Zero vs 3
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
Ik zit met hetzelfde dilemma...
Ik zou graag een budgetvriendelijk (lees geen 1000 euro) wielsetje kopen.
Ik twijfel ook tussen:
systeemwielsets:
Fulcrum racing 3/zonda
Fulcrum racing 0/shamal ultra
of een handgespaakte set:
met novatec SL of hope III naven
Notubes ZTR Alpha 340 velgen
en aerospaken Sapim Cx Ray + Cx Sprint
Volgens mij zijn de hoge velgen vooral voor de looks.
Als je pas echt verschil voelt rond de 40 km/u, ze zijwindgevoelig zijn en minder ideaal zijn om te klimmen lijken ze me ook minder inzetbaar + ze zijn meestal ook nog duurder.
Als er tussen de fulcrum's/campa's niet zo'n groot verschil zit.
Zit er dan een groot verschil tussen de handgespaakte en de systeemsets?
maw welke hebben hier de overhand? Ook bijv. naar garantie, herverkoopwaarde, etc...
Wat trouwens te denken van deze wielen: http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Cu ... 49297.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DT Swiss 240s naaf, NoTubes ZTR Alpha 340 Road schwarz velg en Sapim CX-Ray 2.0/2.3-0.9/2.0 black spaken voor 550 euro.
Lijkt me erg goedkoop en degelijk.
Iemand ervaring met deze shop?
Ik zou graag een budgetvriendelijk (lees geen 1000 euro) wielsetje kopen.
Ik twijfel ook tussen:
systeemwielsets:
Fulcrum racing 3/zonda
Fulcrum racing 0/shamal ultra
of een handgespaakte set:
met novatec SL of hope III naven
Notubes ZTR Alpha 340 velgen
en aerospaken Sapim Cx Ray + Cx Sprint
Volgens mij zijn de hoge velgen vooral voor de looks.
Als je pas echt verschil voelt rond de 40 km/u, ze zijwindgevoelig zijn en minder ideaal zijn om te klimmen lijken ze me ook minder inzetbaar + ze zijn meestal ook nog duurder.
Als er tussen de fulcrum's/campa's niet zo'n groot verschil zit.
Zit er dan een groot verschil tussen de handgespaakte en de systeemsets?
maw welke hebben hier de overhand? Ook bijv. naar garantie, herverkoopwaarde, etc...
Wat trouwens te denken van deze wielen: http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Cu ... 49297.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DT Swiss 240s naaf, NoTubes ZTR Alpha 340 Road schwarz velg en Sapim CX-Ray 2.0/2.3-0.9/2.0 black spaken voor 550 euro.
Lijkt me erg goedkoop en degelijk.
Iemand ervaring met deze shop?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Wil je een heel goed wiel voor niet te veel geld dan kan ik je de Fulcrum Racing 3 van harte aanbevelen. Fulcrum en Campa is hetzelfde concern.
Een handgespaakte set kan ook heel goed zijn, maar dan moet je wel naar een echte vakman gaan.
Met Fulcrum racing 3/zonda of racing 1/shamal koop je topwielen.
Een handgespaakte set kan ook heel goed zijn, maar dan moet je wel naar een echte vakman gaan.
Met Fulcrum racing 3/zonda of racing 1/shamal koop je topwielen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
@boswielrenner
Dat had ik ondertussen begrepen uit voorgaande posts.
Ik reed vroeger op campagnolo Neutrons en khamsins bij slecht weer.
Nu heb ik als goede wielset powertap naven handgespaakt in mavic open pro velgen.
Ik zou heel graag een upgrade willen doen maar ze zouden sowieso een stuk beter moeten zijn dan laatstgenoemde.
Ik heb geen idee van de kwaliteit van de powertap naven...
Dat had ik ondertussen begrepen uit voorgaande posts.
Ik reed vroeger op campagnolo Neutrons en khamsins bij slecht weer.
Nu heb ik als goede wielset powertap naven handgespaakt in mavic open pro velgen.
Ik zou heel graag een upgrade willen doen maar ze zouden sowieso een stuk beter moeten zijn dan laatstgenoemde.
Ik heb geen idee van de kwaliteit van de powertap naven...
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik vrees dat ik je hiermee niet kan helpen. Ik weet niets van powertap naven. Waarom probeer je niet 50mm carbon velgen van bijvoorbeeld Enve of Reynolds. Je hebt immers nu al alu clinchers.
Laat carbon velgen spaken met Sapim CX-ray aero spaken. Naven kan je vervolgens nog kiezen. Er zijn vast wel forumleden die heel goed weten welke naven (prijs/kwalitatief) het beste passen bij een 50mm of 30mm hoge carbon velg. Novatec super light naven zijn heel gunstig en goed. Dura Ace naven zijn ook top, evenals DT swiss 240s. Waarschijnlijk ben ik nog veel betere naven vergeten te noemen.
Laat carbon velgen spaken met Sapim CX-ray aero spaken. Naven kan je vervolgens nog kiezen. Er zijn vast wel forumleden die heel goed weten welke naven (prijs/kwalitatief) het beste passen bij een 50mm of 30mm hoge carbon velg. Novatec super light naven zijn heel gunstig en goed. Dura Ace naven zijn ook top, evenals DT swiss 240s. Waarschijnlijk ben ik nog veel betere naven vergeten te noemen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Als je echt harder wilt gaan fietsen, dan zal gewicht weinig doen.
Het voordel van FR 0 t.o.v. FR3 zit hem dan vooral in de acceleratie en de moraal (Campa beweert dat CULT lagers 3,5 W scheelt maar dat terzijde).
Aerodynamica doet meer, maar alleen als je hard genoeg rijdt.
Laten we zeggen dat het boven de 35 km/u merkbaar wordt.
Naast de door @boswielrenner genoemde alternatieven kun je voor minder geld terecht bij Kuiper Trading voor een setje 38 of 50 mm clinchers vanaf 649 (alu rand) of 749 (full carbon).
Er is ook een apart topic over de ervaringen met Kuiper Trading, waar de meeste forumleden erg tevreden over zijn.
Bedenk wel dat je voor full carbon andere remblokken nodig hebt, en dat remmen met carbon lastiger is dan met aluminium.
Het voordel van FR 0 t.o.v. FR3 zit hem dan vooral in de acceleratie en de moraal (Campa beweert dat CULT lagers 3,5 W scheelt maar dat terzijde).
Aerodynamica doet meer, maar alleen als je hard genoeg rijdt.
Laten we zeggen dat het boven de 35 km/u merkbaar wordt.
Naast de door @boswielrenner genoemde alternatieven kun je voor minder geld terecht bij Kuiper Trading voor een setje 38 of 50 mm clinchers vanaf 649 (alu rand) of 749 (full carbon).
Er is ook een apart topic over de ervaringen met Kuiper Trading, waar de meeste forumleden erg tevreden over zijn.
Bedenk wel dat je voor full carbon andere remblokken nodig hebt, en dat remmen met carbon lastiger is dan met aluminium.
Wat maakt dat de FR0 meer aero is dan de FR3?loos schreef:Als je echt harder wilt gaan fietsen, dan zal gewicht weinig doen.
Het voordel van FR 0 t.o.v. FR3 zit hem dan vooral in de acceleratie en de moraal (Campa beweert dat CULT lagers 3,5 W scheelt maar dat terzijde).
Aerodynamica doet meer, maar alleen als je hard genoeg rijdt
Neem dan de FR4 voor nog geen 200,-.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
@loos: remmen met carbon is niet lastiger, maar remmen met carbon in de regen wel. Klein detail.
@Litespeed: de FR0 heeft aero spaken en de FR3 niet of althans minder (spaken zijn ook dunner)
Als je een goedkope fiets hebt dan is wellicht de FR4 een prima alternatief, Weliswaar mindere lagers, naven, spaken, afwerking, gewicht enz. Op een fiets van 5k ga je geen FR4 zetten. Dat is hetzelfde als een Cannondale Supesix EVO met 105.afmontage. Dat slaat nergens op.
@Litespeed: de FR0 heeft aero spaken en de FR3 niet of althans minder (spaken zijn ook dunner)
Als je een goedkope fiets hebt dan is wellicht de FR4 een prima alternatief, Weliswaar mindere lagers, naven, spaken, afwerking, gewicht enz. Op een fiets van 5k ga je geen FR4 zetten. Dat is hetzelfde als een Cannondale Supesix EVO met 105.afmontage. Dat slaat nergens op.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
Misschien was ik niet duidelijk in mijn vraagstelling, maar een hoogwielsetje is geen optie.
Zoals ik hierboven al aanhaalde:
Ze zijn doorgaans zwaarder, zijwindgevoelig, remmen minder bij nat weer (full carbon), bieden minder comfort en zijn over het algemeen duurder.
Wil je een top alu laagprofiel wielset ben je rond de 700 euro kwijt.
Bij een hoogprofiel wielset beginnen de instapmodellen pas vanaf 600 euro.
En aangezien mijn budget rond de 700-800 euro is, is de beslissing voor mij snel gemaakt.
Welke wielset van de opties die ik aanhaal is dan de beste keuze?
Zoals ik hierboven al aanhaalde:
Ze zijn doorgaans zwaarder, zijwindgevoelig, remmen minder bij nat weer (full carbon), bieden minder comfort en zijn over het algemeen duurder.
Wil je een top alu laagprofiel wielset ben je rond de 700 euro kwijt.
Bij een hoogprofiel wielset beginnen de instapmodellen pas vanaf 600 euro.
En aangezien mijn budget rond de 700-800 euro is, is de beslissing voor mij snel gemaakt.
Welke wielset van de opties die ik aanhaal is dan de beste keuze?
Zijn gewoon aero spaken op de R3.boswielrenner schreef:@Litespeed: de FR0 heeft aero spaken en de FR3 niet of althans minder (spaken zijn ook dunner)
En doe nou niet steeds of ik vind dat het allemaal goedkoop moet zijn (want dat beweer ik helemaal niet). Maar praat die dure spullen niet goed met de verkeerde argumenten. Dat is alles. Maar heel lastig blijkbaar.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Met jouw budget en jouw wensen, zou ik gaan voor Fulcrum racing zero. Top wielen! Ga je echt geen spijt van krijgen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Wat zijn dan volgens jou wel goede argumenten om dure wielen te kopen? Ben benieuwd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Racing 4 zullen inderdaad het meest aerodynamisch zijn. Volgens de Tour test hierboven genoemd zijn Zonda's ook aerodynamischer dan Shamals. Die hele dikke spaken werken vaak helemaal niet beter dan dunne druppelvormige aerospaken. De Ksyriumachtige velgen met die uitgefreesde stukken zijn ook niet erg aero.litespeed schreef:Wat maakt dat de FR0 meer aero is dan de FR3?loos schreef:Als je echt harder wilt gaan fietsen, dan zal gewicht weinig doen.
Het voordel van FR 0 t.o.v. FR3 zit hem dan vooral in de acceleratie en de moraal (Campa beweert dat CULT lagers 3,5 W scheelt maar dat terzijde).
Aerodynamica doet meer, maar alleen als je hard genoeg rijdt
Neem dan de FR4 voor nog geen 200,-.
Overigens beweert Loos niet dat R0 aerodynamischer is dan R3, maar dat het aerodynamische voordeel van hoge velgen meer is dan 3,5W.