Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hoge zware wielen vs. lage lichte wielen

Storm-biker
Forum-lid

Storm-biker 28 nov 2016 14:12

Je beantwoord zelf al je vraag wat mij betreft. Als je het liefst met je Quattros rijd, neem je die toch gewoon.
Een ander setje gaat echt geen wereld van verschil maken.
35mm velghoogte ga je geen last van hebben met eventuele zijwind, dan moeten je wielen toch wel wat hoger zijn.

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 28 nov 2016 14:53

Mis ik iets? Die DT r21's wegen toch iets van 1400 gram? Dat vind ik toch niet een ècht laag gewicht. Tel daarbij op dat je ze niet mooi vindt.... Laten staan dus. Ik sluit me aan bij storm-biker. Pak gewoon je quattro's als dat je favoriete wielen
Je moet je ook niet gek laten maken door alles wat je leest. Tuurlijk met een 50 velg vóel je bij sterke wind dat je met een hoge velg rijdt, maar is dat ook daadwerkelijk 'last ervan hebben'? Last hebben, is mijn ogen dat het gevaarlijk wordt of dat je ondersteboven geblazen wordt. Als het niet stormt zal dat het geval niet zijn hoor.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 28 nov 2016 15:42

De 2 Marmotten?

Ik heb 2x La Marmotte gereden. 1x op Ksyriums en 1x op TSR30.
Op de Tune's was ik bijna een half uur sneller maar dat lag echt niet aan de wielen :-)

En begrijp ik goed dat je 4 sets wielen hebt liggen??
Als je voor de eerste keer gaat zal je geen verschil voelen met de vorige keer :-)

Lijkt me dat je gewoon 1 van je eigen sets kan gebruiken.
Maar als je erin gelooft dat je beter/sneller gaat met een lichte set en je hebt het geld er toch voor over moet je dat lekker doen.

Weet niet of je hier wat aan hebt ...
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

wm
Forum-lid

wm 28 nov 2016 15:51

Ik heb 2 keer de Marmotte gereden en was de 2e keer een half uur sneller met zwaardere wielen.... :lol:

Die 100 gram ga je echt niet merken. 35mm lijkt mij prima te doen, je kunt dus je geld het beste investeren in een vermogensmeter :twisted:

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 nov 2016 15:58

Die 2e keer waren de omstandigheden anders/beter en/of had je een betere conditie.
No way dat wielen zoveel uitmaken.
Laatst gewijzigd door Keezx op 28 nov 2016 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

swannie
Forum-lid

swannie 28 nov 2016 15:59

ric schreef:De 2 Marmotten?

En begrijp ik goed dat je 4 sets wielen hebt liggen??
Marmotte Alpen en Pyreneen.

Heb ook nog een setje Cosmics van 5cm hoog, maar die vind ik pas écht slecht. :lol:

(de tsr 30 en de Mantel wielen heb ik onlangs verkocht hoor, heb ook nog een mtb waar ik nieuwe wielen in moest steken ;)

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 nov 2016 16:09

Ik benader het even psychologisch. Merken zul je het verschil nooit, aangezien je niet weet hoe het op dat moment rijdt met een andere set wielen. Het enige voordeel dat je kunt halen is geloven dat je beter rijdt. Dus als je erin gelooft dat je met set X sneller rijdt dan met set Y moet je set X kopen. Zo niet, dan doe je het niet en rij je lekker met set Y. Je kunt tot sint-juttemis door discussiëren, maar je komt er toch niet uit.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

AppieN
Forum-lid

AppieN 29 nov 2016 08:01

+ 1 Herman_N.....ome Johan zou zeggen : Das logisch :)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 nov 2016 10:45

Storm-biker schreef:...........Als je het liefst met je Quattros rijd, neem je die toch gewoon.
.......................
ric schreef:..................
Maar als je erin gelooft dat je beter/sneller gaat met een lichte set en je hebt het geld er toch voor over moet je dat lekker doen.
..............
Herman_N schreef:.............. Dus als je erin gelooft dat je met set X sneller rijdt dan met set Y moet je set X kopen......................
Allemaal juist.

Zolang als het maar geen full carbon's zijn ivm remprestaties bij een natte/hete/lange/steile afdaling. Oeps, dat is weer een heel andere discussie :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

devriesman
Forum-lid

Gebruikersavatar devriesman 29 nov 2016 20:23

prachtige discussie.
Ik word tegen de bult op in Frankrijk alleen maar ingehaald door inboorlingen met de laagste alu-velgjes.
Superlicht frame, Campa en fietsen maar.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 29 nov 2016 20:54

Aerodynamica wint eigenlijk altijd van gewicht bij fietswielen, behalve misschien als je echt alleen maar een behoorlijk steile berg opfietst, dat is al vaak genoeg uitgerekend op het internet.
Wat wel meespeelt: sommige modernere hoge wielen hebben veel minder last van wind. Dat kan je wel merken!

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 nov 2016 22:32

devriesman schreef:prachtige discussie.
Ik word tegen de bult op in Frankrijk alleen maar ingehaald door inboorlingen met de laagste alu-velgjes.
Superlicht frame, Campa en fietsen maar.
Dan heb ik nieuws voor je, dat heeft niks met het materiaal te maken. Diezelfde inboorlingen halen je ook in als ze op een bakfiets rijden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie