Maar ik had een iets minder bondige tekst in gedachten.

Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
ponsteen schreef:Ik zou voor de beginnend fietser ook een paragraafje in de startpost besteden aan het mentale aspect. Je gaat, zeker als onervaren klimmer, een gevecht aan met je lichaam. Je lichaam schreeuwt om te stoppen en in de berm te gaan liggen. Alleen met motivatie kun je tegenwicht bieden. De bekende trucjes zijn uiteraard om niet op je limiet te rijden, niet aan de top te denken maar aan de volgende bocht, proberen om niet alleen maar aan de pijn te denken. Positief blijven dus. Wat (mij) ook helpt is je voor te stellen hoe je de col beklimt en hoe je boven komt (hoe noem je dat ook al weer). Zo komt je lichaam minder snel voor verrassingen te staan en is de (mentale) beloning des te groter wanneer je je plan precies zo uitvoert.
Misschien zijn er mensen die hier een bondig tekstje over kunnen schrijven?
Als je op het vlakke rijdt is tan(alpha) nul en daardoor valt er veel weg uit de formule:Corniel schreef:
Natuurkunde
Om te begrijpen wat het wezenlijke verschil is tussen klimmen en rijden op het vlakke. In een eerder topic poste Rob74 al eens de belangrijkste natuurkundige vergelijking binnen dit kader:
[quote=""rob74""]Q = v * g * tan(alfa) * M + A * cw * rho * v^3
waar:
Q: geleverd vermogen in Watt
g: valversnelling (9,81 m/s^2)
alfa: hellingshoek (in graden)
M: massa fiets + renner (kg)
A: aangestroom oppervlak (m^2)
rho: lucht dichtheid (kg/m^3)
cw: cw-waarde, weerstand waarde (zonder eenheid)
v: snelheid (m/s)
Noot: A*rho*cw is ongeveer 0,35 to 0,4 (ligt aan je aerodynamische houding)
Kortom, op het vlakke is het vermogen dat je moet leven grofweg gelijk aan een constante (afhankelijk van hoe aerodynamisch je op je fiets zit e.d.) maal je snelheid tot de derde macht. Bergop komt die andere factor erbij. En deze neemt snel de overhand. Het grootste deel van je vermogen gaat al snel zitten in het omhoog brengen van je fiets en van jezelf.Q = A * cw * rho * v^3
Het grote verschil tussen deze twee formules zit in de rolweerstand, maar die is veel kleiner dan de andere factoren, en dat er een halfje voor de luchtweerstand staat bij de tweede. Of je dat halfje er voorzet over verrekend met de weerstandwaarde, maakt natuurlijk niets uit.skimons schreef:Formule klopt niet exact, moet zijn:
P = 0.5*A*rho*cw*v^3 (lucht) + 4*v (rol) + m*g*%*v (helling)
zie ook: http://www.velofilie.nl/vermogen.htm
voor bergoprijden (..) maakt het trouwens weinig uit.
Alp d'Huez53:15 schreef: Paar watts meer per uur en ik doorbreek de voor mij magische grens van 50 minuten!
Corniel schreef:
[quote=""rob74""]Q = v * g * tan(alfa) * M + A * cw * rho * v^3
waar:
Q: geleverd vermogen in Watt
g: valversnelling (9,81 m/s^2)
alfa: hellingshoek (in graden)
M: massa fiets + renner (kg)
A: aangestroom oppervlak (m^2)
rho: lucht dichtheid (kg/m^3)
cw: cw-waarde, weerstand waarde (zonder eenheid)
v: snelheid (m/s)
Noot: A*rho*cw is ongeveer 0,35 to 0,4 (ligt aan je aerodynamische houding)
Het grote verschil tussen deze twee formules zit in de rolweerstand, maar die is veel kleiner dan de andere factoren, en dat er een halfje voor de luchtweerstand staat bij de tweede. Of je dat halfje er voorzet over verrekend met de weerstandwaarde, maakt natuurlijk niets uit.[/quote]skimons schreef:Formule klopt niet exact, moet zijn:
P = 0.5*A*rho*cw*v^3 (lucht) + 4*v (rol) + m*g*%*v (helling)
zie ook: http://www.velofilie.nl/vermogen.htm
voor bergoprijden (..) maakt het trouwens weinig uit.