Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Oude racefiets vernieuwingskuur

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 11 jun 2005 21:15

Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 11 Juni 2005


Netjes hoor. Aparte fiets. Is idd. het simpele stalen frame waarover ik sprak. Remkabel door de bovenbuis en ik denk dat je moeite hebt om een mooiere zadelpen te vinden vanwege de vreemde 25,0 maatvoering. Nu snap ik je foutje stuurbocht/stuurpen
Is dat frame professioneel gespoten of met de spuitbus? Heb je een foto van de rechterkant?
 


Ik vind een remkabel door het frame mooier dan eronder door lopend.Het frame is professioneel gespoten (autospuiter) in de kleur van de Ford Focus RS (blauw metallic, zie ook foto op de site). Ik heb zelf alle onderdelen van de fiets af- en opgemonteerd m.u.v. de crank-as (gereedschap heb ik niet). De maat voering is zo'n 25, ITM heeft nog die maat, en andere merken moet ik nog even uitzoeken.Vanavond nog een fietscomputer en MasterBlaster pomp op de fiets gezet (foto's komen als ik de Sora STi en voorderailleur 105 erop heb).|Foto's van de rechterkant zijn er ook (zie site).
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 11 jun 2005 21:17

Quoten: Origineel geplaatst door mars_vos op 11 Juni 2005

vind het frame nog wel mooi voor zo n oud frame alleen dat stuur hij staat verkeerd om.Dat fietst toch voor geen meter.


Als ik het frame niet zag zitten was ik gelijk begonnen met een nieuwe.\
 
Foto rechterkant:
 
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 11 jun 2005 21:22

Op de site staan 17 foto's, je kunt ze op originele grootte zien, maar ook in- en uitzoomen. Enjoy
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 11 jun 2005 21:32

Waarom staat het stuur zo? Is dat om er op te kunnen liggen ofzo?

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 11 jun 2005 22:21

Quoten: Origineel geplaatst door sospiro op 11 Juni 2005

Waarom staat het stuur zo? Is dat om er op te kunnen liggen ofzo?

Dat is een ossekopstuur uit Italië
"Assumption is the mother of all fuckups\'\'

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 12 jun 2005 13:35

Ik zou er nog wel ff een opzetstuurtje opzetten want volgens mij voelt dit stuurtje zich erg alleen. Als je dan je shifters hierin kan intergreren is het natuurlijk helemaal "Af".
Het ziet er nu weer leuk uit, maar blijf het een beetje zonde vinden dat er een zeer simpel traditioneel frame als basis is gebruikt.
Dat je slanke buizen mooier vind kan ik wel begrijpen. maar met een frame van Columbus Cyclex (slx) oid buizen zou je nog een heel fijn fietsje kunnen  bouwen zonder dat dit ten koste gaan van het "retro" caracter.
maarjah... ieder zo zn voorkeur.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

bert
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 nov 2004 11:10

bert 12 jun 2005 14:08

De maat voering is zo'n 25, ITM heeft nog die maat, en andere merken moet ik nog even uitzoeken.

Mooie fiets! Erg netjes hoor. En voor wat betreft de 25 mm zadelpen, het is niet zo'n probleem om er een te vinden. Carbon Look frames hebben ook een 25mm pen nodig, dus het is zeker niet zo dat het een oude maat is die niet meer in moderne fietsen past.
lekker de wieltjes laten rollen

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 12 jun 2005 18:39

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 12 Juni 2005


Ik zou er nog wel ff een opzetstuurtje opzetten want volgens mij voelt dit stuurtje zich erg alleen. Als je dan je shifters hierin kan intergreren is het natuurlijk helemaal "Af".
Het ziet er nu weer leuk uit, maar blijf het een beetje zonde vinden dat er een zeer simpel traditioneel frame als basis is gebruikt.
Dat je slanke buizen mooier vind kan ik wel begrijpen. maar met een frame van Columbus Cyclex (slx) oid buizen zou je nog een heel fijn fietsje kunnen  bouwen zonder dat dit ten koste gaan van het "retro" caracter.
maarjah... ieder zo zn voorkeur.

Hans, ik heb nog een Profile opzetstuur, die ik er nog op kan zetten. Als ik de fiets ''af'' heb (incl de Sora) maak ik ff weer nieuwe foto's. Ik zit thans ff te kijken naar de Tour van Zwitserland (tijdrit), en daar rijdt zeer mooi fietsspul rond. Dit ff terzijde.Wellicht dat ik in de toekomst een ander frame (tijdritframe) ga kopen, maar eerst wil ik een paar jaar rijden met dit frame (vooral de kleur spreekt me enorm aan, zeker als het zonlicht erop schijnt, is echt prachtig!)
"Assumpti&#111;n is the mother of all fuckups\'\'

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 12 jun 2005 18:45

Quoten: Origineel geplaatst door Bert op 12 Juni 2005

De maat voering is zo'n 25, ITM heeft nog die maat, en andere merken moet ik nog even uitzoeken.Mooie fiets! Erg netjes hoor. En voor wat betreft de 25 mm zadelpen, het is niet zo'n probleem om er een te vinden. Carbon Look frames hebben ook een 25mm pen nodig, dus het is zeker niet zo dat het een oude maat is die niet meer in moderne fietsen past.

Bert, de ITM Milenium (Biketime € 74,99) en de Look Ergopost 2 TI (prachti, maar prijzig, van 135 € bij Futurumshop en Roseversand € 154 (echter is deze opeens 27,2mm ipv 25), passen als enige. Voor de rest kan ik ook niets vinden. Die Look vind ik prachtig, maar de prijs is me eigenlijk teveel van het goede.Waarom zijn er eigenlijk zoveel zadelpenmaten en voldoet een 1" (25,4) niet... zijn vaak slankere pennen (gewichtsbesparing) dan de ''dikkere'' ?!
"Assumpti&#111;n is the mother of all fuckups\'\'

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 12 jun 2005 18:49

Stijfheid

sunadumari
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2005 21:42

sunadumari 12 jun 2005 19:03

Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 12 Juni 2005

Stijfheid


Stijfheid: Als je een materiaal belast zal het onder de krachtinvloed vervormen. Zolang je met de spanning onder de vloeigrens blijft is de vervorming elastisch en recht evenredig met de opgelegde belasting. De elasticiteitsmodulus is het getal dat aangeeft hoe ver een bepaald materiaal vervormd. De E-moduul van staal is drie keer zo groot als die van aluminium, dwz bij identiek gedimensioneerde constructies is die van aluminium drie keer zo slap. Legeringselementen hebben nauwelijks meetbare invloed op de stijfheid, een dure stalen buis is dus net zo stijf als een goedkope 'ijzeren'. Wel kan je de dure buis 4 of 5 x verder uitrekken, omdat de maximaal toelaatbare vloeisterkte veel hoger zal liggen. http://www.m-gineering.nl/buizen.htm
"Assumpti&#111;n is the mother of all fuckups\'\'

mikesbike
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 20 aug 2004 13:39

mikesbike 14 jun 2005 17:36

Ik denk dat je nu de informatie over het begrip stijfheid niet goed toepast.
Wanneer je een buis een grotere diameter geeft en daarbij de wanddikte verkleint zal de buis lichter zijn en toch voldoende stijf.
Niet zeuren maar rijden

Plaats reactie