Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportmedisch onderzoek

rene1
Forum-lid

rene1 20 nov 2005 22:36

Hij heeft (nog) helemaal geen sport medisch onderzoek gehad! Dat ga ik'm nog aanraden. Er zijn al veel mensen geweest in mijn omgeving die zeggen:"Hij moet die sportschooltesten lekker vergeten, die zijn niet zo waardevol" , Ik kan me echter wel voorstellen dat het motiverend is dat je progressie ziet (op papier) als je na 10 weken gegroeid bent kan dat een stimulans zijn om lekker door te gaan. (Het kan zijn dat het voor iemand die altijd a-sportief is geweest het best een opgaaf kan zijn om steeds weer te gaan sporten)...Totdat ze net zo verslaafd zijn als wij

kuiper
Forum-lid
Contact

kuiper 26 dec 2005 21:07

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 30 September 2005

Mijn laatste test 3-2-2005 (protocol per minuut 25 watt):
leeftijd: 21 jaarlengte: 182 cmgewicht: 74 kgvet: 7,5%Max. hs: 206max. watts: 500max. VO2: 69 ml/kg/min.hsO: 194watts HsO: 425belangrijkste gegeven: 5,7 Watt/kG op omslagpunt.

Ik weeg: 67kg ben 1.84m, vindt het apart dat bij mij dan een Vetpercentage van 8,5% komt

rene1
Forum-lid

rene1 26 dec 2005 23:07

Hoezo? Het vetpercentage is toch niet zo direct afhankelijkvan lengte:gewicht? Stel voor je hebt iets minder spiermassa, of iets minder poep in je lichaam of wat meer vocht...meer hersenen? Er is natuurlijk wel enige relatie maar nou ook weer niet zo heel strikt, daarnaast zijn vetpercentage metingen nogal onbetrouwbaar.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2005 12:21

@Kuiper ik denk dat de bovenbenen van Coulthart een iets andere omvang hebben dan die van jouw. Gewicht zegt bij getrainde sporters niets over het vetpercentage. Dat gewicht komt gewoon door de bouw die ze hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 dec 2005 16:47

Quote: Origineel geplaatst door rene1 op 26 December 2005
Hoezo? Het vetpercentage is toch niet zo direct afhankelijkvan lengte:gewicht? Stel voor je hebt iets minder spiermassa, of iets minder poep in je lichaam of wat meer vocht...meer hersenen? Er is natuurlijk wel enige relatie maar nou ook weer niet zo heel strikt, daarnaast zijn vetpercentage metingen nogal onbetrouwbaar.

Hoe bedoel je onbetrouwbaar. ik had laatst op een dag met 2 verschillende apparaten mijn vet laten meten, bij de ene kwam dat uit op 11% en bij de andere 7.5%

rene1
Forum-lid

rene1 28 dec 2005 19:25

Ja haha, dat scheelt nogal.
1cm verschil in plooi en er kan een hele andere vetverdeling zijn. Ik heb trouwens ook eens zo'n weerstands dingetje gekocht (duimen opzetten) en wat mee geexperimenteerd. Als ik de gegevens (sexe, gewicht en lengte) niet veranderde gaf het kreng net zoveel aan bij mij met een beetje overgewicht en mijn magere nichtje. Hierdoor erg argwaan gekregen en een koperdraadje tussen de sensoren gehouden.....Ja hoor zelfde vetpercentage. Oftewel het apparaatje haalt z'n uitslag volledig uit de ingevoerde gegevens (Quetelet index dus) en dat kan ik zelf ook wel. Nu was het een goedkoop dingetje, misschien heb je ook goeie apparaten maar ik heb die van mij weer snel teruggebracht naar de winkel. Wat ikzelf nog de beste indicatie vind geven is deze: http://www.mybodycomp.com/   even een gratis accountje aanmaken. Motiveerde me wel bij gewenst gewichtsverlies.

soffatti
Forum-lid

soffatti 01 jan 2006 20:14

Laten jullie bij een spotmedisch onderzoek ook jullie hart controleren met een ECG (electrocardiogram)??

Ik wil dit jaar serieus gaan trainen en wil een ECG laten maken om zo te weten te komen of m'n hart wel helemaal goed is. geen hartritmestoornis en zo. je weet maar nooit....
Is dit overbodig? Ik ben nu 20 jaar.

jimbo
Forum-lid

jimbo 01 jan 2006 20:29

Als je aanvullend verzekerd bent wordt een grootmedisch sportonderzoek vaak vergoed. Ik zou denken : waarom zou je het dan niet doen.

Of het nodig is?
Mijn broer stierf op 22 jarige leeftijd aan een hartafwijking dus je zult mij nooit horen zeggen dat het overbodig is.
CC, agr 100; limo 100

soffatti
Forum-lid

soffatti 01 jan 2006 20:35

Quote: Origineel geplaatst door jimbo op 01 Januari 2006
Als je aanvullend verzekerd bent wordt een grootmedisch sportonderzoek vaak vergoed. Ik zou denken : waarom zou je het dan niet doen.

Of het nodig is?
Mijn broer stierf op 22 jarige leeftijd aan een hartafwijking dus je zult mij nooit horen zeggen dat het overbodig is.

Daar zat ik dus ook aan te denken....
Soms lees je het wel in de krant of hoor je het via via over mensen die hetzelfde is overkomen als je broer.
Daarom denk ik er ook over om het te laten controleren.

jimbo
Forum-lid

jimbo 01 jan 2006 20:40

Zo'n controle sluit natuurlijk niet alles uit maar dan is het in ieder geval eens bekeken.
CC, agr 100; limo 100

casran
Forum-lid HC

casran 01 jan 2006 20:58

Ik neem daar ook nooit risico's mee. Ik had eigenaardige hartslagwaardes tijdens een koers in september en dacht iets te voelen in mijn borst: zonder aarzelen hebben mijn sportarts en ik dadelijk beslist een cardiologisch onderzoek aan te vragen, een inspanningstest bij een cardioloog en een holteranalyse (een soort ECG die 24u duurt: je moet een soort registratiewalkmannetje een etmaal lang dragen). Wees uit dat er geen problemen waren, maar ik heb geen moment getwijfeld om elke klacht of aarzelen serieus te nemen.
Ik heb ook ooit nog gefietst met Stive Vermaut die overleden is aan hartritmestoornissen. En ik ken verschillende mensen die er problemen mee hadden, waarvan sommigen noodgedwongen moesten stoppen met koersen (2 weken geleden kreeg een ploegmaat van me een hartstilsand!!).
Geen risico's nemen dus en dit laten doen.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jimbo
Forum-lid

jimbo 01 jan 2006 21:17

Hetgeen dan weer aangeeft dat een controle niet alles zeggend is want ik neem aan dat jou ploegmaat goed onder controle was?
CC, agr 100; limo 100

Plaats reactie