Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Stelvio beklimmen

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 24 mei 2012 11:44

en/of beide

Hier heb ik wat aan, bedankt voor de tips! :)

walliebal
Forum-lid

walliebal 24 mei 2012 11:56

De Stelvio is vanuit Prato mooier en een pak meer hoogtemeters. Ook geen gevaarlijke en erg donkere tunneltjes aan die kant. Plus, je kunt een prachtig rondje maken van ca 65 km als je de Umbrailpas afdaalt (voorzichtig bij het stuk met losse steentjes). Voordeel van Brmio is dat je daarvanuit mooi een paar andere passen kunt bedwingen. Mijn ervaring is trouwens dat het verkeer goed rekening houdt met de fietsers.

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 24 mei 2012 12:52

walliebal schreef:De Stelvio is vanuit Prato mooier en een pak meer hoogtemeters. Ook geen gevaarlijke en erg donkere tunneltjes aan die kant. Plus, je kunt een prachtig rondje maken van ca 65 km als je de Umbrailpas afdaalt (voorzichtig bij het stuk met losse steentjes). Voordeel van Brmio is dat je daarvanuit mooi een paar andere passen kunt bedwingen. Mijn ervaring is trouwens dat het verkeer goed rekening houdt met de fietsers.
Wij hebben hem vorig jaar vanuit Bormio gedaan, vond ik overigens ook een prachtige klim, die haarspeldjes en dan vooral het uitzicht wat je daar hebt. Afgedaald via Umbrail, mooi stuk door het dal, koffie met gebak in prato en toen weer de Stelvio, in het begin niet zo spectaculair, maar het uitzicht vanaf de laatste bochten is magnifiek. Als je er de conditie voor hebt zeker een aanrader dit rondje.

Afbeelding

Mooiste vond ik toch echt de Gavia vanuit Bormio, tot aan Santa Caterina is er geen bal aan, maar daarna is ie echt geweldig, ook afdalen naar Ponte di legno is erg gaaf, omdat je een enorm uitzicht hebt.
Afbeelding

Het klimmetje bij Torri di Fraele richting het stuwmeer is overigens ook een aanrader.

Leuke inkomer is bormio 2000
Afbeelding

Kortom prachtige omgeving om lekker te fietsen. Wij hadden trouwens gewoon een kaart van Michelin gekocht, zoveel wegen zijn er niet, dus verkeerd rijden is erg lastig ;)

Have fun, ik heb heimwee ;)
~live fast, die young ~

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 24 mei 2012 14:33

Dat rondje via de Umbrail en danuit vanuit Prato weer naar boven de Stelvio op had ik al in gedachte. Evenals het rondje Mortirolo en Gavia.
Aangezien ik alleen ga en dus in theorie hele dagen de tijd heb om te fietsen, kan ik me voorstellen dat ik onderweg zin krijg een rondje wat te verlengen. Vandaar dat het me wel handig lijkt iets van een kaart bij me te hebben.

Ik krijg (nog meer) zin! Nu nog hopen op mooi weer. :)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 24 mei 2012 15:05

Nog 2 andere opties vanuit Bormio...

• Bernina-route 130km 3000hm: Rondje met de Passo Bernina, Forcola, Eira (W) en Foscagno (W)...

Afbeelding

• Umbrail-route 110km 2800hm: Rondje over de Passo Foscagno (O), Eira (O), Fuorn en Umbrail...

Afbeelding

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 24 mei 2012 15:17

girlinred schreef: Als je er de conditie voor hebt zeker een aanrader dit rondje.
Wel veel draaien en keren, daar moet je ook tegen kunnen. ;)
girlinred schreef: Het klimmetje bij Torri di Fraele richting het stuwmeer is overigens ook een aanrader.
+1

girlinred schreef: Kortom prachtige omgeving om lekker te fietsen. Wij hadden trouwens gewoon een kaart van Michelin gekocht, zoveel wegen zijn er niet, dus verkeerd rijden is erg lastig ;)
Een paar foto's van de kaart maken zodat je ze onderweg vanaf je fototoestel of telefoon kunt bekijken is ook een leuke tip
girlinred schreef: Have fun, ik heb heimwee ;)
Ik ook!

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 24 mei 2012 18:54

Ik vertrek volgende week naar dit gebied. Met een groep liefhebbers van mijn fietsclub (16 man) vertrekken we naar Valdisotto, net ten zuiden van Bormio.
In ieder geval ook alvast bedankt voor jullie tips. Waarschijnlijk ga ik ter plaatse gewoon een toeristisch kantoor binnen, en koop ik daar een kaart.

burningtyre
Forum-lid

burningtyre 27 mei 2012 10:52

Doe je daar de camping aan of onvernacht je in een hotel?

Ik heb ook het plan om komende zomervakantie een aantal dagen in de nabijheid van Bormio te vertoeven. Wil dan graag een camping nabij bormio of iets ten zuiden van bormio aandoen. Nu heb ik gezien dat er in valdisotto zich een camping bevind..

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 27 mei 2012 12:09

Ik ga naar deze camping. Of het wat is weet ik niet. We hopen er maar op.

http://www.cimapiazzi.it/index.php?pn=strade&lang=gb" onclick="window.open(this.href);return false;

burningtyre
Forum-lid

burningtyre 27 mei 2012 13:35

Die had ik inderdaad ook in gedachten. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Kan ik je na je trip een PB sturen om wat informatie in te winnen?

bluv107
Forum-lid

bluv107 28 mei 2012 00:42

Kom net terug van 4 dagen in Hotel Funivia: in een woord geweldig! Moet alleen nu een Dogma aanschaffen, dat was m'n huurfiets... Mortirolo en Stelvio gedaan en De Gendt zien winnen. Hotel is echt een aanrader: bijzonder gastvrij, geweldig eten en niet te duur!
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 28 mei 2012 09:07

burningtyre schreef:Die had ik inderdaad ook in gedachten. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Kan ik je na je trip een PB sturen om wat informatie in te winnen?
Is goed. Ben zaterdag 9 juni terug.

Plaats reactie