Wat je nu suggereert klopt helaas niet. Service van de FM kent z'n prijs: ik ken geen FM die een wielset van € 500 uit eigen zak gaat betalen omdat de importeur/fabrikant geen 'garantie' verleent. Daarbij heb je wel degelijk (in beginsel, afhankelijk van gebruik/staat et cetera) recht op garantie indien je bijvoorbeeld 1 maand (na de eerste 2 jaar dus) garantie claimt. Of het wordt toegewezen is een ander verhaal..joeywl schreef:hanz1963 schreef:Dat is niet in beginsel zo. Dat is helemaal zo. Je koopt bij de winkel, en die geeft de garantie. Dat ze zich vaak verschuilen achter fabrikant of importeur is om hun eigen financien te beschermen, maar heeft géén wettelijke basis. En dus is het wel de bedoeling dat de winkelier opdraait voor de kosten, als die er niet uit komt met de fabrikant of importeur.japie916 schreef:Ook denkt men dat de FM de garantie verleent. In beginsel is dat wel zo. De consument heeft garantie bij de FM. Maar de FM moet ook schadeloos gesteld worden door de leverancier/fabrikant. Als de leverancier/fabrikant de claim afwijst dan zou de FM moeten opdraaien voor de kosten. Lijkt mij niet echt de bedoeling.
De klant moet inderdaad nooit de dupe zijn. Er is ook nog zoiets als service van de FM zelf. Maar ben het wel met Japie eens dat veel consumenten ( niet alleen in de fietsen ) denken dat ze levenslange garantie hebben. Als jij een product koopt dan ga jij akkoord met hun garantie voorwaarden, is dat 2 jaar dan is dat 2 jaar.
Mavic Ksyrium Equipe velg gescheurd?Garantie?
Addict R1
Dus het is eigenlijk 'logisch' dat een FM geen risico loopt en wel marge neemt op de producten die hij verkoopt? Dit lijkt mij geen ondernemerschap. Die garantiegevallen horen tot het risico van de FM, hoe hij het op zijn beurt verhaalt op de verdeler is zijn probleem, dit mag nooit het probleem van de klant worden.
Recht hebben en krijgen is inderdaad wat anders, vaak is het de moeite niet waard om juridische stappen te ondernemen om je recht te krijgen, en daar maken FM's misbruik van..... dit lijkt mij toch wel een hiaat in het NL consumentenrecht. Gelukkig bestaan er tegenwoordig veel belezen fora's, waar je de macht, door een kritisch stukje te schrijven, weer enigzins naar je toe kan trekken.....
Recht hebben en krijgen is inderdaad wat anders, vaak is het de moeite niet waard om juridische stappen te ondernemen om je recht te krijgen, en daar maken FM's misbruik van..... dit lijkt mij toch wel een hiaat in het NL consumentenrecht. Gelukkig bestaan er tegenwoordig veel belezen fora's, waar je de macht, door een kritisch stukje te schrijven, weer enigzins naar je toe kan trekken.....
Ik bedoel min of meer te zeggen: als de fabrikant de garantie afwijst, dan moet de FM wel extreem goede 'service' bieden wil hij de klant (neem een wielset van € 500, -) vergoeden. De fabrikant wijst de claim af (bv. omdat de fabrikant van mening is dat het slijtage is/door een val komt/ of verkeerde montage/gebruik). Recht halen is (iets) makkelijker als je bij een rechtsbijstandverzekering bent aangesloten. Voor wat betreft hiaat consumentrecht: helemaal mee eens; ken meerdere mensen die het bos in zijn gestuurd met een telefoon, die volgens de fabrikant 'vocht' in de binnenkant had, was volgens de fabrikant dus verwijtbaar (geen garantie) aan de gebruiker.baron062 schreef:Dus het is eigenlijk 'logisch' dat een FM geen risico loopt en wel marge neemt op de producten die hij verkoopt? Dit lijkt mij geen ondernemerschap. Die garantiegevallen horen tot het risico van de FM, hoe hij het op zijn beurt verhaalt op de verdeler is zijn probleem, dit mag nooit het probleem van de klant worden.
Recht hebben en krijgen is inderdaad wat anders, vaak is het de moeite niet waard om juridische stappen te ondernemen om je recht te krijgen, en daar maken FM's misbruik van..... dit lijkt mij toch wel een hiaat in het NL consumentenrecht. Gelukkig bestaan er tegenwoordig veel belezen fora's, waar je de macht, door een kritisch stukje te schrijven, weer enigzins naar je toe kan trekken.....
Addict R1
Vaak krijgt de klant ook meer gedaan dan wij FM als de garantie is verlopen. Klinkt raar maar uit praktijk blijkt het wel zo.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het hangt gewoon af van de eerlijkheid en bereidwilligheid van de leverancier en ook of de FM een beetje in staat is een goede relatie op te bouwen met je leverancier, noem of probeer het meer een partner te maken.
Ik snap de fabrikanten ook niet. Ik heb een aantal jaren geleden een probleem gehad met mijn frame. Officieel 3 jr garantie en het frame was 3,5 jr oud. Toch kreeg ik zonder vragen binnen een week een nieuwe, dat is wel de rede dat ik zonder twijfel van het zelfde merk een carbon fiets heb gekocht.
Mavic koop ik bv gewoon niet meer omdat ik dat risico niet ga lopen, dom lijkt me want die extra wildste hadden ze meer aan verdient dan die ene velg die ze hadden moeten leveren.
Ik snap de fabrikanten ook niet. Ik heb een aantal jaren geleden een probleem gehad met mijn frame. Officieel 3 jr garantie en het frame was 3,5 jr oud. Toch kreeg ik zonder vragen binnen een week een nieuwe, dat is wel de rede dat ik zonder twijfel van het zelfde merk een carbon fiets heb gekocht.
Mavic koop ik bv gewoon niet meer omdat ik dat risico niet ga lopen, dom lijkt me want die extra wildste hadden ze meer aan verdient dan die ene velg die ze hadden moeten leveren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Hoe staat het tegenwoordig met de kwaliteit en de garantie afwikkeling van Mavic ?