Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Scheef op fiets

bleek
Forum-lid

bleek 01 aug 2012 22:03

lien schreef:Ik kan er nog niet veel over zeggen. Heb pas twee behandelingen gehad. Deze zijn wel uiterst pijnlijk geweest, aangezien m'n rug vaster zit dan ik dacht.
Maar ik doe elke dag m'n rekoefeningen en ben met core stability begonnen. Het kan denk ik nog wel even duren voordat ik echt verbetering ga voelen, maar ik blijf positief.
De eerste paar losmaak behandelingen zijn altijd het leukst ;)

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 26 aug 2012 08:17

lien schreef:Ik kan er nog niet veel over zeggen. Heb pas twee behandelingen gehad. Deze zijn wel uiterst pijnlijk geweest, aangezien m'n rug vaster zit dan ik dacht.
Maar ik doe elke dag m'n rekoefeningen en ben met core stability begonnen. Het kan denk ik nog wel even duren voordat ik echt verbetering ga voelen, maar ik blijf positief.
Hoi
Ik ben geïnteresseerd in welke oefeningen je allemaal moet doen voor je core stability zoals de rekoefeningen.
Wil je deze hier omschrijven en hoe gaat het nu verder met je?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 27 aug 2012 11:04

Ik heb zelf last van bekkenscheefstand en zit (zat) daardoor ook scheef op de fiets. Ik ben onder behandeling van een ostheopaat. De scheefstand is vrijwel weg, alleen zak ik na een aantal maanden toch weer wat terug. Oplossing is voorlopig om eens paar 4-5 maanden weer "periodiek onderhoud" te doen. Ik heb met haar ook besproken of ik een fietsmeting zou laten doen. Zij adviseerde dat iig niet te doen zolang de (intensievere) behandeling bij haar nog liep.

lien
Forum-lid

lien 28 aug 2012 20:54

Ik ben inmiddels weer een paar weken verder en weer wijzer. Samen met de manueel therapeut besloten om toch een fietsmeting te laten doen en te kijken wat daar uit zou komen. Daar ben ik vanmiddag geweest. Qua fiets en fietshouding is alles prima en gaan we niks veranderen. Wat ik wel gehoord heb vandaag is dat er een rotatie van m'n bekken en rug plaatsvindt op het moment dat ik voorover buig. Daarnaast kwam uit de meting dat m'n linker been tijdens het fietsen sterker is dan m'n rechter been. Beide veroorzaken het scheef zitten op het zadel en de klachten in m'n rechter been.
Ik heb een tweetal oefeningen meegekregen voor mijn rug en moet krachtoefeningen voor de benen doen. Voor dit laatste ga ik m'n oude schaatsoefeningen weer doen.

@body: de core stability oefeningen voer ik uit op een bosu balance ball. Ik doe o.a. de brug, plank, zijwaartse plank, lower back extension, superman en buikspieroefeningen recht en schuin. Deze site geeft een goed overzicht met duidelijke plaatjes: http://www.hantieltjes.nl/mediapool/70/ ... aining.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 28 aug 2012 21:23

lien schreef:Ik ben inmiddels weer een paar weken verder en weer wijzer. Samen met de manueel therapeut besloten om toch een fietsmeting te laten doen en te kijken wat daar uit zou komen. Daar ben ik vanmiddag geweest. Qua fiets en fietshouding is alles prima en gaan we niks veranderen. Wat ik wel gehoord heb vandaag is dat er een rotatie van m'n bekken en rug plaatsvindt op het moment dat ik voorover buig. Daarnaast kwam uit de meting dat m'n linker been tijdens het fietsen sterker is dan m'n rechter been. Beide veroorzaken het scheef zitten op het zadel en de klachten in m'n rechter been.
Ik heb een tweetal oefeningen meegekregen voor mijn rug en moet krachtoefeningen voor de benen doen. Voor dit laatste ga ik m'n oude schaatsoefeningen weer doen.

@body: de core stability oefeningen voer ik uit op een bosu balance ball. Ik doe o.a. de brug, plank, zijwaartse plank, lower back extension, superman en buikspieroefeningen recht en schuin. Deze site geeft een goed overzicht met duidelijke plaatjes: http://www.hantieltjes.nl/mediapool/70/ ... aining.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Is er al gekeken naar functie van transversus en multifidus? Deze zorgen voor een stukje basisstabiliteit, deze horen aan te spannen op het moment dat je gaat bewegen en stabiliseren rug en bekken. Bij mensen zonder klachten werken deze prima, echter doen ze het vaak minder of niet bij mensen met klachten. Dan is het dus zaak om deze weer aan de praat te krijgen met een paar specifieke oefeningen. Werken ze niet naar behoren dan kun je trainen tot je een sixpack hebt, zullen je klachten wel minder worden omdat je andere spieren die aardig kunnen compenseren versterkt, maar die kunnen dat ook maar tot een bepaald punt. Mooiste voorbeeld is een bodybuilder die veel door zijn rug ging.. :mrgreen: . (spieren waar je u tegen zegt, maar stabiliteit ho maar). Helaas beheersen maar weinig fysio's het aanleren van aanspannen van transversus/multifidus echt goed. Bovendien is de enige manier om het 100% zeker te weten met een echo.
~live fast, die young ~

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 28 aug 2012 21:52

lien schreef:Ik ben inmiddels weer een paar weken verder en weer wijzer. Samen met de manueel therapeut besloten om toch een fietsmeting te laten doen en te kijken wat daar uit zou komen. Daar ben ik vanmiddag geweest. Qua fiets en fietshouding is alles prima en gaan we niks veranderen. Wat ik wel gehoord heb vandaag is dat er een rotatie van m'n bekken en rug plaatsvindt op het moment dat ik voorover buig. Daarnaast kwam uit de meting dat m'n linker been tijdens het fietsen sterker is dan m'n rechter been. Beide veroorzaken het scheef zitten op het zadel en de klachten in m'n rechter been.

Super bedankt!
Albert Einstein

Rvleugel
Forum-lid

Rvleugel 29 aug 2012 19:30

Kies een fysiotherapeut,manueeltherapeut die zowel kan behandelen als een bikefitter te zijn zo kan je samen je houding verbeteren op de fiets.
Zelf heb ik heel veel baat gehad bij Van Loo en Veerhoek te Kapelle

lien
Forum-lid

lien 29 aug 2012 21:22

@Rvleugel: dat heb ik ook gedaan :).

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 23 sep 2012 20:44

lien schreef:@Rvleugel: dat heb ik ook gedaan :).
Ben benieuwd hoe het nu met je gaat.
Albert Einstein

Plaats reactie