Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ik hoor graag je mening over de kleding. (Bikemotion)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39671
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 nov 2010 22:47

Ik heb achter de schermen al wat contact gehad met de initiatiefnemer en sluit mij ook aan bij de mensen die dit een dapper initiatief noemen. Je moet het maar durven!
De meeste opmerkingen die hier gegeven zijn sluit ik mij volledig bij aan.
Klein puntje ter aanvulling; de taillering van de shirts!!! De meeste shirts vallen nog teveel als een hobbezak. Koop ik een M, dan zit ie perfect op het lijf, maar te krap op de schouders en met te korte mouwtjes. Koop ik een L, dan vallen de schouders perfect en de mouwen netjes op lengte, maar dan wordt het aan de voorzijde al snel weer een flubberboel zodra je op de fiets zit.

Qua broeken van mij uit geen aanvullingen; ik rij perfect met mijn Assosbroeken. Als er een broek is dit vergelijkbaar zit zal het design/kleurtje de doorslag geven. Ik kies nu puur op het zitcomfort en dat is iets heel persoonlijks.
Less is bore

Gebruikersavatar
stampertje
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
Locatie: Madrid

Gebruikersavatar stampertje 24 nov 2010 23:12

Nee zo eenvoudig is het inderdaad niet bij een fietsbroek.

Toch lijkt mij het korter maken van bretels of het innemen van de taille van een fietsshirt wel doenbaar. Het wordt nooit aangeboden en dat zal vast z'n redenen hebben.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 24 nov 2010 23:32

Een aantal tips waar ik mij zeker in kan vinden, en wat je vooral bij profkledij ziet. Heb een hele collectie pro-kledij van de voormalige Discovery wielerploeg (Nike), dus ik kan er denk ik over meepraten. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat dit geevenaard zou moeten worden, aangezien profs toch alles persoonlijk aangemeten krijgen (gebeurt bijv. bij de raboploeg).

- een trui met een lange rits, vooral gericht op de slanke, sportieve wielrenner: dus niet, zoals bij zoveel kledij, het model "dikbuik". De trui mag ook wel wat nauwer om de bovenarmen sluiten vind ik.
Bedenk wel dat het bij maatvoering altijd een compromis van meerdere personen tezamen zal zijn: de een is nou eenmaal wat gespierder, gezetter, slanker enz. dan de andere, ongeacht de leeftijd. Maar tussen sportieve renners zullen evenwel weinig dikbuiken te vinden zijn...
Misschien kun je ook lengte- en breedtematen aanbieden? Dit ipv. de zo weinig varierende maten S,M,L en Xl waarbij XXL en XS denk ik niet eens meer een verschil oplevert. ,

- Is al genoemd: een zakje in het mesh-gedeelte aan de achterkant van je broek voor je mobieltje en/of ook aan de binnenkant van je wielertrui, op een prettige hoogte en liefst met een klein ritsje of iets daaromtrent, zodat het er niet uit kan vallen (voor een blackberry o.i.d. zou dat heél zonde zijn).

- Zeem mag best in een andere kleur, maar wat is de toegevoegde waarde ervan? "t gaat toch vooral om een goede pasvorm en kwaliteit (d.i. goede afvoer van vocht/ niet irriterend), lijkt mij ...

fiets381
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:32

fiets381 24 nov 2010 23:40

Succes met het samenstellen van het ideale patroon. Dat is er naar mijn mening namelijk niet. Iedereen heeft andere voorkeuren en wensen plus dat daar bijkomt dat iedereen een andere lichaamsbouw heeft. Bij de een zal het mouwtje wel strak aansluiten terwijl bij de andere deze veel te los is.

Maar ik denk dat de opmerkingen die je hier hebt gehoord je waarschijnlijk al bekend zullen zijn. Maar ik snap het nog niet helemaal, ga je nu een communitie beginnen die je ook wielerkleding wilt gaan aanbieden of wil je nu een 'wielerkledingbedrijf' beginnen?

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 24 nov 2010 23:42

paul@blueOn bike schreef:Broek:

Dames broek:
@Trudie
Mag ik je vragen welke model en maat broek je hebt en wat de binnen-been lengte van de pijpen is en hoelang je ze zou willen?
Wat is volgens jou de beste oplossing voor het bovenstuk bij dames? Normaal als heren, een Y of X vorm?
Zou je het zinvol vinden om het boven van het onderstuk te kunnen losmaken, voor een sanitaire stop?
Wat is volgens jou de beste afweking van de pijpen?
@bibske
Knelt de hele pijp van de assos broek of alleen het elastiek?


Eerst een antwoord op de vraag die aan mij gericht was: enkel het elastiek in de randen. Het is niet een reden geweest om de broek niet te kopen dus zoooo erg is het niet. Het valt me gewoon op dat die iets harder knelt waardoor je een beetje een worsteffect krijgt. Een siliconen strip knelt iets minder en heeft mijn voorkeur boven elastiek.
Ik ben het verder eens met Trudie en de heren over de pijplengte, niet te kort!
Wat betreft de bretels, ik heb de Y van Assos een keer gepast en vond het vreemd zitten. Ik kan prima overweg met gewone bretels, liever nog dan een vervelend elastiek. Mijn Gonso heeft een elastiek aan de achterkant en een zachte band aan de voorzijde, dat is voor mij een prima alternatief!
Onderstuk losmaken is voor mij ook niet perse nodig, truitje met volledige rits is wel een vereiste.

Nog een opmerking over de mouwen: ik heb liever geen elastieken, gaat knellen en je krijgt pofmouwtjes.
Van mij mag een beetje vrouwelijk wel maar het hoeft geen Leontien verhaal te worden. De taille benadrukken zoals Castelli doet bijvoorbeeld vind ik erg mooi.

Gebruikersavatar
martinovibes
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 25 apr 2007 18:55

Gebruikersavatar martinovibes 25 nov 2010 06:24

Wat vind u als ongebonden prestatie gerichte fietser die er goed uit wil zien?
Dan moet je Castelli kopen , plain and simple!

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 25 nov 2010 11:47

@Flores
Dank voor je enthousiaste reactie. Mavic heeft zeker een mooi lijn op de markt gebracht die er goed uitziet en van een technische hoogstand niveau is. Heb jij broeken van hen, ik heb ze gezien zonder elastiek in de pijpen met alleen een dun laagje silicone ik zou graag horen of deze goed op hun plaats blijven zitten?

@Plantagenet
De gemiddelde "Nederlandse" fietser heeft een andere bouw dan de gemiddelde fietser waar veel bedrijven hun kleding voor maken. De juiste maatvoering voor de gemiddelde Nederlandse fietser zal één van de belangrijkste onderdelen van het design zijn. Gelukkig lopen de prijzen van fietskleding flink uiteen zodat er voor iedereen iets te krijgen is waar men tevreden mee is, natuurlijk zit er wel verschil in een broek van 25,- of 125,- euro.

@Danny1407
Voor de punten die jij noemt komt zeker een oplossing, dan wel op de broek of in het shirt of beide.

@andromeda
Je hebt gelijk, de gemiddelde Nederlander kijkt eerst naar de prijs-kwaliteits verhouding en dan naar sfeer, levensstijl en community. Maar dit zijn wel zaken waar ik me naast het eerst genoemde ook op richt. Omdat ik zie dat hier ruimte voor is en de Nederlander dit toch stiekem wel een beetje door aangetrokken word. Mijn idee is geen grote groep die achter een goeroe aan loopt maar een kleine groep met liefde voor de fiets en voor kwaliteit in kleding en beleving. Natuurlijk heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeuren, een detail kan je maar op 1 manier uitvoeren. Maar dan wel zo prettig mogelijk voor alle leden van de doelgroep. Voor mij is het belangrijk om nu jullie ideeën over kleding te horen zodat hierop in kan spelen, dit is namelijk de basis.

@Wesley
Je geeft veel punten die mijn ideeën bevestigen. De verkoop zal online gebeuren omdat je online direct contact hebt met je klanten.
Maten en maat tabellen zijn essentieel, de gemiddelde Nederlandse fietser heeft niet de maten van een gemiddelde "wereld" fietser.
Er komt een extra “waterdicht” zakje met een rist in de shirts met een doorvoer voor de koptelefoon onder het shirt. Ik had het idee dat het misschien handig was als deze los te maken was om hem ook te kunnen gebruiken als een soort portemonnee, maar jij geeft aan dat het beter is om deze vast te zetten?

@Stampertje
Zoals danny1407 aangeeft is maatkleding niet heel makkelijk voor bijvoorbeeld een fietsbroek. Natuurlijk is het langer maken van de pijpen geen probleem, maar om de rest van de broek ook op een specifiek maat te krijgen word lastiger, omdat je dan ook al voor elke broek een zeem op maat moet maken. Maar wellicht in de toekomst of voor een ander kleding bedrijf dat mee leest.
De vermaak service is wel iets waar ik mee bezig ben al zal dat zich in het geval van een broek toch beperkt zijn tot o.a. de lengte van de pijpen en bretels. Natuurlijk heeft dit ook zijn prijskaartje.

@Daniel1975
Jou eerste positieve reactie heeft mij er van overtuigt dat dit een goede plek is om met jullie te discussiëren over de kleding, jullie zijn een deel van mijn doelgroep met veel ervaring.
Het probleem dat jij aangeeft met het shirt heeft natuurlijk met de maatvoering te maken maar deze word natuurlijk nooit precies “op maat” Denk jij dat een verstelbaar “elastiek” zoals en aantal merken onder aan het shirt gebruikt dit probleem nog iets kan verhelpen?

@Jan W.F.
Ik kan het mis hebben en wil het wel controleren maar ik zou er niet vanuit gaan dat alle profrenners alles persoonlijk aangemeten krijgen. Dit is aan één kant ook overbodig omdat de prof renners een makkelijke groep is, hun gemiddelde postuur ligt veel dichter bij elkaar zit dan die van de rest van de fietsers. De elastische tijd van de materialen laat ook enige ruimte voor verschillen.
Elke maat blijft een compromis, dit moet wel een compromis zijn gericht op de doelgroep. Ik moet ook compromissen sluiten op het gene dat ik op voorraad heb en dan worden verschillende breedte en lengte maten al lastig. Hier kan ik dan wel enigszins met een vermaak service op inspelen.
De discussie over de kleur van de zeem is gekomen omdat ik rob74 verkeerd begreep, dit lijkt mij net als jou van onderschikt belang.

@fiets381
Het ideale patroon is onmogelijk en blijft een compromis, zie hier boven. Mijn plan is niet om de zoveelste fiets-community in het leven te roepen, er zijn ruim voldoende community's (zoals deze) die dit goed doen en in de behoefte voorzien. De basis van het bedrijf is wielerkleding, maar het gene dat “er om heen gebeurd” is zeker belangrijk.

@bibske
Dank voor de uitleg, ik zou graag meer meningen van dames horen over de bretels.

@martinovibes
Dit is een reactie waar ik op gehoopt had. Kan jij uitleggen waarom Castelli kleding beter is dan Campagnolo, Giordana, Descente, Mavic, Zero RH+, Assos of Rapha? Ik begrijp dat dat moeilijk is maar wat zijn nu specifieke punten die er echt bovenuit steken?
Genieten van de fiets....

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 25 nov 2010 12:45

paul@blueOn bike schreef:Er komt een extra “waterdicht” zakje met een rist in de shirts met een doorvoer voor de koptelefoon onder het shirt. Ik had het idee dat het misschien handig was als deze los te maken was om hem ook te kunnen gebruiken als een soort portemonnee, maar jij geeft aan dat het beter is om deze vast te zetten?
Het losse zakje in mijn situatie is niet verwijderbaar. De rits zit gewoon aan de buitenkant van het shirt vast, maar het zakje zit los in de zin van niet vast gestikt aan het shirt. Kan er anders wel een foto van maken, mocht het niet duidelijk zijn.

Aan een zakje dat je echt los kan maken en gebruiken als portemonnee heb ik persoonlijk geen behoefte. Geld en ID stop ik met m'n mobiel in een hoesje, voldoet prima. Daarnaast kan je er rekening mee houden dat gebruikers ze gaan verliezen en er vraag naar vervangende portemonnee's ontstaat.
paul@blueOn bike schreef:Denk jij dat een verstelbaar “elastiek” zoals en aantal merken onder aan het shirt gebruikt dit probleem nog iets kan verhelpen?
Het probleem zit hem juist vaak niet in het elastiek onderaan het shirt, maar de stof erboven die te ruim is.

Hoewel ik het systeem nog niet in een wielershirt heb gezien, vermoed ik dat het hetzelfde werkt als bij jassen met verstelling? Zo ja, dan krijg je te maken met hard plastic (zo'n bolletje waar het elastiek met veerspanning tussen wordt geklemd) en een stuk overtollig elastiek, dat lijkt me bij een strak zittend shirt niet prettig.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 nov 2010 12:53

Leuk initiatief! Ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Zo'n verstelservice voor iig de bretels zou ik zeker aanbieden. Die lengte verschilt zo sterk bij de verschillende merken die ik heb geprobeerd. Assos zit bij mij perfect, maar Ultima-bretels laat ik zo maar met 6-8cm inkorten. Je bereikt zo met dezelfde maatvoering rond de heupen/benen een veel grotere doelgroep met een relatief eenvoudige verstelhandeling.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 25 nov 2010 13:11

bibske schreef: Van mij mag een beetje vrouwelijk wel maar het hoeft geen Leontien verhaal te worden.


Wat is er mis met het Leontien verhaal? Smaken verschillen ;-).
Ik hou juist erg van het vrouwelijke qua pasvorm en qua kleur. Ik zou het denk ik zelf nooit gekocht hebben, maar als je het het aan hebt, voel je dat er vanuit Leontien.nl goed over is nagedacht.
De shirtjes zijn mooi getailleerd en sluiten goed aan zonder dat het ergens gaat flubberen. Dat ontbreekt nog wel eens bij andere merken. Ik heb qua breedte maat S nodig en veel dames shirtjes worden dan qua lengte ook erg kort.
En broeken zijn erg persoonlijk. Mijn broekjes van Leontien hebben aan de pijpjes een siliconen rand waardoor de broek goed blijft zitten. Alleen ben ik niet erg tevreden over de zeem. Dan heb ik toch liever Assos.
Van Assos heb ik zowel een broek met Y-bretels als zonder bretels en die zonder bretels zit iets prettiger. Ik heb ook een Nalini broek met Y-bretels maar daarbij zit te bretels bijna tegen je nek aan, wat ik niet lekker vind zitten. Op de Bike Motion werd me verteld dat je dit stuk bij je nek ook in kan knippen, maar dat lijkt me niet de juiste manier.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 25 nov 2010 13:13

ik heb de eerste pagina redelijk doorgekeken, de rest over geslagen, dus wellicht wat dubbele dingen. mijn voorkeuren:

broek:
ik gebruik de RS Bib Short van Sugoi, vooral dat zeem (formula FX zoals ze het noemen) vind ik bijzonder prettig (dik op plaatsen waar je het extra nodig hebt, dun en ventilerend op andere plekken). een ander positief punt, wat eerder ook al genoemd is is het zakje op de rug van de broek. hier kun je inderdaad pasjes/telefoon in doen, zodat je andere zakjes vrij zijn voor eten etc. Overigens vind ik dat de naden van sugoi beter kunnen (zijn nu enkele naden, zou minimaal dubbel moeten zijn)
Daarnaast gebruik ik shimano broeken, ook fijne zeemen (die blauwe). wel een stuk dunner dan van sugoi, wat voldoet voor kortere afstanden.

over het algemeen:
-bretels
-zakje(s) op de broek evt waterdicht
-Dik zeem zoals de sugoi formula fx
-er worden broeken gemaakt met geïntegreerde hartslagmeterband, lijkt me ook ideaal

shirts:
ik heb er verschillende.
lichte kleuren hebben mijn voorkeur vanwege de zon in de zomer,
elastisch in de breedte, niet in de lengte richting.
bij korte mouwen: zorg dat ze niet té kort zijn.
rits moet ver genoeg open kunnen, tot de helft bijvoorbeeld. zeker niet helemaal ritsbaar.

succes ermee en ik ben benieuwd naar het resultaat!
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 25 nov 2010 13:35

litespeed schreef:Zo'n verstelservice voor iig de bretels zou ik zeker aanbieden. Die lengte verschilt zo sterk bij de verschillende merken die ik heb geprobeerd.


Dat lijkt mij ook erg handig. Er zijn heel veel renners met korte benen en een lang bovenlijf of andersom.

Plaats reactie