Pagina 4 van 4

Geplaatst: 27 jan 2011 15:16
door alpdhuez53:15
Gelukkig woont Diogenes bij mij in de buurt en helpt hij me zo nu en dan uit de brand. Vorig jaar had ik een spaak in mijn hagelnieuw campa zonda voorwiel kapot (dat kwam door geweld van buitenaf). Originele spaken besteld en meegekeken hoe het wiel weer gerepareerd werd. Denk dat we toch 1,5 uur bezig waren. Natuurlijk wel met het nodige gepraat maar er zat ook gewoon veel tijd in het controleren van spaakspanning en wiel weer recht maken (zeker een uur). Bij de fietsenmaker ben ik in dergelijke gevallen misschien maar 15 euro kwijt. Dat betekent dat het snel wordt gedaan. Het snel willen doen, zeker icm een 16 spaaks voorwiel, betekent idd het begin van het einde. Op het oog lijkt het wiel goed (hij is weer recht) maar als je de spaakspanning en toleranties gaat controleren denk ik dat er toch grote verschillen tussen de spaken zitten. Als we als consument bereid zijn meer te betalen, dan krijgen we een goed gerepareerd/gebouwd wiel. Deels zal het ook wel perceptie zijn: de fietsenmaker doet het snel want anders vindt de consument het te duur. Als je binnenkomt moet je eigenlijk de keuze hebben: of het wordt snel en goedkoop gedaan of goed maar dan een stuk duurder.

Geplaatst: 27 jan 2011 17:41
door diogenes
Ik heb het er pas met de Fm (waar Alpd"Huez ook komt) over gehad. Ik kocht er een 2e hands MTB en wilde de systeemwielen niet hebben. Die heb ik geruild voor naven,spaken en velgen. De Fm vroeg mij waarom ik het hun monteur niet wilde laten spaken. Toen zei ik dat ik nog nooit een wiel van hen had gekregen , dat niet "ping, ping" liet horen als ik er op wegreed. Ik vroeg ze waarom ze niet gewoon meer vroegen en et nauwkeuriger bouwden. De FM antwoordde toen, dat ze daar simpelweg de tijd er niet voor hebben, want dan komt de rest van het werk niet af. En dan hebben wij het hier over een hele grote en bekende FM.....

Bij die 1.5 uur van het wiel van Alp d'Huez zat buiten het praten en meten van de spaakspanning ook de revisie van de naven :-)

Geplaatst: 27 jan 2011 20:15
door lvgh
Harrydl schreef:Heb mavic open pro wielen met 36 spaken en zonder in mijn optiek al te grote bulten in de weg toch een slag en 2 gebroken spaken na ca. 1500 km.

Fietsenmaker had hem met 2 nieuwe spaken en een kwartier weer perfect rond, maar hij nam afscheid met de woorden 'tot de volgende keer'.
Het ontbreekt hem in elk geval niet aan zelfkennis ;) Hoeft gewoon niet te gebeuren en is dus een fout van degene die het wiel gespaakt heeft.

Geplaatst: 28 jan 2011 16:57
door harrydl
LVGH schreef:Het ontbreekt hem in elk geval niet aan zelfkennis ;) Hoeft gewoon niet te gebeuren en is dus een fout van degene die het wiel gespaakt heeft.

Ik heb heel veel vertrouwen in de leverancier van het wiel (Schouten te Scheveningen).

Allicht dat mijn gewicht van 105 kg en toch het stuk fietspad tussen dijk Hollands Diep en Lage Zwaluwe met boomwortels door het asfalt teveel zijn geweest. Hoop wel dat het wiel, in tegenstelling tot wat de reperateur zei, het wat langer uithoudt.

Geplaatst: 29 jan 2011 18:35
door degroote
Ik heb nog nooit spaakbreuk gehad, heb intussen bijna 10.000 km met mijn Mavic (Ksyrium Equipe) wielen, inclusief veel klassiek werk (kasseien en klimwerk). Best wel regelmatig de spaken eens overlopen op speling voor de zekerheid. Heb nu overigens net een nieuwe fiets, daar zitten DT Swiss wielen op, die zijn handgespaakt, en schijnen ook zeer weinig problemen op te leveren.

Geplaatst: 30 jan 2011 12:20
door aapje
Harrydl schreef:Allicht dat mijn gewicht van 105 kg en toch het stuk fietspad tussen dijk Hollands Diep en Lage Zwaluwe met boomwortels door het asfalt teveel zijn geweest.


Als zulke wielen goed gespaakt zijn moet je het wel heel bont maken om ze kapot te rijden. Met jouw gewicht zou dat prima moeten gaan.

Geplaatst: 30 jan 2011 13:09
door diogenes
Ik dacht dat Mavic niet boven de 100kg garandeerde.

Geplaatst: 26 mar 2011 23:14
door dimi_stevens
Ik heb net een easton vista achterwiel naar de fm gebracht.
Binnen 700km 2 keer spaakbreuk. de 1e na 500km de 2e op 700km
Wordt nu opnieuw gespaakt, hopelijk is hij daarna wel goed.