Loszittende crank FSA K-force mega exo
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15
Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 05 Oktober 2006
Ja, broers probeem is opgelost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!nder garantie... Eens kijken of ik het uit kan leggen. Het probleem was een productiefout van FSA. De gebruikte as was gewoonweg te groot voor het brackethuis (heet dat Bottom Bracket?). Daarom ontstaat er bijna altijd speling, hoe hard je hem ook aandraait. FSA heeft dit vermoedelijk al een tijdje geleden erkend, aangezien ze nu blijkbaar een goed vervangend onderdeel kunnen leveren. Hij heeft twee nieuwe armpjes gekregen waar uiteraard de as aan vast zit. Dit suggereert dat je met de montage van een shimano BB het probleem niet blijvend verhelpt, aangezien dat het probleem niet is. De fietsenmaker was er ook van overtuigd dat het eerdere afbreken van de cranck ook dezelfde oorzaak had. En nu maar hopen dat het ding het houdt onder de poten van zijn berijder...
uhm.. dus de "armpjes" van de bracketas hebben een verkeerde passing in de cranks, waardoor speling ontstaat? Maar wat bedoel je dan met: "Het probleem was een productiefout van FSA. De gebruikte as was gewoonweg te groot voor het brackethuis (heet dat Bottom Bracket?)"
..dus wat was nu de veroorzaker van speling? De bracketas in het frame, of de cranks op de as?
Ja, broers probeem is opgelost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!nder garantie... Eens kijken of ik het uit kan leggen. Het probleem was een productiefout van FSA. De gebruikte as was gewoonweg te groot voor het brackethuis (heet dat Bottom Bracket?). Daarom ontstaat er bijna altijd speling, hoe hard je hem ook aandraait. FSA heeft dit vermoedelijk al een tijdje geleden erkend, aangezien ze nu blijkbaar een goed vervangend onderdeel kunnen leveren. Hij heeft twee nieuwe armpjes gekregen waar uiteraard de as aan vast zit. Dit suggereert dat je met de montage van een shimano BB het probleem niet blijvend verhelpt, aangezien dat het probleem niet is. De fietsenmaker was er ook van overtuigd dat het eerdere afbreken van de cranck ook dezelfde oorzaak had. En nu maar hopen dat het ding het houdt onder de poten van zijn berijder...
uhm.. dus de "armpjes" van de bracketas hebben een verkeerde passing in de cranks, waardoor speling ontstaat? Maar wat bedoel je dan met: "Het probleem was een productiefout van FSA. De gebruikte as was gewoonweg te groot voor het brackethuis (heet dat Bottom Bracket?)"
..dus wat was nu de veroorzaker van speling? De bracketas in het frame, of de cranks op de as?
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15
Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 06 Oktober 2006
Bij deze FSA zit de bracketas aan de crancks vast.. Dus twee armpjes met een as ertussen, die dus net eventjes te lang is voor het bottom bracket. Bij vervangen van het bb blijft de as dus ietsjes te lang.
ok duidelijk. dankjewel
Bij deze FSA zit de bracketas aan de crancks vast.. Dus twee armpjes met een as ertussen, die dus net eventjes te lang is voor het bottom bracket. Bij vervangen van het bb blijft de as dus ietsjes te lang.
ok duidelijk. dankjewel
Gisteren met de vertegenwoordiger van FSA bij mij in de buurt gesproken. Het is geen terugroep actie, alleen bij cranks die losgaan, moeten compleet met tandbladen worden opgestuurd, en die krijgen een nieuwe ervoor terug. Dit zijn enkele die verkeerd op de markt zijn gekomen en dus geen hele oplages! let er wel op dat je je crank dus ongeveer een week zeker kwijt ben, en niet alleen je crank maar ook je as enzo...
Ik heb hetzelfde probleem met mijn fsa crank, de bout van mijn linker crank komt steeds na enkel ritten los te zitten.Ik heb dit probleem eens doorgemaild naar fsa europe, en kreeg volgen antwoord terug.
Maybe the thread of your bolt is damaged and that’s way now the left arm comes loose. I try to explain. The left arm bolt in past were made of alloy to be the lightest as possible. But due to bad assembling or wrong tightening sometimes it happened that the thread of the bolt was damaged. Alloy infact is very light but very soft at the same time. So in the end we decided to change the material of the bolt and the new bolt are in steel so to be stiffer and harder.Please supply me your complete address and I’ll send to you a new bolt for free.Best regards,SALVATOREFULL SPEED AHEAD EUROPE
Toch geen slechte sevice zou ik zo zeggen.Ik hoop dat hiermee mijn probleem opgelost geraakt.
Maybe the thread of your bolt is damaged and that’s way now the left arm comes loose. I try to explain. The left arm bolt in past were made of alloy to be the lightest as possible. But due to bad assembling or wrong tightening sometimes it happened that the thread of the bolt was damaged. Alloy infact is very light but very soft at the same time. So in the end we decided to change the material of the bolt and the new bolt are in steel so to be stiffer and harder.Please supply me your complete address and I’ll send to you a new bolt for free.Best regards,SALVATOREFULL SPEED AHEAD EUROPE
Toch geen slechte sevice zou ik zo zeggen.Ik hoop dat hiermee mijn probleem opgelost geraakt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40043
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zijn er nog meer mensen die meer ervaring hebben met het gebruik van Lock Tight? I kheb een FSA Mega Exo op mijn ATB en die raakt ook los. Stom systeem, moet niet mogen. Echter, zondag moet ik 100km door het limburgse land biken, en wil dan niet met speling op de crank staan......
Less is bore
Nou ja, als het goed is kun je hem wel aandraaien, maar op een gegeven moment gaat hij toch weer loszitten. En misschien krijg je de speling er zelfs helemaal niet volledig uit. Bij mijn broer is de cranck zo'n drie keer aangedraaid door een fietsenmaker, zonder blijvend succes.
Nou mijn crank is twee weken terug uit elkaar gehaald door de fietsenmaker en hij verzekerde mij dat de speling nu verleden tijd zou zijn. Kwam er gisteren achter dat de linker traparm alweer een half centimetertje speling vertoont hoor. Ben benieuwd wat ie ervan gaat zeggen.
Morning
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40043
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb er nu blauwe locktite op gedaan en probleem lijkt verholpen. Zondag 100km BBC gereden en nog geen fractie speling.
Less is bore