus dat zal wel goed zijn. Maar ik wil het snappen, althans, ik heb het gevoel dat het te snappen moet zijn.
Daarom ben ik zo geïntresseerd in alle ervaringen en kennis over wielen en de sterkte, spanning e.d. Ooit hoop je toch met de juiste combinatie van alles het perfecte wiel te bouwen.  Ooit..
 
 
 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2006 17:33

ook hier weer in een review van een licht gewicht wiel(merk) " the wheels' great strenght and stiffness , stem from the combination of a deep, stiff rim an highly-tensioned spokes.Being made of Kevlar, these can be pulled far tighter than steel spoke if equivalent weight.
Verder staat er commentaar v.d. maker  :
" I can vary the performance of my the wheels almost infinitely, by tweaking spoke tension and rim weight to dial in more or less flex as required.
 
Dat is toch waar het hele verhaal dan om draait ?

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 12 okt 2006 18:37

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 12 Oktober 2006


ook hier weer in een review van een licht gewicht wiel(merk) " the wheels' great strenght and stiffness , stem from the combination of a deep, stiff rim an highly-tensioned spokes.Being made of Kevlar, these can be pulled far tighter than steel spoke if equivalent weight.
Verder staat er commentaar v.d. maker  :
" I can vary the performance of my the wheels almost infinitely, by tweaking spoke tension and rim weight to dial in more or less flex as required.
 
Dat is toch waar het hele verhaal dan om draait ?



tja als we in compositen gaan praten ,dan kunnen we wel even
eerst soort kevlar
dan weef methode
dan bevestiging ,dan soort weefsel ,dan harssystem ,temp cure ,aantal vezels ,soort vezel ,
ga zo maar door..................oneindige combinatie´s
de een reageerd op de ander
en zeker met compositen moet je zorgen dat alle vezels meedoen ,maar spelen vele factoren een rol micro cracking bijv door wisselende spanningen
 
ga zo maar door
 

Plaats reactie