Profs versus ligfietser
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 24 Juni 2005
Als ik meer geld en meer ruimte in de schuur had zou ik er zeker eentje willen hebben.
Wel, dan? Hou gewoon een uitverkoop, en schaf je een ligfiets aan, zo heb je ineens al meer plaats in die schuur!
Als ik meer geld en meer ruimte in de schuur had zou ik er zeker eentje willen hebben.
Wel, dan? Hou gewoon een uitverkoop, en schaf je een ligfiets aan, zo heb je ineens al meer plaats in die schuur!
Ja.... Naan Eldering heeft z'n oude Baron Xlow te koop staan.... daar heb ik wel over zitten denken... maar toch maar niet denk ik... heb er op dit moment gewoon niet echt emplooi voor (want ik wil ook nog schaatsen (komend seizoen wil ik onder de 40 seconden en 2 minuten, daarna ga ik het anders doen, in januari 2007 rijd ik de elfstedentocht), fietsen (zomer 2006 Marmotte???), skeeleren, krachttrainen (voor het schaatsen), fitnessen (voor de looks), zwemmen (voor de looks en tegen de RSI), loop- en sprongtraining (voor het schaatsen), mountainbiken, en ook nog rijbewijs en op mezelf gaan wonen binnenkort.... oh ja ook nog ff afstuderen.... dit is gewoon niet het moment voor zo'n duur lang laag bakbeest in de huiskamer, over 10 jaar misschien. (of staat er tegen die tijd een kinderwagen in de weg?)
Fuck mên, keuzes enzo
Fuck mên, keuzes enzo
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quote: Origineel geplaatst door Bart-Jan op 23 Juni 2005
De ligfiets is nou niet bepaald iets nieuws, volgens mij is de mountainbike nieuwer, en die is wel (terecht!) bij een groot sportfiets-publiek doorgebroken.
Maar ik begrijp hieruit dat jij wel een ligfiets hebt en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.
ieder z'n meug
Da's ook weer typisch zo'n opoefietsrijder reactie . Nee, ik heb geen ligfiets, maar daarom kan ik nog wel positief zijn over ligfietsen.
Er staat er wel een op mijn verlanglijstje (althans een frame, 2x 26" , de rest van de spullen heb ik wel ongeveer liggen ) maar met al vijf fietsen in de garage (hangend aan het plafond en de muren, naast nog eens x aantal fietsen van de rest + leenfietsen voor de visite) is er weinig ruimte voor een ligfiets op dit moment.
Die doorbraak van de MTB is volgens mij trouwens niet zo zeer te wijten aan de voordelen ervan (de meerderheid van die dingen ziet waarschijnlijk nooit echt de blubber en de bobbels), alswel dat die dingen verdacht veel lijken op, precies, traditionele fietsen. Twee driehoeken en twee rOndjes, precies zoals de UCI ze graag ziet.
Als MTB's standaard een Y-frame hadden gehad zou het er een stuk minder gunstig uitzien voor de populairiteit van die karretjes.
De ligfiets is nou niet bepaald iets nieuws, volgens mij is de mountainbike nieuwer, en die is wel (terecht!) bij een groot sportfiets-publiek doorgebroken.
Maar ik begrijp hieruit dat jij wel een ligfiets hebt en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.
ieder z'n meug
Da's ook weer typisch zo'n opoefietsrijder reactie . Nee, ik heb geen ligfiets, maar daarom kan ik nog wel positief zijn over ligfietsen.
Er staat er wel een op mijn verlanglijstje (althans een frame, 2x 26" , de rest van de spullen heb ik wel ongeveer liggen ) maar met al vijf fietsen in de garage (hangend aan het plafond en de muren, naast nog eens x aantal fietsen van de rest + leenfietsen voor de visite) is er weinig ruimte voor een ligfiets op dit moment.
Die doorbraak van de MTB is volgens mij trouwens niet zo zeer te wijten aan de voordelen ervan (de meerderheid van die dingen ziet waarschijnlijk nooit echt de blubber en de bobbels), alswel dat die dingen verdacht veel lijken op, precies, traditionele fietsen. Twee driehoeken en twee rOndjes, precies zoals de UCI ze graag ziet.
Als MTB's standaard een Y-frame hadden gehad zou het er een stuk minder gunstig uitzien voor de populairiteit van die karretjes.
Het is misschien ook wel kort door de bocht Scepticus. Helaas merk ik dat veel mensen over bepaalde dingen hun oordeel al klaar hebben, zonder dat ze er iets van weten of het zelf geprobeerd hebben. Daar zal ik zelf ook wel tussen zitten maar probeer altijd zo open mogelijk naar iets te kijken. Ligt een ligfiets wel lekkerder? kan je er niet mee klimmen? en dat kan alleen door jezelf beantwoord worden nadat je er zelf ervaring mee hebt opgedaan. (en dan bedoel ik niet 5 minuten op de ligfiets van je buurman's zwager oid) Mijn vorige post was niet om kwaad bloed te zetten overigens, meer om te laten zien wat ik hier lees op het forum.
O en Lowracer, als je vaak op de markt van ligfietsplaza kijkt, kan je niet om jouw aanbiedingen heen! Wat je zelf zegt is ook altijd nog een optie; de boel verder tunen, alleen denk ik dat er bij jou niet niet veel meer mogelijk is. Misschien een 3 spaaks carbon woorwieltje? Wie ik ben? Sjef, fietsgek en tunegek, je kan me ook vinden op ligfiets.net
O en Lowracer, als je vaak op de markt van ligfietsplaza kijkt, kan je niet om jouw aanbiedingen heen! Wat je zelf zegt is ook altijd nog een optie; de boel verder tunen, alleen denk ik dat er bij jou niet niet veel meer mogelijk is. Misschien een 3 spaaks carbon woorwieltje? Wie ik ben? Sjef, fietsgek en tunegek, je kan me ook vinden op ligfiets.net
Er is natuurlijk maar 1 Sjef op www.ligfiets.net
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 18 feb 2005 10:40
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging. Op de gewone racefiets haal ik ze wel eens in maar inhaalpogingen zijn vruchteloos of ze verdwijnen al snel als een klein stipje als ik achterom kijk.
Quote: Origineel geplaatst door MooiWeerfietser op 25 Juni 2005
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging. Op de gewone racefiets haal ik ze wel eens in maar inhaalpogingen zijn vruchteloos of ze verdwijnen al snel als een klein stipje als ik achterom kijk.
Het is zo dat bij gelijke inspanning, de snelheid op een ligfiets hoger ligt dan op een racefiets. Met andere woorden als jij op je racefiets een normale snelheid van bijv. 32 km/u rijdt, dan kun je met dezelfde moeite aanzienlijk harder op een ligfiets.
Maar of je dan moet denken aan 35, 40 of 50 km/u dat zou ik niet weten. Misschien kan een van de ligfietsers op dit forum hierover wat meer zeggen? Ik ben benieuwd.
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging. Op de gewone racefiets haal ik ze wel eens in maar inhaalpogingen zijn vruchteloos of ze verdwijnen al snel als een klein stipje als ik achterom kijk.
Het is zo dat bij gelijke inspanning, de snelheid op een ligfiets hoger ligt dan op een racefiets. Met andere woorden als jij op je racefiets een normale snelheid van bijv. 32 km/u rijdt, dan kun je met dezelfde moeite aanzienlijk harder op een ligfiets.
Maar of je dan moet denken aan 35, 40 of 50 km/u dat zou ik niet weten. Misschien kan een van de ligfietsers op dit forum hierover wat meer zeggen? Ik ben benieuwd.
<Sick mode on> Dan ben ik MooiWeerFietser nog nooit achterop gereden, want ik rijd alle racefietsers aan flarden. <Sick mode off>
Toch wordt ik in de praktijk bijna nooit ingehaald door andere fietsers, maar je moet appels ook niet met peren vergelijken. De meeste ligfietsen worden gebruikt als stadshybrides, met overeenkomstige onderdelen en banden. Door deze factoren zullen ze ook niet sneller zijn als een racefiets, wel als die overeenkomstige stadshybride. De snelste ligfietsen, de Lowracers/Jesters en Baronnen zijn voldoende snel om bij gelijke conditie de racefiets de deklasseren. Omstroomlijnde 3 wielers als de Quest zijn, zeker in winderige condities, niet te overtreffen.
Als ik een Baron zou rijden zou mijn kruissnelheid tussen de 38 en 42 km/h liggen, met weinig wind. Op de racefiets in de orde van 31-34 km/h. Een groot verschil, maar dit heeft ook te maken met het gebrek aan spieraanpassingen mbt de racefiets.
Toch wordt ik in de praktijk bijna nooit ingehaald door andere fietsers, maar je moet appels ook niet met peren vergelijken. De meeste ligfietsen worden gebruikt als stadshybrides, met overeenkomstige onderdelen en banden. Door deze factoren zullen ze ook niet sneller zijn als een racefiets, wel als die overeenkomstige stadshybride. De snelste ligfietsen, de Lowracers/Jesters en Baronnen zijn voldoende snel om bij gelijke conditie de racefiets de deklasseren. Omstroomlijnde 3 wielers als de Quest zijn, zeker in winderige condities, niet te overtreffen.
Als ik een Baron zou rijden zou mijn kruissnelheid tussen de 38 en 42 km/h liggen, met weinig wind. Op de racefiets in de orde van 31-34 km/h. Een groot verschil, maar dit heeft ook te maken met het gebrek aan spieraanpassingen mbt de racefiets.
Quoten: Origineel geplaatst door MooiWeerfietser op 25 Juni 2005
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging. Op de gewone racefiets haal ik ze wel eens in maar inhaalpogingen zijn vruchteloos of ze verdwijnen al snel als een klein stipje als ik achterom kijk.
Dan hoop ik voor jou dat je nooit kerels als Sietse de Laeter, Nico Coen, Naan Eldering, Serge Moors, .. tegenkomt, die rijden 48-49 gemiddeld over allerlei trajecten. Ikzelf heb dat ondervonden op een piste te Hulshout verleden jaar, waar ik op 43 gemiddeld uitkwam, zij 47-48.. Ik rijd helaas zelden een wedstrijdje mee. Als ik train, rijd ik aan een gemiddelde van om en bij de 38-45 km/h, met een paar uitschieters van boven de 50. Top vlak is 64. Maar sprinten is niet m'n ding. Ook word ik (op training) zelden of nooit ingehaald, tenzij door enkele brommertjes. Verleden week bijvoorbeeld had ik 2 racefietsers voor me, zij reden aan een knap gemiddelde van 43 (wind mee). Ik reed zelf 44 à 45, dus maar effe 49 gereden. Met het gevolg dat achter mij in de horizon niets te bespeuren viel.
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging. Op de gewone racefiets haal ik ze wel eens in maar inhaalpogingen zijn vruchteloos of ze verdwijnen al snel als een klein stipje als ik achterom kijk.
Dan hoop ik voor jou dat je nooit kerels als Sietse de Laeter, Nico Coen, Naan Eldering, Serge Moors, .. tegenkomt, die rijden 48-49 gemiddeld over allerlei trajecten. Ikzelf heb dat ondervonden op een piste te Hulshout verleden jaar, waar ik op 43 gemiddeld uitkwam, zij 47-48.. Ik rijd helaas zelden een wedstrijdje mee. Als ik train, rijd ik aan een gemiddelde van om en bij de 38-45 km/h, met een paar uitschieters van boven de 50. Top vlak is 64. Maar sprinten is niet m'n ding. Ook word ik (op training) zelden of nooit ingehaald, tenzij door enkele brommertjes. Verleden week bijvoorbeeld had ik 2 racefietsers voor me, zij reden aan een knap gemiddelde van 43 (wind mee). Ik reed zelf 44 à 45, dus maar effe 49 gereden. Met het gevolg dat achter mij in de horizon niets te bespeuren viel.
Quoten: Origineel geplaatst door Chief op 24 Juni 2005
Het is misschien ook wel kort door de bocht Scepticus. Helaas merk ik dat veel mensen over bepaalde dingen hun oordeel al klaar hebben, zonder dat ze er iets van weten of het zelf geprobeerd hebben. Daar zal ik zelf ook wel tussen zitten maar probeer altijd zo open mogelijk naar iets te kijken. Ligt een ligfiets wel lekkerder? kan je er niet mee klimmen? en dat kan alleen door jezelf beantwoord worden nadat je er zelf ervaring mee hebt opgedaan. (en dan bedoel ik niet 5 minuten op de ligfiets van je buurman's zwager oid) Mijn vorige post was niet om kwaad bloed te zetten overigens, meer om te laten zien wat ik hier lees op het forum.
O en Lowracer, als je vaak op de markt van ligfietsplaza kijkt, kan je niet om jouw aanbiedingen heen! Wat je zelf zegt is ook altijd nog een optie; de boel verder tunen, alleen denk ik dat er bij jou niet niet veel meer mogelijk is. Misschien een 3 spaaks carbon woorwieltje? Wie ik ben? Sjef, fietsgek en tunegek, je kan me ook vinden op ligfiets.net
Als men niet om m'n aanbiedingen heen kan, waarom zijn er dan weinig of geen reacties? 1700 € voor een m5 lowracer met carbon stuur, carbon hoofdsteun, carbon kettingrand is nu niet schrikbarend veel, toch? Wat je zegt over dat 3-spaaks voorwieltje, ik heb het in februari besteld, ik wacht er nog steeds op. Dat dit een maandje kan duren, tot daar toe, maar 4 maanden? tja.. Wat je Baron betreft, wat vindt je van de nieuwe Baron x-low? Ik vind em niet erg knap, het vorige model vond ik knapper. En welke opties heb jij dan nog in gedachten? Ikzelf had in gedachten nog een carbon voorvork en stoeltje, maar dan zit ik met de fiets hoogstens op een kilo of 11.5, terwijl die tica op 8.7 uitkomt.. Scheelt toch nog steeds een hoop! Ach.. dromen mag hé?
Het is misschien ook wel kort door de bocht Scepticus. Helaas merk ik dat veel mensen over bepaalde dingen hun oordeel al klaar hebben, zonder dat ze er iets van weten of het zelf geprobeerd hebben. Daar zal ik zelf ook wel tussen zitten maar probeer altijd zo open mogelijk naar iets te kijken. Ligt een ligfiets wel lekkerder? kan je er niet mee klimmen? en dat kan alleen door jezelf beantwoord worden nadat je er zelf ervaring mee hebt opgedaan. (en dan bedoel ik niet 5 minuten op de ligfiets van je buurman's zwager oid) Mijn vorige post was niet om kwaad bloed te zetten overigens, meer om te laten zien wat ik hier lees op het forum.
O en Lowracer, als je vaak op de markt van ligfietsplaza kijkt, kan je niet om jouw aanbiedingen heen! Wat je zelf zegt is ook altijd nog een optie; de boel verder tunen, alleen denk ik dat er bij jou niet niet veel meer mogelijk is. Misschien een 3 spaaks carbon woorwieltje? Wie ik ben? Sjef, fietsgek en tunegek, je kan me ook vinden op ligfiets.net
Als men niet om m'n aanbiedingen heen kan, waarom zijn er dan weinig of geen reacties? 1700 € voor een m5 lowracer met carbon stuur, carbon hoofdsteun, carbon kettingrand is nu niet schrikbarend veel, toch? Wat je zegt over dat 3-spaaks voorwieltje, ik heb het in februari besteld, ik wacht er nog steeds op. Dat dit een maandje kan duren, tot daar toe, maar 4 maanden? tja.. Wat je Baron betreft, wat vindt je van de nieuwe Baron x-low? Ik vind em niet erg knap, het vorige model vond ik knapper. En welke opties heb jij dan nog in gedachten? Ikzelf had in gedachten nog een carbon voorvork en stoeltje, maar dan zit ik met de fiets hoogstens op een kilo of 11.5, terwijl die tica op 8.7 uitkomt.. Scheelt toch nog steeds een hoop! Ach.. dromen mag hé?
Quoten: Origineel geplaatst door MooiWeerfietser op 25 Juni 2005
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging.
Komt ook doordat maar een heel klein deel van de verkochte ligfietsen echt snelle lage racers zijn.... en tsja.... net zoals er op bukfietsen erg veel mensen met een uiterst matig conditie zijn, zijn ook veel ligfietsers niet echt atletisch..... maar als je eens een getraind renner op een Baron / Lowracer oid treft ben je op het vlakke echt totaal kansloos (zeker als ie een aeropunt heeft).
Misschien leuk ter vergelijking:
Een tijdrit over 3 rondjes op het circuit van de kampioen bij spaarndam van 9,6 km deed ik in 2002 op de racefiets (geen tijdritpak / helm, geen aerowielen, spinaci style opzetstuurtje) in 14.08 terwijl ik er op een gewone Optima Baron (gewone Baron, niet de X-Low, gewone wielen, geen aeropunt, en een stoeltje dat eigenlijk te klein was waardoor mn schouders en hoofd hoger uitstaken dan nodig) 13.16.
Op een lage Baron met aerowielen, aeropunt en aerohelm zou ik het binnen de 12 minuten moeten kunnen.
Iedereen zegt dat ligfietsen harder gaat, maar zelf ben ik er tot nog toe geen tegengekomen die serieus hard ging.
Komt ook doordat maar een heel klein deel van de verkochte ligfietsen echt snelle lage racers zijn.... en tsja.... net zoals er op bukfietsen erg veel mensen met een uiterst matig conditie zijn, zijn ook veel ligfietsers niet echt atletisch..... maar als je eens een getraind renner op een Baron / Lowracer oid treft ben je op het vlakke echt totaal kansloos (zeker als ie een aeropunt heeft).
Misschien leuk ter vergelijking:
Een tijdrit over 3 rondjes op het circuit van de kampioen bij spaarndam van 9,6 km deed ik in 2002 op de racefiets (geen tijdritpak / helm, geen aerowielen, spinaci style opzetstuurtje) in 14.08 terwijl ik er op een gewone Optima Baron (gewone Baron, niet de X-Low, gewone wielen, geen aeropunt, en een stoeltje dat eigenlijk te klein was waardoor mn schouders en hoofd hoger uitstaken dan nodig) 13.16.
Op een lage Baron met aerowielen, aeropunt en aerohelm zou ik het binnen de 12 minuten moeten kunnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Lowracer op 25 Juni 2005
Ikzelf had in gedachten nog een carbon voorvork en stoeltje, maar dan zit ik met de fiets hoogstens op een kilo of 11.5, terwijl die tica op 8.7 uitkomt.. Scheelt toch nog steeds een hoop! Ach.. dromen mag hé?
Maar er is nog een groot verschil tussen gemeten kiloos (= uw M5) en opgegeven kiloos (de Tica). Die 8.7 kg red je ook niet met 105 groep, hiervoor moet je minimaal 5000 euro voor neertellen. Ik schat dat de Tica met identieke afmontage hoogstens 1 kg lichter is... De heren ligfietsenfabrikanten zijn altijd erg optimistisch met de gewichten...
Ikzelf had in gedachten nog een carbon voorvork en stoeltje, maar dan zit ik met de fiets hoogstens op een kilo of 11.5, terwijl die tica op 8.7 uitkomt.. Scheelt toch nog steeds een hoop! Ach.. dromen mag hé?
Maar er is nog een groot verschil tussen gemeten kiloos (= uw M5) en opgegeven kiloos (de Tica). Die 8.7 kg red je ook niet met 105 groep, hiervoor moet je minimaal 5000 euro voor neertellen. Ik schat dat de Tica met identieke afmontage hoogstens 1 kg lichter is... De heren ligfietsenfabrikanten zijn altijd erg optimistisch met de gewichten...