Pagina 4 van 8

Geplaatst: 23 nov 2010 11:15
door kukelekupers
Amclassic-fan schreef:Een crossfiets heeft dezelfde maat wielen en daar hoor ik nooit iemand over dat 't zoveel beter over opstakels rolt.



Besef je inmiddels al hoe stom deze opmerking is?
Net als je andere opmerkingen in dit topic overigens, jammer dat mensen daardoor een verkeerd beeld krijgen over 29ers.

Je kunt niet zomaar zeggen dat iemand te kort is voor een 29er, en als jij er niet hard mee door een bocht kan wil dat niet zeggen dat iedereen daar last van heeft.
Andere nadelen (voor zover die er zijn) wegen niet op tegen de voordelen. Een 29er is sneller.

fietspret schreef:Heeft niks met domme Nederlanders te maken, de 29-er werd tot een paar jaar terug simpelweg niet geleverd in Nederland.
Ik rijd nu nog op een 26-er, maar ik weet nu al zeker dat mijn volgende fiets een 29-er gaat worden. Ideaal voor de Nederlandse bospaden, en het rijdt gewoonweg fijner (vind ik).



Heeft met conservatieve Nederlanders te maken, en imho is conservatief zijn dom.
29ers zijn al 10 jaar te krijgen in NL (Nishiki, en op een gegeven moment ook Gary Fisher dacht ik).
Ik heb er toen ook een tijdje opgereden, maar dat was toch iets te veel van het goede (ik was toen nog maar een klein ventje :p).

Juist in het buitenland zijn 29ers fijn, daar komen de voordelen pas echt tot z'n recht. Als er nadelen zijn merk ik die eerder in NL dan daarbuiten.

Geplaatst: 23 nov 2010 11:43
door daniel1975
Kulekupers, realiseer je zelf wel hoe enorm dom jouw betoog hierboven is?
Als een 29" ECHT zo bloedsnel is als jij zo extreem stellig beweert, waarom rijden mannen en vrouwen als Hermida, Gunn-Rita Dahle, Absalon, Sauser, Naef, Schurter en Spitz dan toch allemaal op een 26"?
Die mensen zijn allemaal zooooooo conservatief en dom.....

En het is algemeen bekend dat het snelle bochtenwerk met een 29" minder soepel gaat dan met een 26". Dat is niet alleen bij AMCF zo ;-). Rechtuit zal de 29" idd sneller zijn.
En als je slechts "denkt" dat GF al een aantal jaar 29" in zijn pakket had in NL geeft dat ook wel aan hoe goed je thuis bent in het wereldje. GF was namelijk een van de pioniers op dit gebied!
En ja, je hebt gelijk dat het al 10jr te krijgen is in NL, maar dat was een minimale niche-markt. Je kunt het de gemiddelde biker niet verwijten dat ie dom is, omdat ie dat niet weet. Pas de laatste paar jaar komen er meer en meer 29-ers in de showroom.

Prima dat je je eigen mening hier verdedigd, maar doe het wel met een beetje realiteitsgevoel en respect!

Geplaatst: 23 nov 2010 12:06
door kaj1500
Zouden kwalificaties als 'enorm dom' en dergelijke achterwege kunnen blijven? Het komt de leesbaarheid meestal niet ten goede.

Overigens wordt er in de Worldcups nog best veel met hardtails gereden. Spark maar verkopen dan, @D75? ;) Met andere woorden: wat de 'big guns' doen, is niet zo belangrijk.

En 29-ers zijn in de grote wedstrijden wel steeds meer te ontdekken voor een geoefend oog.

Geplaatst: 23 nov 2010 12:49
door daniel1975
Er rijden ook Sparks en Epics in de WC's ;-). En wat de grote jongens doen is op dit gebied IMHO wel degelijk van belang; een merk als Speci heeft ook een 29er Epic beschikbaar. Als die fiets sneller zou zijn, zou die toch wel gebruikt worden door de teamrijders?

En er komen zeker wel wat 29ers langs, maar het ging mij even om de enorme stelligheid en kwalificering die KK hanteerde (vandaar ook mijn vergelijkbaar taalgebruik/stellingname).

Geplaatst: 23 nov 2010 13:10
door mtbfool
Ben zelf iemand die een jaar of 11 geleden al op een 29 er heeft getest en ik heb zelf de conclusie getrokken dat het wel een toevoeging is.
Alle wilde verhalen komen vaak van mensen die er niet mee gereden hebben.
Heb ook ervaring als wedstrijdrenner met een 29er en was zeker niet langzamer dan met een hardtail en met een fully.
Een 29er heeft echt wel voordelen maar ook wel wat nadelen waar je even overheen moet kijken om het geheel goed te kunnen beoordelen.
De grote wielen met de ballonbanden zorgen voor een beter plaatje ten aanzien van de roleigenschappen en een 29er is erg licht te bouwen tegenwoordig.

Grtz+ mtbfool

Geplaatst: 23 nov 2010 13:25
door kaj1500
Pin me er niet op vast, maar ik denk dat die 29er Epic wel degelijk gebruikt is door Specialized rijders. Burry Stander heb ik in ieder geval op verschillende wielformaten gezien. Er zal per parcours een afweging gemaakt worden welke fiets te gebruiken. Dat een 29er per definitie sneller is, lijkt mij ook iets te ver gaan.

Mogelijk maken de vaardigheden van de rijder ook een verschil in de fietskeuze. De worldcup toppers kunnen nu eenmaal meer met een fiets dan een gemiddelde liefhebber. Die jongens rijden op hardtails van dingen af waar ik een DH bak voor nodig zou hebben. :D

Een andere verklaring voor de relatieve zeldzaamheid van de 29er in het wedstrijdcircuit, kan de verkrijgbaarheid zijn. Afgelopen jaar hadden zeker niet alle merken een 29er in het topsegment beschikbaar.

Geplaatst: 23 nov 2010 13:41
door litespeed
Ik heb er weinig verstand van, maar wat profs gebruiken in een WC is vanwege de duur van de inspanning ook wat minder interessant voor de meesten hier, lijkt mij. Een uur knallen op een mtb staat toch niet in verhouding tot uren toeren of het rijden van een marathon wat de meesten hier toch doen. Dan komt een 29'er wellicht wel sterker bovendrijven.

Geplaatst: 23 nov 2010 13:55
door fatmodul
Daniel1975 schreef:
En het is algemeen bekend dat het snelle bochtenwerk met een 29" minder soepel gaat dan met een 26". Dat is niet alleen bij AMCF zo ;-). Rechtuit zal de 29" idd sneller zijn.


Niet om het een of ander, maar ik lees eigenlijk in alle reviews op internet en in bladen (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd) dat juist in het snelle bochtenwerk de 29er de punten pakt, en dat de 26er dat weer doet op technisch werk op lage snelheid.
Overigens zelf geen praktijkervaring, al ben ik wel benieuwd hoe een 29er rijdt. Aan de andere kant, nodig is het niet, vermaak me ook meer dan prima op mijn 26er.

Geplaatst: 23 nov 2010 15:20
door walliebal
Ik lees hier interessante opmerkingen (en minder interessante) over de 29-er. Ik ben ook wel benieuwd of het wat voor mij zou zijn. Dit vooral vanwege het hogere comfort tov een 26" hardtail.
Verder wil ik opmerken dat de termen "conservatief" danwel "progressief" neutrale termen zijn. Nederlanders bestempelen als conservatief (en dom???) omdat de 29-er hier zo langzaam doordringt lijkt mij onzin. De klapschaats zal in de USA ook niet zo zijn ingeburgerd als hier.

Geplaatst: 23 nov 2010 18:18
door rodger
Voor jullie nederlanders kan ik wel begrijpen dat een 29'voordelen heeft.Jullie zijn gemiddeld groter dan ook wel andere Europeaan.
Zelf ben ik ook geintersseerd in een 29' maar ben slechts 1m69 zou dit doenbaar zijn?

Geplaatst: 24 nov 2010 22:51
door daniel1975
Fatmodul schreef: Niet om het een of ander, maar ik lees eigenlijk in alle reviews op internet en in bladen (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd) dat juist in het snelle bochtenwerk de 29er de punten pakt, en dat de 26er dat weer doet op technisch werk op lage snelheid.


Dan lezen wij toch andere bladen :D.

Uit de MountainbikePlus: door de grote wielen stuurt de 29er minder makkelijk door korte bochten en accelereert het minder makkelijk. Op het rechte stuk daarintegen rolt het lichter en langer door.

Geplaatst: 24 nov 2010 23:04
door baron062
Daniel1975 schreef:
Fatmodul schreef: Niet om het een of ander, maar ik lees eigenlijk in alle reviews op internet en in bladen (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd) dat juist in het snelle bochtenwerk de 29er de punten pakt, en dat de 26er dat weer doet op technisch werk op lage snelheid.


Dan lezen wij toch andere bladen :D.

Uit de MountainbikePlus: door de grote wielen stuurt de 29er minder makkelijk door korte bochten en accelereert het minder makkelijk. Op het rechte stuk daarintegen rolt het lichter en langer door.


Blijkbaar leest @Fatmodul de serieuze bladen.....