Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vergelijking fietstrainers

hnsmr
Forum-lid

hnsmr 12 dec 2005 15:19

Vooral dat de weerstand zich bij een helling snel instelt wekt bij mij wel vertrouwen. Een magnetische weerstandsverhoging is eerst even zwaar, maar wordt na een minuut of 2 snel lichter, doordat de wervelstromen zich instellen, volgens mij. Misschien is zo'n ding toch de moeite waard, voor de winterse trainingen na het werk.
Een hometrainer is natuurlijk altijd dodelijk vervelend. Hoe komt het toch, dat je buiten zonder problemen uren op de fiets kan zitten, maar binnen alleen met het grootste doorzettingsvermogen meer dan een uur vol kan maken? Het zal wel iets met "signalen van buitenaf" te maken hebben.
De Fortius (en de imagic) kan ook geleverd worden met een stuurinrichting voor een realistischer gevoel. Heeft zo'n ding zin? Kan het meesturen de indruk van echt buitenfietsen een beetje verhogen? Verdrijft het de verveling?

ritselke
Forum-lid

ritselke 12 dec 2005 15:37

Heb in 't begin gevloekt op die stuurfunktie - even de weg (je scherm) niet in de gaten houden en je ligt erlangs. Heb nadien de botsingen maar uitgeschakeld in de opties. Denk dat het heel interessant is als je de video's van Tackx gaat aanschaffen, anders is het een dure optie voor wat meer realiteitsgevoel. Heb de I-Magic 359,95 € en het stuur 116,30 € betaald. Maar ja, er komt volgend jaar een zware fietsvakantie aan en ik zit nog minstens 2 maanden vast.
Wat de rem betreft : je kan de snelheid van de reactie ook instellen en als 't te zwaar wordt, ja dan moet je schakelen.

silentbughunter
Forum-lid

silentbughunter 12 dec 2005 16:53

Quoten: Origineel geplaatst door hnsmr op 12 December 2005

De Fortius (en de imagic) kan ook geleverd worden met een stuurinrichting voor een realistischer gevoel. Heeft zo'n ding zin? Kan het meesturen de indruk van echt buitenfietsen een beetje verhogen? Verdrijft het de verveling?

Ik heb er zelf ook bij genomen dat stuur moet zeggen dat ik hem niet zo veel gebruik maar ik denk dat het voor de houding op de fiets wat beter is ook als je gaat staan dan heb je tenminste wat beweging in je fiets.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 13 dec 2005 16:19

De stuurinrichting werkt niet in de video's, alleen in de virtuele werelden. Zou het zelf nooit aanschaffen. Het leuke van de VR's is dat je tegen prestaties van jezelf en anderen (downloaden van internet) kunt rijden. Zo'n stuur is dan alleen maar lastig omdat je dan al bij voorbaat kansloos bent als je tegen iemand rijdt die geen stuur heeft gebruikt. Of je moet heel goed kunnen sturen maar ik vraag me af of die stuurinrichting accuraat genoeg werkt...
Afbeelding

silentbughunter
Forum-lid

silentbughunter 13 dec 2005 16:24

Het voordeel van een stuur is dat je vrij kunt rond rijden en dus je eigen parcours kunt maken

niklas2
Forum-lid

niklas2 23 jan 2006 16:09

Ik ben zelf ooit in het bezit geweest van een I-magic. Ik vond het toch te saai worden, maar toen was er nog geen real life video.
Het sturen is met stuurframe inderdaad niet echt prettig. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat je in de praktijk maar deels met je stuur stuurt en voor het overgrote deel met je gewicht. Op de I-magic met stuurframe kun je met 50 km/u bijna haaks de bocht door terwijl je volkomen rechtop op je fiets blijft zitten (en met je verkeerde crank beneden) . Probeer dat maar eens in de praktijk.........
Momenteel train ik met een (ergo)hometrainer die ook vermogen weergeeft in combinatie met spinervals dvd's op de tv (soort van -nogal erg Amerikaanse- spinning lessen) en dat kan ik beter volhouden.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

beukje
Forum-lid

beukje 24 jan 2006 18:43

Ik wil graag wat vertellen over mijn ervaringen met de Tacx I-magic die ik nu een jaar bezit. Ten eerste: Schakelen gaat slecht. Ik blijf daarom altijd in dezelfde versnelling fietsen. Meestal 52 x 12. Ook als ik bergop rijd! In werkelijkheid rijd ik bij een hellingspercentage van 9 bergop met 30 x 23 . Dus is het niet realistisch dat ik met 52 x 12 op de I-Magic een trapfrequentie bereik van 50 omw/min bij een hellingspercentage van 9.  Ik zou dan 27 km/uur fietsen. Verder merk ik dat, als ik bijvoorbeeld de Alpe d'Huez beklim, ik in een bocht, waar de helling daalt van 9 naar 3 niet lichter ga trappen maar wel sneller ga fietsen. En dat bij dezelfde trapfrequentie. De trapweestand en frequentie blijft dus gelijk en de snelheid neemt toe. In werkelijkheid zou de trapweerstand dalen en de trapfrequentie toenemen evenals de snelheid. Maar goed, evenals Casran kweek ik er een gezellig sfeertje omheen en bevalt het redelijk. Het is beter dan niets doen. Ook vind ik het handig om grafieken te vergelijken zoals het geleverde vermogen versus hartfrequentie. Ik zie dan bijvoorbeeld tijdens de beklimming van de Alpe d'Huez mijn vermogen (Watt) langzaam dalen bij gelijkblijvende hartfrequentie. (Ik rijd dan in zone D3). Ook zie ik dat het mij tijdens de afdaling niet lukt mijn maximale vermogen te halen. Teleurstellend voor mijzelf is dat mijn gemiddeld vermogen niet toegenomen is in het jaar dat ik de I-Magic nu gebruik. 
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jan 2006 19:33

Vermogen op de tacx is niet nauwkeurig. De hoge vermogens schijnen nog wel redelijk te kloppen, maar onder de 200 bakken tacx er helemaal nix van.
Ik zal wel eens m'n fiets met powertap op de tacx zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dylotic
Forum-lid

dylotic 25 jan 2006 00:03

De imagic is nu eenmaal niet zo naukeurig en krachtig. Alleen de Fortius is echt bijna gelijk met de weg. Met de fortius moet je niet proberen met 52x12 een berg op te rijden maar zit je in de versnelling die je werkenlijk ook zult rijden. Overgends, met de nieuwste software update is het stuur bij te regelen zodat sturen bijna gelijk met de werkenlijkheid ligt. 
Imagic,
Simuleert een maximum slope van 5. Die is niet naukeurig gezet met de werkenlijkheid.
Fortius,
Simuleert tot wel 20. Dit is nauwgezet met de werkenlijkheid. geloof max 2 afwijking. Versnelt zoals in de werkenlijkheid bij afdalingen.
De Fortius is echt een prachtig trainings apparaat. Binnenkort word er zelfs online competitie toegevoegd en nog veel meer functies en verbeteringen.

beukje
Forum-lid

beukje 29 jan 2006 22:37

Dat is mooi.  Ik wacht nu op een aanbieding van Tacx om mijn I-Magic te kunnen opgraden tot een Fortius.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

Plaats reactie