Mythbuster: kou vs snelheid?
De doorlaat van de luchtwegen is nimmer (behalve bij astmapatienten) de bottleneck bij het te leveren vermogen.C.R3.2011 schreef:@kees0251 Op punt 1 na ben ik het met je eens.
Als aanvulling daarop denk ik dat koude lucht de ademhaling wat bemoeilijkt. De luchtwegen vernauwen wat door de koude.
Wat betreft punt 1 blijft voor mij de vraag of W4 in de zomer anders is dan W4 in de winter?
Wat je met W4 bedoelt moet je nog even toelichten, dat vat ik momenteel niet.
Cheap light strong, choose two
kees0251 schreef:De doorlaat van de luchtwegen is nimmer (behalve bij astmapatienten) de bottleneck bij het te leveren vermogen.C.R3.2011 schreef:@kees0251 Op punt 1 na ben ik het met je eens.
Als aanvulling daarop denk ik dat koude lucht de ademhaling wat bemoeilijkt. De luchtwegen vernauwen wat door de koude.
Wat betreft punt 1 blijft voor mij de vraag of W4 in de zomer anders is dan W4 in de winter?
Wat je met W4 bedoelt moet je nog even toelichten, dat vat ik momenteel niet.
Wat betreft de koudere lucht en samentrekkende luchtwegen en astma kan je gelijk hebben maar bij echt heel koude lucht zou het voor iedereen kunnen gelden.
Ik heb wel begrepen dat de gasuitwisseling in de longen bij heel koude lucht minder efficient verloopt en dat datr voor iedereen geldt.
Lees W4 = windkracht 4 uit het Westen. Maar ik bedoelde eigenlijk een bepaalde windkracht ongeacht waar die vandaan komt ongelijk aan windkracht 0.
The wind is my friend
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Over windkracht zijn statistieken.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt, dat staat los van de temperatuur.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt, dat staat los van de temperatuur.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.
Cheap light strong, choose two
kees0251 schreef:Over windkracht zijn statistieken.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.
Als je heen en terug rijd via hetzelfde parcours dan zou daar niet teveel verschil in moeten zitten.
Wat volgens mij qua luchtweerstand wel meetbaar uitmaakt is het feit dat luchtweerstand kwadratisch oploopt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Jawel hoor, daar zit wel degelijk verschil in. Reken het maar eens na.Nicosch schreef:kees0251 schreef:Over windkracht zijn statistieken.
In de winter is de wind gemiddeld sterker dan 's zomers, dus de gemiddelde snelheid wordt daardoor 's winters gedrukt.
Het gaat allemaal om kleine beetjes die tezamen een significant verschil bepalen.
Als je heen en terug rijd via hetzelfde parcours dan zou daar niet teveel verschil in moeten zitten.
Ik heb de vorige opmerking nog maar eens gelezen en ik geloof dat we hetzelfde bedoelen.C.R3.2011 schreef:@Nicosch energie om warm te blijven
Volgens mij
Heeft het menselijk lichaam een maximale energieopbrengst.
Deze opbrengts kan omgezet worden in warmte of warmte en bewegingsenergie.
In de zomer geven je spieren zoveel warmte af dat er koeling nodig is van het lichaam bij zware arbeid.
Ik vermoed dat bij lage temperaturen de warmteverlies van dien aard is dat er bijgestookt moet worden en er dus minder energie beschikbaar is voor de spieren, ergo, een lagere gemiddelde snelheid in de winter.
Koppel dat aan de hogere luchtdichtheid bij lagere temperaturen en je hebt volgens mij 2 belangrijke factoren waarom je 's winters minder makkelijk dezelfde gemiddelde snelheden rijd in vergelijking tot de zomer.
Energie verbruik is alles waar je lichaam energie voor nodig heeft, dit moet je aanvullen met eten.Nicosch schreef:Wat bedoel je hier precies mee?kees0251 schreef:'s winters gebruik je meer energie, maar energieverbruik hoeft niets te maken te hebben met te leveren vermogen, dat wordt veel door elkaar gehaspeld.
Zou je eens uiteen willen zetten hoe het volgens jou zit?
Het geleverde mechanische vermogen is hier een deel van.
Bijvoorbeeld:
Totaal energie verbruik: Fietsen + warmte productie + hart + spijsvertering + hersenen + enz.
In de winter en zomer zijn de verhoudingen anders, in de winter ben je meer kwijt aan warmte productie, terwijl in de zomer veel meer bloed naar de huid moet worden gepompt om daar af te koelen.
Popiejopielogica (niet beledigend gedoeld)Nicosch schreef:Ik heb de vorige opmerking nog maar eens gelezen en ik geloof dat we hetzelfde bedoelen.C.R3.2011 schreef:@Nicosch energie om warm te blijven
Volgens mij
Heeft het menselijk lichaam een maximale energieopbrengst.
Deze opbrengts kan omgezet worden in warmte of warmte en bewegingsenergie.
In de zomer geven je spieren zoveel warmte af dat er koeling nodig is van het lichaam bij zware arbeid.
Ik vermoed dat bij lage temperaturen de warmteverlies van dien aard is dat er bijgestookt moet worden en er dus minder energie beschikbaar is voor de spieren, ergo, een lagere gemiddelde snelheid in de winter.
Nog maar eens:
Het gaat bij te leveren mechanisch vermogen niet om warmte maar om zuurstoftransport, DAT is de limiet *denk aan EPO), de energie/brandstof is niet de limiet.
Waarom plaatst men een turbo op een automotor? Niet om meer energie toe te voeren... maar om meer zuurstof toe te voeren.
In de winter is mijn zweethemd net zo nat als in de zomer, dat duidt al op ruim voldoende warmteproductie, de kachel brandt voluit.
Mogelijk is er vaatverwijding in bepaalde delen van het lichaam met weinig spierweefsel (voor extra warmte), maar daar gaat het dus om de verwarming die wordt opengedraaid, en het is nog maar de vraag of het zuurstoftransport naar de spieren daar onder lijdt
Cheap light strong, choose two