Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gevaarlijke verkeersmaatregelen

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 27 sep 2011 09:38

rikh. schreef:Op de binnenwegen hier in de omgeving van Doetinchem worden gelijkwaardige kruisingen verhoogd en voorzien van rode of gele verf, dit wordt waarschijnlijk gedaan om deze kruisingen op te laten vallen. Maar als je op zo'n verhoogde en geschilderde kruising af wilt slaan en je zet net iets te fel aan, dan voel je zo je achterwiel wegtrekken. Dit gebeurt al bij droog weer, als de weg nat is moet je helemaal oppassen.

Waar is overigens de TS? Er wordt een vraag geplaatst en vervolgens wordt er niet meer gereageerd.
Nou ben ik wel benieuwd over welke je het dan hebt!

Persoonlijk hekel ik te dikke belijning. Dat heeft me zelfs eens een lekke band opgeleverd. En uiteraard paaltjes op onoverzichtelijke plekken.

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 27 sep 2011 10:13

carabo schreef:Kom er regelmatig langs maar 25km/u lijkt me niet haalbaar. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik ze voor eerst tegenkwam. Misschien heb je nog tips om er harder overheen te gaan? Die bij raamsdonksveer zijn ongeveer twee keer zo lang en inderdaad leuk om te nemen, doen precies waar ze voor bedoelt zijn, schaven er netjes wat snelheid van af.
Ik rij over die heuveltjes gewoon op kruissnelheid, dus rond de 30 km/u, hangt van de training af, ga daar natuurlijk niet helemaal voluit, maar dat kan daar toch niet.

Mijn manier:

Kont uit het zadel, beide handen op het stuur, waar maakt niet zo uit, en dan je stuur echt die eerste kuil induwen. Vervolgens bij de bobbel omhoog trekken en meteen daarna weer die tweede kuil induwen, meteen weer daarna je stuur optrekken de tweede kuil uit. Kortom, heel actief je stuur omhoog trekken en omlaag duwen op de goede momenten.

Op die manier kan je nog met 35 km/u ('s avonds laat als het daar heel rustig is) heel soepel door die heuvels heen. Niets aan de hand.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6145
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 sep 2011 11:00

Ik heb eens een PB naar de topic starter getsuurd met de vraag of hij eens in zijn eigen topic wil reageren.

Vooralsnog nul reactie
Live fast; die young. mijn blog

gamiel
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 27 sep 2011 11:04

bassieg15 schreef:
carabo schreef:Kom er regelmatig langs maar 25km/u lijkt me niet haalbaar. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik ze voor eerst tegenkwam. Misschien heb je nog tips om er harder overheen te gaan? Die bij raamsdonksveer zijn ongeveer twee keer zo lang en inderdaad leuk om te nemen, doen precies waar ze voor bedoelt zijn, schaven er netjes wat snelheid van af.
Ik rij over die heuveltjes gewoon op kruissnelheid, dus rond de 30 km/u, hangt van de training af, ga daar natuurlijk niet helemaal voluit, maar dat kan daar toch niet.

Mijn manier:

Kont uit het zadel, beide handen op het stuur, waar maakt niet zo uit, en dan je stuur echt die eerste kuil induwen. Vervolgens bij de bobbel omhoog trekken en meteen daarna weer die tweede kuil induwen, meteen weer daarna je stuur optrekken de tweede kuil uit. Kortom, heel actief je stuur omhoog trekken en omlaag duwen op de goede momenten.

Op die manier kan je nog met 35 km/u ('s avonds laat als het daar heel rustig is) heel soepel door die heuvels heen. Niets aan de hand.
Als je (zoals ik) gewend bent om op een ongeveerde of HT MTB in het bos te rijden, dan zijn dit soort obstakels een lachertje. De techniek uit het bos kan hiervoor probleemloos gebruikt worden. +1 voor Bassie's beschrijving - en laat je benen ook meewerken als "vering", dus gebruik je knieën.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 27 sep 2011 11:49

gamiel schreef:
edwin01 schreef:Ik vind die dingen wel grappig! Met gestrekte benen op de trappers staan en whieeeuw.....!
Gestrekte benen? Wil ik wel eens zien :roll: Ik buig m'n knieën toch wel enigzins en gebruik m'n benen als "vering", anders wordt het alsnog stuiteren ....
Het is moeilijk uit te leggen, maar ik hou mijn benen zeg maar kaarsrecht op de pedalen, kont uit het zadel en ik gebruik mijn armen overdreven als vering. Een heel aparte gewaarwording.... :D

gamiel
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 27 sep 2011 11:55

edwin01 schreef: Het is moeilijk uit te leggen, maar ik hou mijn benen zeg maar kaarsrecht op de pedalen, kont uit het zadel en ik gebruik mijn armen overdreven als vering. Een heel aparte gewaarwording.... :D
Youtube filmpje?? :D
Klint apart idd :shock: ik doe het toch liever anders. Als je je benen niet mee laat buigen, heb je kans dat je achterwiel los komt --> Daaag controle.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 27 sep 2011 12:00

Het is ook puur voor het lolletje... ;-) Als je je gewicht goed naar achteren verplaatst, komt je achterwiel niet los hoor...

Gebruikersavatar
jan-willem84
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2011 10:43

Gebruikersavatar jan-willem84 27 sep 2011 12:06

Hier in Apeldoorn zijn de wegbeheerders meesters in het bedenken van onduidelijke, inconsequente en daarmee gevaarlijke situaties.
Zo zijn de fietspaden in en rond het centrum soms rood asfalt, soms gele (gladde) klinkers en soms 40 bij 40 betonnen grijze stoeptegels. Er loopt dus nog wel eens een nietsvermoedende voetganger op het fietspad...
Daarnaast is het bijna regel om de fietspaden zo onlogisch neer te leggen dat bijna alle fietsers gebruik gaan maken van sluiproutes en/of mogelijkheden zoeken om op een andere plek over te steken.
Toch gek als je bedenkt dat Apeldoorn mensen wil stimuleren op de fiets het centrum in te gaan.

Eenmaal het dorp uit is het eigenlijk overal perfect geregeld. Veel goede brede fietspaden die over het algemeen prima worden onderhouden.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 27 sep 2011 12:35

Een fietspad wat ineens ophoudt.
Iemand eens in de auto de weg van Weert naar Lozen(B) gereden?
Dan heb je vast wel een keer de hachelijke situatie gezien van fietsers
die "gedwongen" worden om ongeveer 6km over de grote weg te fietsen
doordat het fietspad ineens stopt met te bestaan.
Een mogelijk om het kanaal over te steken om dan daar op het fietspad te geraken is er niet.
Met minimaal 80km razen de auto's en het vele vrachtverkeer rakeling langs hen heen. Brrrr...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 27 sep 2011 15:55

.jeroen. schreef:
rikh. schreef:Op de binnenwegen hier in de omgeving van Doetinchem worden gelijkwaardige kruisingen verhoogd en voorzien van rode of gele verf, dit wordt waarschijnlijk gedaan om deze kruisingen op te laten vallen. Maar als je op zo'n verhoogde en geschilderde kruising af wilt slaan en je zet net iets te fel aan, dan voel je zo je achterwiel wegtrekken. Dit gebeurt al bij droog weer, als de weg nat is moet je helemaal oppassen.

Waar is overigens de TS? Er wordt een vraag geplaatst en vervolgens wordt er niet meer gereageerd.
Nou ben ik wel benieuwd over welke je het dan hebt!

Persoonlijk hekel ik te dikke belijning. Dat heeft me zelfs eens een lekke band opgeleverd. En uiteraard paaltjes op onoverzichtelijke plekken.
Tussen Gaanderen en SInderen liggen een aantal kruisingen die op deze manier zijn aangelegd.
Vanuit de Slangenburg over de IJzervoordseweg ligt er sinds kort ook eentje volgens mij.

elwoot
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2009 16:28

elwoot 27 sep 2011 20:16

carabo schreef:Concreet voorbeeld in Den Haag:

In de duinfietspaden tussen Kijkduin en Scheveningen zijn in April dit jaar absurde verkeersdrempels geplaatst. Het zijn dubbele drempels waarbij je eerst omlaag gaat (gat/drempel/gat). Deze dingen heb ik op andere plaatsen in het land ook al gezien, echter in dit geval zijn ze veel te kort geconstrueerd waardoor je er met een ferme klap induikt en vervolgens gelanceerd wordt om er nog een keer in te klappen. Ik gruwel bij de gedachte aan hoeveel fietsers (ja niet alleen wielrenners) hier de macht over het stuur gaan verliezen en het prikkeldraad of de prikkelbosjes induiken. Naar verluid gaat het al regelmatig mis (er staan alleen lullige gele borden bij de plaats van de drempel zelf, verder geen waarschuwing of zelfs verlichting)

De maximale snelheid om ze te nemen is zo'n 10km/u en dat op een doorgaand fietspad! Met de snelle opkomst van e-bikes neemt het aantal mensen dat hiervoor fors in de remmen moet rap toe. De duinpaden maken deel uit van de Noordzeeroute en worden druk bereden door allerlei fietsvolk overigens.

Toevallig al mensen hier die crash verhalen hebben over deze drempels?
Ik weet precies over welke joekels je het hebt. Ik kom er namelijk wekelijks overheen. Maar de snelheid van 10 km/h vind ik wat overdreven. Ik pak ze met 30 km/h namelijk gewoon rustig en soepel. Dit is een kwestie van je kont uit het zadel en naar achteren, laag blijven en je pedalen mooi horizontaal houden. Op die manier fungeren je benen en armen perfect als schokdemper! Veel gevaarlijker vind ik het punt waar je uit de duinen komt bij Kijkduin, en daar de weg over moet steken. Als fietser zou je daar voorrang moeten hebben, maar helaas zijn er veel te veel automobilisten die dit vergeten!

libraio
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2009 19:08
Locatie: 's-Gravenhage

libraio 02 okt 2011 17:52

carabo schreef:Concreet voorbeeld in Den Haag:

In de duinfietspaden tussen Kijkduin en Scheveningen zijn in April dit jaar absurde verkeersdrempels geplaatst. Het zijn dubbele drempels waarbij je eerst omlaag gaat (gat/drempel/gat). Deze dingen heb ik op andere plaatsen in het land ook al gezien, echter in dit geval zijn ze veel te kort geconstrueerd waardoor je er met een ferme klap induikt en vervolgens gelanceerd wordt om er nog een keer in te klappen. Ik gruwel bij de gedachte aan hoeveel fietsers (ja niet alleen wielrenners) hier de macht over het stuur gaan verliezen en het prikkeldraad of de prikkelbosjes induiken. Naar verluid gaat het al regelmatig mis (er staan alleen lullige gele borden bij de plaats van de drempel zelf, verder geen waarschuwing of zelfs verlichting)

De maximale snelheid om ze te nemen is zo'n 10km/u en dat op een doorgaand fietspad! Met de snelle opkomst van e-bikes neemt het aantal mensen dat hiervoor fors in de remmen moet rap toe. De duinpaden maken deel uit van de Noordzeeroute en worden druk bereden door allerlei fietsvolk overigens.

Toevallig al mensen hier die crash verhalen hebben over deze drempels?
Ze zijn niet gat-drempel-gat maar drempel-gat-drempel. En als je als een soort van jockey op je fiets gaats staan kan je er best hard overheen. Wat veel vervelender (maar niet echt gevaarlijk) is dat ze er twee achter elkaar hebben geplaatst precies aan de bovenkant van een klein klimmetje, ben je bijna boven sta je bijna stil. Het vele zand wat op het fietspad ligt en nauwelijks wordt opgeveegd door de gemeente dat vind ik dan wel weer listig.

Plaats reactie