Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen in de kou

cannae
Forum-lid

Gebruikersavatar cannae 29 jan 2012 22:04

Ik ben vandaag bijna 4 uur weg geweest maar ik had binnen een uur koude voeten maar kan er ook meeleven.

Ik had een Assos thermo sok aan met daarover een gore tex winsstopper sok, dan de schoen een sidi ergo 2 met daarover een assos toecover feitelijk windstopper punt voor over de voor voet en daarover een Pro endure npu overschoen. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik nog een Assos winter overschoen aandoe tussen de toecover en de neopreen overschoen, anders moet ik misschien toch nog eens een winterschoen gaan halen.

Verder heb ik een aardige collectie met winterkleding, vandaag heb ik uiteindelijk een 3/4 broek onder een lange broek aangedaan om de kou en de wind te kunnen trotseren. Voor de handen heb ik het 3 lagen systeem van Assos wat prachtig werkt.
enjoy the ride

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 29 jan 2012 22:14

Ski sokken misschien?

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 29 jan 2012 22:21

Voor koude tenen, veel bewegen minimaal eens in de 5 min. Als geleider aluminium tussen sok schoen en tussen sok en voet een probleem is dan wel dat je zweet vocht niet weg kan.
Voor de rest veel lagen met wind stopper

lucille
Forum-lid

lucille 29 jan 2012 22:26

Sinds ik zooltjes van schapenwol in combinatie met neopreen overschoenen heb, heb ik geen last meer van koude voeten. (en goede sokken) Ook niet op de wat langere tochten.

RRon
Forum-lid

Gebruikersavatar RRon 29 jan 2012 22:29

steven250 schreef:Ik probeer zo veel mogelijk gewoon door te fietsen, laagjes dragen is het devies. Ik heb een lange fietsbroek van Agu met windtex (maar zonder zeem)en die draag ik over een lange fietsbroek van Castelli met zeem en dan houd ik de benen wel warm. Daarnaast een winterjas met daaronder 2 lagen, tevens heeft deze jas zo'n stuk binnenvoeringl bij de handen waar je je duim door heen steekt, dan kan het niet tochten.
Ik worstel alleen nog met koude voeten, maar ik verwacht een deze dagen mijn Northwave Fahrenheit GTX winterschoenen, dus hopelijk is dat dan ook opgelost. Met een paar Sealskin sokken en dikke overschoenen moet ik die toch warm kunnen houden.

Drinken is altijd nog het lastigste, een koude/bevroren bidon is niet fijn, maar de tip van vorig jaar werkt het beste: Zet 1 bidon op je fiets en 1 onder je jas op je rug. En als je die regelmatig wisselt kan je de drink gewoon warm houden dmv je lichaamswarmte :)

Die heb ik ook besteld de 24ste in Engeland en hoop ze ook binnen een paar dagen te ontvangen en uit te proberen, koude voeten heb ik een hekel aan!! ;)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 jan 2012 08:32

mao schreef:Voor koude tenen, veel bewegen minimaal eens in de 5 min. Als geleider aluminium tussen sok schoen en tussen sok en voet een probleem is dan wel dat je zweet vocht niet weg kan.
Voor de rest veel lagen met wind stopper
Met al die lagen ademt de boel sowieso niet. Daarom moet je sokken gebruiken die veel vocht opnemen, of het liefst doorlaten naar de volgende laag. Ik gebruik wollen sokken van de Welkoop, werkt in mijn ervaring beter dan skisokken of wandelsokken van Bever.

Ik merk dat mijn winterschoenen behoorlijk nat zijn na 3-4 uurtjes fietsen, maar mijn voeten blijven nog redelijk droog en warm.

xxl_shadow
Forum-lid

xxl_shadow 30 jan 2012 09:30

Nou gister nog 1,5 uur geweest, was voor mij echt max hoor... nu het kouder wordt, blijf ik lekker binnen.... vind het helemaal niks met dit weer!
Ga lekker de spinningbike op!
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

bibske
Forum-lid

bibske 30 jan 2012 09:35

Met sokken zweer ik bij Smartwool, kost wat maar dan heb je ook wat (heeeeeerlijk warme voeten!) Een vetlaagje werkt overigens het beste tegen de kou, weeg nu 10 kg minder en heb zoveel extra kleding nodig! Vandaag voor woon-werk mijn helmmuts onder mijn gewone wintermuts om een beetje warm te hebben. Ik hou mijn hart vast als het écht koud wordt!

JFKE
Forum-lid

JFKE 30 jan 2012 12:40

gisterochtend dikke twee uur gefietst. Megadikke overschoenen (BBB), thermoshirt--> langekoerstrui--> winterjack, thermobroek -->lange winterkoersbroek. Handschoenen aan, bandana op de kop. temperatuur rond het vriespunt en af en toe lichte sneeuw.

Topdag gehad.

rinke
Forum-lid

rinke 30 jan 2012 13:16

Gisteren 102 km in 4 uurtjes weggetrapt :) Wel al na 50 km ijskoude tintelende tenen.. Ik ga het volgende keer nog eens proberen met extra shoecovers onder mijn overschoenen! goede tip!
Voor de rest lekker warm gebleven. Dan twee vragen ter discussie:
1. Ik fiets 1x per week vanuit mijn werk terug en de volgende ochtend weer heen, enkele reis 71 km. Vinden jullie het verantwoord om dit aankomende donderdag met (voorspeld) -10°C te gaan doen over donkere verlaten weggetjes in het Groene Hart?
2. Ik fiets normaal 100 km met +/- 3 a 4 mueslirepen en een volle bidon energiedrank (en daarnaast water) zonder problemen. Gisteren waren echter de repen na 65 km op en ik had me een partij honger!! Kan dit door het koude weer veroorzaakt worden (voeding voor de rit was gelijk aan anders...)

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 30 jan 2012 13:34

Helaas is er ook sneeuw gevallen blijf toch maar thuis of langlaufen in de Ardennen.

mj
Forum-lid

mj 30 jan 2012 13:35

2. kan door kou komen inderdaad.......................

en 1....... qua kou moet het wel kunnen als je je goed aankleed, gladheid lijkt me een groter probleem!

Plaats reactie