Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Veel problemen Mavic t.o.v. rest

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jul 2012 23:08

En hoe gaat andere lagers voorkomen dat er voor de 3e keer zand in zijn lagers komt na een beperkt aantal km's?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 15 jul 2012 23:28

Niet, de nylonlager in de body is niet gebouwd om eeuwig mee te gaan volgens http://roguemechanic.typepad.com/roguem ... _mavi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom is het onderhoud ook zo precair bij deze wielen. Goed met minerale olie (Pedro's Road Rage) onderhouden, en je kunt als extra met vaseline de buitenkanten van de naven "dichtsmeren" om vuil te weren.
Er word ook gezegd dat niet het probleem van het lager is, maar dit gewoon hoort bij dit type wielen/lager/ontwerp. En niet omdat het ontwerp slecht is, maar onderhoud hiervan vaker nodig is als wat je normaliter gewend bent.

Extra toevoeging: https://www.google.nl/#hl=nl&output=sea ... 11&bih=617" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier vindt je meer info over de freehubs van Mavic.

http://velonews.competitor.com/2006/10/ ... ubs_101299" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=FzoBeJ5HaOI" onclick="window.open(this.href);return false; Onderhoud van de freehub body van Mavic


Nog een tip!

Hi All
I just read about your Mavic rear hub issue. The problem (as you know)with your hub is that the inner freehub bushing has worn out. The noise is caused by the harmonics of the freehub\bushing hitting the axle housing. Until now the only solution was to buy a new freehub from Mavic. I've developed a bearing replacement kit that duplicates the material, fit and function of the worn bushing and you get the outer ball bearing as well. It's called the Mavic Hub Doctor. I'll have my website launched soon (http://www.hubdoctor.com) but for now you can purchase it on MTBR, roadbikereview and craigslist (orange county) and Ebay or contact me at jbosboom@dslextreme.com. Here's a video on how to open the rear hub, http://www.5min.com/Video/How-to-Ove...e-Hub-66770606 The hub is fully rebuildable ( provided that the ratched teeth are ok )and it's cost effective at only $22 shipped! jbosboom@dslextreme.com
Cheers!
Jeroen
Laatst gewijzigd door mikethebike op 16 jul 2012 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jul 2012 11:12

mikethebike schreef: Er word ook gezegd dat niet het probleem van het lager is, maar dit gewoon hoort bij dit type wielen/lager/ontwerp. En niet omdat het ontwerp slecht is, maar onderhoud hiervan vaker nodig is als wat je normaliter gewend bent.
Lol, dus is het ontwerp slecht.
Less is bore

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1018
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 16 jul 2012 13:46

Misschien off-topic ...
Hoe vaak doen jullie onderhoud aan je wielen?
Als ik het zo lees (en nog even gezocht) heb ik erg veel geluk met mijn wielen.
(ik rijd echt niet alleen met mooi weer)
Zal binnenkort de body demonteren en goed schoonmaken.
Wat doen jullie nog meer aan het wiel?
Gr, Ric
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

platformer
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10

platformer 16 jul 2012 15:28

Bij gebrek aan minerale olie heb ik er nu dit (http://www.finishlineusa.com/products/c ... t_lube.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) product in gedaan. Iemand enig idee in hoeverre dit kwaad kan?

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 16 jul 2012 15:42

platformer schreef:Bij gebrek aan minerale olie heb ik er nu dit (http://www.finishlineusa.com/products/c ... t_lube.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) product in gedaan. Iemand enig idee in hoeverre dit kwaad kan?
In dit product zitten keramische deeltjes, welke mogelijk schadelijk kunnen zijn. Dus zou dit er weer afhalen en minerale olie halen.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jul 2012 16:41

japie916 schreef:
amclassic-fan schreef:
japie916 schreef:Mavics zijn één van de beste wielen wielen die je je maar kan wensen.

Dat geleuter over een slechte body is totale onzin. 1 misschien 2 keer een drupje olie op het glijlager en je hebt daar nooit problemen mee. Onderhoud schijnt bij velen een vies woord te zijn. Heel gemakkelijk en fout om dan een systeem af te branden.
En we hebben weer eens een fietsenmaker die bewijst totaal geen technisch inzicht te hebben. Ik zou toch verwachten dat een FM weet hoe een achternaaf in elkaar zit en dat een glijlager toch echt niet de meest ideale keus is.

.
Waarschijnlijk weer een FM die zichzelf behoorlijk overschat. In ieder geval 1 die niet kan lezen.

Ik zeg niet dat zo'n glijlager de meest idelae oplossing is, maar dat je dat ding moet onderhouden met de juiste (minerale) olie. Ik heb misschien geen technisch inzicht maar ik weet WEL hoe je een (race)fiets moet onderhouden. Een systeem afbranden zonder het juiste onderhoud dan ben je slim.....

Ik rij al meer dan 15 jaar met Mavic producten en echt nog nooit problemen gehad. Waarschijnlijk omdat ik niet goed met mijn spullen kan omgaan.
Ik heb de mavic minerale olie en heb bij mijn tweede setje mtb wielen, elke 1000km de body opengemaakt en schoongemaakt en van olie voorzien, maar dat helpt gewoon niet. In ons landje blijft het wat langer heel, maar met lange afdalingen ben je er zo door.

Een glijlager die als glijonderdeel de naaf zelf heeft, welke ontwerper verzint dat en als het zo goed is waarom dan nu alle mtb wielen met its4 en de am wielen al meerdere jaren?

Ik durf de stelling wel aan dat elk mavic wiel met het fts (l) systeem na maximaal 5000km speling op de body heeft. Na het monteren van de hubdocter kit voelde het hele wiel beter aan.

Een lichte, nou ja lichte, SLR velg weegt 410 gram!! Dat deze na 10k scheurt op de mtb, prima je kan nooit precies achterhalen hoe hard de klappen zijn geweest, maar mijn notubes olympic van 350 gram is na 15k nog gewoon heel en mijn tweede setje ook en daar is doordat er een boomwortel tussenkwam ook een spaak gebroken, dus die heeft ook wel wat te voorduren gehad.

Een naaf die zo vaak uit elkaar moet voor onderhoud is belachelijk, een groot deel kan/wil dit gewoon niet doen. Daarbij gebeurt het ook nog dat mavic de naven zelf vaak verkeert in elkaar zet waardoor een persoon met iets minder inzicht er later nooit meer uitkomt.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 16 jul 2012 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jul 2012 16:49

mikethebike schreef:
platformer schreef:Bij gebrek aan minerale olie heb ik er nu dit (http://www.finishlineusa.com/products/c ... t_lube.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) product in gedaan. Iemand enig idee in hoeverre dit kwaad kan?
In dit product zitten keramische deeltjes, welke mogelijk schadelijk kunnen zijn. Dus zou dit er weer afhalen en minerale olie halen.
De mavic minerale olie scheelt wel iets kan je gewoon bij je dealer bestellen, niet een die het op voorraad heeft wat al raar is als je het elke 1000 mtb en elke 2000 race moet doen volgens mavic

Anders kan je een dikke ketting olie gebruiken, bv finishline wetlube die groene, of shimano wetlube.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 16 jul 2012 17:33

Elke minerale olie is goed. Maar Pedro's is gewoon beter!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2012 17:57

En waarom dat dan? Wat heeft die olie voor magische werking? Of is dat ook op je onderbuik gevoel net als je andere posts in dit topic?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 16 jul 2012 18:54

Heb geen onderbuik, dus kan daar niet over oordelen! Omdat ik Pedro's beter vindt als andere merken. Dus jij gaat enkel uit van testen/reviews/ontwerp/inhoud?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jul 2012 18:59

daniel1975 schreef:
mikethebike schreef: Er word ook gezegd dat niet het probleem van het lager is, maar dit gewoon hoort bij dit type wielen/lager/ontwerp. En niet omdat het ontwerp slecht is, maar onderhoud hiervan vaker nodig is als wat je normaliter gewend bent.
Lol, dus is het ontwerp slecht.
Knap dat je hier overheen leest ;-)
De logica is zeker te simpel? Iets wat meer onderhoud nodig heeft en verder niets zinnigs toevoegt is toch gewoon slecht bedacht? Dat kun je moeilijk slechts "anders" noemen.
Less is bore

Plaats reactie