Keramische lagers??
-
- Forum-lid
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50
ik heb in mijn Scalpel jaja de crossbike, in mijn Lefty (wiel) ceramische lagers zitten ze lopen perfect echt merkbaar in vergelijk met "gewone" lagers die ik er voordien in had zitten.
Een bijkomend voordeel is dat je nu bij het monteren van het wiel, niet veel kracht hoeft te zetten, want aan is aan bij ceramisch(zelfde als bij kranen dicht is dicht)
Een bijkomend voordeel is dat je nu bij het monteren van het wiel, niet veel kracht hoeft te zetten, want aan is aan bij ceramisch(zelfde als bij kranen dicht is dicht)
Wanneer wordt het Zomer....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Keramische lagers kan je het verschil niet van merken op de fiets, laat staan meten in de praktijk. Zoals Cees al aan gaf zijn de voordelen extreem klein, maar als alles al perfect is zoals de fiets van TS, dan is het een logische volegnde stap.
@hierboven, ik begrijp helemaal niets van die laatste zin.
@hierboven, ik begrijp helemaal niets van die laatste zin.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 September 2006
Keramische lagers kan je het verschil niet van merken op de fiets, laat staan meten in de praktijk. Zoals Cees al aan gaf zijn de voordelen extreem klein, maar als alles al perfect is zoals de fiets van TS, dan is het een logische volegnde stap.
@hierboven, ik begrijp helemaal niets van die laatste zin.
Hij bedoelt waarschijnlijk, dat het stellen vd lager is makkelijker is. Geen speling hebben kan resulteren in te strak afstellen, bij cermamisch draai je aan tot je niet verder kan (vast is vast) en dan is het goed, geen speling en geen (grote wrijving)
Keramische lagers kan je het verschil niet van merken op de fiets, laat staan meten in de praktijk. Zoals Cees al aan gaf zijn de voordelen extreem klein, maar als alles al perfect is zoals de fiets van TS, dan is het een logische volegnde stap.
@hierboven, ik begrijp helemaal niets van die laatste zin.
Hij bedoelt waarschijnlijk, dat het stellen vd lager is makkelijker is. Geen speling hebben kan resulteren in te strak afstellen, bij cermamisch draai je aan tot je niet verder kan (vast is vast) en dan is het goed, geen speling en geen (grote wrijving)
-
- Forum-lid
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50
Precies...dat bedoelde ik
@American classic fan: Het verschil merken kun je zeker wel(vind ik) vooral met het onderhoud, en het loopt gewoon beter, het wiel loopt onbelast veel langer door, dus mag je toch aanemen dat het beter ?!
@American classic fan: Het verschil merken kun je zeker wel(vind ik) vooral met het onderhoud, en het loopt gewoon beter, het wiel loopt onbelast veel langer door, dus mag je toch aanemen dat het beter ?!
Wanneer wordt het Zomer....
De meeste ceramische lagers zijn semi ceramisch. Dat is niet erg. Wel erg is het als het metalen deel een lage abec rating van bijvoorbeeld 1 heeft. Dat wil zeggen niet echt precies gemaakt. Dan kun je beter nog gewoon goede stalen lagers met een abec 7 rating hebben. Dus let op ook bij semi ceramisch minimaal abec 5 rating wil het beter zijn dan echt goede stalen lagers. Heb je al matige stalen lagers dan helpt abec 1 ceramisch wellicht ook, maar waarom zou je zoveel geld uitgeven voor hele goedkope wielen. Iets duurdere wielen hebben meestal al minimaal abec 3 of abec 5 stalen lagers. Conclusie: en dat is dus niet slechter dan hele goedkope semi ceramische.
Quoten: Origineel geplaatst door Funambule op 11 Mei 2007
Waar haal je die keramische lagers en welke maat gebruik je (6...?).
bvd
Hans
Hoi,
Het type lager dient in overeenstemming te zijn met wat er al in je wiel stak. Voor industriele lagers is dat vaak een nummer beginnend met het cijfer 6 gevolgd door een code voor het type verzegeling.
De cijfer codes kunnen ook omgezet worden in afmetingen zoals binnendiameter, buitendiameter en dikte van het lager.
Voor losse kogellagers dien je de diameter van de kogels te kennen, vaak uitgedrukt in fracties van een inch of gewoon metrisch.
Ciao,
Waar haal je die keramische lagers en welke maat gebruik je (6...?).
bvd
Hans
Hoi,
Het type lager dient in overeenstemming te zijn met wat er al in je wiel stak. Voor industriele lagers is dat vaak een nummer beginnend met het cijfer 6 gevolgd door een code voor het type verzegeling.
De cijfer codes kunnen ook omgezet worden in afmetingen zoals binnendiameter, buitendiameter en dikte van het lager.
Voor losse kogellagers dien je de diameter van de kogels te kennen, vaak uitgedrukt in fracties van een inch of gewoon metrisch.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hallo,
In dit topic komt vaak naar voren dat zgn keramische lagers maar half keramisch zijn en meestal alleen keramische kogels hebben.
Is er uberhaupt een merk dat wel volledig keramische lagers maakt (zowel schalen als balletjes)?
In dit topic komt vaak naar voren dat zgn keramische lagers maar half keramisch zijn en meestal alleen keramische kogels hebben.
Is er uberhaupt een merk dat wel volledig keramische lagers maakt (zowel schalen als balletjes)?
Mvgr, Japeape
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
In de nieuwe FIETS wordt het effect/nut van keramische lagers ernstig betwijfeld.
Ik dacht dat een zevental ploegen die aan de start van de laatste Tour kwamen gebruik maakten van deze lagers, waarvan Garmin officieel door hen gesponsord wordt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende