Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets te klein of niet?

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 04 apr 2012 12:47

Ja vond het ook vreemd dat hij hierover begon.. Probleem is dat ik er zelf verder te weinig vanaf weet, dus als ik in een winkel zou staan, zou ik me wel redelijk snel en makkelijk laten ompraten door een dergelijk persoon.. Denk dat veel leken hier wel last van hebben!

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 04 apr 2012 16:10

Ik ben ook 1.86 en heb een 58 Cervélo met een 18cm balhoofdbuis. De bovenbuis is wel iets langer met 58cm, maar ik gebruik een pen van 12cm en een compact stuur. Met de Cube kom je met een 13cm en een normaal stuur aan dezelfde reach. Natuurlijk zijn onze verhoudingen niet gelijk, maar het geeft toch een idee. In mijn ogen zit je ook wat te laag omdat je zo makkelijk met je benen aan de grond komt, maar volgens mij moet er nog zat zadelpen over zijn om daar wat te proberen.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 04 apr 2012 20:09

De foto geeft niet genoeg duidelijkheid. En bij een lichaamslengte van 1.86 moet doorgaans een 58-60 cm hoogte voldoende zijn, zolang de lengte dan wel goed is.
Dat kun je nu niet bekijken. Doorgaans genomen (holland/amerikaans gemeten) moet je zo'n 57 lengte hebben (traditionele fiets, dus geen slooping).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 apr 2012 21:36

We zijn nu al 3 blz ver en TS is er nog niet wijzer van geworden. Hoe wil je nu iemand adviseren op basis van deze foto?
Meten = weten. Dus laat je opmeten of je zult blijven twijfelen. Probeer het evt zelf via "competitive cyclist"

blackmax
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 02:19

blackmax 04 apr 2012 21:47

Geen enkel lichaam is hetzelfde. Belangrijkste zijn de binnenbeenlengte en de armlengte. Hier zijn diverse formules voor. Omdat de frames de laatste jaren meer sloping zijn, kun je deze alleen gebruiken ter indicatie. Gezien jouw lengte zal een 61cm frame sowieso voldoen. Als je op dit moment een 58er hebt zou je wat kunnen doen met de stuurpen. Kies bijvoorbeeld een stuurpen met een andere hoek, waardoor het stuur iets hoger komt te liggen.
Het frame lijkt mij inderdaad kort maar vind ik persoonlijk wel prettig. Over de foto gesproken; dat het frame te klein lijkt is (optisch) bedrog. Omdat jij niet lichtgewicht bent en op de foto casual gekleed bent lijkt het frame te klein. Ik denk dat je op de foto heel moeilijk het verschil in grootte tussen een 58er en een 61er kunt zien.
..... nee, op de fiets.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 05 apr 2012 00:09

gene schreef:We zijn nu al 3 blz ver en TS is er nog niet wijzer van geworden. Hoe wil je nu iemand adviseren op basis van deze foto?
Meten = weten. Dus laat je opmeten of je zult blijven twijfelen. Probeer het evt zelf via "competitive cyclist"

Gene, dit antwoord was al veel eerder gegeven.... even scrollen en tussen de antwoorden zoeken zorgt ervoor dat er niet dezelfde antwoorden volgen. :D :o


Zou eerst eens langs een andere FM gaan meten op een pasfiets. Maar je kunt een hoop sleutelen,maar je fiets moet je lekker passen.
Beetje spelen met stuur en zadelpen is een mogelijkheid, maar hoort in feite niet. Een Look Ergopost kan/kon je over een langere rails schuiven.
Of een Ritchey zadelpen, BBB..., FSA, 3T, Tune....
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

VJdidi
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 apr 2012 23:23

VJdidi 05 apr 2012 00:31

Simpel, laat je uitmeten en kijk of het haalbaar is dmv aanpassen onderdelen (stuurpen,...) bvb ik ben 1m94 en rijd met scott xl-kader (58) en ik kom er wel met lange stuurpen gezien mn relatief korte binnenbeenlengte. Ik denk dat dit een duidelijk advies is.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 05 apr 2012 08:27

VJdidi schreef:Simpel, laat je uitmeten en kijk of het haalbaar is dmv aanpassen onderdelen (stuurpen,...) bvb ik ben 1m94 en rijd met scott xl-kader (58) en ik kom er wel met lange stuurpen gezien mn relatief korte binnenbeenlengte. Ik denk dat dit een duidelijk advies is.
+1!!!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 05 apr 2012 09:51

ff tips voor een andere foto:
trek je fietskleding aan
klik beide voeten in de pedalen (leun dus ff tegen een muurtje ofzo)
draai je pedaal aan de foto kant in de onderste stand.
neem een foto haaks op het frame.

Ik heb namelijk het gevoel dat de huidige foto behoorlijk vertekend. Hij is van boven genomen en je staat ook nog eens met een voet op de grond....
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13526
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 apr 2012 13:35

Je foto ziet er apart uit lijkt wel of een van de twee groter danwel kleiner is gemaakt.
Ik ben 185 met een 58cm litening met 12cm stuurpen en een BBL van 91.

Opzich zit je bij cube met 185 wel op een grensgevalletje 58 of 60.
Ik rijd graag met een lange minimaal 12cm stuurpen op de racer liever nog 13 en een setback van 9cm
Maargoed mijn zadelpen van 300mm zit dan weer ruim 1cm boven de maximum maat, dat word binnenkort opgelost met een andere pen.

Een maat is enorm lastig. Ik heb lang MTB gereden en twee jaar geleden een racer gekocht. verschillende fietsen gepast gereden adviezen, de een vertelde cube 58 de ander 60. Op beide pas ik goed, want heel eerlijk veel verschil zit er niet tussen een maat. Bij cube maar 1 cm in de lengte van de bovenbuis en daar gaat het met name om, met een 60cm zit je dus maar 1cm verder! een stuurpen van bv 10 naar 12 is dus meer!

maak even een goede foto, liefst met fietskleding. Je zadel lijkt me ook 1 a 2 cm te laag maar das moeilijk kijken zo.
Ik raak met mijn maten zeker niet met ellebogen mijn knieen, bij wat ongecontroleert sprinten wel een met mijn knie mijn stuur, maar ik zei al ongecontroleerd sprinten :D
maargoed als ik het zo zie zijn we evenlang maar totaal anders gebouwd

ik zou eerst nog maar wat aanpassen voordat je iets anders koopt. Daarbij in de beugel rijd ik zelden alleen in een afdaling in de beugel zit ik zo diep dat ik dat alleen ff doe om mijn rug een beetje op te rekken. Ik zie sommige profs het ook zelfden tot nooit doen, weer een andere discussie maar toch, Fabian wel eens in de beugel gezien?

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 05 apr 2012 15:04

Leuk en goed om te zien dat ik als leek zijnde toch goed geholpen wordt door overige forumleden hier.

Even ter info, een 130mm stuurpen is inmiddels besteld. Komt morgenmiddag binnen, dus ik ga hier dan gelijk mee aan de slag. Zadel moet inderdaad nog hoger, dat was ik al een tijdje van plan, maar nog niet veel tijd gehad.

De foto is vanuit een rare hoek genomen, beetje van bovenaf, waardoor de foto wellicht iets vertekend. Zal mijzelf dit weekend eens laten fotograferen in fietskledij met hopelijk de langere stuurpen!

Gebruikersavatar
deRasechte
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2011 16:47
Locatie: Haalderen

Gebruikersavatar deRasechte 05 apr 2012 19:33

Je hebt de fiets in Nijmegen gekocht, dus ik neem aan dat je in de regio Arnhem/Nijmegen woont?

Ik zou wel een keer met je kunnen gaan fietsen, dan zou ik eens kunnen zien hoe het eruit ziet;
en wat er veranderd kan worden om de houding te verbeteren.

Laat me maar weten als je interesse hebt ;)
Specialized | 2012 Eerstejaars Junior | Groot sport liefhebber!

Plaats reactie