Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Duur, duurder,duurst

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 17 okt 2011 22:14

fransvanginkel schreef:Grappig amclassic-fan, tegenover jouw vaste uitspraak "niets is waar tot het tegendeel is bewezen" zet ik "alle carbon-frames komen uit China"
Dat is een mooie, Dat nu net jij die noemt, HAHAHA

En dat die in jou ogen belachelijk dure fiets van Cervélo á €8500 die nu juist in de USA gebouwd wordt.

Die fiets is de R5CA, en die CA staat voor California, waar het onderzoekslaboratorium staat van Cervélo. En waar die frames ook gemaakt worden!!
Door de ingenieurs van cervelo en niet de chinese handjes.. Daarom is dat frame ook zo duur... Dure amerikaanse ingenieurs.
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 okt 2011 07:33

En dan nog hoeft die fiets niet dat bedrag te kosten. Weleens bedacht dat het ding enkel bestemd zou kunnen zijn voor marketingdoeleinden en dat cervelo helemaal niet de intentie heeft om het frame daadwerkelijk te verkopen. Lijkt steeds vaker de strategie van a merken te zijn om één onbetaalbaar ultralicht topmodel te maken (om het imago te boosten) waarna om garantieclaims te voorkomen de rest van het gamma "veilig" zwaar te maken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40216
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2011 07:47

fransvanginkel schreef:Grappig amclassic-fan, tegenover jouw vaste uitspraak "niets is waar tot het tegendeel is bewezen" zet ik "alle carbon-frames komen uit China"
Mis! Sowiso een deel uit Taiwan :)
Less is bore

nelus
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:07

nelus 18 okt 2011 08:14

Yep, so wie so de mijne komt van carbotech vandaan. En dat is toch echt Taiwan. Heb het qc kaartje als bewijs. Volgens mij kun je dan beter zeggen dat alle carbon frame's uit Azie komen. Maar ook dit zal niet helemaal waar zijn. Maar goed dit was volgens mij niet het topic. Voor de rest sluit ik me aan bij Sharkman. Het lage en midden segment is idd goed geworden en betaalbaar.
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 18 okt 2011 08:44

@JSpike: Daarnaast: in 1964 hadden ze (storm)wind in de rug, was de route korter, en ging over veel minder kasseien dan dat nu het geval is. Als je de feiten niet kent, kan je er beter niet mee strooien. ;)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 18 okt 2011 10:06

corniel schreef:@JSpike: Daarnaast: in 1964 hadden ze (storm)wind in de rug, was de route korter, en ging over veel minder kasseien dan dat nu het geval is. Als je de feiten niet kent, kan je er beter niet mee strooien. ;)
Dat is sowieso een beetje het probleem met vergelijkend onderzoek tussen fietsen; er zijn zo veel "confounders" dat je nooit zuiver kunt concluderen dat de ene fiets beter is dan de andere.
De wind is inderdaad een factor die steeds anders is, net als het wegdek. Daarnaast heeft de renner ook nogal wat invloed op het presteren van de fiets.
Het verbaasd me echter wel dat ze vroeger sneller reden (of niet veel langzamer), gezien er ook nogal wat ontwikkelingen zijn kwa trainingsmethodes (hoogtestages, wattagemeters etc.). Daarmee zou je verwachten dat renners zich tegenwoordig beter af kunnen trainen.

Een manier om te onderzoeken welke fiets sneller is zou misschien zijn om een groep wielrenners iedere dag op een windstille baan op een willekeurige van twee fietsen een paar rondjes te laten rijden. De fiets die na een X aantal dagen de snelste rondjes heeft zou dan beter zijn. Echter kun je dit natuurlijk niet extrapoleren naar gedrag in een koers, aangezien daar wel wind staat, en die snelste fiets misschien helemaal niet zo goed tegen zijwind kan.
Ik denk trouwens niet dat fabrikanten staan te popelen om zo een test te doen, want mogelijk komt daar uit dat er maar een heel gering verschil is tussen hun topmodellen en hun normale modellen.

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 18 okt 2011 10:50

corniel schreef:@JSpike: Daarnaast: in 1964 hadden ze (storm)wind in de rug, was de route korter, en ging over veel minder kasseien dan dat nu het geval is. Als je de feiten niet kent, kan je er beter niet mee strooien. ;)
...Zegt de man die blijkbaar niet weet dat de afgelopen 10 jaar de route korter was dan in 1964...;)

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 18 okt 2011 11:12

Even de feiten leren kennen:

Lijkt er toch op dat ze wel heel erg hard reden eind jaren '50, begin jaren '60. Het parcours was niet korter dan nu, en het lijkt mij wel heel erg sterk als ze al die jaren toevallig altijd heel veel rugwind hadden.

Wat dan de oorzaak is...? Doping? Veel minder kasseienstroken in die tijd? Betere training? Of maken die fietsen toch niet zoveel uit?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16486
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 okt 2011 11:27

Was Parijs Roubaix in 1964 dan duurder dan nu? :)

Dit Topic hoort onderhand al meer thuis in het fietscafe.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 18 okt 2011 11:36

Mooi werk Bassie.

De verklaring voor de hoge gemiddelden in de jaren 50 en 60 is dat die koers toen veel minder een kasseienkoers was dan het nu is. Toenertijd kwamen ze op de route wel kasseien tegen, want dat waren 'normale wegen'. Nu zoeken ze kasseien op vanwege het heroische effect.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 18 okt 2011 11:39

lcsmt schreef:Was Parijs Roubaix in 1964 dan duurder dan nu? :)

Dit Topic hoort onderhand al meer thuis in het fietscafe.
Maar het gaat hier toch over inflatie en nivellering.... :|
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 18 okt 2011 11:48

ld001 schreef:Mooi werk Bassie.

De verklaring voor de hoge gemiddelden in de jaren 50 en 60 is dat die koers toen veel minder een kasseienkoers was dan het nu is. Toenertijd kwamen ze op de route wel kasseien tegen, want dat waren 'normale wegen'. Nu zoeken ze kasseien op vanwege het heroische effect.
Okee, dat is dan helder.

Ik zal m'n onderzoek op een regenachtige zondag eens uitbreiden naar alle andere klassiekers, dan zouden we moeten kunnen zien wat nu echt de vooruitgang is. (meestal de voordeur natuurlijk :shock:) En eigenlijk moet ik dan ook de tijden van de hele top 10 nemen, want dat geeft een beter beeld dan alleen de nummer 1. Of zou dat niets schelen? Anyway, deze nerd kan weer vooruit.

Plaats reactie