lengte stuurpen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5606
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Lijkt mij toch niet helemaal opgaan dit verhaal, het maakt nogal een verschil uit wat voor voorvork je heb in diit geval lijkt mij een gebogen of een rechte!
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Lijkt mij toch niet helemaal opgaan dit verhaal, het maakt nogal een verschil uit wat voor voorvork je heb in diit geval lijkt mij een gebogen of een rechte!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Quote: Origineel geplaatst door colnagofreak op 07 Maart 2006
Lijkt mij toch niet helemaal opgaan dit verhaal, het maakt nogal een verschil uit wat voor voorvork je heb in diit geval lijkt mij een gebogen of een rechte!
Nee, want de vorksprong is bij zowat alle racefietsen wel ongeveer hetzelfde (zo tussen 40 en 45 mm)
Lijkt mij toch niet helemaal opgaan dit verhaal, het maakt nogal een verschil uit wat voor voorvork je heb in diit geval lijkt mij een gebogen of een rechte!
Nee, want de vorksprong is bij zowat alle racefietsen wel ongeveer hetzelfde (zo tussen 40 en 45 mm)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maakt echt helemaal niet uit of je een rechte voorvork of gebogen voorvork hebt. Een rechte voorvork maakt gewoon in 1x een knik en is daarna recht, een gebogen vork doet wat langer over dat zelfde bochtje. De "rake" kan immers precies hetzelfde zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 07 Maart 2006
Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Lijkt mij toch niet helemaal opgaan dit verhaal, het maakt nogal een verschil uit wat voor voorvork je heb in diit geval lijkt mij een gebogen of een rechte!
Bij mn Koga, waar ik redelijk goed zit, geldt deze regel wel. Bij mn nieuwe Trek 5500, die voorlopig niet perfect zit, is in geen enkele positie de voornaaf voor het stuur te zien. (Wat ook wel klopt vogens deze regel.) Ga in ieder geval een centimetertje korterere pen nemen.
Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Lijkt mij toch niet helemaal opgaan dit verhaal, het maakt nogal een verschil uit wat voor voorvork je heb in diit geval lijkt mij een gebogen of een rechte!
Bij mn Koga, waar ik redelijk goed zit, geldt deze regel wel. Bij mn nieuwe Trek 5500, die voorlopig niet perfect zit, is in geen enkele positie de voornaaf voor het stuur te zien. (Wat ook wel klopt vogens deze regel.) Ga in ieder geval een centimetertje korterere pen nemen.
Hallo Galibier,
Je schrijft dat je helemaal opgemeten bent. Dit heb ik ook laten doen en dan zie je de resultaten. Wat bljkt, overal zit een marge van + en - 2 cm op. Dus het kan goed zijn dat die 12 cm pen eigenlijk voor jou ideaal 10 cm kan zijn.
Je schrijft dat je helemaal opgemeten bent. Dit heb ik ook laten doen en dan zie je de resultaten. Wat bljkt, overal zit een marge van + en - 2 cm op. Dus het kan goed zijn dat die 12 cm pen eigenlijk voor jou ideaal 10 cm kan zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Stond een paar jaar geleden toch ook een artikeltje over in fiets: hadden ze 1 renner door 5 verschillende meetsystemen gehaald, en er zaten behoorlijk grote verschillen tussen de meetsystemen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Volledig akkoord dat opname alleen niet zaligmakend is, maar heeft toch nut. Bij mij zijn m'n voetproblemen er mee opgelost door andere stand vd schoenplaatjes. Alleen al daarom bewees de professionele opname voor mij zijn nut.
Dat mn stuurpen wellicht 1 cm te lang is, heeft volgens mij te maken met mijn zadelkeuze, nl Fizik Arione. Die heeft een zeer lange snuit zodat je vanzelf meer naar achter op het zadel komt te zitten en het daardoor 'zou kunnen lijken' dat je pen te lang is. Maar een opnemer kan toch niet met ieder soort zadel rekening houden. Hij kan je er natuurlijk wel attent op maken als je vertelt welk zadel je van plan bent te monteren, wat in mijn geval niet is gebeurd.
Racefietsen: het blijft moeilijk om de perfecte positie te bepalen omdat je lichaam een tegennatuurlijke houding aan moet nemen die nooit echt comfortabel kan genoemd worden, hoe je het draait of keert. Als ik met een iets kortere pen beter kom te zitten ben ik al best tevree
Dat mn stuurpen wellicht 1 cm te lang is, heeft volgens mij te maken met mijn zadelkeuze, nl Fizik Arione. Die heeft een zeer lange snuit zodat je vanzelf meer naar achter op het zadel komt te zitten en het daardoor 'zou kunnen lijken' dat je pen te lang is. Maar een opnemer kan toch niet met ieder soort zadel rekening houden. Hij kan je er natuurlijk wel attent op maken als je vertelt welk zadel je van plan bent te monteren, wat in mijn geval niet is gebeurd.
Racefietsen: het blijft moeilijk om de perfecte positie te bepalen omdat je lichaam een tegennatuurlijke houding aan moet nemen die nooit echt comfortabel kan genoemd worden, hoe je het draait of keert. Als ik met een iets kortere pen beter kom te zitten ben ik al best tevree
Marconi schreef:Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Misschien een domme vraag maar ivm klachten met schouders ben ik aan het kijken of mijn stuurpen niet te lang is. Bovenstaande spreekt men over voor/achter. Wat is nu vóór het stuur. Is voor het stuur je zadel bijvoorbeeld?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Roos69 schreef:Je moet het zien als je op je fiets zit op je zadel met je handen op het stuur.
Voor het stuur is vanuit je zadel gezien, voor het stuur, voorkant van je fiets.
Richting je zadel is dan achter het stuur.
ok bedankt
Als ik met mijn handen op het rechte deel van het stuur zit dan zie ik mijn naaf vóór het stuur ipv achter het stuur, dit zou dan betekenen dat mijn stuurpen te lang is.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein