Renovo R1 racefiets van hout
Wat ik van de reviews mag geloven, kun je zowel met de velgen als het frame alles doen wat je met een normale racefiets ook zou doen. Doordat de velgen relatief flexibel zijn, zijn ze juist bij uitstek geschikt voor slecht wegdek. Voor het frame geldt hetzelfde, het hout zorgt bij slecht wegdek juist voor uitstekende demping.
De velgranden zijn wel iets afgevlakt, maar niet volledig vlak. Je kunt het vergelijken met wat oudere velgen zoals de Rigidia DP18 en Araya velgen. De remkracht is daardoor wel iets minder. PezCyling heeft een tijdje geleden een artikel geschreven over hoe deze velgen gemaakt worden. Erg leuk om te lezen: http://pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=9304
Hout neemt geen warmte op wat een pluspunt is bij afdalingen, want je velgen warmen niet op. Een nadeel is dat alle warmte daarom wel naar de remblokken gaat. Normale remblokken zouden daarom 'smelten'. Om die reden behoor je deze velgen te gebruiken met remblokken voor carbon velgen. Ik heb twee setjes liggen, een van kurk (Bontrager) en een set Swiss Stop King. Van de Swiss Stop King verwacht ik het beste resultaat, maar ik hoop niet dat de blokken gele strepen achterlaten op de lak.
Hout neemt geen warmte op wat een pluspunt is bij afdalingen, want je velgen warmen niet op. Een nadeel is dat alle warmte daarom wel naar de remblokken gaat. Normale remblokken zouden daarom 'smelten'. Om die reden behoor je deze velgen te gebruiken met remblokken voor carbon velgen. Ik heb twee setjes liggen, een van kurk (Bontrager) en een set Swiss Stop King. Van de Swiss Stop King verwacht ik het beste resultaat, maar ik hoop niet dat de blokken gele strepen achterlaten op de lak.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Voor schoenen moet je een SPD-R model hebben, dus ofwel eentje specifiek ervoor gemaakt, ofwel eentje met allerlei gaten voor allerlei schoenen. Er bestaan dacht ik ook adapters...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
dat zijn draadvelgen of zie ik slecht?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Het zijn inderdaad draadvelgen, maar de rand waar de draad achter blijft hangen ontbreekt bij deze velgen. Je kunt je voorstellen dat dit nagenoeg onmogelijk is, gezien het materiaal (hout) waar de velgen uit gemaakt zijn. Desondanks heb ik geen reden om te veronderstellen dat het niet zou werken. Autobanden hebben bijvoorbeeld ook geen rand waar de band achter blijft hangen. Tegelijkertijd vraag ik me wel af of ik niet beter banden met staaldraad in plaats van vouwbanden met kevlardraad kan gebruiken, aangezien de laatste meestal wat soepeler zijn. Daarentegen worden in dit review ook (met succes) vouwbanden gebruikt http://www.cyclingtipsblog.com/2010/04/ ... the-goods/
Rey953, ik heb de naven dus (in wielen van Zoran met Open Pro velgen). Super gepolijst, dus makkelijk schoon te houden, extra gepolijste cups en conussen, titanium body. Wel even zelf afstellen met ouderwetsche conussleutels, want Shimano stelt ze te strak af. Daarna lopen ze fantastisch, vrijwel zonder ratelgeluid overigens, vind ik wel zo prettig.Rey953 schreef:@r600: van de naven verwacht ik ondertussen heel veel. Tot nu toe heb ik van verschillende kanten gehoord dat dit zo'n beetje de beste naven zijn die Shimano ooit heeft gemaakt. Ik heb dus erg benieuwd hoe ze lopen.