Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Mythbuster: kou vs snelheid?

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 20 dec 2013 22:27

@Nicosch energie om warm te blijven
The wind is my friend

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 23 dec 2013 10:45

Denk aan auto's.
Een dorstige auto kan best veel vermogen hebben, of niet?
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 23 dec 2013 10:50

C.R3.2011 schreef:@kees0251 Op punt 1 na ben ik het met je eens.

Als aanvulling daarop denk ik dat koude lucht de ademhaling wat bemoeilijkt. De luchtwegen vernauwen wat door de koude.

Wat betreft punt 1 blijft voor mij de vraag of W4 in de zomer anders is dan W4 in de winter?
De doorlaat van de luchtwegen is nimmer (behalve bij astmapatienten) de bottleneck bij het te leveren vermogen.

Wat je met W4 bedoelt moet je nog even toelichten, dat vat ik momenteel niet.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 23 dec 2013 12:54

kees0251 schreef:
C.R3.2011 schreef:@kees0251 Op punt 1 na ben ik het met je eens.

Als aanvulling daarop denk ik dat koude lucht de ademhaling wat bemoeilijkt. De luchtwegen vernauwen wat door de koude.

Wat betreft punt 1 blijft voor mij de vraag of W4 in de zomer anders is dan W4 in de winter?
De doorlaat van de luchtwegen is nimmer (behalve bij astmapatienten) de bottleneck bij het te leveren vermogen.

Wat je met W4 bedoelt moet je nog even toelichten, dat vat ik momenteel niet.

Wat betreft de koudere lucht en samentrekkende luchtwegen en astma kan je gelijk hebben maar bij echt heel koude lucht zou het voor iedereen kunnen gelden.

Ik heb wel begrepen dat de gasuitwisseling in de longen bij heel koude lucht minder efficient verloopt en dat datr voor iedereen geldt.

Lees W4 = windkracht 4 uit het Westen. Maar ik bedoelde eigenlijk een bepaalde windkracht ongeacht waar die vandaan komt ongelijk aan windkracht 0.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 dec 2013 13:35

Beaufort geeft de windsnelheid aan, daar zit geen verschil in tussen 0 of 30 graden Celcius. Bij lage temperaturen is de lucht veel dikker, dus zal een zelfde windsnelheid meer weerstand opleveren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 23 dec 2013 13:38

Over windkracht zijn statistieken.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt, dat staat los van de temperatuur.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 dec 2013 13:41

kees0251 schreef:Over windkracht zijn statistieken.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.

Als je heen en terug rijd via hetzelfde parcours dan zou daar niet teveel verschil in moeten zitten.

Wat volgens mij qua luchtweerstand wel meetbaar uitmaakt is het feit dat luchtweerstand kwadratisch oploopt.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 23 dec 2013 13:43

Nicosch schreef:
kees0251 schreef:Over windkracht zijn statistieken.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.

Als je heen en terug rijd via hetzelfde parcours dan zou daar niet teveel verschil in moeten zitten.
Jawel hoor, daar zit wel degelijk verschil in. Reken het maar eens na.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 dec 2013 13:46

C.R3.2011 schreef:@Nicosch energie om warm te blijven
Ik heb de vorige opmerking nog maar eens gelezen en ik geloof dat we hetzelfde bedoelen.

Volgens mij
Heeft het menselijk lichaam een maximale energieopbrengst.
Deze opbrengts kan omgezet worden in warmte of warmte en bewegingsenergie.

In de zomer geven je spieren zoveel warmte af dat er koeling nodig is van het lichaam bij zware arbeid.

Ik vermoed dat bij lage temperaturen de warmteverlies van dien aard is dat er bijgestookt moet worden en er dus minder energie beschikbaar is voor de spieren, ergo, een lagere gemiddelde snelheid in de winter.

Koppel dat aan de hogere luchtdichtheid bij lagere temperaturen en je hebt volgens mij 2 belangrijke factoren waarom je 's winters minder makkelijk dezelfde gemiddelde snelheden rijd in vergelijking tot de zomer.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 23 dec 2013 14:12

Nicosch schreef:
kees0251 schreef:'s winters gebruik je meer energie, maar energieverbruik hoeft niets te maken te hebben met te leveren vermogen, dat wordt veel door elkaar gehaspeld.
Wat bedoel je hier precies mee?
Zou je eens uiteen willen zetten hoe het volgens jou zit?
Energie verbruik is alles waar je lichaam energie voor nodig heeft, dit moet je aanvullen met eten.
Het geleverde mechanische vermogen is hier een deel van.
Bijvoorbeeld:
Totaal energie verbruik: Fietsen + warmte productie + hart + spijsvertering + hersenen + enz.

In de winter en zomer zijn de verhoudingen anders, in de winter ben je meer kwijt aan warmte productie, terwijl in de zomer veel meer bloed naar de huid moet worden gepompt om daar af te koelen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 23 dec 2013 17:34

Nicosch schreef:
C.R3.2011 schreef:@Nicosch energie om warm te blijven
Ik heb de vorige opmerking nog maar eens gelezen en ik geloof dat we hetzelfde bedoelen.

Volgens mij
Heeft het menselijk lichaam een maximale energieopbrengst.
Deze opbrengts kan omgezet worden in warmte of warmte en bewegingsenergie.

In de zomer geven je spieren zoveel warmte af dat er koeling nodig is van het lichaam bij zware arbeid.

Ik vermoed dat bij lage temperaturen de warmteverlies van dien aard is dat er bijgestookt moet worden en er dus minder energie beschikbaar is voor de spieren, ergo, een lagere gemiddelde snelheid in de winter.
Popiejopielogica (niet beledigend gedoeld)
Nog maar eens:
Het gaat bij te leveren mechanisch vermogen niet om warmte maar om zuurstoftransport, DAT is de limiet *denk aan EPO), de energie/brandstof is niet de limiet.
Waarom plaatst men een turbo op een automotor? Niet om meer energie toe te voeren... maar om meer zuurstof toe te voeren.
In de winter is mijn zweethemd net zo nat als in de zomer, dat duidt al op ruim voldoende warmteproductie, de kachel brandt voluit.
Mogelijk is er vaatverwijding in bepaalde delen van het lichaam met weinig spierweefsel (voor extra warmte), maar daar gaat het dus om de verwarming die wordt opengedraaid, en het is nog maar de vraag of het zuurstoftransport naar de spieren daar onder lijdt
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 23 dec 2013 17:39

Nicosch schreef: Als je heen en terug rijd via hetzelfde parcours dan zou daar niet teveel verschil in moeten zitten.
Nog haren op het hoofd over?
Dat is toch bassisschool niveau rekenen....
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie