Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Survive de keuzestress :)

codeaction
Forum-lid

codeaction 23 jun 2011 01:10

Ik laat het op me rug, maar echt veiliger is een klein zadeltasje met rits en/of klittenband.

corniel
Forum-lid HC

corniel 23 jun 2011 09:25

Ik gebruik een sleutelkoord (key cord en goed Engels naar het schijnt), met een minimale set sleutels eraan (doorgaans 1). Portemonnee gewoon in een achterzak, of een subset van de inhoud in een plastic mapje in het achter-/mobielzakje van m'n broek.

Maar meer on-topic: dat grijze kapje kan heel goed bij je stuurpen horen. Hoewel ik snap dat je liever een zwarte hebt. :)

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 23 jun 2011 21:51

Pff,.. dat is ook wat,... ik denk ga vanavond eens wat echte kilometers maken. Kom ik in mijn box is de voorband lek. Even goed kijken en wat zie ik,... een scheur in de zijwand van de band,... EN DAT NA 25KM!! Ik had al begrepen dat de Michelin Dynamic niet zo'n beste band was maar dit is wel heel triest? Nee, ik heb geen stoepjes geramd of andere gekke dingen gedaan. Zojuist een setje Schwalbe Durano S gekocht waarbij de verkoper me verzekerde dat die aanzienlijk langer mee gaan,... ben benieuwd.

Afbeelding
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

buddo
Forum-lid

buddo 23 jun 2011 23:09

Carrinthe schreef: Die horizontale stuurpen was te lang en die is vervangen voor een korte. Dat werd gemeten door de onderarm tegen de punt van het zadel te zetten en te kijken tot waar mijn vingers reikte, dat moest zijn tot aan het stuur min twee vingerdiktes. (Is dat een normale manier van meten?) Nu zag ik toen ik thuiskwam dat ze aan de voorkant een aluminium gekleurd plaatje hebben gemonteerd terwijl de rest van de stuurpen zwart is. Ik heb ze opgebeld en ik kreeg een jongeman aan de lijn die zei dat dat zo hoorde en die deed daar een beetje makkelijk over. Toch zonde van de looks bij een verder volledig zwart frame.
Voor de afstand zadel - stuur zijn inderdaad 'truukjes', of dit een 'geldige' is weet ik niet. Wat mij wel opvalt, is dat de stuurpen nu extreem kort is... en dat brengt mij bij de vraag of jouw framemaat eigenlijk wel de beste/juiste is voor jouw lichaam. Voor mijn gevoel heb je een frame met een te lange bovenbuis en compenseer je dat met een erg korte pen. Misschien was een kleiner frame beter geweest? Je houdt nu erg weinig stel mogelijkheden over.

Het alu kleurige kapje kan inderdaad zoals hierboven gezegd wel zo horen.
Carrinthe schreef: Ik moet nog een beetje wennen aan de diepe zit. Ik zie dat op het stuur (zie ook op de laatste foto) een reeks nummers van 5 tot -5. Betekend dat dat ik het stuur kan draaien zodat de shifters wat hoger komen te staan en is de normale instelling 0 bovenop? Kan ik dat straffeloos doen?
Op de foto hangt je fiets scheef, als ik mijn laptop scherm draai zodat de wielen onderaan gelijk staan, dan lijkt het alsof je stuur en zadel op dezelfde hoogte staan. Dan is de zit toch niet zo diep? Of zelfs helemaal niet diep? Of zie ik dat verkeerd? Hoe zat je op je vorige fiets?

Je kan het stuur inderdaad draaien ten opzichte van de stuurpen. Daar gaat het stuur echter niet van omhoog, alleen de hoek verandert (volgens mij zijn het ook graden). De shifters komen dan wel wat hoger, maar de onderkant van het stuur verandert ook. Kan je dan nog lekker in de beugels zitten? Je kunt er natuurlijk gewoon eens mee expirimenteren.
Carrinthe schreef: Een hele noob vraag,.... maar waar laten jullie dingen als een sleutelbos en portemonnee? In mijn aangeschafte kleding zitten geen zakken,... ja alleen op mijn rug maar dat voelt ook niet als een erg veilige opbergplaats.
Een sleutelbos en portemonnee hoeven toch niet mee? Wat dacht je van een huissleutel, pinpas, 10-tje en een losse euro? Dat samen met je gsm in een boterhamzakje en in je achterzakje. Dat verlies je echt niet. Past dan ook nog wel een energiereep bij. In een ander zakje op je rug dan een binnenbandje, CO2 patroon en een klein multitooltje. En dan hou je nog een zakje over voor of meer eten, of je armstukken, of een regenjasje... of een combi van deze dingen.

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 24 jun 2011 00:22

buddo schreef:Voor de afstand zadel - stuur zijn inderdaad 'truukjes', of dit een 'geldige' is weet ik niet. Wat mij wel opvalt, is dat de stuurpen nu extreem kort is... en dat brengt mij bij de vraag of jouw framemaat eigenlijk wel de beste/juiste is voor jouw lichaam. Voor mijn gevoel heb je een frame met een te lange bovenbuis en compenseer je dat met een erg korte pen. Misschien was een kleiner frame beter geweest? Je houdt nu erg weinig stel mogelijkheden over.
Het verhaal in de winkel was dat ik relatief lange benen heb met een korter bovenlichaam. Ik heb inderdaad het idee dat de bovenbuis korter had mogen zijn. Maar met de korte stuurpen en het stuur nu ietsjes gekanteld heb ik het idee dat ik nu wel goed zit. Inderdaad valt er nu niet veel meer korter in te stellen.
buddo schreef:Het alu kleurige kapje kan inderdaad zoals hierboven gezegd wel zo horen.
Inderdaad heb ik nu in een andere winkel de stuurpennen gezien met een zilveren voorkant,.. ik blijf het een vreemde combinatie vinden .
buddo schreef:Op de foto hangt je fiets scheef, als ik mijn laptop scherm draai zodat de wielen onderaan gelijk staan, dan lijkt het alsof je stuur en zadel op dezelfde hoogte staan. Dan is de zit toch niet zo diep? Of zelfs helemaal niet diep? Of zie ik dat verkeerd? Hoe zat je op je vorige fiets?

Nee,.. de drop is inderdaad niet veel maar ik ben niets gewend aangezien het mijn eerste racefiets is.
buddo schreef:Je kan het stuur inderdaad draaien ten opzichte van de stuurpen. Daar gaat het stuur echter niet van omhoog, alleen de hoek verandert (volgens mij zijn het ook graden). De shifters komen dan wel wat hoger, maar de onderkant van het stuur verandert ook. Kan je dan nog lekker in de beugels zitten? Je kunt er natuurlijk gewoon eens mee expirimenteren.
Ondertussen het stuur ietsjes gedraaid waardoor de shifters iets hoger komen en iets meer naar me toe. Dat maakt wel een serieus verschil in comfort voor mij.
buddo schreef:Een sleutelbos en portemonnee hoeven toch niet mee? Wat dacht je van een huissleutel, pinpas, 10-tje en een losse euro? Dat samen met je gsm in een boterhamzakje en in je achterzakje. Dat verlies je echt niet. Past dan ook nog wel een energiereep bij. In een ander zakje op je rug dan een binnenbandje, CO2 patroon en een klein multitooltje. En dan hou je nog een zakje over voor of meer eten, of je armstukken, of een regenjasje... of een combi van deze dingen.
Check,.. gaan we doen. Bedankt voor je uitvoerige reactie.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 24 jun 2011 08:36

Carrinthe schreef:
buddo schreef:Voor de afstand zadel - stuur zijn inderdaad 'truukjes', of dit een 'geldige' is weet ik niet. Wat mij wel opvalt, is dat de stuurpen nu extreem kort is... en dat brengt mij bij de vraag of jouw framemaat eigenlijk wel de beste/juiste is voor jouw lichaam. Voor mijn gevoel heb je een frame met een te lange bovenbuis en compenseer je dat met een erg korte pen. Misschien was een kleiner frame beter geweest? Je houdt nu erg weinig stel mogelijkheden over.
Het verhaal in de winkel was dat ik relatief lange benen heb met een korter bovenlichaam. Ik heb inderdaad het idee dat de bovenbuis korter had mogen zijn. Maar met de korte stuurpen en het stuur nu ietsjes gekanteld heb ik het idee dat ik nu wel goed zit. Inderdaad valt er nu niet veel meer korter in te stellen.
In dat geval is het frame te groot. Maatgevend is bovenbuislengte en niet zitbuis.
What makes the boat go faster?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 jun 2011 08:54

Fiets nu ruim 30 jaar meestal + 10k per jaar en heb altijd mijn sleutelbos gewoon los in de achterzak van mijn shirt gestopt. Ben ze nog nooit verloren, zelfs niet bij een valpartij, waarbij mijn portemonee, pompje en voeding verspreid over de grond lagen. Zelfs in wedstrijden regelmatig mijn sleutels gewoon in mijn zak gehad. Andere oplossing is keycoard om je nek tussen shirt en zweetshort, werkt ook prima. Ik meen meestal mijn portemonnee ook gewoon mee (heb ik meteen legitimatie (rijbewijs) bij me. Ook altijd gewoon in achterzak.
Ach, ik zeg ook maar wat

bibske
Forum-lid

bibske 24 jun 2011 09:10

Eerst en vooral gefeliciteerd met je fiets, die ziet er erg strak uit! Dat grijze kapje, ik ken het gevoel. Mijn Colnago is met een Bontrager stuurpen verkocht en daar kan ik mij ook zo lekker aan ergeren. Ik laat hem er voorlopig nog even opzitten anders heb ik niets meer om over te zeuren :D
stuur ietsje draaien heb ik ook gedaan en dat scheelt inderdaad een berg! Wat betreft die korte stuurpen, het alternatief zou een kleiner frame zijn maar dan kom je ook weer dieper te zitten.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 jun 2011 09:13

Ik vergeet het belangrijkste, gefeliciteerd met je aankoop, hele mooie fiets. Zorg vooral dat je lekker zit, vergroot je fietsplezier.
Of je er wat mee kunt weet ik niet, maar ik staar me niet meer blind op meten, bij mijn fietshouding. Heb in de afgelopen 30 jaar allerlei metingen gedaan, waaronder ook meerder dynamische metingen. Uiteindelijk zit ik het best op de manier waarop ik door een ervaren wielrenner,/verkoper op mijn fiets ben gezet op "zicht". Door wat andere verhoudinge, flexibiliteit, aangeboren of gegroeide bewegingsbeperkingen blijkt toch dat al het meten en van daaruit je fietsafstelling bepalen een gemiddelde is wat weliswaar vaak werkt, maar niet altijd. Zorg dat je lekker zit en veel fijne kilometers toegewenst.
Ach, ik zeg ook maar wat

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 jun 2011 09:31

Het 'kopje' kom je met elke set versnellingen omhoog (ik kom er ook wel eens huismoeders tegen op stadsfietsen...) dus daar zou ik mijn keuze niet op baseren. Met een compact kan je in ieder geval alle kanten op. Zorg wel dat je binnenblad dan geen '34' is, want daar heb je op het vlakke vrij weinig aan (met een '36' gaat het net, zeker als je cassette met 11 of 12 begint)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 jun 2011 09:33

53x11 schreef:Het 'kopje' kom je met elke set versnellingen omhoog (ik kom er ook wel eens huismoeders tegen op stadsfietsen...) dus daar zou ik mijn keuze niet op baseren. Met een compact kan je in ieder geval alle kanten op. Zorg wel dat je binnenblad dan geen '34' is, want daar heb je op het vlakke vrij weinig aan (met een '36' gaat het net, zeker als je cassette met 11 of 12 begint)
Beste 53x11, de fiets is al gekocht zie een paar posts terug.
Ach, ik zeg ook maar wat

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 jun 2011 09:37

ophetkantje schreef:
53x11 schreef:Het 'kopje' kom je met elke set versnellingen omhoog (ik kom er ook wel eens huismoeders tegen op stadsfietsen...) dus daar zou ik mijn keuze niet op baseren. Met een compact kan je in ieder geval alle kanten op. Zorg wel dat je binnenblad dan geen '34' is, want daar heb je op het vlakke vrij weinig aan (met een '36' gaat het net, zeker als je cassette met 11 of 12 begint)
Beste 53x11, de fiets is al gekocht zie een paar posts terug.

Ik zie het, ik plaatste mijn bericht en zag toen dat er nog 3 pagina's topic waren...

@TS: 'plezier met de fiets, wellicht kom ik je nog wel eens tegen op 'mount Bloemendaal'
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie