Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zakkende Dura-Ace zadelpen

mensma
Forum-lid

mensma 22 jan 2006 15:44

Effe tussendoor, het probleem is al een tijd opgelost, zie vorige pagina. Het lag aan de zadelpenklem.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 13 sep 2006 19:03

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 29 Augustus 2005

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 29 Augustus 2005

Sorry, sorry.Weet je zeker dat het exact dezelfde diameter is? Dus niet een 31,8mm frame en 31,6mm zadelpen?

Yep, 27,2 mm, hij schuift er echt perfect in, past precies, bij Salden zeiden ze ook dat het niet missen kon bij mijn frame.

Ik heb hetzelfde probleem gehad, schoof ook de zadelpen in het frame tijdens een rit. Dat is echt schrikken en mijn pen was ook direct beschadigd, weeg 100kg. Probleem was bij mij dat de onderkant dunner was als de rest van de pen. Hoger zetten daarmee kon ik het probleem verhelpen maar de pen moest niet hoger. Dus nu heb ik een andere eenvoudige pen die qua dikte gelijk is over de gehele zadelpen. Mijn maat is ook 27,2mm.
Wat ik me afvraag en wat ik nergens kan vinden, is de zadelstrop dan maat 28,2mm of groter??? Een oorzaak kan ook zijn een verkeerde maat zadelstrop zodat de pen niet goed vast gezet kan worden.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 13 sep 2006 19:05

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 30 Augustus 2005

Er zat gewoon van dat dikke vet uit een potje op. Maar ik begrijp nu dus wel dat je er in ieder geval vet op moet smeren?
In eerste instantie durfde ik die klemband niet zo hard aan te draaien, maar ik draai hem steeds iets vaster dan de vorige keer, ik zou hem nog wat harder kunnen draaien, maar dat lijkt me niet goed. Ik doe het ook gewoon met een inbussleutel dus ik zou je niet kunnen zeggen met hoeveel nm ik hem vastdraai...
De klemband omdraaien lijkt me op één of andere manier niet echt goed, de druk komt dat immers niet bij dat kleine gleufje aan de achtekant van de staande buis, maar op een dicht stuk frame?!

Aandraaien met inbussleutel zou voldoende moeten zijn, in elke geval kan je met een korte inbussleutel niets te vast draaien.

Plaats reactie