Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bouw jij je fiets zelf op? of laat je het de dealer doen

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 29 mar 2012 11:40

Okee, ik zal hem even nuanceren. Zo'n Pax-kledingkast met schuifdeur is al een minder makkelijke stelling ;) Maar als je dat kan, kun je ook een fiets opbouwen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 29 mar 2012 11:42

Kan het zelf maar gezien werk, familie, etc mag alleen Epbike aan mijn fiets zitten en besteed ik de tijd liever aan fietsen en andere zaken.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
pmx
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jun 2011 13:51
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar pmx 29 mar 2012 11:52

ik heb mijn 2e principia samen met de fm opgebouwd, heel erg leerzaam. zelf alle onderdelen meenemen, en dan in zijn werkplaats aan het handje aan de slag :)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 mar 2012 12:15

Gastheerg schreef:
japiecarbon schreef:En eigenlijk is het belangrijkste wat je nodig heb niet te koop..... Technisch inzicht ;-)
Dat betwijfel ik. Ik snap wel dat de meeste die zelf hun fiets opbouwen hun ego een beetje willen strelen, maar een fiets opbouwen gaat natuurlijk nergens over.

Gezond boeren verstand en gewoon doen.
Het is idd niet moeilijk! Maar zonder een beetje technisch inzicht kOm je er echt niet hoor.
Ik ken zat mensen die ik niet aan mijn fiets zou durven laten sleutelen. Er zijn zat mensen die amper een bandje kunnen wisselen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 mar 2012 12:28

eelcoz schreef:
japiecarbon schreef:Ik kan alles aan een fiets (behalve wielen spaken) en heb geen speciaal gereedschap gekocht...
Hoe haal je dan een cassette los (om maar eens iets te noemen)?
Dat noem ik nu geen speciaal gereedschap, en we hadden het wel over duur speciaal gereedschap.

eelcoz

eelcoz 29 mar 2012 12:29

Ok, mijn interpretatie van 'speciaal gereedschap' was gereedschap dat je nergens anders voor gebruikt dan voor je fiets.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 mar 2012 12:48

Daar heb je dan ook weer gelijk in. Behalve een kettingzweep en een cassette afnemer heb je niet veel nodig, een cupsleutel en een momentsleutel misschien.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 29 mar 2012 16:58

Zoveel mogelijk zelf, want leuk en goedkoper EN vaak beter dan een FM met haast. Gebruik de Fiets gids, Youtube, handboek en m'n zwager :)
Ga toevallig vanavond m'n fiets halen waar andere balhoofdcups in geperst moesten. Die cups laat ik er inzetten, maar balhoofdinstallatie etc gaat dan zelf wel weer.

En gisteren de laatste hand aan m'n SS gelegd, creëert meteen een emotionele band met je fiets.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 30 mar 2012 16:06

Ik ben nu bezig mijn racefiets te demonteren, omdat het frame gespoten gaat worden. Ik loop nu wel tegen paar dingen aan zoals vastzittende zadelpen, dolgedraaide remhoefbout in voorvork en bottom bracket. Daar moet mn racefiets toch helaas naar de FM. (ja, ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het echt niet los en om niks te forceren ga ik het maar laten doen)
Fiets weer opbouwen doe ik zelf.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 mar 2012 16:30

amclassic-fan schreef:
Gastheerg schreef:
japiecarbon schreef:Ik vraag me eigenlijk af waar je nou echt duur gereedschap voor nodig heb??
Een balhoofdpers zal voor de meeste (zeker beginners) toch aan de prijs zijn.
Een stukje draadeind (m10 ofzo), een paar bouten, wat oude lagers en een plankje voldoen uitstekend. Met een beetje creativiteit valt het nodige geld te besparen bij 't onderhoud van de fiets. Wat te denken van versleten bodies, volgens de fabrikanten moet je dan een nieuwe kopen, maar in de praktijk kan je bijna altijd zo 't lagertje vervangen.
Met een stukkie M10 draadeind, twee bouten, 2 ringen en twee plankies pers ik idd ook een balhoofd. Maar waar stop jij die lagers dan?

(iemand trouwens een subtielere 'alternatieve' manier dan een grote platte schroevendraaier om het balhoofd uit het frame te krijgen?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 30 mar 2012 16:37

heb je wellicht een schetsje hoe zo'n zelfbuow balhoofdpers eruit ziet?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 30 mar 2012 16:50

ridefreeordie schreef:heb je wellicht een schetsje hoe zo'n zelfbuow balhoofdpers eruit ziet?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=74307" onclick="window.open(this.href);return false;

zoiets als op bovenstaande site..
Addict R1

Plaats reactie