Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

luik bastenaken luik

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 14 aug 2005 19:43

Wat een heerlijke dag gister! Zonnetje, graad of 20 en niet teveel wind.  Samen met m'n vriendin hebben we de 130 km gereden. Prachtige tocht en het klimmen ging erg leuk. Helaas moest ik me wat inhouden vanwege een overbelaste knie, maar het mocht de pret niet deren.
Op de Redoute had ik even maling aan die knie en ben kacheltje hard omhoog gefietst. Vond het eigenlijk best meevallen na al die schrikverhalen, uiteindelijk 30-23 nodig gehad op het steilste stuk. Het was wel duidelijk dat de 'dubbel' het hard moet afleggen tegen de 'tripple' op zo'n klim. Het lijkt me ook dat voor toeristen die geen getrainde benen hebben (90% van de fietsers dus) de dubbel iets is dat langzaam zal verdwijnen.
Opvallend vonden wij wel dat er vrijwel geen eten te krijgen was onderweg. Welgeteld 1 krentebol, 1 koek en 1 appel. We hadden best veel meegenomen maar op een gegeven moment ga je toch rantsoeneren.
Ook viel me op dat er veel Trek fietsen waren. Blijkbaar heeft de Armstrong-promo z'n werk goed gedaan. En 90% heeft van die flapperende Shimano-kabels waardoor ik nog blijer ben met m'n blijkbaar exclusievere Campa. :) 

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 14 aug 2005 21:45

ik wil toch even reageren, want ik heb 3 gevulde koeken,een stroopwafel een appel een krentbol, een aantal x AA drank, een rijstepap gehad, en nog meer maar dat ben ik vergeten, vind ik toch vrij behoorlijk! en ik denk dat mensen door die tripples alleen maar minder gaan trainen , want je ziet voor 80 procent mensen op de 30 /25 omhoog draaien, en dat al op 7 a 8 %, een beetje afzien is ook wel eens lekker!
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 14 aug 2005 22:02

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 14 Augustus 2005

ik wil toch even reageren, want ik heb 3 gevulde koeken,een stroopwafel een appel een krentbol, een aantal x AA drank, een rijstepap gehad, en nog meer maar dat ben ik vergeten, vind ik toch vrij behoorlijk! en ik denk dat mensen door die tripples alleen maar minder gaan trainen , want je ziet voor 80 procent mensen op de 30 /25 omhoog draaien, en dat al op 7 a 8 %, een beetje afzien is ook wel eens lekker!


Hmm blijkbaar heb ik toch wat posten gemist dan. Deed jij ook de 130? Die AA stops waren btw wel erg ok.
Een beetje afzien is idd lekker, maar omhoog lopen noem ik niet afzien, dat is afgaan. . En ik besteed mijn energie liever aan snelheid. Is ook afzien. Ik heb btw wel veel respect voor mensen die met 39-25 soepel omhoog rijden.
Het viel me trouwens ook op hoeveel mensen de wikkels en lege flesjes simpelweg in het gras lozen. Ook kopieergedrag van de pro's? Bij andere evenementen zoals schaatsen en wandelen is me die slechte gewoonte nooit zo opgevallen. Of ligt het aan mij?

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 14 aug 2005 22:30

nee ik reed 235, maar ik wilde aangeven dat ik het wel ok vond, ik wilde alleen maar aangeven dat er een hoop mensen met een tripple de redoute op moesten lopen, dan kan je beter op de amerongse berg blijven trainen.
Ik vond trouwens de Wanne en de d'amermont een stuk zwaarder dan de redoute.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 aug 2005 22:45

Vooral die rijstepap was lekker (vorig jaar mochten we daar in Bastogne zoveel van nemen als we wilden).
De verzorging zag er goed uit, ik had zelf voldoende eten bij me om de tocht uit te rijden met alleen extra water.
Ik heb het volgende gegeten onderweg (235km): 1 banaan, 3 bidons isostar, ? bidons water, 3 isostar repen, 2 hero fruitrepen, stroopwafel, blikje rijstpap en een appel, 2 kopjes koffie.Ik had van te voren vorstelijk ontbeten, 5 witte puntjes met nutella, halve liter Aquarius dorstlesser, 2 boterhammen (ik was 2 uur onderweg, dus heb dat niet in een half uurtje naar binnen gestopt).

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 14 aug 2005 22:56

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 14 Augustus 2005


Vooral die rijstepap was lekker (vorig jaar mochten we daar in Bastogne zoveel van nemen als we wilden).

Je zou denken dat je in Bastogne een bepaald soort koeken zou krijgen... ;)

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 14 aug 2005 23:11

Ik heb gisteren met de 130 km versie dit naar binnegewerkt:

Thuis , 2 krentenbollen met jam ( lightversie )en een beker appelsap.
Onderweg in de auto : Halve liter water.
Voor de start : 1 krentenbol.
En onderweg : 1 krentenbol , 1 banaan , 1 krentenbol en stroopwafel ( 1ste controlepost ), 1 Snelle Jelle ( peperkoek ) , 1 Bolletje sportreep , 1 Hero between , 1 beker AA-drank (?) , 1 flesje AA ( 0,5 ltr ) sportwater en 3 bidons ( 0,65 ltr ) water ( 2 x water van thuis en 1 x boven op "La Redoute".

Heb op de eerste klimmen met 42-17 of 18 beklommen , daarna 30-16/17/18 gebruikt en op La Redoute 30-21/23/25 gebruikt. Ik heb alle klimmen fietsen gehaald en op de meeste verschillende fietsers ingehaald ( ook zelf wel een paar keer ingehaald , maar ik vond dat nog wel meevallen ) en dat met 107 kg netto ( +/- 120 kg , met fiets / kleding en proviand )
Mijn gemiddelde voor de stukken bergop zal rond de 14 km/u gelegen hebben.

In de laatste afdaling vond ik de pijl voor linksaf te laat aangebracht , je zag hem dan gewoon te laat.

Bij de eerste controle post is het misschien beter om grote duidelijke waarschuwingsborden te maken , dit om verwarring te voorkomen en al het verkeer duidelijk te maken dat men moet oppassen. Vele 170 km rijders dachten dat ze hier ook moesten stoppen , maar het lezen van het kaarten vergeet men dan altijd want dan had men geweten dat ze die pas 21 km verderop hadden.
Bovendien zijn vele fietsers zich niet bewust van de gevaren die men creeert door niet te kijken of de weg vrij is en zomaar oversteken.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 14 aug 2005 23:30

Over controleposten gesproken: Ik vond het niet erg slim dat er een post geplaatst was 2 meter na de eindstreep van de Redoute. Daardoor kreeg je op dat landweggetje een chaos van toeschouwers, uithijgende fietsers en ook nog een zwerm mensen die een stempel of appel gingen halen. En 1 mannetje dat de als enige taak had om de hele dag te roepen: "weg vrij maken, doorrijden etc." Arme vent. Door die post 100 meter verder te zetten (plek zat!) voorkom je een hoop gedoe. Aan de andere kant had die chaos ook wel weer wat lief kneuterigs :)

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 14 aug 2005 23:32

Even gecopy-paste van "dat andere forum" hoor:

Na 3 uurtjes slaap fietste om 5:00 ik in het pikkedonker naar St Geertruid vanwaar ik met een fietsmaat en een paar leden van zijn toerclub (WC St Geertruid, ook paar mensen van de toerclub van Gronsveld) per Ford Ka "Frans Molenaar edition" naar Luik trok. Ff inschrijven (235km dus) en ergens tussen 6:30 en 6:45 zaten we op de fiets. Korte broek en shirtje + armstukken. Was nog behoorlijk koud op dit onmenselijke tijdstip maar het hielp me wel wakker worden want tot deze tijd was ik nog nauwelijks onder de levenden. Op de eerste klim mezelf maar meteen warm proberen te draaien en op een redelijk tempo op gereden, was nog een behoorlijk lange eigenlijk. Bovenaan ff omgedraaid en de rest opgehaald, daarna gezamelijk afgedaald, maar vlak na de afdaling vloog een van de "toerders" in een gat in de weg. Resultaat: enorm slag in zijn Cosmos-achterwiel, er werd nog wat met een spaakspanner gefrommeld maar het bleek zo goed als onrepareerbaar. Dus ons "volgbusje" gebeld en ze gingen op zoek naar een LBS. We waren net warm dus na dit akkefietje weer zo goed als steenkoud.

Om 8u waren we op de eerste serieuze klim, de Kin Stockeu, hoewel deze in mijn herinnering lastiger was. Ik speelde een beetje een-tweetje met een locale amateur die bovenaan bij het viaduct over de snelweg jammer genoeg afsloeg. Bovenop de kon onze pechvogel ook een reservewiel van de organisatie krijgen (top!) en kon dus weer meefietsen. Had wel snel daarna een lekke band, het gemonteerde rubber bleek niet echt meer in goede staat te zijn. Verder lekker gefietst tot aan Bastogne, alle klims submaximaal tot maximaal opgefietst, bovenaan steeds omgedraaid. Ook het afdalen ging lekker vandaag, kon ook hier behoorlijk veel mensen inhalen.

Na Bastogne (waar een van de "toerders" zich had opgeladen met een sigaartje ) hadden we de wind lekker in de rug en vormden we een treintje waar ik als locomotief de groep over de glooiende heuveltjes trok, ging lekker. Na een tijdje wapperde er iemand af dus moesten we het weer even rustig aan doen. Toen was het wachten op de Wanne, en ook al was ik nog aan het opletten, hij kwam toch weer onverwacht. Ik knalde hem volle bak op (vloog bijna uit die eerste steile bocht) en kon ook de hele klim goed doorstampen, ging bijna vanzelf. Bovenaan behoorlijke drukte, wel de drukste stempelplaats van de dag. Steile afdaling, de kasseitjes van Stavelot, toen de gevreesde Cote D'Amermont. Was weer aardig ploeteren, maar ik hoefde niet al te diep te gaan op de 23. Bovenaan ben ik alleen verder gegaan, met de aaneensluiting van lange en steile klims hierna zou het wel erg hollen-en-stilstaan worden. Daarna Rosier, begin dit jaar nog als klimtijdrit opgereden dus dit was bekend terrein. Halverwege begon ik wel een hongergevoel te krijgen en dat betekende dat ik daarvoor eigenlijk te weinig had gegeten. Voelde me ook wat minder sterk de komende kilometers, maar at wat extra energierepen en het ging wel weer. Op de Redoute ging het wel weer lekker, was uiteraard wel harken op de 39-23 maar de 10 km/u (op het eerste stuk) was genoeg om overeind te blijven... . Vlak na de Redoute sprong er een spaak in mijn Ksyrium SL achterwiel, balen! Rem wagenwijd opengezet zodat de velg nog maar net de blokjes aanraakte. Heel voorzichtig vervolgde ik toen mijn weg naar Luik, durfde geen kracht meer te zetten uit angst voor nog meer gebroken spaken. Had het laatste stuk nog even lekker willen knallen dus dit was flink balen.

Uiteindelijk rond 17:45 in Luik, 9u gefietst, ca 27,3 km/u gemiddeld. Max 74km/u. Thuis bleek dat het niet een spaak maar een spaaknippel die kapot was. Zelfde effect natuurlijk.

Had gister het clubtenue aan: rood-witte bolletjes/sterretjes trui, Walstock broek.

Ohja, het weer was dus geweldig, 22gr, zon, laatste 2 uur wat wolken maar het bleef droog. De mist in de ochtenduren maakte het fris en soms wat gevaarlijk (50m zicht ofzo) maar ik vond het wel wat hebben. Vooral als je bovenop een heuvel fietst en je in de dalen een dikke witte deken ziet liggen.

De benen waren boven verwachting goed, heb net een bijzonder fietsarme periode achter de rug dus ben het weer een beetje aan het opbouwen. Tussen de klims door rustig gefietst met de toerclub dus het gemiddelde lager dan in mijn voorgaande edities. Had trouwens ook 15km meer gefietst door het constant omdraaien bovenaan. Dus in Luik 250km op de teller, thuis 265 vanwege het retourtje Maastricht-St Geertruid. Nieuw dagrecord!

Maar zoals altijd was het weer intens genieten in de Ardennen!

En vond de ravitaillering prima eigenlijk.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 aug 2005 23:42

Quoten: Origineel geplaatst door Tyr W op 14 Augustus 2005


Over controleposten gesproken: Ik vond het niet erg slim dat er een post geplaatst was 2 meter na de eindstreep van de Redoute. Daardoor kreeg je op dat landweggetje een chaos van toeschouwers, uithijgende fietsers en ook nog een zwerm mensen die een stempel of appel gingen halen. En 1 mannetje dat de als enige taak had om de hele dag te roepen: "weg vrij maken, doorrijden etc." Arme vent. Door die post 100 meter verder te zetten (plek zat!) voorkom je een hoop gedoe. Aan de andere kant had die chaos ook wel weer wat lief kneuterigs :)

100 meter verder ligt ook de echte top, wel zo leuk. Deze bottle-neck is niet erg slim, ik had er gelukkig weinig last van (vorig jaar ook, maar toen was het minder druk).

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 14 aug 2005 23:47

Op dat punt is het wel even wat breder omdat dat een t-splitsing is. Verderop is het veel te smal voor een post, vond het wel prima hier. Kon gewoon doorfietsen tot aan de appel en stroopwafel.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 aug 2005 23:54

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 14 Augustus 2005

Op dat punt is het wel even wat breder omdat dat een t-splitsing is. Verderop is het veel te smal voor een post, vond het wel prima hier. Kon gewoon doorfietsen tot aan de appel en stroopwafel.


Ik kon er zelfs nog een sprintje uitpersen het laatste steile stuk (moest dus nog bijna in de remmen ).
Verderop is het inderdaad moeilijk, maar er moet wel iets te maken zijn. Overigens zijn veel mensen doodop als ze daar bovenkomen en die zijn dan wel toe aan een stop.

Plaats reactie