Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm banden

folle16
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 aug 2010 11:12

folle16 10 aug 2011 21:08

Als het wegdek nat lig koers ik altijd met 25mm bandjes en dit bevalt me zeer goed.

pinkman
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2008 16:17

pinkman 10 aug 2011 21:15

Als topic starter blijk ik niet de enige te zijn die zich afvraagt of het verschil maakt, zo blijkt. Dank voor alle reacties. Ikzelf ben hierdoor overtuigd geraakt dat het de moeite waard is om te proberen en ik ga ze aanschaffen. Het worden 25mm banden van het type Continental 4000S. Bij Mantel in Arnhem te koop voor 29,- Ik ben heel benieuwd hoe ikzelf de verschillen ga ervaren.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 aug 2011 01:30

Hoi,

En dat is je recht.
Alleen heb ik geen idee wat je er mee gaat doen en als de gemiddelde band (en zeker ook Conti) beter was dan was de keuze voor de bredere optie wellicht overbodig.....

Heel vaak worden er licht oplaaiende discussies gehouden in de hoofding "Racefietsen" "Wielen" en dan blijkt achteraf dat het om eerder "soft" recreatief gebruik gaat....
Niks mis mee an sich. Alleen vraag je je af waarom dat onder de hoofding "Racefietsen" wordt gehouden..........

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 11 aug 2011 08:08

fdegrove schreef:Hoi,

Heel vaak worden er licht oplaaiende discussies gehouden in de hoofding "Racefietsen" "Wielen" en dan blijkt achteraf dat het om eerder "soft" recreatief gebruik gaat....
Niks mis mee an sich. Alleen vraag je je af waarom dat onder de hoofding "Racefietsen" wordt gehouden..........

Ciao, ;)
Zou dat niet komen doordat er op dit forum onderscheid gemaakt wordt tussen MTB en Racefietsen?
heeft m.i. niet direct te maken met de mate van gebruik....

:-)

NB het lijkt me dat het merendeel hier van dit forum recreatief fietst en er maar een heel heel klein deel hun/haar boterham mee verdient, moeten we dan dus onderscheid gaan maken in "soft"en "hardcore" recreatief gebruik??
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2011 08:20

Heeft er mi niet veel mee te maken.
Het gaat mij er om een zo prettig mogelijk rijdende racefiets te hebben binnen deze grenzen, waar ik zoveel mogelijk uit haal voor mijn gebruik.
Daarnaast vind ik het ook leuk om verschillende dingen te proberen om te kijken wat het effect is.

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 11 aug 2011 11:49

fdegrove schreef:Niks mis mee an sich. Alleen vraag je je af waarom dat onder de hoofding "Racefietsen" wordt gehouden..........

Ciao, ;)
Een racefiets kun je toch op vele manieren in zowel wedstrijdvorm als trainingsvorm als recreatieve toepassingen en onder verschillende omstandigheden gebruiken?

Tijdrijden, criteriums, baanfietsen, klassiekers, omlopen, cyclo's, ultra-races, woonwerkverkeer, gewone duurtrainingen, singlespeedfun, cyclecross en dat onder de meest verschillende weersomstandigheden op kasseien, klinkers, asfalt etc in de meest verschillende gewichtscategorien...... tel uit je variaties. Voor elke variant is wel een ideale band te bedenken, dan is het toch jammer dat er voornamelijk 23mm in de schappen hangt.

Bedenk verder ook dat de band het enige contact met het wegdek is en eveneens het eerste doorgeefluik van slecht wegdek naar je beenspieren en onderlichaam is. Soms wordt je helemaal door elkaar geschud door de klinkers, andere keer rijdt je onverwacht in een afdaling door een waterplas, of je weet net niet die ene kuil in het wegdek te ontwijken. Dan is een lekker breed bandje wel een uitkomst. Het vangt de schokken in eerste instantie op, voordat het via de velgen, spaken, naafkogels, voorvork, balhoofdkogels, naar je lichaam wordt doorgegeven. Bredere banden zouden wel eens duurzamer voor je fiets kunnen zijn.

En wat ik hier ook nog weinig hoor noemen is dat een breder bandje langer rond blijft. En een rond bandje is toch wel een voorwaarde voor enige veerkracht en lage rolweerstand.... Een 23mm conti gp4000s is de eerste kilometers een lekker lichtlopend en soepel bandje, maar zodra het wat bovenvlak na enkele honderden kilometers wat vierkant begint te slijten neemt de rolweerstand toe en de veerkracht en souplesse van de band zienderogen af. Met een breder bandje kun je dat iets langer uitstellen.... Voor je trainingskilometers is een breder bandje dan (voor mij althans) wel aan te raden...... voor je wedstrijdkilometers monteer je dan maar hetzelfde bandje als je concurrenten :).

pinkman
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2008 16:17

pinkman 11 aug 2011 13:00

@ fdegrove, Ik ben geen wedstrijdfietser, maar rij wel cyclo's in Ardennen, Alpen etc. Hierbij dus langdurig op de fiets. Zaken als comfort, grip en lekweerstand zijn hierbij van belang voor mij. 2mm meer windweerstand of wat grammen extra neem ik voor lief.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 11 aug 2011 16:46

bon, het zal wel allemaal in m'n kopje zitten als ik dit zo lees, maar dit heb ik ervaren:

fiets gekocht: synaps. Komt met standaard 25mm ZX'jes. Kut... dacht ik zo... janettenbandjes... maar ze bolden wel fijn.
Dus 23mm ZXjes gekocht.
Daar mag nu net een BAR meer in.

Ik vind die vlotter "bollen". En dat heeft zeker niks met de luchtweerstand te maken want met m'n 85 kg heb ik frontale oppervlakte zat !

Het zal dus in m'n kopje steken. Maar ik denk dat dat "psychologische voordeel" meer opweegt dan het verschil van enkele grammen meer of min, of enkele vierkante mm meer of min frontale oppervlakte.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 aug 2011 23:50

Hoi,
Een racefiets kun je toch op vele manieren in zowel wedstrijdvorm als trainingsvorm als recreatieve toepassingen en onder verschillende omstandigheden gebruiken?

Tijdrijden, criteriums, baanfietsen, klassiekers, omlopen, cyclo's, ultra-races, woonwerkverkeer, gewone duurtrainingen, singlespeedfun, cyclecross en dat onder de meest verschillende weersomstandigheden op kasseien, klinkers, asfalt etc in de meest verschillende gewichtscategorien...... tel uit je variaties. Voor elke variant is wel een ideale band te bedenken, dan is het toch jammer dat er voornamelijk 23mm in de schappen hangt.
En een jaartje of tien geleden waren dat voornamelijk 21mm brede bandjes. Dat dat nu geevoleerd is naar 23mm is gewoon omdat uit studies is gebleken dat dit een ideaal compromis is voor het gemiddeld (sportief) gebruik op een gemiddelde weg.
Je kan moeilijk van een FM verwachten at ie alles op voorraad heeft, net zo min dat je kan verwachten van een fabrikant dat ie alle denkbare breedtes gaat fabriceren en zesendertig verschillende kleurtjes.

Die huidige trend om nog bredere banden te gaan montern heeft misschien zijn oorsprong bij een studie van Vroomen en co die testen deden voor de beste bandbreedte voor races als Parijs-Roubaix en de Vlaamse klassiekers nota bene. Van het een komt het ander en nu wil iedereen overal met die brede banden gaan rijden...???

Naar mijn bescheiden mening wordt naar bredere banden gegrepen door lui die met minder comfortabele banden rijden en die bovendien nog veel te hard oppompen. Dat de kwaliteit (qua comfort) van de meeste banden niet is wat het hoort te zijn komt ook omdat men teveel aandacht besteed aan lekbestendigheid.
Ik durf gerust te stellen dat ik met de banden waarmee ik rij (die het overigens in de notoire spijkertesten niet zo goed doen) nagenoeg zelden of nooit lekrij en bij een bandbreedte van 22mm ettelijke malen comfortabeler rij en dat bij een rolweerstand die in de top vijf van alle banden zit.

Alleen als we dan het hoe en waarom gaan uitleggen dan krijgen we direct tegenwind van mensen die eerder recreatief fietsen of whatever.
Vraag ik me toch af waarom die een racefiets aanschaffen. Kan je er ook net zo goed naast gaan stappen.... Zie je wat ik bedoel?

Zelf klaag je vaak vanuit een linkse zetel over marketing en zus en zo maar uiteindelijk is het doel van een forum toch om gebruikers te informeren. En dan klaag je nog?
Er zijn gelukkig nog enkele fabrikanten die met hart en ziel het best mogelijke produkt maken zonder dat ze daarvoor de halve bevolking gaan brainwashen met marketing e.d.
Doe de moeite om ze te vinden en als je ze goed vindt dan koop je het produkt.

Wees gerust, ook ik kan me best voorstellen dat het voor de grote massa allemaal worst zal wezen. :mrgreen:

Ciao, ;)


Koop hun produkt want zo blijven ze ook overleven.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2011 09:31

fdegrove schreef:Je kan moeilijk van een FM verwachten at ie alles op voorraad heeft, net zo min dat je kan verwachten van een fabrikant dat ie alle denkbare breedtes gaat fabriceren en zesendertig verschillende kleurtjes.

Ciao, ;)
Das onzin natuurlijk, MTB banden liggen er ook standaar in 2 of drie maten met vijf verschillende profielen.
Je kan ook zeggen dat ze al jaren goed weg komen met een breedte.

de zwarten 2.0
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2011 10:05

de zwarten 2.0 12 aug 2011 10:33

misschien hebben ze bij MTB'ers wat meer oog en een minder conservatieve kijk op materiaalkeuze? ;)
Producenten/winkels komen goed weg wegens onwetende klanten. Hoe dikwijls heb ik niet bij Van Eyck in Aalst gestaan, waar ze aan de lopende band (no pun intended) Continentals 4000s in 23mm bestellen...
Als het van d gemiddelde klant afhangt, moet er maar 1 bandenfabriek op de wereld zijn: eentje die oersaaie maar dus oerdegelijke allround banden maakt.
Niets tegen Continental, maar gelukkig is er meer in het leven en dus voor elk wat wils :)

ps: mijn oude account helaas niet meer aan de praat gekregen, dus geen PM's meer ontvangen sedert het nieuwe forum!

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 13 aug 2011 11:56

fdegrove schreef:Er zijn gelukkig nog enkele fabrikanten die met hart en ziel het best mogelijke produkt maken zonder dat ze daarvoor de halve bevolking gaan brainwashen met marketing e.d.
Doe de moeite om ze te vinden en als je ze goed vindt dan koop je het produkt.

Wees gerust, ook ik kan me best voorstellen dat het voor de grote massa allemaal worst zal wezen. :mrgreen:

Ciao, ;)


Koop hun produkt want zo blijven ze ook overleven.

Ciao, ;)
Je bedoelt natuurlijk die mooie dure soepele Grand Bois bandjes in 23, 26, 29 of 32mm ;)

Plaats reactie