Alles over vakanties op én met de fiets

Klimmen á la Alpen, maar dichter bij huis

WdvB
Forum-lid

WdvB 05 jan 2012 12:10

afsluitdijk met wind tegen (zoals afgelopen dagen)...... 30km klimmen, dichter bij huis dan ooit. Helaas vandaag een beetje zijwind, dus je hed3 voorwiel maar thuis laten :)

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 05 jan 2012 15:53

Ha, dat kan natuurlijk ook. Een willekeurige dag met storm kiezen. Onlangs Schoorl MTB toertocht gefietst met 7 km over het strand, windkracht 6/7 pal tegen op profielbanden..... dan ben je wel leeg. De tips zijn wel aardig binnen gestroomd, dat wordt nog lastig kiezen voor dit voorjaar. Dan maar gewoon naar de Alpen :)
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 jan 2012 16:26

Jeroen Vermeeren schreef:De langste klim die het dichtste bij huis ligt, vind je toch in de Ardennen denk ik. De 'beklimming' naar Baraque Michel is 13,5 km lang en telt 450 hoogtemetertjes.
Maar deze is ook oersaai IMHO. Dan liever iets korter en aantrekkelijker.
Less is bore

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 05 jan 2012 17:14

Baraque Michel is niet echt een klim. Meer km vals plat omhoog niet echt leuk. De rosier is wel leuk kun je in 1 tocht alle kanten beklimmen gps daarvan kun je geloof ik op gpssies.com vinden.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 05 jan 2012 19:05

Weet niet of hij al genoemd is: de Kahler Asten in het Sauerland is via diverse kanten te beklimmen, vaak zo'n 400 a 500 hoogtemeters over 12 tot 20 km. Zeker niet steil dus, wel lang. Ik ben er deze zomer weer eens geweest. Ik moet zeggen dat de steilere en kortere klimmetjes ten Noordoosten van Winterberg lastiger waren dan de lange, gelijkmatige klimmen naar de Kahler Asten. Ze vormen samen wel een mooie combi. De hele dag op en neer is toch ook een goede training.

hans darmstronger
Forum-lid

hans darmstronger 05 jan 2012 20:37

Als je die kahler asten wil doen, is de standplaats dan winterberg? En zo ja, dan is april wellicht te vroeg?

Baraque Michel: je kunt er op 'langs binnen' zoals we dat hier zeggen. Dan heb je maar paar kms grote baan vals plat. Stukje kleine weg was best mooi en richingt 6-7%. Grote doorgaande weg is een bummer. De weg Eupen Malmedy staat trouwens geklasseerd als E-weg. Zo doen we dat in België: over een stukje heerlijke natuur hoort een E-weg!

hero
Forum-lid

hero 05 jan 2012 21:16

daniel1975 schreef:
Jeroen Vermeeren schreef:De langste klim die het dichtste bij huis ligt, vind je toch in de Ardennen denk ik. De 'beklimming' naar Baraque Michel is 13,5 km lang en telt 450 hoogtemetertjes.
Maar deze is ook oersaai IMHO. Dan liever iets korter en aantrekkelijker.
Tja, trainen is ook wel eens saai. Heb de Baraque de Michel ook wel eens gedaan en ik geef Jeroen Vermeeren gelijk; het is een relatief lange klim. Het gaat er om dat je gedurende wat langere tijd de spanning op je beenspieren houdt en dat bereik je met deze klim. Daarom is de klim imho geschikter om op te trainen voor een Alpencol dan - pak 'm beet - de Redoute.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 06 jan 2012 10:57

Ik ben van de zomer begonnen bij het dorpje Westerbodenfeld. Maar je kunt ook iets verder bij Meschede beginnen; dat ligt aan de snelweg. Er zijn overigens nog wel wat meer lange klimmen in het Sauerland, hoewel de Kahler Asten natuurlijk de hoogste is.

Hier een mooi overzicht: http://www.quaeldich.de/regionen/sauerland/paesse/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze maken er in het Sauerland een sport van om zoveel mogelijk hoogtemeters bij elkaar te krijgen. Met een beetje heen en weer rijden kom je in het westelijke gedeelte zo aan 5000 hoogtemeters in een 160 km route: http://www.quaeldich.de/touren/sauerlan ... -sei-dank/" onclick="window.open(this.href);return false;

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 06 jan 2012 12:32

Voor de nederlanders wat verder maar vanuit Haybes ( stukje frankrijk tussen givet en fumay) heb je het grootste hoogteverschil in de buurt ( juist tegen de grens) van Belgie: in de klim naar Croix Gillet moet in 7,2km geklommen worden van 112 m naar 500m dus gemiddeld 5,4%. In Haybes gaat het direct steil omhoog (>10%) maar dat duurt niet zo lang en na het Point de Vue de la Platale wordt de omgeving bosrijk. Er volgt nog een korte stukje licht bergaf maar wat volgt is een hele mooie klim met regelmatig 8 a 9% op een weg die lang rechtdoor loopt . Eigenlijk een ideale klim als voorbereiding op de cols.
Je kunt op het hoogste punt geraken via nog 4 andere wegen die ongeveer alle op dezelfde hoogte beginnen ( vanuit hautes rivieres, monthermé, haybes en revin => 3 kms a 10% gemiddeld).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 06 jan 2012 13:06

ponsteen schreef:...Ze maken er in het Sauerland een sport van om zoveel mogelijk hoogtemeters bij elkaar te krijgen. Met een beetje heen en weer rijden kom je in het westelijke gedeelte zo aan 5000 hoogtemeters in een 160 km route: http://www.quaeldich.de/touren/sauerlan ... -sei-dank/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet je dan wel afvragen of je een dergelijke route (met al die heen-en-weertjes) aantrekkelijk vindt om te rijden. Het zou mijn keuze niet zijn.

P.S. Zelfs in Noord-Holland zijn zoveel hoogtemeters bij elkaar te harken. Bijvoorbeeld op de Schoorlse Klimweg, die 600m lang is en 50 hoogtemeters overbrugt. Als je die nou eens 100x oprijdt, dan zal er na afloop een slordige 120km en 5000hm op je teller staan. :D

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 06 jan 2012 13:46

Nee, het zou mijn voorkeur ook niet hebben. Maar er zitten ook echte rondjes tussen met verrassend veel hoogtemeters. Enige nadeel van het Sauerland is dat mijn broer en ik nooit in Limburg komen; Het is namelijk even ver rijden (vanuit Twente) en dan geven we toch altijd de voorkeur aan het Sauerland.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 07 jan 2012 20:15

Bike-arena.de kun je routes vinden in het sauerland of boekje halen bij plaatselijke VVV. Staan routes van 40km met 600hm tot 160km met 3000+hm.

Plaats reactie