Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tacx Flow

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mar 2007 00:42

tja, maar de enige getallen waarvan je met een beetje zekerheid kunt zeggen dat ze kloppen zijn je toerental en je hartslag, de rest is gewoon niet nauwkeurig. Je bent meetfouten met elkaar aan het vergelijken en niet de verschillen in jouw presteren. Calorie verbruik is nog weer veel minder nauwkeurig dan het vermogen, want bij het uitrekenen van dat getalletje kan de Tacx of de hartslagmeter niet zien of jij een goed getrainde duursporter bent die een efficiënt lichaam heeft of dat je na 3 jaar niets doen op de tacx gesprongen bent.
Een getalletje op een display klopt meestal niet, terwijl iedereen er altijd maar vanuit gaat dat wat er op een display staat waarheid is. Het is enkel altijd de vraag of de onnauwkeurigheid in wat er staat zo groot is dat je je er druk om moet maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 01 mar 2007 09:59

Stel dat het apparaat een onnauwkeurigheid van +/- 10 heeft dan kan je op de lange duur, zeg een jaar of nog beter door de jaren heen wel iets zeggen over je vooruitgang. Zeker als je het steeds bij hetzelfde onnauwkeurige apparaat houdt komt er uiteindelijk een "werkbare range" uit. Ik gebruik tijdens mijn werk soms onnauwkeurige apparaten, toch kan ik belangrijke conclussies trekken uit de zgn. trent. Ook op de Flow is het heel goed te zien als er een verkoudheid aankomt of dat er elk jaar weer door het seizoen heen een stijgende lijn is. (lagere hartslag voor dezelfde training.) Om aan de hand van een flow conclussies te trekken over je vermogen per KG zal door de onnauwkeurigheid wat te ver gaan.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 04 mar 2007 22:28

Heb er nu 300km op de Flow opzitten. Heb de fiets netjes gepoetst en geolied voor ik hem in de Flow plaatste. Nu is mijn vraag: wanneer smeren jullie de ketting van een fiets die enkel op een ergotrainer gebruikt wordt? Vuil en stof is nu bijna onbestaande, dus ik zou denken dat je in theorie wel 700 tot 800km mee moet voortkunnen. Of zijn er andere factoren en kortere smeerintervallen in het spel?  

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 08 mar 2007 02:40

Hier eveneens een tevreden Flow-klant. Kan mijn hart echt aan het pompen krijgen met dat ding. Ben zeer tevreden over de hartmeter en cadansmeter. De waardes wat betreft het wattage neem ik maar met een korreltje zout. Ook de calibratie blijft voor mij een beetje een vaag verhaal. Soms calibreer ik hem op -1 en de volgende dag staat ie weer op +1. Toch neem ik aan dat de output waardes die die meet wel vergijkbaar zijn, daarvoor dient die calibratie. Anyways ik krijg wel vergelijkbare waardes bij trainingen tussen de 300W en 400W, en dat is toch de range waarin ik de meeste trainingen afwerk. Duurtrainingen op de tacx doe ik zelden, vooral als je daar nog eens in- en uitrijden bij op moet tellen. Vandaar dat ik de tacx uitsluitend alleen voor kwaliteitstrainingen gebruik, dus met hoge intensiteit, aangezien ik het toch niet langer dan een uur op dat ding volhoud. Dus veel tempo's, extensieve en intensieve intervals, of bloktrainingen van hooguit 10' met 3x herhaling of zo.
Eerder op de avondje nog een tempotraining gedaan; 20' infietsen, 10' op 350W (cadans 95-100 / hsf 185-190), 20' uitfietsen. Middels luide muziek op de koptelefoon is het kwestie van concentreren op het ritme en de ademhaling, vooral diepe ademhaling haalt me erdoor. Deze training doe ik als een soort testtraining voor het aankomend seizoen. Deze referentietraining zal ik komende tijd langzaam opvoeren richting mijn fysieke grenzen......, hetzij in de richting van langere tijdsduur, hetzij in de richting van hogere wattages. Mijn ambities liggen op het gebied van tijdrijden, van ca 20 minuten tot aan een vol uur....... In die zin is de flow ideaal voor mijn type trainingen, en vooral met de regen van de afgelopen tijd.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 sep 2007 14:12

Ik denk dat ik toch tijdens de training met een tacx ga trainen en de Flow lijkt mij het juiste type gezien de mogelijkheden. Dit topic is alweer van een tijdje geleden en ik ben benieuwd of iemand toevallig nog zo'n Flow heeft staan en deze niet meer gebruikt.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 27 sep 2007 21:37

Ik heb zojuist de flow binnen gekregen. Nu kan ik alleen zelf qua weerstand weinig voelen tussen hellingshoek -4 of hellingshoek +9. Zit er bij jullie wel merkbaar een groot verschil tussen. En als ik hellingshoek op -4 zet, of het wattage heel laag. + een klein verzet, dan heb ik nog niet het idee dat ik echt soepel aan het lostrappen ben. Zit er iets fout in de Flow. Of doe ik wat verkeerd. Heb alles aangesloten volgens handleiding, en het unit doet het verder wel.


Gr.

siroccomistral
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2006 00:26

siroccomistral 27 sep 2007 21:48

zo ik geloof dat ik hier de vraag wel kan stellen ik ben van plan om een tacx te kopeneen satori of een flow denk ik wat ik wil is me hartslag en trapfreqentie meten om zo bijv nog wat af te vallen en in de winterdagen me conditie oppeil te houden zo niet dan te verbeteren

Wie o wie heeft het bevredigende antw. op mijn vraag om de knoop door te hakken

heb wel een boekje van tacx maar daar staat niks over de satori in en de flow erg weinig
om er een beslissing van te maken dus wend ik mij tot jullie ervaringen

alvast bedankt anton
rotterdam

Gebruikersavatar
nicom
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 mei 2007 00:26
Locatie: West-Brabant

Gebruikersavatar nicom 27 sep 2007 21:55

Ben ook in bezit van een flow maar voel wel degelijk een flink verschil tussen -4 of +9
voel zelfs verschil tussen -4 en 0. Waar de fout bij je zit kan ik niet zo zeggen maar neem aan dat je de unit al al gecalibreerd hebt.

gegroet

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 27 sep 2007 22:02

Ja ik heb het gecalibreerd. Eerst 3 minuten infietsen, dan calibreren, geeft bij mij waarde 14 aan. Dan "mode" voor oke...
Maar ik fiets me helemaal kapot op de 39x21. En -4 als hellingshoek. En dat ligt er niet aan dat me conditie zo slecht is;) Want ik kom net uit me laatste piekperiode. En ga nu voor paar weken rust.

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 27 sep 2007 22:12

matthijs987 schreef:Ja ik heb het gecalibreerd. Eerst 3 minuten infietsen, dan calibreren, geeft bij mij waarde 14 aan. Dan "mode" voor oke...
Maar ik fiets me helemaal kapot op de 39x21. En -4 als hellingshoek. En dat ligt er niet aan dat me conditie zo slecht is;) Want ik kom net uit me laatste piekperiode. En ga nu voor paar weken rust.


Waarde 14 lijkt me wel vrij groot na de calibratie. Staat de rol misschien te hard tegen de band gedrukt?

Ik voel overigens wel een serieus verschil tussen "-4" en "+7".

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 27 sep 2007 22:26

siroccomistral schreef:zo ik geloof dat ik hier de vraag wel kan stellen ik ben van plan om een tacx te kopeneen satori of een flow denk ik wat ik wil is me hartslag en trapfreqentie meten om zo bijv nog wat af te vallen en in de winterdagen me conditie oppeil te houden zo niet dan te verbeteren

Wie o wie heeft het bevredigende antw. op mijn vraag om de knoop door te hakken

heb wel een boekje van tacx maar daar staat niks over de satori in en de flow erg weinig
om er een beslissing van te maken dus wend ik mij tot jullie ervaringen

alvast bedankt anton
rotterdam


Ik heb niet de pretentie om je een bevredigend antwoord te geven, want je zal toch zelf moeten afwegen.

Ik weet niet wat je nu al hebt? Een hartslagmeter? Een fietscomputer met trapfrequentie?

Satori: gewone "ergotrainer", verstelbare weerstand, maar geen computertje om de gegevens af te lezen.
Flow: "ergotrainer" met verstelbare weerstand, weergave van hartslag, vermogen, tijd, trapfrequentie.

Je moet beseffen dat een Flow de hartslag en trapfrequentie meet, maar de band (om rond je lichaam te spannen) moet je apart kopen (en dit moet een Polar zijn). De trapfrequentiemeter is met een draad en moet je elke keer aan je kader bevestigen. Of je kan een aparte fiets op de rollen laten staan.

Dus, als je geen hartslagmeter hebt, zal je toch een band moeten kopen (en dan kan je het toch alleen maar op de Flow gebruiken), dus dan kan je misschien beter een volledige hartslagmeter kopen?

Verder hangt het er ook een beetje vanaf, wil je gewoon wat trappen en echt alleen maar op hartslag en trapfrequentie letten? Dan volstaat pakweg een Satori met een Polar CS200 (meet hartslag en draadloos trapfrequentie) (die Polar CS200 is maar een voorstel ;-))

Aangezien je de Flow kan calibreren, zal je daar IMHO wel beter in staat zijn om je eigen vorderingen waar te nemen en dus zal je je trainingen beter met elkaar kunnen vergelijken (vermogen, hartslag ed).

siroccomistral
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2006 00:26

siroccomistral 27 sep 2007 23:19

ja oké ik heb al een hartslagmeter dus dat scheelt dan alweer dus als ik het zo een beetje leest kom ik toch dichterbij een flow als een satori nou oke
in ieder geval bedankt voor je respons

gr

Plaats reactie