Ga je met een dure groep harder ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
@dKvdT
Heb het woord ironisch echt niet op gezocht, zo dom ben ik echt niet!!
Daar heb ik juist een beetje moeite mee, dat jij denkt te kunnen bepalen wat hier de domme vragen en antwoorden zijn. Natuurlijk vond ik het ook geen erg slimme vraag, maar als je echt nog nooit op een fiets gereden hebt zal je versteld zijn wat mensen er over kunnen vragen.
Deze vraag is door een collega die van plan was een fiets aan te schaffen ook serieus gesteld, of hij op een fiets van 2000 euro harder reed dan èèn van 1500 euro.
Daarom probeer ik zoveel mogelijk serieus met de vraagstelling en vraagstellers om te gaan en ik pretendeer hier echt niet de wijsheid in pacht te hebben. Natuurlijk heb je de vraagsteller niet aangevallen, maar je weet niet hoe serieus de vraag van de vraagsteller is!
Het lijkt mij niet nodig mensen bewust op het verkeerde been te zetten. ironisch bedoeld of niet!!
Als ik tegen die collega gezegd had op die van 2000 euro ga je harder dan had hij dit waarschijnlijk voor waarheid aangenomen!!
Dus wat is in dit geval een domme vraag???Had inderdaad ook niet kunnen reageren en kunnen denken wat kul, maar ik heb alleen gereageerd met een korte Nee en een uitleg.Heb zelf ook een tijdje als systeembeheerder gewerkt, ook dan sta je er versteld van wat mensen kunnen vragen wat voor jou volkomen logisch is.
Maar ik probeer altijd ieder geval hier mensen in hun waarde te laten en èèn ieder zoveel mogelijk te helpen!
Er lopen hier op dit forum ook nog wel een paar topics waarvan ik echt denk Pfffttttt!!! ......... zucht....ook hier reageer bewust niet op!!!!!
Dus hoe ironisch ook bedoeld, vandaar mijn reactie!!!
Heb het woord ironisch echt niet op gezocht, zo dom ben ik echt niet!!
Daar heb ik juist een beetje moeite mee, dat jij denkt te kunnen bepalen wat hier de domme vragen en antwoorden zijn. Natuurlijk vond ik het ook geen erg slimme vraag, maar als je echt nog nooit op een fiets gereden hebt zal je versteld zijn wat mensen er over kunnen vragen.
Deze vraag is door een collega die van plan was een fiets aan te schaffen ook serieus gesteld, of hij op een fiets van 2000 euro harder reed dan èèn van 1500 euro.
Daarom probeer ik zoveel mogelijk serieus met de vraagstelling en vraagstellers om te gaan en ik pretendeer hier echt niet de wijsheid in pacht te hebben. Natuurlijk heb je de vraagsteller niet aangevallen, maar je weet niet hoe serieus de vraag van de vraagsteller is!
Het lijkt mij niet nodig mensen bewust op het verkeerde been te zetten. ironisch bedoeld of niet!!
Als ik tegen die collega gezegd had op die van 2000 euro ga je harder dan had hij dit waarschijnlijk voor waarheid aangenomen!!
Dus wat is in dit geval een domme vraag???Had inderdaad ook niet kunnen reageren en kunnen denken wat kul, maar ik heb alleen gereageerd met een korte Nee en een uitleg.Heb zelf ook een tijdje als systeembeheerder gewerkt, ook dan sta je er versteld van wat mensen kunnen vragen wat voor jou volkomen logisch is.
Maar ik probeer altijd ieder geval hier mensen in hun waarde te laten en èèn ieder zoveel mogelijk te helpen!
Er lopen hier op dit forum ook nog wel een paar topics waarvan ik echt denk Pfffttttt!!! ......... zucht....ook hier reageer bewust niet op!!!!!
Dus hoe ironisch ook bedoeld, vandaar mijn reactie!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 27 September 2006
1) Daar heb ik juist een beetje moeite mee, dat jij denkt te kunnen bepalen wat hier de domme vragen en antwoorden zijn.
2) Het lijkt mij niet nodig mensen bewust op het verkeerde been te zetten. ironisch bedoeld of niet!!
3) Maar ik probeer altijd ieder geval hier mensen in hun waarde te laten en èèn ieder zoveel mogelijk te helpen!
4) Er lopen hier op dit forum ook nog wel een paar topics waarvan ik echt denk Pfffttttt!!! ......... zucht....ook hier reageer bewust niet op!!!!!
Ben zo vrij geweest een paar frasen eruit te lichten en te nummeren:
@1: ik bepaal niet wat dom is, kgeef slechts mijn eigen, ongezouten (en soms ietwat gecharcheerde) mening omtrent wat ik dom vind. Hiertoe acht ik mij gerechtigd (bron: Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van 24 augustus 1815, artikel 7, lid 3)...
Echter het al dan niet dom vinden van een vraag had niet aan de orde hoeven komen, indien ik niet van alle kanten werd aangevallen om mijn blijkbaar ietwat afwijkende mening... ...toch jammer dat dit anno 2006 nog steeds geschiedde...ik voel me hevig gedemoniseerd en zit sinds hedenmorgen dan ook voor onbepaalde tijd ondergedoken op een geheim adres...
@2 + 3: dit is dan ook nooit mijn bedoeling (geweest). Echter een beetje humor en (zelf)spot moet kunnen op z'n tijd. Was niet van plan daar mee op te houden...
@4: klopt, en in verre weg de meeste gevallen onthoud ik mij dan ook van commentaar. Ik wou dat meer mensen dat deden. Dan bleef het forum veel schoner van alle overbodige ego-poetserij en kon je veel sneller de info vinden waarnaar je op zoek bent. Heb zeker mijn voordeel al kunnen doen met de nodige topics op dit forum, maar je wordt soms wel een beetje moedeloos van het scrollen door allerlei onzinnige en vaak off-topic prietpraat van sommige (meestal dezelfde) deelnemers...
Wat mij betreft is mijn bijdrage in dit topic dan ook bij deze afgerond...we kruisen de degens allicht wel weer eens in een ander topic...
@soloist: de stand is weer gelijk...
1) Daar heb ik juist een beetje moeite mee, dat jij denkt te kunnen bepalen wat hier de domme vragen en antwoorden zijn.
2) Het lijkt mij niet nodig mensen bewust op het verkeerde been te zetten. ironisch bedoeld of niet!!
3) Maar ik probeer altijd ieder geval hier mensen in hun waarde te laten en èèn ieder zoveel mogelijk te helpen!
4) Er lopen hier op dit forum ook nog wel een paar topics waarvan ik echt denk Pfffttttt!!! ......... zucht....ook hier reageer bewust niet op!!!!!
Ben zo vrij geweest een paar frasen eruit te lichten en te nummeren:
@1: ik bepaal niet wat dom is, kgeef slechts mijn eigen, ongezouten (en soms ietwat gecharcheerde) mening omtrent wat ik dom vind. Hiertoe acht ik mij gerechtigd (bron: Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van 24 augustus 1815, artikel 7, lid 3)...
Echter het al dan niet dom vinden van een vraag had niet aan de orde hoeven komen, indien ik niet van alle kanten werd aangevallen om mijn blijkbaar ietwat afwijkende mening... ...toch jammer dat dit anno 2006 nog steeds geschiedde...ik voel me hevig gedemoniseerd en zit sinds hedenmorgen dan ook voor onbepaalde tijd ondergedoken op een geheim adres...
@2 + 3: dit is dan ook nooit mijn bedoeling (geweest). Echter een beetje humor en (zelf)spot moet kunnen op z'n tijd. Was niet van plan daar mee op te houden...
@4: klopt, en in verre weg de meeste gevallen onthoud ik mij dan ook van commentaar. Ik wou dat meer mensen dat deden. Dan bleef het forum veel schoner van alle overbodige ego-poetserij en kon je veel sneller de info vinden waarnaar je op zoek bent. Heb zeker mijn voordeel al kunnen doen met de nodige topics op dit forum, maar je wordt soms wel een beetje moedeloos van het scrollen door allerlei onzinnige en vaak off-topic prietpraat van sommige (meestal dezelfde) deelnemers...
Wat mij betreft is mijn bijdrage in dit topic dan ook bij deze afgerond...we kruisen de degens allicht wel weer eens in een ander topic...
@soloist: de stand is weer gelijk...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
De degens kruisen lijkt mij in dit geval niet meer nodig, en is wat mij betreft ook nooit aan de orde geweest!!!
Blijf dit toch wel een leuk forum vinden, prietpraat of niet!!Ben het met je eens dat sommige topics meer weg hebben van een Chat- of Shoutbox, maar ach ik stoor me daar niet zo aan! Laat ze maar, maak me daar zelf ook weleens schuldig aan. Kan me voorstellen dat er zijn die zich daar aan storen.Zal wel komen om de toerfietsen en mijn fiets en alles wat daar mee te maken heeft mijn grote passie is.Het is net zoals met de TV, bevalt het je niet dan kijk je niet!!!
P.S. wat mijn betreft hoef je niet ondergedoken te blijven!!
Blijf dit toch wel een leuk forum vinden, prietpraat of niet!!Ben het met je eens dat sommige topics meer weg hebben van een Chat- of Shoutbox, maar ach ik stoor me daar niet zo aan! Laat ze maar, maak me daar zelf ook weleens schuldig aan. Kan me voorstellen dat er zijn die zich daar aan storen.Zal wel komen om de toerfietsen en mijn fiets en alles wat daar mee te maken heeft mijn grote passie is.Het is net zoals met de TV, bevalt het je niet dan kijk je niet!!!
P.S. wat mijn betreft hoef je niet ondergedoken te blijven!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Zal even de knuppel in het hoenderhok gooien .
Met een Dura-ace / record groep kun je harder fietsen .
Al zal dit natuurlijk geen pak schelen en zijn nog steeds de benen het belangerijkst.
nu ja waarom ?
-trapas is beter gelagerd, minder weerstand.
-veringen in de deraileurs zijn meestal sterker waardoor je beter(zonder doorslaan van ketting) kunt schakelen in bv een sprint of bergop.
-lagers in de naven zijn beter , opnieuw minder weerstand
-de ketting op een dura/record heeft minder weerstand
dit alles samen maakt dat je fiets toch net dat ietsje beter bolt en je in theorie dus net iets harder kunt fietsen!!
dan hebben we nog het gewicht , maar voor de gemiddelde tourist is dit eigenlijk niet van belang aangezien de gemiddelde tourist vanalles meesleurt op die fiets en dan nog eens zelf ook wat extra kilo's heeft hangen.
en het feit dat er mechanisch minder zal mankeren aan je record/dura ace waardoor je minder "in panne" zult vallen (nochthans ik met mijn vroegere veloce in 3 jaar tijd nooit in panne heb gestaan)
Maar ik heb wel al veel koersen zien winnen met centaur/ultegra hoor.
Met een Dura-ace / record groep kun je harder fietsen .
Al zal dit natuurlijk geen pak schelen en zijn nog steeds de benen het belangerijkst.
nu ja waarom ?
-trapas is beter gelagerd, minder weerstand.
-veringen in de deraileurs zijn meestal sterker waardoor je beter(zonder doorslaan van ketting) kunt schakelen in bv een sprint of bergop.
-lagers in de naven zijn beter , opnieuw minder weerstand
-de ketting op een dura/record heeft minder weerstand
dit alles samen maakt dat je fiets toch net dat ietsje beter bolt en je in theorie dus net iets harder kunt fietsen!!
dan hebben we nog het gewicht , maar voor de gemiddelde tourist is dit eigenlijk niet van belang aangezien de gemiddelde tourist vanalles meesleurt op die fiets en dan nog eens zelf ook wat extra kilo's heeft hangen.
en het feit dat er mechanisch minder zal mankeren aan je record/dura ace waardoor je minder "in panne" zult vallen (nochthans ik met mijn vroegere veloce in 3 jaar tijd nooit in panne heb gestaan)
Maar ik heb wel al veel koersen zien winnen met centaur/ultegra hoor.
Kun je met een dura ace harder fietsen?
Als je een tijdrit wenst te rijden en echt het onderste uit de kan haalt, kan het enkele seconden (hooguit) schelen.
Voor normaal gebruik, zelfs in wedstrijden zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Dura ace is slijtvaster dan Ultegra, en ook wat lichter, maar dat zal je bergop zelfs niet eens merken. Een halve bidon ipv een volle maken evenveel verschil.
Als je een tijdrit wenst te rijden en echt het onderste uit de kan haalt, kan het enkele seconden (hooguit) schelen.
Voor normaal gebruik, zelfs in wedstrijden zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Dura ace is slijtvaster dan Ultegra, en ook wat lichter, maar dat zal je bergop zelfs niet eens merken. Een halve bidon ipv een volle maken evenveel verschil.
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 28 September 2006
Zal even de knuppel in het hoenderhok gooien .
Met een Dura-ace / record groep kun je harder fietsen .
Al zal dit natuurlijk geen pak schelen en zijn nog steeds de benen het belangerijkst.
nu ja waarom ?
-trapas is beter gelagerd, minder weerstand.
-veringen in de deraileurs zijn meestal sterker waardoor je beter(zonder doorslaan van ketting) kunt schakelen in bv een sprint of bergop.
-lagers in de naven zijn beter , opnieuw minder weerstand
-de ketting op een dura/record heeft minder weerstand
dit alles samen maakt dat je fiets toch net dat ietsje beter bolt en je in theorie dus net iets harder kunt fietsen!!
dan hebben we nog het gewicht , maar voor de gemiddelde tourist is dit eigenlijk niet van belang aangezien de gemiddelde tourist vanalles meesleurt op die fiets en dan nog eens zelf ook wat extra kilo's heeft hangen.
en het feit dat er mechanisch minder zal mankeren aan je record/dura ace waardoor je minder "in panne" zult vallen (nochthans ik met mijn vroegere veloce in 3 jaar tijd nooit in panne heb gestaan)
Maar ik heb wel al veel koersen zien winnen met centaur/ultegra hoor.
En zo bleek de vraag helemaal niet dom te zijn; met duurdere groepen fiets je harder, en dus niet omdat er veel mee gewonnen wordt!!
Een andere vraag die je kan stellen is of het verschil in snelheid merkbaar is. In alledaagse niet gecontroleerde omstandigheden denk ik van niet, kan je waarschijnlijk beter wat dieper in de beugels gaan hangen.
Zal even de knuppel in het hoenderhok gooien .
Met een Dura-ace / record groep kun je harder fietsen .
Al zal dit natuurlijk geen pak schelen en zijn nog steeds de benen het belangerijkst.
nu ja waarom ?
-trapas is beter gelagerd, minder weerstand.
-veringen in de deraileurs zijn meestal sterker waardoor je beter(zonder doorslaan van ketting) kunt schakelen in bv een sprint of bergop.
-lagers in de naven zijn beter , opnieuw minder weerstand
-de ketting op een dura/record heeft minder weerstand
dit alles samen maakt dat je fiets toch net dat ietsje beter bolt en je in theorie dus net iets harder kunt fietsen!!
dan hebben we nog het gewicht , maar voor de gemiddelde tourist is dit eigenlijk niet van belang aangezien de gemiddelde tourist vanalles meesleurt op die fiets en dan nog eens zelf ook wat extra kilo's heeft hangen.
en het feit dat er mechanisch minder zal mankeren aan je record/dura ace waardoor je minder "in panne" zult vallen (nochthans ik met mijn vroegere veloce in 3 jaar tijd nooit in panne heb gestaan)
Maar ik heb wel al veel koersen zien winnen met centaur/ultegra hoor.
En zo bleek de vraag helemaal niet dom te zijn; met duurdere groepen fiets je harder, en dus niet omdat er veel mee gewonnen wordt!!
Een andere vraag die je kan stellen is of het verschil in snelheid merkbaar is. In alledaagse niet gecontroleerde omstandigheden denk ik van niet, kan je waarschijnlijk beter wat dieper in de beugels gaan hangen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
Quote: Origineel geplaatst door dKvdT op 26 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 26 September 2006Met een ultegra groep kan je ook wereldkampioen worden...
als de rest op 105 of minder rijdt: Ja...als er een of meer op Dura Ace rijden wordt het toch wel een erg zware opgave denk ik...
nog nooit zo'n idiote post gelezen
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 26 September 2006Met een ultegra groep kan je ook wereldkampioen worden...
als de rest op 105 of minder rijdt: Ja...als er een of meer op Dura Ace rijden wordt het toch wel een erg zware opgave denk ik...
nog nooit zo'n idiote post gelezen
RIDLEY the speed weapon
Quoten: Origineel geplaatst door dutchflandrien op 15 Oktober 2006
Quote: Origineel geplaatst door dKvdT op 26 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 26 September 2006
Met een ultegra groep kan je ook wereldkampioen worden...
als de rest op 105 of minder rijdt: Ja...als er een of meer op Dura Ace rijden wordt het toch wel een erg zware opgave denk ik...
nog nooit zo'n idiote post gelezen
sorry voor de triple quote.. maar inderdaad wat 'n onzin... meen me toch echt te herinneren dat MARIANNE VOS wereldkampioen geworden is met een ultregra groep... niks verkeerds mee bedoeld maar dat je 't ff weet
Quote: Origineel geplaatst door dKvdT op 26 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 26 September 2006
Met een ultegra groep kan je ook wereldkampioen worden...
als de rest op 105 of minder rijdt: Ja...als er een of meer op Dura Ace rijden wordt het toch wel een erg zware opgave denk ik...
nog nooit zo'n idiote post gelezen
sorry voor de triple quote.. maar inderdaad wat 'n onzin... meen me toch echt te herinneren dat MARIANNE VOS wereldkampioen geworden is met een ultregra groep... niks verkeerds mee bedoeld maar dat je 't ff weet
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35
I'm with dKvdT en Ted trouwens ook! LOL
humor!
Gerrit-Jan
humor!
Gerrit-Jan
Origineel geplaatst door rombaft op 28 September 2006
Ik ga even sommige passages naast de technische beschrijving van Campa leggen:
Met een Dura-ace / record groep kun je harder fietsen .
-lagers in de naven zijn beter , opnieuw minder weerstand
De lagers in de naven Centaur, Chorus en Record zijn dezelfden. In de body zal je nog verschil kunnen vinden, maar die draait bij het trappen toch mee rond. Verschil in snelheid lijkt me dus nul komma nul. Ook de belettring is anders, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit niets zal bijdragen tot "sneller fietsen"
-de ketting op een dura/record heeft minder weerstand
De gebruikte materialen van de Record ketting en de vorm van de "loop" zijn krek dezelfde als bij een Chorus/Veloce ketting. Enkel heeft men hier en daar een gaatje bijgeboord wat enkel ten goede komt van het gewicht. Dit heeft helemaal niets met lopen te maken. Vergeet dus dat verhaal van dat "beter lopen" maar. Je merkt dit ook aan de prijs. Ze kosten allemaal vrij veel, wat tegen de logica is van de Veloce groep.
Je zou nog kunnen gaan argumenteren dat de tandwielen achteraan een fundamenteel verschil maken maar ook hier kan je in de technische beschrijving van Campa vinden dat de toegepaste materialen (lees: het contactoppervlak van de tandwielen en de ketting) identiek zijn voor Record als voor chorus als voor Centaur als voor Veloce. Je hebt natuurlijk ook nog een Record titanium versie en daar spreek ik me hier niet over uit. Wel verschil heb je bij de bevestiging van de tandwielen (dus heeft niets te maken met het kcontact met de ketting). Weer hier enkel een klein gewichtsverschil.
dit alles samen maakt dat je fiets toch net dat ietsje beter bolt en je in theorie dus net iets harder kunt fietsen!!Je kan je ook afvragen of een placebo werkt en of dit goed werkt. Volgens mij werkt marketing, en goed!
Ik ga even sommige passages naast de technische beschrijving van Campa leggen:
Met een Dura-ace / record groep kun je harder fietsen .
-lagers in de naven zijn beter , opnieuw minder weerstand
De lagers in de naven Centaur, Chorus en Record zijn dezelfden. In de body zal je nog verschil kunnen vinden, maar die draait bij het trappen toch mee rond. Verschil in snelheid lijkt me dus nul komma nul. Ook de belettring is anders, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit niets zal bijdragen tot "sneller fietsen"
-de ketting op een dura/record heeft minder weerstand
De gebruikte materialen van de Record ketting en de vorm van de "loop" zijn krek dezelfde als bij een Chorus/Veloce ketting. Enkel heeft men hier en daar een gaatje bijgeboord wat enkel ten goede komt van het gewicht. Dit heeft helemaal niets met lopen te maken. Vergeet dus dat verhaal van dat "beter lopen" maar. Je merkt dit ook aan de prijs. Ze kosten allemaal vrij veel, wat tegen de logica is van de Veloce groep.
Je zou nog kunnen gaan argumenteren dat de tandwielen achteraan een fundamenteel verschil maken maar ook hier kan je in de technische beschrijving van Campa vinden dat de toegepaste materialen (lees: het contactoppervlak van de tandwielen en de ketting) identiek zijn voor Record als voor chorus als voor Centaur als voor Veloce. Je hebt natuurlijk ook nog een Record titanium versie en daar spreek ik me hier niet over uit. Wel verschil heb je bij de bevestiging van de tandwielen (dus heeft niets te maken met het kcontact met de ketting). Weer hier enkel een klein gewichtsverschil.
dit alles samen maakt dat je fiets toch net dat ietsje beter bolt en je in theorie dus net iets harder kunt fietsen!!Je kan je ook afvragen of een placebo werkt en of dit goed werkt. Volgens mij werkt marketing, en goed!