Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Scheurtje in helm. Vervangen of repareren? (+foto)

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 10 aug 2011 21:31

Bier en nootjes, leuk :mrgreen:

Bij impact verspreiden de krachten zich door de hele helm, daarom is een helm na een val vaak in meerdere stukken gebroken, en niet alleen vervormd op de plaats van impact. In eerste instantie is vervorming van materiaal belangrijk om krachten te verminderen. Minstens zo belangrijk is het spreiden van de krachten over een groter oppervlak om de kans op breuken in het bot van de schedel te verminderen. Puntvormige krachten zijn immers veel destructiever dan krachten verspreid over een groter oppervlak. Om het oppervlak te maximaliseren is het van belang dat de helm één stijf geheel vormt. Breken van het materiaal geeft dan ook niet in eerste instantie de beste bescherming, er is weliswaar veel energie nodig voor het realiseren van een breuk, maar de spreiding van krachten vermindert sterk omdat slechts een deel van de helm kan bijdragen aan de verdere afwikkeling.

Wat valt er te zeggen over de breuk in de helm van TS? Niet veel ben ik bang. Er is een klein beetje materiaal dat niet meer bijdraagt aan de stijfheid van de helm. Er blijft overigens op de bewuste plek nog een aanzienlijke hoeveelheid materiaal over. Een val op het achterhoofd kan mogelijk ongunstig uitpakken. Polystyreen heeft een vrij lage treksterkte, de plastic laag houdt het polystyreen bij elkaar. Als deze laag los komt van het polystyreen zal de helm op die plek waarschijnlijk eerder scheuren.

Alleen een destructieve test kan uitwijzen of de eigenschappen sterk nadelig zijn veranderd, maar daar heeft TS niet zo veel aan ;)

Gebruikersavatar
mscheerder
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 nov 2009 13:34

Gebruikersavatar mscheerder 10 aug 2011 22:49

Ik hoop inderdaad die destructieve test zo lang mogelijk uit te stellen...
Sensa Lombardia Ultimo Ultegra

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 10 aug 2011 23:02

superrose schreef:Iemand nog wat chipies bij de komkommer?
+1 en een biertje graag :lol: , wat een vlucht neemt dit topic :roll:
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 aug 2011 23:20

Ik zie het probleem niet. Beetje pittige discussie mag toch wel of moet iedereen elkaar met fluwelen handschoentjes aanpakken? Dan vallen er wat woorden over en weer. So what?
Niemand heeft echt haat ten opzichte van de ander lijkt me. Zolang de discussie maar inhoudelijk door gaat.

On topic. Dat 'barstje' lijkt me zo op het oog eentje aan de oppervlakte en dus niet helemaal door. Moeilijk te zien op de foto. Als TS echter nog nooit daadwerkelijk gevallen is met die helm hetgeen de vermeende barst zou kunnen verklaren dan zou ik me ook idd niet al te veel zorgen maken.
TS vermeldde dat het leek of de helm op de punt was gevallen. Kan dus nooit iets ergs zijn geweest anders dan wist hij zich dat wel te herinneren.

Afbeelding

My one million dollars :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
mscheerder
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 nov 2009 13:34

Gebruikersavatar mscheerder 10 aug 2011 23:50

Klopt, je ziet linksboven de scheur een klein deukje in de harde schaal, vandaar mijn idee dat de helm gevallen is. De scheur is niet helemaal doir; dan zou het puntje eraf zijn.
Sensa Lombardia Ultimo Ultegra

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2011 08:07

mscheerder schreef:Gelukkig is TS in staat om uit de diverse nuttige en minder nuttige reacties (doelende op mogelijke antwoorden op mijn vraag) de essentie te halen. Jammer dat het op fora altijd uitmondt in onderlinge discussie waar de TS en volgers werkelijk niets aan hebben. Ik waardeer ieders inbreng in dit topic, ik zal er mijn eigen oordeel aan hangen en een keuze maken die mij zelf juist lijkt. Ongetwijfeld zal niet iedereen het met die keuze eens zijn, maar die mensen vinden waarschijnlijk ook dat mijn fiets niet mooi is, dat ik niet in teamkleding mag rijden of dat ik te langzaam ga. Subjectief dus. Ieder zij heug en zijn meug. Dank aan ALLEN die de moeite nemen te reageren.
Lijkt me een heel duidelijke post van de TS.
Voor mij iig
Ach, ik zeg ook maar wat

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 11 aug 2011 11:35

Nou de post van de TS reflecteert wat hij er zoal van vind.
Mijn mening is echter dat dit topic niet alleen voor de TS interessant is maar ook voor de vele meelezers op dit forum.
Persoonlijk vind ik dan weer belangrijk dat de onzin en foutieve informatie eruit gefilterd wordt om anderen te behoeden voor verkeerde referenties.
Laatst gewijzigd door swoosh op 11 aug 2011 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 aug 2011 14:10

Ik houd ook niet van goedkope oplossing daar waar het om veiligheid gaat, maar in dit geval ben ik het met de mensen eens die zeggen dat de helm nog prima te gebruiken is.

Het schuim is er om te vervormen tijdens een klap, en niet om de stijfheid van de helm te garanderen. Een scheurtje in het schuim maakt dus niet uit, zolang het schuim maar op zijn plek blijft zitten. Een Bell Sweep heeft een interne skelet van CF. Wat betekent dat er binnen in het schuim (en soms zichtbaar tussen de plastic buitenstukken) een CF 'spin' vorm zit waar al het schuim en de harde buitelaag aan vast zitten. Die geeft de stijfheid. Niet het schuim.

Het is jouw hoofd en jouw geld, dus doe er mee wat je wil, maar als het mijn helm was zou ik hem nog gewoon op doen.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 11 aug 2011 16:49

rare vraag eigenlijk... fietsen van meerdere duizenden euros vliegen hier voorbij op dit forum, en dan gaan we bezuinigen op een helm??? daar hangt verdorie je leven vanaf...

toch soms raar waar mensen op willen bezuinigen...

hond
Forum-lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 12 aug 2011 18:28

fransoos schreef:rare vraag eigenlijk... fietsen van meerdere duizenden euros vliegen hier voorbij op dit forum, en dan gaan we bezuinigen op een helm??? daar hangt verdorie je leven vanaf...

toch soms raar waar mensen op willen bezuinigen...
Dan nog is 100 euro een hoop geld als het nutteloos besteed wordt.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 12 aug 2011 22:28

meende toch dat er wat helmen betreft maar een gouden regel was (of het nu fiets of motor is). 1 accident, helm weg...

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2011 23:13

Lees hele meuk nu eens vooraleer te reageren. Er is geen ongeluk mee gebeurd.!!
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gesloten