Ridley Pegasus of Red Bull Pro-SL 3000
Geplaatst: 14 jun 2005 23:34
Interessante discussie altijd weer: wat moet ik kopen? (los van emotie!)
Kijk je naar stijfheid van het frame, dan moet je natuurlijk afvragen: wat voor rijder ben ik?
1. toerder op het vlakke?
2. of ook wel eens op heuvels en bergen langer dan pak ‘m beet 5 km?
3. wedstrijdrijder met aanzetten, keren, draaien en sprinten?
4. wat is mijn gewicht? (staat over het algemeen in verhouding tot spierkracht, waarbij ik ervan uit ga dat er geen sprake is van een hoog vetpercentage)
Dit zal je je ongetwijfeld wel afgevraagd hebben!...maar:
Stijfheid is van belang, omdat een slap frame idd jouw energie opneemt en deze omzet in warmte, theoretisch zou je dus het bekende eitje kunnen bakken! Voorbeeldje: buig een paperclip een paar keer op en neer en je voelt de warmte! Bij je frame is het dus een combinatie van een veer (geeft ook warmte af, alleen heel weinig) en de eerder genoemde materiaalweerstand. Stijfheid is natuurlijk wel relatief, gelukkig beoordeelt Fiets dat dan ook zo: Slap-Gemiddeld-Stijf.
Terug naar de puntjes 1-4, mijn mening:
1. stijfheid niet te belangrijk, maar gewicht ook niet, geldt wel voor je wielen. Immers draaiende delen zo licht mogelijk, maar weer niet te slap: stiffness-weight-ratio van belang is bij wielen naar mijn mening altijd van belang. Misschien vind je aerodynamica bij hogere snelheden wel van belangrijk.
2. stijfheid naar mijn mening wel belangrijk, zowel torsie- als bracketstijfheid: torsie vooral een stabiele afdaling, bracket bij klimmen. Gewicht is hier wel belangrijk, hier zal dus altijd een compromis gezocht worden.
3. stijfheid zeker belangrijk, bij demarreren en sprinten ben je het welbekende warme mes door de boter. Geometrie ook, liefst iets stijler, maar wordt dan wel weer wat nerveuzer voor tijdens toeren.
4. ben je zwaarder, dan zou ik gaan voor een stijf frame, immers topframes zijn vaak bedoeld voor (lichte) toprenners. Ook stijve wielen zijn dan welkom.
Ik ga hier voorbij aan comfort, is naar mijn mening ook alleen van belang voor toerders.
Verder zijn onderdelen ook heel belangrijk: Ultegra 10-speed met ‘brede’ trapas is een verademing. Heb zelf onlangs zo’n groep gemonteerd om mijn tweede Specialized M2 Pro (zelfde meetwaarden) en voelt in vergelijking met mijn ‘oude’ Ultegra 8-speed trapas zeer stijf aan (zie ook laatste Fiets: crankstellen).
Om als laatste te reageren op je vraag Andry: de frames ken ik niet echt, die Rose schijnt wel stijf te zijn en waar voor je geld, technisch gezien. Maar die Shimano wielen zou ik nooit kopen, echt slap: Een vriend van me kwam met knikkende knieen van de Grossglockner-pass af op zijn toch superstijve Cannondale. Ik zweer bij Mavic, die hebben alles: superstijf, licht, aerodynamisch, mooi, etc. Voor Shimano geldt: Schoenmaker, houdt je bij je leest!
Succes
Arend
Kijk je naar stijfheid van het frame, dan moet je natuurlijk afvragen: wat voor rijder ben ik?
1. toerder op het vlakke?
2. of ook wel eens op heuvels en bergen langer dan pak ‘m beet 5 km?
3. wedstrijdrijder met aanzetten, keren, draaien en sprinten?
4. wat is mijn gewicht? (staat over het algemeen in verhouding tot spierkracht, waarbij ik ervan uit ga dat er geen sprake is van een hoog vetpercentage)
Dit zal je je ongetwijfeld wel afgevraagd hebben!...maar:
Stijfheid is van belang, omdat een slap frame idd jouw energie opneemt en deze omzet in warmte, theoretisch zou je dus het bekende eitje kunnen bakken! Voorbeeldje: buig een paperclip een paar keer op en neer en je voelt de warmte! Bij je frame is het dus een combinatie van een veer (geeft ook warmte af, alleen heel weinig) en de eerder genoemde materiaalweerstand. Stijfheid is natuurlijk wel relatief, gelukkig beoordeelt Fiets dat dan ook zo: Slap-Gemiddeld-Stijf.
Terug naar de puntjes 1-4, mijn mening:
1. stijfheid niet te belangrijk, maar gewicht ook niet, geldt wel voor je wielen. Immers draaiende delen zo licht mogelijk, maar weer niet te slap: stiffness-weight-ratio van belang is bij wielen naar mijn mening altijd van belang. Misschien vind je aerodynamica bij hogere snelheden wel van belangrijk.
2. stijfheid naar mijn mening wel belangrijk, zowel torsie- als bracketstijfheid: torsie vooral een stabiele afdaling, bracket bij klimmen. Gewicht is hier wel belangrijk, hier zal dus altijd een compromis gezocht worden.
3. stijfheid zeker belangrijk, bij demarreren en sprinten ben je het welbekende warme mes door de boter. Geometrie ook, liefst iets stijler, maar wordt dan wel weer wat nerveuzer voor tijdens toeren.
4. ben je zwaarder, dan zou ik gaan voor een stijf frame, immers topframes zijn vaak bedoeld voor (lichte) toprenners. Ook stijve wielen zijn dan welkom.
Ik ga hier voorbij aan comfort, is naar mijn mening ook alleen van belang voor toerders.
Verder zijn onderdelen ook heel belangrijk: Ultegra 10-speed met ‘brede’ trapas is een verademing. Heb zelf onlangs zo’n groep gemonteerd om mijn tweede Specialized M2 Pro (zelfde meetwaarden) en voelt in vergelijking met mijn ‘oude’ Ultegra 8-speed trapas zeer stijf aan (zie ook laatste Fiets: crankstellen).
Om als laatste te reageren op je vraag Andry: de frames ken ik niet echt, die Rose schijnt wel stijf te zijn en waar voor je geld, technisch gezien. Maar die Shimano wielen zou ik nooit kopen, echt slap: Een vriend van me kwam met knikkende knieen van de Grossglockner-pass af op zijn toch superstijve Cannondale. Ik zweer bij Mavic, die hebben alles: superstijf, licht, aerodynamisch, mooi, etc. Voor Shimano geldt: Schoenmaker, houdt je bij je leest!
Succes
Arend