Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nemen jullie altijd een fietspompje mee?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 11 aug 2011 23:58

Hoi,
pinarellomyway schreef:
keesdevries schreef:aha, dus gewoon een binnenbandje mee, en dan als je lek rijdt de ouwe eruit en de nieuwe erin. Toch heb ik angst dat ik dan het
wiel beschadig ofzo, met dat gedoe met die lichters (of hoe heet dat?) maar goed. Toch maar doen want anders is het zo'n eind lopen.
(wel dom van mij dat ik daar zelf niet op kwam, bibandje mee en dan thuis plakken! Ik zou echt langs de weg gaan hannesen in weer en wind :oops:
En het is ook dom van je om thuis te gaan plakken.
Weggooien die zooi en een nieuwe kopen, wel zo veilig.
Of kom je uit Zeeland :lol:
Schande.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2011 00:45

Zal best een schande zijn maar geplakte bibas gaan bij mij dan wel niet de kliko in maar toch zeker wel op het tweede plan. Ik stond ooit ergens in 'the middle of nowhere' waarbij een geplakte biba plots doorscheurde vanonder de plakker. Was geen helpen meer aan. Natuurlijk toen geen andere biba bij me.....ergo......op de velg zowat naar huis. Het was mijn achter biba dus maar zoveel mogelijk over mijn stuur gehangen.

On topic. Altijd een mini carbon pompje bij me voor de eerste slagen. Als dat te zwaar wordt dan gaat de CO2 erop om makkelijk en snel naar ongerveer 8 Bar te gaan (23mm Conti 4000 met 83Kg). Zo spaar ik de CO2 en tevens heb ik altijd iets van lucht over......just in case.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

rico8
Forum-lid

Gebruikersavatar rico8 12 aug 2011 07:11

Waarom zou je geen voorzorgsmaatregelen treffen? Een lekke band (of 2) kan je mooie tochtje mooi verzieken.
In een gereedschapsbidon heb ik standaard 2 biba's, ventielverlengers, multitool, 2 kunststof lichtertjes en een kettinglinkje bij me.
Is me een aantal keren overkomen (in 28 jaar fietsen) dat na 1 keer lek rijden de tweede keer er meteen achteraan komt.(in dezelfde rit) Bovendien kan ik m'n mede fietsers nog al eens uit de brand helpen bij panne.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

mrbolshoi
Forum-lid

mrbolshoi 13 aug 2011 19:41

pompje heb ik niet meer, kreeg ik de band nooit mee op druk, tegenwoordig werk ik met Co2 patronen en dat werkt ideaal. Verder een paar bandenlichters, 2 biba's, en een paar plakkertjes met bijhorende pruttel. Sinds de laatste lekke band ook een setje latex handschoentjes in de tas gedaan, dan houd ik mijn handen tenminste schoon en komen er niet van die smerige plekken meer op het witte! stuurlint.

rikh.
Forum-lid

rikh. 14 aug 2011 11:00

Gisteren weer erg blij met de biba in het zadeltasje en het pompje onder de bidonhouder, binnen een kwartier weer op de fiets na een lekke band.
De tip van de latex handschoentjes lijkt mij een zeer nuttige, mijn witte stuurlint is inderdaad mooi grijs geworden na de bandenwissel van gisteren.
Hou er wel rekening mee dat een opgerold binnenbandje op den duur poreus en onbruikbaar wordt.
De vorige lekke band heb ik thuis kunnen verhelpen, maar de reserve biba die ik een aantal jaren in mijn zadeltasje had was niet meer op druk te krijgen doordat deze helemaal poreus was geworden.

sorcees
Forum-lid

sorcees 29 aug 2011 14:14

Pompje, 1 biba, miniplakset, 3x inbussleutel, kettingpons, spaakspanner, mesje, alles in kleinste lenzetasje (behalve pompje), als ik alleen ga fietsen, in de groep laat ik de pomp thuis (pompen genoeg in het peleton) en stop ik een kleine EHBO tas in mijn shirt.

henschoten
Forum-lid

Gebruikersavatar henschoten 29 aug 2011 14:33

Wat wil de TS eigenlijk bereiken met dit topic?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 29 aug 2011 15:57

henschoten schreef:Wat wil de TS eigenlijk bereiken met dit topic?
Waarschijnlijk is hij gewoon nieuwsgierig?

Ik verbaas me eigenlijk over de hoeveelheid reservemateriaal die iedereen meeneemt. Ik heb altijd 1 bandje en 1 CO2 patroon bij me, en daar heb ik pas 1 keer niet genoeg aan gehad, toen was ik vergeten een stukje glas uit mijn buitenband te halen. Die fout maak ik ook nooit meer...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

keesdevries
Forum-lid

keesdevries 29 aug 2011 22:51

de TS wilde even weten of ie zelf een pompje mee moest nemen, hij is een beginner. Hij neemt dus nav de reacties een pompje mee... Alhoewel ie niet helemaal begrijpt wat CO2 "patronen" zijn of hoe die gebruikt moeten worden.... Waarom een pompje mee als die patronen ook goed hun werk doen? Hoe ze dan ook mogen werken....

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 29 aug 2011 23:25

Een CO2 patroon is een gesloten metalen, buisvormig omhulsel gevuld met CO2 onder hoge druk. Met zo'n patroon kan je 1x een raceband oppompen tot circa 8,2bar daarna is hij onbruikbaar geworden. Wordt vaak per twee stuks verkocht en kost circa € 3,- per stuk. Door hem op het ventiel te schroeven worden de afsluiting doorbroken en vult de binnenband zich met CO2.
Met een handpomp kom je vaak niet verder dan 4-5bar of je moet een duurder exemplaar aanschaffen. Ik heb een eenvoudige handpomp van PRO en neem bij een lekke band die wat lagere bandenspanning voor lief. Daarmee kom ik heus wel thuis. Kwestie van smaak, en die verschillen!

keesdevries
Forum-lid

keesdevries 30 aug 2011 11:29

aha okay, nou ik hou het ook maar even bij een pompje, wel super dit forum hoor!!! Ik heb er echt heel veel aan gehad. Ik zal als ik mn fiets binnen heb dan ook zeker
wat mooie foto's proberen te maken en die even in de Rose afdeling plaatsen. Gewoon als dank en omdat het leuk is!!! :D

trebbor
Forum-lid

trebbor 30 aug 2011 12:01

Hoi Kees,

Het is het waard om een pompje (of patronen), een bandje en bandenlichters mee te nemen. Ik heb één keer (afkloppen) langs de kant van de weg gestaan met een lekke band en dan realiseer je je pas hoe verstandig het is om spullen bij je te hebben.

En of je de spulletjes in een zadeltasje, aan je frame of in je shirtje doet is een kwestie van wat je fijn / mooi vindt.

Het is ook verstandig om thuis (als je eens een bandje zou moeten vervangen) dit te doen op de manier waarop je dit langs te weg zou moeten doen. In principe is dit niet anders natuurlijk, behalve dat je thuis (neem ik aan?) een betere pomp hebt dan het minipompje. Oefening baart kunst. En oefen sowieso thuis eens met dat minipompje. Dan weet je of (!!) en hoe hij werkt.

Je wilt niet straks met je mooie Rose (waar je in de winkel zo ongeveer voor hebt moeten vechten! ;) ) een x-aantal kilometer naar huis moeten lopen! Of misschien wel erger: iemand bellen zodat je in de bezemwagen kunt afdruipen..... :P

Plaats reactie